Aihe: Aura Audio
1 2 3 4 510 11 12 13 14 15 16 17 18 19
miffe
27.08.2013 09:42:57
Pauli Lappalainen: Eikös tuossa nyt kritiikki mene hiukan väärälle osastolle?

Tuollaisten lähellä infrasub osastoa olevien tarpeiden pitäisi olla selkeästi ko. performanssin sopimus- ja raideriteknisiä juttuja.

Kerroin nämä tapaukset esimerkkeinä siitä, kuinka paljon mua on ahistanut näiden tiettyjen merkkien järjestelmien kanssa. Tossa Meyerin tapauksessakin mulle alettiin latelemaan tuota samaa, lainaamaasi, markkinointitekstiä sanoen perään myös ilmoitettu maksimiäänenpaine.

Mun mielestä hip-hop-/rap-/rnb-osaston festareilla täytyisi olla tiedossa, että tuota kaikkein matalintakin matskua on tarjolla.

Ei juuri mikään järkevällä kustannusrakenteella toteutettu systeemi mene juurikaan alle 30HZ:n, 40Hz alkaa olla rajoissa ellei toisin vaadita. Teknisesti valveutuneena tiedostanet tällaisen tosiasian varmasti ja tiedät syytkin jos ja kun olet noiden järjestelmien spekseihin ja sähköisen äänentoiston perusteoriaan perehtynyt.

L'Acoustics ja Nexo ovat tehneet 2x18" refleksilootat, d&b 3x21" ja Aura 24" kahdelta puolelta ladatun torven. Ainakin näillä olen vetänyt hymyillen, kun niitä vain on ollut tarpeeksi. Myös J-sub, Turbon TFA-600L/-600B ja TSW-218, sekä Aura XD18 ovat hyviä. XD18 vaatii sähköistä avitusta mennäkseen tarpeeksi alas, mutta sitä varten mulla on niitä matkassa "riittävästi".

Aiemmin mainitut B2 ja HP700 ovat ihan hyviä koneita rokkihommiin, mutta eivät vain pärjää, kun tarttee mennä oikeesti alas. Tähän samaan osastoon mahtuvat myös Nexo S2, Kling & Freitag B10, ja jokunen muukin.
turkulainen
piiskuri
27.08.2013 09:51:42

Viltsu, kyllä sä multa saat samanlaisia kulmia samanlaisilla päätteillä.

Mä en ymmärrä tota kommenttia, et kuulostaa "paskalta". Se ei oo audiotermi. Mitä sieltä puuttuu, tai mitä on liikaa? Hertsilöitä?
Kerro ammattimiehenä, että mitä sä kuulet, ku laitat tötterön soimaan.

Sen mä ymmärrän, jos purkista tulee raja vastaan, siellähän on yks 15" coaxiaali sitä mölyä lykkäämässä.
Jos ei se riitä, ni mitä jos laittais kaks? Tai kolme?

Meillä oli Porisperessä ykköslavalla pelkkää Aurapurkkia. Side fillit ja drum filli myös.
Kivasti sillä veteli Suicidal Tendencies ja muut möykkäorkesterit.
Pantiin tuplaa ja triplaa.
Itse vetelin CMX:n monitorit ja palaute oli keikan jälkeen: "paras lavasoundi mitä ikinä missään!"
Ei ne ihan lävitte paskoja oo...
miffe
27.08.2013 10:03:34
stnprkl: En oo kertaakaan saanu riittävää painetta ja soundia ilman kauheeta kädenvääntöä eekuun kanssa tai vaihtoehtoisesti ilman et on päätteen tehot loppunu tai limitteri tullu mukaan peliin. Ja läheskään aina en oo edes saanu sitä tarvittavaa painetta vaan pitäny selitellä orkalle et sori tänään ei oo sitä mihin oon sepät totuttanu.

Muakin on pari kertaa ahdistanut. Ongelmana on ollut liian pienet päätteet. Michael Monroen huuliharppu taitaa olla ihan oma tarinansa, mutta tuplakulmaryhmässä alkoi pääte (lab.gruppen 48:4) vilkuttamaan virtarajoitinta, kun muissa ryhmissä selvittiin sentään vain jännitelimitoinnilla.

Itse ajan kyseisiä lootia Hoellsterneillä. Ei lopu kesken, ei. Tosin samalla 4RU (24kg) 8-kanavan paketilla on ajettu mm. Porisperen päälavan subit kahtena viimeisenä vuonna. Käsittääkseni on riittänyt.

Joka kerta on ollu laitetoimittajalla joku helvetin hyvä syy/selitys tähän.
Prototyyppejä ...
Ymmärtänet varmaankin antipatiat merkkiä kohtaan jos liikenteeseen päästetään keskenään erilaisia prototyyppejä samoina komeroina ilman asianmukaisia prossuasetuksia ja huomautuksen jälkeen pistetään se mun syyks kun vaadin keskenään samanlaisia kulmia.

Joo, tämä on tasan yksi case, jossa äänentoistofirmalle oli annettu protoja kokeiluun, ja sitten ne vuokrattiin toiselle firmalle identtisinä. Siellä firmassa kyllä oli tieto asiasta, ja luulis hälytyskellojem soivan, kun laatikotkin ovat painoltaan erilaisia.

(8 keskenään samanlaista komoottia samanlaisilla päätteillä ei pitäis olla yhdellekkään laitetoimittajalle ylitsepääsemätön toteutus)

On se kyllä aika monelle pienemmälle firmalle hankala paikka. Itse olen joutunut toteamaan tämän melko monta kertaa. Pienemmillä paikkakunnilla operoivilla firmoilla ei yleensä ole samanlaista markkinaa, joilta tulee tarpeeksi rahaa kalliin ja laadukkaan setin ylläpitoon suuremmissa määrissä.
turkulainen
wsqu
27.08.2013 12:36:08
Ridereissahan homma menee näin:

"1.1. Sound, PA-system
We require a high quality, stereo, three or four way, horn loaded active PA-system
with extra subs and a minimum of 2x 5000 watts per 1000 people (116 dBSPL full
range at FoH position). The PA-system should be flown wherever possible. The
system must produce a clear,clean sound.
We prefer.: Meyer Sound, JBL-Vertec, Nexo, d&b, Martin."

Oishan se hienoa joskus saada tuonne kotimainenkin merkki.
Siihen asti hommat pitää toteuttaa tuolta pohjalta..

Ja monitorit:
4x wedge (2x12+1x2 or 1x 15+1x2) active, minimum 1,5 kW each
(Martin, LAcoustic, Meyer).
2x side fills three way active system, minimum 3000 watts each
(Meyer Sound, Nexo, Martin)

Sitten kun saksalainen tms. teknikko tuntee ja kelpuuttaa muun merkin, sitä voi sinne tarjota. Tai sitten ihan omalla riskillä viedä riderista huolimatta jotain muuta, mutta se on sitten ihan omalla vastuulla...

Eikä se mitenkään mahdotonta ole, jos tuote on kunnossa, kuten studiopuolella Genelec on osoittanut. Sen jälkeen vielä myynti, markkinointi ja tuotetuki on hoidettu
mallikkaasti. Jos olisin Aura-kauppias, en missään nimessä antaisi kyseenalaisia asennuksia olla missään vaan vaikka ilmaiseksi / omakustannehintaan konsultointia niin kauan, että on hyvä. Sillehän ei sitten mitään voi, jos ei kiinnosta. Mutta silloin ne
tuskin ridereihinkaan ilmestyvät...

Pauli Lappalainen: Pitäisi olla, mutta onko oikeasti ja meneekö tieto/rahallinenkorvaus järjestelmätoimittajalle.
Ei se info/toive siellä raiderissa paljoa maksa teille, mutta tapahtumajärjestäjälle se toteuttaminen saattaa maksaa.

Äkkiseltään tuota laitevalmistajien markkinointimateriaalia katseltuna noiden mainitsemiesi toimimattomien systeemien alaraja on n.30-35 Hz jollain -10dB:n kohdalta, jollain -3 tai 0dB. Melko varmasti järjestelmäprosessoreissa on leikkuri/limitteri/jokusuojaus noilla hehtaareilla, joten turha lienee tarjota +10dB:n tasolla 20Hz signaalia ilman että alakerta nyykähtää.
musamies
27.08.2013 18:00:10 (muokattu 27.08.2013 18:00:49)
wsqu: Ridereissahan homma menee näin:
"1.1. Sound, PA-system
We require a high quality, stereo, three or four way, horn loaded active PA-system
with extra subs and a minimum of 2x 5000 watts per 1000 people (116 dBSPL full
range at FoH position). The PA-system should be flown wherever possible. The
system must produce a clear,clean sound.
We prefer.: Meyer Sound, JBL-Vertec, Nexo, d&b, Martin."

Tuosta 1000 ihmisestä tulee mieleen tämänkaltainen kokoluokka johon on tullut äänentoistoa rakenneltua mm. melko kesyä koko perheen versiota, että jo vähän jytisevää konserttiäänentoistoa:
"Asikkalan liikuntahalli on vuonna 1983 rakennettu monitoimihalli.
Katsomopaikkoja on hallissa 800 henkilölle.
Sieltä löytyy välitasolla sijaiseva kuntosali, sekä tilaussauna.
Salin koko: n.850m2, 40 x 22 m, vapaa korkeus 9 m"

Empä ole kyllä mitään 10 kilowattia tarvinut joskin nykyvehkeillä se tulisi kyllä helposti täyteen. Ainoa mikä on ollut tarpeen, että vehkeet olisi ehjiä ja hyvä jos niiden suuntaavuutta voi hallita ettei käy samoin kuin Apollossa.

Varmaan ensimmäisen kerran tuli oltua ääntä säätelemässä toisessa liikuntasalissa koululaisena ja silloin n. 1000 hengen tila hoitui Teleste laittein. Telestellä ei ole hommat hyytynyt vaikka ei sen kaikki vehkeet ole olleet välttämättä hirveän hyväsaundisia...
wsqu
27.08.2013 21:14:51
Siinäpä tuo asian ydin kiteytettynä :D

musamies: Tuosta 1000 ihmisestä tulee mieleen tämänkaltainen kokoluokka johon on tullut äänentoistoa rakenneltua mm. melko kesyä koko perheen versiota, että jo vähän jytisevää konserttiäänentoistoa:
"Asikkalan liikuntahalli on vuonna 1983 rakennettu monitoimihalli.
Katsomopaikkoja on hallissa 800 henkilölle.
Sieltä löytyy välitasolla sijaiseva kuntosali, sekä tilaussauna.
Salin koko: n.850m2, 40 x 22 m, vapaa korkeus 9 m"

Empä ole kyllä mitään 10 kilowattia tarvinut joskin nykyvehkeillä se tulisi kyllä helposti täyteen. Ainoa mikä on ollut tarpeen, että vehkeet olisi ehjiä ja hyvä jos niiden suuntaavuutta voi hallita ettei käy samoin kuin Apollossa.

Varmaan ensimmäisen kerran tuli oltua ääntä säätelemässä toisessa liikuntasalissa koululaisena ja silloin n. 1000 hengen tila hoitui Teleste laittein. Telestellä ei ole hommat hyytynyt vaikka ei sen kaikki vehkeet ole olleet välttämättä hirveän hyväsaundisia...
Pauli Lappalainen
27.08.2013 21:34:48
Kyllähän Asikkalassa Telestellä, mutta naapurikunnissa on vähän haikeampaa....
Rouda-setä
27.08.2013 21:45:45
Mut nythän me voidaan keskustella sekä Aurasta, että Telestestä tämän viihdyttävän otsikon alla. Eikös myös Teleste aikanaan valmistanut linjasäteilijöitä?
Örkinrumilus
27.08.2013 21:58:04
Pauli Lappalainen: Kyllähän Asikkalassa Telestellä, mutta naapurikunnissa on vähän haikeampaa....

Älä ny, kyl me saatiin täälä Lammilla lato hyppimään, eikä ole kuin 18kw päätetehoa ;)
"Miksei kuulu ääntä?!" "Laita signaalipiuha kiinni mikseriin.."
musamies
27.08.2013 22:11:11
Pauli Lappalainen: Kyllähän Asikkalassa Telestellä, mutta naapurikunnissa on vähän haikeampaa....

Se oli Lahdessa Jalkarannassa, Jalkarannan koulu oli tehty 1970-luvun puolessa välissä ja nyt se on juuri äskettäin purettu. Siellä oli muistaakseni Telestet, oli pilarikaiutinta ja kattokaiutinta. Allekirjoittanut oli tietenkin intoa täynnä kun sai niitä säädellä.

Nyt tänä päivänä nettitiedoista saa käsityksen, että Teleste on ihan ajan hermolla vaikkei ehkä vanhoja laitteita muistellessa ihan heti mieleen tulisi.

Kyse oli tietenkin kiinteästi asennetuista laitteista, en tiedä miten hyvin niissä vaihtoehtoja oli vaikka 1970-luvulla.

Tänä päivänä on kuitenkin hyviä laitteita tarjolla kohtuuhintaan vaan vielä kun saisi näiden lisäksi hyvät miehet suunnittelemaan ja tekemään kiinteitä asennuksia. Se olisi omasta mielestä myös kiinnostavaa sarkaa toimia. Toisaalta voisi tulla motivaatiovaikeuksia jos asiakkaat sanoo, että nyt tarvitaan se halpa ratkaisu, pistetään jotain T-Boxeja.

Kun itse tuli menneinä vuosina kokeiltua minkälaista touhua on tietotekniikkafirman kanssa, juuri se jäi mieleen, että kaikilla asiakkailla ei ole ollenkaan sydämenasia hyvä ratkaisu vaan kunhan se on halpa. Jos olisi vapaat kädet budjetin suhteen äänentoiston parissa niin varmasti olisi hauskaa olla mukana aikaansaamassa hienoja järjestelmiä. Voi olla harvassa sellaiset hommat...
stnprkl
27.08.2013 22:45:16 (muokattu 27.08.2013 22:45:57)
piiskuri: Viltsu, kyllä sä multa saat samanlaisia kulmia samanlaisilla päätteillä.

Tätä en epäile :)
Ja olen valmis jossain kohden antamaan uuden mahdollisuuden, onhan siitä edellisestä kerrasta jo pari vuotta.

Mä en ymmärrä tota kommenttia, et kuulostaa "paskalta". Se ei oo audiotermi. Mitä sieltä puuttuu, tai mitä on liikaa? Hertsilöitä?
Kerro ammattimiehenä, että mitä sä kuulet, ku laitat tötterön soimaan.

Semmoin soundi kun olis pahvilaatikkoon huudellu, ei oikeen botnea eikä selkeetä yläkertaakaan, mut siinä 400-900 alueella sit sitäkin enemmän tavaraa mitä ei oikeen tahtonu saada veke millään. Ja nää kerrat kun AA:n kulmia on tuotu eteen ni rehellisesti sanottuna ei oo se loppukalustokaan ollu niitä valmistajiensa lippulaivatuotteita.

Sen mä ymmärrän, jos purkista tulee raja vastaan, siellähän on yks 15" coaxiaali sitä mölyä lykkäämässä.
Jos ei se riitä, ni mitä jos laittais kaks? Tai kolme?

Tupla on aika yleisesti hyväksytty konfiguraatio ja ei se 15" coxu oo muilla merkeillä ollu se meteliä rajoittava tekijä.
Jos oikeesti sit mennään todella lujaa ni 2X12" tai EAW:n 4X8" rupee oleen ainoot konfiguraatiot kun pysyy mutisematta pelissä mukana.

Meillä oli Porisperessä ykköslavalla pelkkää Aurapurkkia. Side fillit ja drum filli myös.
Kivasti sillä veteli Suicidal Tendencies ja muut möykkäorkesterit.
Pantiin tuplaa ja triplaa.
Itse vetelin CMX:n monitorit ja palaute oli keikan jälkeen: "paras lavasoundi mitä ikinä missään!"
Ei ne ihan lävitte paskoja oo...

Suikkarit oli mullakin joku vuos sitten tuskassa vieraana, solisti kävi oikeen kättelemässä keikan jälkeen vaikkei se muistaakseni ollu ku vähän kolmatta sekuntia siellä mihin mun kulmat osotti :)
Viltsu audiokantaja
stnprkl
27.08.2013 22:49:54
miffe: Muakin on pari kertaa ahdistanut. Ongelmana on ollut liian pienet päätteet. Michael Monroen huuliharppu taitaa olla ihan oma tarinansa, mutta tuplakulmaryhmässä alkoi pääte (lab.gruppen 48:4) vilkuttamaan virtarajoitinta, kun muissa ryhmissä selvittiin sentään vain jännitelimitoinnilla.

Itse ajan kyseisiä lootia Hoellsterneillä. Ei lopu kesken, ei. Tosin samalla 4RU (24kg) 8-kanavan paketilla on ajettu mm. Porisperen päälavan subit kahtena viimeisenä vuonna. Käsittääkseni on riittänyt.

Tää on just niit samoja selityksiä mitä oon kuullu aiemmin, "joo sori nyt ei lähe mut normaalisti kyl kun ajellaan oikeilla päätteillä" jne. jne.

Joo, tämä on tasan yksi case, jossa äänentoistofirmalle oli annettu protoja kokeiluun, ja sitten ne vuokrattiin toiselle firmalle identtisinä. Siellä firmassa kyllä oli tieto asiasta, ja luulis hälytyskellojem soivan, kun laatikotkin ovat painoltaan erilaisia.

Ja tää yks case sattu sit mun kohdalle. Ja ei soinu hälytyskellot ennen ku rupesin mussuttamaan asiasta.

On se kyllä aika monelle pienemmälle firmalle hankala paikka. Itse olen joutunut toteamaan tämän melko monta kertaa. Pienemmillä paikkakunnilla operoivilla firmoilla ei yleensä ole samanlaista markkinaa, joilta tulee tarpeeksi rahaa kalliin ja laadukkaan setin ylläpitoon suuremmissa määrissä.

Siinä vaiheessa jos ei taitu ni jättää tarjouksen tekemättä tai laittaa siihen tarjoukseen ettei onnistu näin vaan näin.
Viltsu audiokantaja
piiskuri
27.08.2013 23:05:02

Ja olen valmis jossain kohden antamaan uuden mahdollisuuden, onhan siitä edellisestä kerrasta jo pari vuotta.

Olis kiva, jos pääsisit ensimmäisten joukossa kokeilemaan ja kuuntelemaan tällä uudella waveguidella toteutettua kulmaa... sitten kun ja jos sellaisia Aura tekee ja miks ei tekis.
Uskon, et Mika haluis kommenttia ammattimiehiltä!

Komppaan Miffeä tossa pääteasiassa. Nopeet ja tehokkaat päätteet, niin kyllä siitä C15:kin lähtee mukavasti löylyä.
musamies
27.08.2013 23:30:35
Voitasko yhteistuumin kerrata mitä ne waweguidet nyt olikaan kun erilaiset torvet on kyllä tuttuja, mutta minkämoisista suuntaimista on nyt kyse, jostain tämäntapaisesta:
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=294-2840
vai mistä?

Siis mikä on waweguide ja mikä ei, torveenhan yleensä liitettänee oletus siitä, että se laajenee, kuuluuko waweguiden laajeta ja jakaa taajuuksia halutulla tavalla hallitulle alueelle vai mikä on homman nimi?

Kaipaisin esimerkkiä mitä on waweguide tyypillisimmillään!
miffe
28.08.2013 01:17:27
stnprkl: Tää on just niit samoja selityksiä mitä oon kuullu aiemmin, "joo sori nyt ei lähe mut normaalisti kyl kun ajellaan oikeilla päätteillä" jne. jne.

Olin toisen firman keikalla, ja nuo päätteet siellä räkeissä oli. Ihan hyvin pärjäsi muuten, mutta se huuliharppu ei vaan tullut enää mitenkään järkevällä voimakkuudella.

Mulla on, juu, tehokkaammat päätteet, mutta ne maksaakin enemmän kuin LA8 tai PLM20000. Ja mun päättäreissä on sisällä DSP, jota ei noista lab.gruppenin C-sarjan koneista löydy.

Ja tää yks case sattu sit mun kohdalle. Ja ei soinu hälytyskellot ennen ku rupesin mussuttamaan asiasta.

Olenko minä vastuussa muiden virheistä? Kuulin asiasta kyllä ennen niiden lähtöä (niitä oltiin silloin tulossa hakemaan), ja sanoinkin mielipiteeni, mutta

a) ketään ei tuntunut kiinnostavan
b) oli kuulemma jo myöhäistä, kun kulmien olis jo tarvinnut olla perillä

Usko pois, mä olen sun puolella tässä asiassa. Näin ei saa tapahtua.

Siinä vaiheessa jos ei taitu ni jättää tarjouksen tekemättä tai laittaa siihen tarjoukseen ettei onnistu näin vaan näin.

+1
turkulainen
miffe
28.08.2013 01:21:28
musamies: Kaipaisin esimerkkiä mitä on waweguide tyypillisimmillään!

Jo nimi, aalto-ohjain, sen sanoo - mikä tahansa aaltoliikettä kontrolloiva suuntain kuuluu tuohon kategoriaan. Se voi olla kartion edessä oleva donitsi, torvi tai jopa pinta-asennetun elementin ympärille asetettu foumaus.
turkulainen
Pauli Lappalainen
28.08.2013 12:51:03 (muokattu 28.08.2013 12:51:42)
Tuossa julkaisussa kohdassa Careliasalintekniikka avataan vähän koekuuntelutuksen ongelmia (sivu 46).

http://www.e-julkaisu.fi/av-visio/3-2013/
NeliX4
28.08.2013 15:17:15 (muokattu 28.08.2013 15:17:21)
Ihan mielenkiinnosta. Mitkä nuo muut järjestelmät ovat, jos D&B voitti?
nannne
28.08.2013 18:51:57

NeliX4: Ihan mielenkiinnosta. Mitkä nuo muut järjestelmät ovat, jos D&B voitti?

Olikohan sama homma josta eräs live nationin kaveri turis, laku, db technologies ja d&b. Ainaski.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)