Aihe: Aura Audio
1 2 3 4 58 9 10 11 1215 16 17 18 19
musamies
25.08.2013 18:53:25
Anonyyminä: d&b, L' Acoustics ja Meyer.

Varmaan on vakavastiotettavia, voisi silti veikata, että näiden tahojen valmistamien isojen järjestelmien määrä Suomessa on pieni?

Tuubin näytteiden ja tämän keskustelun perusteella tuli kuva, että muuten hienolla Apollo Live klubilla pääkaupunkiseudulla saattaa talon omalla järjestelmällä kuulua epätoivottavaa kellarisaundia ainakin joissain rokkivedoissa ja tietyissä paikoissa tilaa. Mielestäni tämä vesittää kiinteän järjestelmän ideaa kun se tulisi olla kunnolla suunniteltu ja toteutettu.

Toisaalta haluaisin tuoda esiin myös Reino klubin kun siellä kuitenkin näyttää Tuubitietojen perusteella esiintyvän vaikkapa Anna Hanski ja vaikkei tässä esimerkkivideossa huippuhyvää äänenlaatua ole saatavilla, voisi väittää silti ettei mölinäilmiötä esiinny vaikkei näytä kauhean kalliita laitteita olevan mukana:
http://www.youtube.com/watch?v=SmxE2hQPYJQ

Jonkun mielestä esimerkki voi olla typerä kun eihän tilanne muutenkaan ole kuten Apollo klubilla. Minun mielestä se on silti hyvä koska eri tyyppinen musiikki ja äänitekninen ratkaisu toimii eri tilanteissa.

Itseasiassa kiinteiden järjestelmien kohdalla tuntuu, että vaikka olisi käytetty sinänsä kelpo laitteita, valitettavan harvoin tapaa oikein hyvää suunnittelua ja käytännön toimivuutta.
piiskuri
25.08.2013 20:10:15

Täällä on esitetty argumentteja, että AA käyttää samaa driveria kuin L' Acoustics jossain tuottessa. L:n tuotteiden juttu ei ole kuitenkaan driveri, vaan nimenomaan waveguide. Sillä BMS:n tötteröllä saa aikaan korkeintaan saman tuloksen kuin Coda Audio. Eikä ole sitäkään merkkiä näkynyt yhdessäkään varteenotettavassa riderissa.

Kun näiden uusien A1 ja A3 mallien juttu on nimenomaan se uusi patentoitu waveguide!
Kumma kun ketään täällä ei kiinnosta, että miten ne komerot on tehty ja mitä ne pitää sisällään, vaan lähtökohtaisesti ne on paskoja sillä perusteella, että monessa ravintolassa on kiinteässä asennuksessa Aurasetti ja se ei toimi.

On teillä pojat avoin tapa suhtautua asioihin.
piiskuri
25.08.2013 23:05:19

Olen varma, että moni AA:n settiin investoinut onkin jälkeenpäin kironnut investointiaan. Ostamalla samaan aikaan pienemmän setin vaikka Q1 tai dvdoscia olisi settiä voinut laajentaa helposti aina tarpeen vaatiessa. Ja nyt, kun on tullut uusia malleja kuten v tai kara, olisi vanhalla kalustolla ollut jälleenmyyntiarvoa muutenkin kuin kotimaassa, täälläkin tosin heikosti. Vai olisko joku täällä halukas ostamaan 20 kpl A8 rev.23 mallin komeroita?

No en taatusti ole kironnut.
-erinomainen tuotetuki
-uskomattoman joustava palvelu
-nopea huoltopalvelu
-hyvä laatu/hintasuhde
-monikäyttöiset laadukkaat järjestelmät, joihin olen ollut tyytyväinen ja jotka valitsin kuuntelukokemusten perusteella

Kiitos kysymästä, jos sulla on A8:a myynnissä, niin laitapa hintapyyntöä tulemaan!

...tänä viikonloppuna teimme erään työntekijäjärjestön juhlat Turussa. Paikalla oli 1.300 henkilöä ja meillä oli settinä 16xA8 ja 8xA21 sub.
Setti kuulosti todella tasaiselta ja samanlaiselta salin laidoilla, kaiutinpinon kohdalla ja keskellä salia. Hyvä työkalu tuo A8 on, jos tietää mitä tekee.
miffe
25.08.2013 23:19:30
Anonyyminä: Oikeasti katu-uskottavia toimittajia on kolme, eli d&b, L' Acoustics ja Meyer.

:)

Juu, samaa mieltä olen ainakin yhdessä suhteessa; näillä kolmella on uskottavin markkinointimateriaali vailla käyttökelpoista informaatiota itse tuotteen todellisesta suorituskyvystä.

Kyseiset valmistajat toki tekevät hyviä tuotteita, mutta noin mitattavan suorituskyvyn perusteella mm. Turbosound ja Nexo tekevät parempia tuotteita. Viimeksi eilen oli tarjolla d&b, jolla pääsy maaliin oli hankalaa, kun ei vaan meinannut alakerta riittää ja pohjilta puuttui lähemmäs oktaavi (8x Vsub / 4x B2). Enkä yrittänyt edes mitään ennätyspaineita - tarkoitus oli vain päästä kirkuvan teinilauman yli. Aiemmin tänä vuonna ei Silja Europan yökerhossa meinannut riittää 6x Meyer HP700. Laivan oma moposetti (JBL) lyö alakertaa lujemmin. Viking Gracella taasen on Turboa ja sen alakerta riitti ihan hyvin samoilla äänenpaineilla, ja reserviäkin jäi vielä.

Mutta en minä silti pidä Meyeria tai deeundbeetä huonoina, vaikka järjestelmä joskus ei vastaakaan tarvetta.

PS. Olen minä susipaskaan Nexoonkin törmännyt, mutta kyseessä on ollut lähes joka kerta osaamaton tarjoaja.
turkulainen
tomih.
26.08.2013 02:09:59
"-erinomainen tuotetuki
-uskomattoman joustava palvelu
-nopea huoltopalvelu"

Puhelu/viesti Höltälle erään ison firman kamoista ja avot sie homma on jo hoidossa eli ei toi nyt varsinaisesti oo mikään kilpailuvaltti AA:lle

Niin ja ihan vaan tiedoksi että en oo täällä puollustamassa ns "isoja merkkejä" mutta toin mielipiteeni esiin kuten jäsen LHU
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphot … 79_380484698740184_1915862961_n.jpg
Anonyyminä
26.08.2013 11:09:58
piiskuri: Kun näiden uusien A1 ja A3 mallien juttu on nimenomaan se uusi patentoitu waveguide!

Tarkoittanet tätä???:
http://patent.prh.fi/patinfo/tiedot … mp;offset=&ID=X407599&Inx=1

Yrityksellä ei ole muita myönnettyjä patentteja. US patentteja löytyy, joissa on käytetty tätä patenttia etuoikeutena. Käsiteltävänä on myös eurooppalainen hakemus subbarille, jolle ei kuitenkaan vielä ole patenttia myönnetty, joten tuotteen myynnissä voi käyttää termiä "patent pending". Nähdäkseni ei ole myöskään vireillä olevia hakemuksia. Eli uusi aalto-ohjain ei ole patentoitu tai sitten se on tämä. Ensimmäisen toimivan aalto-ohjaimen PA-käyttöön valmisti ja patentoi L' Acoustics. Muut ovat yrittäneet tätä patenttia kiertää vaihtelevalla menestyksellä.
wsqu
26.08.2013 12:44:12
Mainiota viihdettä tämä... vähän kuin Amiga vs. Atari tai Mac vs PC... :)

Anonyyminä: Tarkoittanet tätä???:

Yrityksellä ei ole muita myönnettyjä patentteja. US patentteja löytyy, joissa on käytetty tätä patenttia etuoikeutena. Käsiteltävänä on myös eurooppalainen hakemus subbarille, jolle ei kuitenkaan vielä ole patenttia myönnetty, joten tuotteen myynnissä voi käyttää termiä "patent pending". Nähdäkseni ei ole myöskään vireillä olevia hakemuksia. Eli uusi aalto-ohjain ei ole patentoitu tai sitten se on tämä. Ensimmäisen toimivan aalto-ohjaimen PA-käyttöön valmisti ja patentoi L' Acoustics. Muut ovat yrittäneet tätä patenttia kiertää vaihtelevalla menestyksellä.
miffe
26.08.2013 12:45:18 (muokattu 26.08.2013 14:30:44)
Anonyyminä: Tarkoittanet tätä???:

Eli uusi aalto-ohjain ei ole patentoitu tai sitten se on tämä.

Tuolle rännille on kyllä hiukan laajempi patentti kuin pelkästään Suomi. Olen ne paperinivaskat ihan omin silmin nähnyt.

Ensimmäisen toimivan aalto-ohjaimen PA-käyttöön valmisti ja patentoi L' Acoustics. Muut ovat yrittäneet tätä patenttia kiertää vaihtelevalla menestyksellä.

Sulla on nyt jäänyt 80+ vuotta äänentoiston historiaa lukematta.

Diskanttien kanssa on usea valmistaja tapellut, mutta harvempi on keskiäänille mitään yrittänyt tehdä linjasäteilijöiden kohdalla. Eri tavoin ladattuja perinteisiä torvia on kyllä näkynyt. Toisinaan ilman minkäänlaista suuntaajaa olevien elementtien toimintaa on yritetty kaunistella markkinointimateriaalissa fysiikan lainalaisuuksia kumoaviksi.

Esimerkki: L'acoustics Kiva on käyttöalueellaan kapeimmillaan noin 50 asteen purkki johtuen elementtien symmetrisesta sijoittelusta ja lähes oktaavia ilmoitettua jakotaajuutta korkeammalla olevasta akustisesta jaosta. Lisäksi keskiäänten särölukemat ovat aivan muuta kuin monilla kilpailevilla järjestelmillä.

Mielenkiinnolla odotan Flashlight Minin saapumista kokeiltavaksi. Jos siinä olisi onnistuttu yhdistämään d&b T-sarjan nätit polaarit ja särötön keskialue, sekä Kivan diskantti. Edellytyksiä siihen ainakin on.
turkulainen
piiskuri
26.08.2013 13:15:56

Nauroin aikas tavalla. "Tietolähde: internet" :D
Kyl patenttisuojat on aikas paljon laajemmat. Voi että sua salapoliisia...
Mut kiva, että toi kiinnostaa!

Menkääs käymään Avita messuilla ja rohkeesti juttelemaan vaan Mikan ja Jassen kanssa. Nää sepät on oikeesti aika hemmetin päteviä töttörösuunnittelijoita. Moni täällä on kuiteski tosi fiksuja ja tietää aika paljon komooteista, niin voi saada ihan hyviä keskusteluja aikaan.
Pauli Lappalainen
26.08.2013 13:47:14
Hiukan kiinnostaisi tietää, että mikä on motiivina tällaiseen hehkutukseen.

Aito innostus omista työkaluista vai halu hämmentää tätä pystyynkuivahtanutta mitkälaulukamatolisiparemmatkuintoisetpalstaa?
piiskuri
26.08.2013 14:39:12

Pauli, oliskohan vähän molemmat? ;)

Ku noilla d&b -huppareilla varustetuilla jätkillä on toi homma menny vähän niinku uskonnon puolelle, niin pannaan vähän uskonpuhdistusta tästä lahkosta! :)

Koko ajan kuulee ihan täyttä sontaa puhuttavan absoluuttisena totuutena, niin alkaahan se nyt ärsyttää. Toistellaan samoja mantroja, mitä PA-papit on markkinointimielessä kertonu.

Paras oli se, et ku yks seppä (ihan vakavissaan!) selitti mulle, miten d&b:n kotelot on tehty sata vuotta vanhasta saksalaisesta laatuvanerista ja Aura Audio mistä lie suomalaisesta rytöpaskasta...

Ku tää on tämmöstä, ni ei vaan voi olla hiljaa.

Ja ne uudet A1 ja A3 on hiton hyviä vehkeitä. Testatkaa. Tutustukaa. Olkaa avoimia.

Jumalan terve, ystävät.
Pauli Lappalainen
26.08.2013 14:43:21
piiskuri:

Koko ajan kuulee ihan täyttä sontaa puhuttavan absoluuttisena totuutena, niin alkaahan se nyt ärsyttää. Toistellaan samoja mantroja, mitä PA-papit on markkinointimielessä kertonu.

.

Tätä se on ollut niin kauan kun minä olen alaa seurannut ja niin se tulee olemaan hamaan loppuun asti.
piiskuri
26.08.2013 14:53:49

Yks seppä aikoinansa sano, et tää on pallo, eikä pannukakku!
Aika yksin oli kaveri mielipiteensä kanssa. Tais vähän saada kuonollensakin.

Tämä analogia osoittaa tässä kontekstissa vain sen, että vaikka valtavirta olisi eri mieltä, ei se välttämättä ole totuus.

Muutos tapahtuu yleensä hitaasti ja poikkeuksetta sitä vastustetaan.

Mikään ei ole niin hienon kuuloista, kuin kääntyvän rotsin kahina!
:)
miffe
26.08.2013 15:00:35
Pauli Lappalainen: Hiukan kiinnostaisi tietää, että mikä on motiivina tällaiseen hehkutukseen.

Mua kiinnostais kanssa tiettyjen henkilöiden toimesta tapahtuva yksittäisten laitteiden ja/tai laitemerkkien hehkutus. Suomesta löytyy henkilöitä, ketkä suostuvat vetämään vain yhden tietyn valmistajan kaappipinoilla, yhdessä tapauksessa sen pinon täytyy käytännössä tulla heidän oman firmansa toimittamana.

Joo, olen minäkin kyseisen toimittajan setillä vetänyt. Muuten ihan hyvä, mutta alapää loppui kesken (16x B2) - sekä kapasiteetiltaan, että ulottuvuudeltaan. Samana iltana 16x Martin S218 (Blackline-sarja) toimi erittäin hyvin.

Ei siinä mitään, että työkalut on hyvät, mutta toteutus vain tuntuu ontuvan järjestelmissä, kun lasketaan vain niiden datalehtien lukemien perusteella. Sähköisesti alaspäin venytetty vaste tarkoittaa samalla melkoista headroomin menettämistä.

Minähän vedän millä vaan ehjällä setillä, joka on edes sinnepäin, mutta harmillisesti tämän vuoden suurimmat hankaluudet ovat sattuneet tämän anonyymin puskistahuutelijan mainitsemilla "katu-uskottavilla" järjestelmillä. Mutta ainakaan järjestelmäukoista asia ei ole ollut kiinni näiden kotimaisten järjestelmätoimittajien suhteen. Parhaansa ovat tehneet annetuilla resursseilla. Joskus ne vaan eivät riitä ihan kaikkein hulluimpien (= minä) kanssa.

PS. Meyer UPQ-2P oli kyl ihan parhautta.
turkulainen
miffe
26.08.2013 15:14:48
Pauli Lappalainen: Tätä se on ollut niin kauan kun minä olen alaa seurannut ja niin se tulee olemaan hamaan loppuun asti.

Minä tässä olen kovasti miettinyt myös sitä, että ovatkohan nuo Laku, Meyer ja d&b olleet perustamisestaan asti jotenkin suuria, kun nyt jotenkin yritetään Aura Audiosta tehdä jotain autotallifirmaa?

Eikun joo, d&b aloitti ihan oikesti autotallissa 80-luvun puolivälissä. Silloin, kun niitä alettiin tännepäin tuomaan, oli kyseessä oikeasti ihan hemmetin pieni firma, jonka tuotesuunnittelu lepäsi vain parin kaverin vastuulla. Silti B-, F- ja C-sarjat olivat hyviä tuotteita. Myös Meyer aloitti tyhjästä, enkä usko Lakutikunkaan olleen mikään suuri pulju ensimmäisiä tuotteitaan tehdessä.

Ja ihan maailmanmarkkinoiden mittakaavassa d&b on edelleen yksi paskaläntti markkinaosuudellaan - ihan oikeesti.

Maailma elää markkinoiden ja gurujen johdatuksella. Yksi slan seuratuimmista henkilöistä on tehnyt paljon jalkatyötä L'Acousticsin puolesta. Sama mies on myös puhunut kuulokkeiden sisäänajamisen autuaaksi tekevästä voimasta, koska itse luurien vaste muuttuu. Todisteena tästä on sitten mittauksia, jotka ovat tehty epätieteellisin metodein, ilman kalibrointia ja olosuhteiden vakiointia, ja käyttäen satunnaislukugeneraattorin tuottamaa signaalia ilman referenssiä. Ja niin vain tämän gurun kertoma muuttuukin vastaanottajien päissä totuudeksi.

Oikeesti, taiteilijat ja tiedemiehet harvoin osuvat saman orgaanisen limasäkin sisään. Hankala vain keskustella objektiivisesti toisen osapuolen kanssa, jos siellä ei ole azimuuttikulmat kohdillaan fysiikan ja akustiikan luonnonlakien ymmärtämiseen.
turkulainen
_Pasi_
26.08.2013 17:48:29
Ei se D&B ihan paskaläntti ole. Jo 2009 oli kivasti top vitosessa kun pannaan liikevaihdot järjestykseen. Ykkönen oli JBL 190 miljoonan dollarin osuudellaan. Muistaakseni viimevuonna D&B liikevaihto oli 36 miljoonaa euroa.

Huvittavia nää on nää keskustelut. Sen sijaan että oltaisiin avoimia ja luotettaisiin korviin ja omiin mittailuihin moni tuntuu pitävän markkinointimateriaalia ja vanhaa mainetta kovemmassa arvossa. Mikään merkki ei ole sen takia hyvä, että se on sen merkkinen tai että datalehti väittää jotain liioiteltua.

Just tänä viikonloppuna hakattiin suohon niin Coda, Laku, FK1 kuin JBL:kin... Mut eipä sitä kukaan "ammattisepistä" myönnä. Ei vaan 32 x SB28 lakulta riittänyt meidän 24 subbasta vastaan ;)
piiskuri
26.08.2013 18:28:58

Huomasitsä myös että teit heti sen mistä mä aikasemmin kirjotin? Aloit selittää. Ei mulle tarvi selittää suojelluista rakennuksista ja rigauspisteistä. On niitten kanssa muutkin puuhanneet ja onnistuneet.

Mites sitte The Circus?
Siellähän on maailman paras PA?
Kun seisot tässä, on bassoa. Siirryt kaksi metriä, ei ole bassoa. Siirryt viisi metriä, on liikaa bassoa. Menet parven alle, ei taas olekkaan bassoa.
Ja tää oli vasta basso-ongelma.
Nyt varmaan käy tila selityksenä?!
wsqu
26.08.2013 19:21:42
Tai sama kaveri käynyt kytkemässä ja säätämässä, kuin Apollotkin...

piiskuri: Mites sitte The Circus?
Kun seisot tässä, on bassoa. Siirryt kaksi metriä, ei ole bassoa. Siirryt viisi metriä, on liikaa bassoa. Menet parven alle, ei taas olekkaan bassoa.
Pauli Lappalainen
26.08.2013 19:28:32
piiskuri: Mites sitte The Circus?

Tietyt fysikaaliset ilmiöt vaan on, eikä niille oikein mitään voi.

tai voi voi....
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)