![]() 26.08.2013 09:19:59 (muokattu 26.08.2013 09:24:53) | |
---|---|
En kyllä tajua mikä tarve, tai edes oikeus, kenelläkään on kritisoida jotain customien eteenpäin myymistä. Itse en osaa pysyä yksissä vehkeissä puolta vuottakaan. No, eivät toki ole Customeja ja nyt alkaa pikku hiljaa pitopelit löytyä, mutta mitäs ihmettä sitten jos joku hiffaa vaikka jo vuodessa, ettei tilaamansa Customi ollutkaan häntä varten? Preferenssit voi muuttua, musatyylit voi muuttua, tai voi vaikka kyllästyä. Kaikki on ihan ok. Mitäs sitten? Joku muu saa hyvän soittimen ja itse voi funtsia jotain tilalle. En tajua tuota konservatiivista asennetta. Soittimia ne vaan on, eikä niiden hankkimiseen ole, eikä pidä myöskään tulla mitään sääntöjä. Ihmettelyn ja äimäilyn ymmärrän, mutta tässä on puhuttu nimenomaan kritisoinnista. Haisee elitismiltä, yäk. Nyt jos hommaisin yhtä bändiä varten oikein kalliin soittimen niin tulis semmoinen olo, että onpas typerää soittaa tuossa toisessa tuolla ritsalla ja mitäpäs sitten.. Sit taas piiri pieni pyörii. sustain65: Jos 1000e yllättävä meno aiheuttaa tilin pelivaran menon nollille tai jopa miinukselle, niin silloin ei kai alunperinkään kannattaisi tyyriitä customeja hankkia? Ai tää olikin joku rikkaitten selkääntaputtelukerhon juttu. No sitten ei kiinnosta. Terveisin: Soitan surffia, rautalankaa, trad. rokkia, punkrockia, garagea, folkkia, bluesia, Hardcorea, crustia ja Stoneria, enkä osaa pysyä paikallani. Rockabillyä vois ruveta soittaan. | |
![]() 26.08.2013 10:02:14 | |
Tavallaan ymmärrän taivastelun tuosta customien myynnistä, meneehän siinä rahaa ja yleensä customin jälleenmyyntiarvo on huono. Mutta toisaalta, entäs sitten? Jokainen siinä kai kuluttaa vain omia rahojaan. Itse ymmärrän hyvin, että vuoden jälkeen voi mieli, bändi tai elämäntilanne muuttua niin, että haluaa jotain muuta. Ja jos rahaa on, niin tyhmäähän se olisi, jos ei vanhaa saisi myydä vaan sillä pitäisi soittaa loppuelämä vaikka itkua vääntäen. Yleensäkin, miksi ihmeessä sitä pitää tietyissä asioissa perustella, jos haluaa vaihtelua? Itse voisin periaatteessa myydä, minkä vaan vehkeen vain vaihtelun halusta. Vähän sama kuin boutique-pedaalit ja vahvarit. Espoolaiset gay-snobit ostelee butiiqqia ja todelliset vakavasti otettavat muusikot ja kovat jätkät vetää mahdollisimman halvoilla ja paskoilla vehkeillä, koska nämä jätkät käyttää aikansa treenauskeen. Gay-boutiquehomot vain tuhraavat aikansa perse pystyssä nappien ruuvaukseen, eivätkä osaa soittaa, koska eihän muilla voi treenata kuin sillä halvimmalla paskalla. Mnetissä on yllättävän paljon tämän suuntaista ajattelua, mikä purkautuu mitä ihmeellisimpinä avautumisina eri ketjuissa. Kai sillä kalliilla voi treenata ihan yhtä lailla kuin halvallakin? Tällä "siinä menee rahaa"-ajattelulla esim. matkailu on täydellisten idioottien hommaa, joka pitäisi heti kieltää. Siinähän menee helposti parin customin hinta muutaman viikon reisuun, mistä ei jää mitään käteen. Entäs jo monesti mainittu uuden auton osto? Menee custom tai pari arvonalennuksena joka vuosi, eikä käteen jää mitään konkreettista... *Huoh* Eiköhän taas riitä tältä erää... ;) Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. | |
![]() 26.08.2013 10:13:56 | |
Laulava Kylätohtori: Tavallaan ymmärrän taivastelun tuosta customien myynnistä, meneehän siinä rahaa ja yleensä customin jälleenmyyntiarvo on huono. Mutta toisaalta, entäs sitten? Jokainen siinä kai kuluttaa vain omia rahojaan. Itse ymmärrän hyvin, että vuoden jälkeen voi mieli, bändi tai elämäntilanne muuttua niin, että haluaa jotain muuta. Ja jos rahaa on, niin tyhmäähän se olisi, jos ei vanhaa saisi myydä vaan sillä pitäisi soittaa loppuelämä vaikka itkua vääntäen. Yleensäkin, miksi ihmeessä sitä pitää tietyissä asioissa perustella, jos haluaa vaihtelua? Itse voisin periaatteessa myydä, minkä vaan vehkeen vain vaihtelun halusta. Vähän sama kuin boutique-pedaalit ja vahvarit. Espoolaiset gay-snobit ostelee butiiqqia ja todelliset vakavasti otettavat muusikot ja kovat jätkät vetää mahdollisimman halvoilla ja paskoilla vehkeillä, koska nämä jätkät käyttää aikansa treenauskeen. Gay-boutiquehomot vain tuhraavat aikansa perse pystyssä nappien ruuvaukseen, eivätkä osaa soittaa, koska eihän muilla voi treenata kuin sillä halvimmalla paskalla. Mnetissä on yllättävän paljon tämän suuntaista ajattelua, mikä purkautuu mitä ihmeellisimpinä avautumisina eri ketjuissa. Kai sillä kalliilla voi treenata ihan yhtä lailla kuin halvallakin? Tällä "siinä menee rahaa"-ajattelulla esim. matkailu on täydellisten idioottien hommaa, joka pitäisi heti kieltää. Siinähän menee helposti parin customin hinta muutaman viikon reisuun, mistä ei jää mitään käteen. Entäs jo monesti mainittu uuden auton osto? Menee custom tai pari arvonalennuksena joka vuosi, eikä käteen jää mitään konkreettista... *Huoh* Eiköhän taas riitä tältä erää... ;) ... :D Plussa. Olen kyllä huomannut vähän myös tuon ilmiön että kalliimmat kamat pitäisi jotenkin pystyä perustelemaan, samoin kuin kaikkein halvimmatkin. Keskihintaisten ostajat eivät joudu minkäänlaisen ryöpytyksen kohteeksi. Kyllähän jokainen saa kuitenkin tehdä rahoillaan ihan mitä itse haluaa ja myydä/vaihtaa niitä ihan niin kovasti kuin vain tahtoo, ei sen pitäisi jäädä ketään vaivaamaan. Kyllä tuo huono jälleenmyyntiarvo kannattaa kuitenkin tiedostaa ennen tilausta, että tietää varautua siihen sitten myynnin hetkellä. Ja ehkä myös kitaran/vahvistimen suunnittelussa kannattaa jättää kaikki räikeimmät ulkonäköön liittyvät perversiot toteuttamatta jos on vähänkään kutina että se joskus myyntiin joutuu. Esimerkiksi joku pinkillä käärmeennahka tolexilla päällystetty vahvistin voi mennä paljon vaikeammin kaupaksi kuin vastaava hieman hillitympi. Minulle sanottiin myös että oman nimen tahtomista lapaan/kontrollipaneeliin kannattaa vähän välttää, kuinka moni haluaa kuitenkaan ostaa kalliin customin, jossa koreilee jonkun toisen nimi? | |
![]() 26.08.2013 10:16:11 (muokattu 26.08.2013 10:18:34) | |
Luit ajatukseni, hyvin sanottu. Loppujen lopuksi tämä koko aihe tiivistyy mun nähdäkseni tähän: Laulava Kylätohtori: miksi ihmeessä sitä pitää tietyissä asioissa perustella, jos haluaa vaihtelua? Laulava Kylätohtori: entäs sitten? Meikällä on samassa laudassa ammattilaisen käsin väsäilemä Rangemaster-klooni (ei hirveän halpa) ja kiinalainen dilsa, josta maksoin 20€. Molempiin harvinaisen tyytyväinen, eikä tartte ees selitellä. | |
![]() 26.08.2013 12:08:52 | |
mpekkanen:Jos on siis hommaamassa Custom soitinta niin ehkä sellainen kannattaa ostaa vasta sitten kun sille on todella käyttöä. Sillä tuskin on väliä soitetaanko sillä studiossa vai keikoilla ,mutta tärkeintä on se että sillä soittaa. Tämä! Toisaalta melkein tarttis olla kristallipallo, että pystyis näkemään pidemmässä juoksussa muuttuvat toiveet soittimelta... Itse tulee soitettua kokoajan vaan enemmissä määrin 7k kitaroilla ja tavalliset 6k jää vähän taka-alalle... mukaanlukien pari customsoitinta. Harmittaa toki vähän, mutta minkäs teet (?). Myymiseenkään ei välttämättä ole halua... voisin kuitenkin ottaa vastaavat soittimet kiljuen 7 kielisinä versioina! Tämä vain esimerkkinä aiheesta... Retaliation Syndicate - Thrash/Death | |
![]() 26.08.2013 16:10:09 | |
Tinippa84: Tämä! Toisaalta melkein tarttis olla kristallipallo, että pystyis näkemään pidemmässä juoksussa muuttuvat toiveet soittimelta... Itse tulee soitettua kokoajan vaan enemmissä määrin 7k kitaroilla ja tavalliset 6k jää vähän taka-alalle... mukaanlukien pari customsoitinta. Harmittaa toki vähän, mutta minkäs teet (?). Myymiseenkään ei välttämättä ole halua... voisin kuitenkin ottaa vastaavat soittimet kiljuen 7 kielisinä versioina! Tämä vain esimerkkinä aiheesta... Näinhän tämä tietysti on. Tulevaisuutta ei pysty kukaan ennustamaan. Jos on soittanut samalla stratolla vaikka 20 vuotta ja on siihen muutoin tyytyväinen ,mutta muutamat jutut ovat ajan myötä tulleet sellaiseksi että tietää millainen se soitin pitäisi olla että se toimisi itselle paremmin. Tämä sama koskee 7-kielisiä ja ihan kaikkia muitakin kitaroita. Kyllä ne omat mieltymykset löytyy,mutta ei tietenkään ihan hetkessä. Silloin voisi olla ehkä hyväkin hankkia se oma Custom kitara, varsinkin jos se oma jo oleva soitin on sellainen ettei sitä millään osilla voi muuttaa siksi mitä haluaa. Joskus voi olla myös niinkin , että tilaa sellaisen ihan perus Custom-kitaran jossa on itseä mielyttävä kaulaprofiili ja mikit ehkä hieman mietitty,mutta muuten aika perus kitara. Se voi tulla halvemmaksi kuin koko ajan vaihdella niitä soittimia. Custom kitaratkin ovat siinä suhteessa ihan samanlaisia kuin kaikki muutkin. Niitä pitää soittaa ja ne alkavat kunnolla soimaan kun niitä ollaan hieman ensin soitettu. Harvoinhan ihan pakasta vedetty kitara on ihan parhaimmillaan. Siksikin jo ihmetyttää jos jo muutaman kuukauden päästä ollaan jotain uutta soitinta myymässä. Siis vaikka se ei Custom olisikaan. On tietysti eri juttu jos on vaihdossa tullut tai tilanteitahan voi olla monia. Gaben kanssa olen samaa mieltä ettei ehkä kannata siihen ulkoasuun laittaa kovinkaan erikoisiä/räikeitä ratkaisuja. Tätä en tarkoita niinkään sen takia ,että sellainen neonpinkki tai vastaava on vaikeampi myydä vaan sitä voi itse kyllästyä räikeisiin/erikoisiin kitaroihin ajan kanssa. Myös voi olla monenlaisia soittotilaisuuksia joihin ei ehkä ole hyvä ottaa mukaan kitaraa jossa on grafiikkana pääkalloja tai alastomia pimuja. Itse jo tuossa hieman kerroinkin, että bänditoiminta jäi pois kun sairastuin syöpään ja vaikka sairaus on nyt hoidettu niin kontrollikäynneissä saa kuitenkin rampata vielä vuosia. Siinä meni samalla keuhkot ja tuli sellaiset kivut ,ettei enää pysty oikein keikkailemaan. Siksi itse olen myynyt lähes kaikki kalliimmat soittimeni pois,myös custom osaston sähkökitaroiden puolelta. En siksi että ne olisivat jotenkin huonoja, päinvastoin, mutta kun itsellä ei ole enää juuri tarvetta sähköisille kitaroille niin olisi aika sääli roikuttaa seinillä hyviä kitaroita. Myynnin syyt voivat olla siis hyvinkin monenlaiset,mutta yleisin syy näyttäisi olevan se ettei kunnolla tiedetä mitä on haluttu tilaus hetkellä. Tuolla on muuten aika paljon kitaroita ja löytyypä sieltä pari Suomalaistakin joukosta. http://droolonguitars.tumblr.com/ Sitten kun tuossa aikaisemmin oli puhetta ,että soittaa todella monenlaista musiikkia niin siihen ei ole oikein muuta ratkaisua kuin hommata useampia kitaroita. Eihän niiden kaikkien soittimien tarvitse ihan älyttömiä maksaa. Itse tykkään soitella slideä ja lap steel kitaroitakin ja käytän monenlaisia vireitä. Jotain C6 virettä ja avointa D-virettä ei saa mitenkään edes samoilla kielillä. On siis pakko hommata useampi soitin. Siinä mielessa on kyllä hyvä , että sellaisen hyvä slide kitaran bluesiin voi saada/löytää todellakin halvalla ja ei niiden kaikkien tarvitse aina olla Customeita. Danelectrot ovat aika hyviä slide soittoon ,nämä 2000 luvun taitteessa tehdyt esim. Eivätkä ne maksa paljoa. Laukun kanssa on pyörinyt 200-300 euron hinnoissa. Minulla on aika paljon akustisia joita olen laittanut avoimiin vireisiin ja niitä saa todella halvalla ja itse tykkään soitella hieman pienemmillä kitaroilla. Kokoja ja virityksiä on kaikenlaisia :) Viimeksi ostin neuvosto aikaisen 7-kielisen kitaran 15 eurolla ja siitä tulee sellainen oma slidekannel viritys. Sitä ennen hommasin käytetyn 1/8 koon Yamaha kitaran 40 eurolla joka on nyt avoimessa G-tyylisesä virityksessä mutta paljon korkeammalla. Taitaa olla C,se sävel :) Viimeksi kun ostin Suomalaista käsityötä oli kun täytin pyöreitä vuosia ja hommasin Mäkelä Jukan valmistaman 12-kielisen kanteleen. Todella hyvä soitin ja kun kävin paikan päällä niin siellä oli myös hauska käydä. Jukka kun itse soittaa ja tekee monenlaisia erikoisiakin intrumentteja niin siinä olisi vierähtänyt helposti useita tunteja kun puhuttiin kaikenlaisista soittimista,virityksistä ja erilaisista musiikista. Nyt oli Jukalla muitakin menoja ja ymmärrettävää muutenkin ettei ihan iltaan asti rupateltu. Jos jukka sattuu lukemaan niin terveisiä ja kiitokset vielä kerran todella hyvästä soittimesta. | |
![]() 26.08.2013 16:59:51 | |
Myrkky Nuoli: Ai tää olikin joku rikkaitten selkääntaputtelukerhon juttu. No sitten ei kiinnosta. Kuka tässä nyt mitään mistään rikkaista on kirjoittanut? Kyse oli vain siitä, että mielestäni tervejärkinen ihminen ei mielestäni laita ihan viimeisiä rahojaan kalliiseen soittimeen. Siis jos on omasta ja mahdollisesti osaltaan myös perheenjäsentensä toimeentulosta vastuussa. 1000e yllättävä meno kun tulee tässä maailmassa todella helposti eteen. Olen kai vähän vanhanaikainen näinä pikavippien aikoina. | |
![]() 26.08.2013 17:46:53 | |
sustain65: Kuka tässä nyt mitään mistään rikkaista on kirjoittanut? Kyse oli vain siitä, että mielestäni tervejärkinen ihminen ei mielestäni laita ihan viimeisiä rahojaan kalliiseen soittimeen. Siis jos on omasta ja mahdollisesti osaltaan myös perheenjäsentensä toimeentulosta vastuussa. 1000e yllättävä meno kun tulee tässä maailmassa todella helposti eteen. Olen kai vähän vanhanaikainen näinä pikavippien aikoina. Minusta tämä on ihan huomio. Ei kannata ostaa niin kalliita vehkeitä ,että se on sitten myytävä pilkkahinnalla eteenpäin jos tulee äkillinen tarve saada muutama satanenkin. Siis tämä kyllä koskee ihan kaikkia soittolaitteita, että kannattaa tosiaan miettiä onko siihen vara vai voisiko pärjätä myös edullisemmilla. Riippuu tietysti niin tilanteesta ja käytöstä. Joskus kuitenkin voi sen Customin teettäminen olla edullisempi ratkaisu kuin jatkuva kitaroiden vaihtelu joihin sitten vaihdetaan vielä mikit ja rumba ei lopu koskaan. Voi olla myös sellaisiakin tilanteita ettei sellaista soitinta ole saatavilla kaupoista ja jostain toiselta mantereelta ilman kokeilua tilaaminen on kanssa aika riskitouhua. Itse jouduin joskus teettämään 8-kielisen steel kitaran kun niitä ei ollut silloin saatavilla. Siihen piti teettää mikkikin kun niitä 8-kielisen mikkejä ei ollut kuin jenkeissä näihin steel soittimiin. Olisi tullut aika arvokkaaksi mikin tilaaminen ja halvemmalla sain sen täällä kotimaassa Mikki Housella teetettyä. Mikkistä tuli vielä todella hyvä ja sain itse valita sen ulkokuoren ,joten siitä tuli vielä todella hyvän näköinenkin :) Nykyäänhän on Thomannillakin 8-kielisiä lap steel kitaroita ja ihan tavallisiakin 8-kielisiä kitaroita johonkin mörkömusiikin soittoon löytyy lähes joka kaupasta, mutta silloin oli aika toinen. Tämä tapahtui 2000 luvun alussa. | |
![]() 26.08.2013 18:39:36 (muokattu 26.08.2013 18:42:55) | |
sustain65: Kuka tässä nyt mitään mistään rikkaista on kirjoittanut? Kyse oli vain siitä, että mielestäni tervejärkinen ihminen ei mielestäni laita ihan viimeisiä rahojaan kalliiseen soittimeen. Siis jos on omasta ja mahdollisesti osaltaan myös perheenjäsentensä toimeentulosta vastuussa. 1000e yllättävä meno kun tulee tässä maailmassa todella helposti eteen. Olen kai vähän vanhanaikainen näinä pikavippien aikoina. Reagoin ehkä tähän tuomitsevaan ilmapiiriin tässä ketjussa vähän turhan kärkevästi ja itellä on lainattomana vuokralaisena vaikea käsittää 1000€ yllättäviä menoja. Tuntuu itelle ihan absurdilta, että tuommonen tulis missään vastaan, mutta nojoo. Puskuria on hyvä olla, mutta mulle ei ois mikään ongelma sijottaa vaikkapa 5000€:stä 4000€ sellaiseen unelmieni kitaraan, mistä on tullut haaveiltua lapsesta asti ja jeesus miten paljon ottais päähän sen jälkeen lukea tämmöisiä tekstejä. No, mulla on muut syyt olla hommaamatta noin tyyriitä soittimia. Päällimmäisenä se, että en mä uskaltais niitä edes viedä keikalle. Homman nimi on vaan tämä: "Älä osta sitä ja älä osta tätä ja ei oo kyllä täysjärkisen hommaa ja täytyy kyllä kritisoida" - oikeesti, mitä ihmettä se kenellekään ulkopuoliselle kuuluu ja millä ihmeen meriiteillä on oikeus kritisoida tuollaisia päätöksiä? Itse suosittelisin hommaamaan just semmosen kitaran kun miellyttää ja perse kestää. Sit jos menee myyntiin niin big whoop. Kitaroita tulee ja menee. Myös niitä customeita jos sille tielle lähtee. Ihan samanlaisia työkaluja nekin on, eivätkä sen enempää. | |
![]() 26.08.2013 18:46:33 | |
hallu: Onko tässä käynyt niin, että nokian varjosta suomi on hiippaillut musabusineksessa maailman kärkeen ilman että siitä on paljoa kymmenen uutisissa huudeltu? No kehityshän näyttää just samalta kuin Nokia. Suomalaisen laadun toki kaikki tunnustaa mutta tulee ne ulkomaatkin kovaa nimenomaan laatukärki edellä. Kato ny tätäkin. Tästä pakkauksesta löydät kaiken mitä tarvitset matkalla rock-jumaluuteen. SG-mallinen sähkökitara on laadultaan erinomainen esimerkki siitä että rock-uskottavuus on maltillisella hinnalla saavutettavissa. Tässä kitarassa on liimakaula joka tuo ääneen lisää lämpöä, syvyyttä ja pidempää sointia......jne.....jne........ Taas on ulkomaat tekemässä meille nokiat. Ei kai nuo mahtilauseet tyhjästäkään ole, eihän?!? http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … -Cherry-kitarapaketti-vahvistimella Mistä maasta tuokin lie, mutta eniveis, siis kaikki huippuelementit tuotteessa kuitenkin. Ja laatua! Kyllä musta tuntuu että kilpailu on taas hävitty. Voihan nokia. :) Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita.... | |
![]() 26.08.2013 19:24:09 | |
Osteri: No kehityshän näyttää just samalta kuin Nokia. Suomalaisen laadun toki kaikki tunnustaa mutta tulee ne ulkomaatkin kovaa nimenomaan laatukärki edellä. Kato ny tätäkin. Tästä pakkauksesta löydät kaiken mitä tarvitset matkalla rock-jumaluuteen. SG-mallinen sähkökitara on laadultaan erinomainen esimerkki siitä että rock-uskottavuus on maltillisella hinnalla saavutettavissa. Tässä kitarassa on liimakaula joka tuo ääneen lisää lämpöä, syvyyttä ja pidempää sointia......jne.....jne........ Taas on ulkomaat tekemässä meille nokiat. Ei kai nuo mahtilauseet tyhjästäkään ole, eihän?!? http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … -Cherry-kitarapaketti-vahvistimella Mistä maasta tuokin lie, mutta eniveis, siis kaikki huippuelementit tuotteessa kuitenkin. Ja laatua! Kyllä musta tuntuu että kilpailu on taas hävitty. Voihan nokia. :) Tuossa vahvarissa on erikseen chorus säädinkin. Ei tarvitse kuin rytmit soittaa niin vahvari hoitaa kertsin :) Vähän menee ohi aiheesta, mutta pieni kevennys tuskin ketään haittaa.... Tässä ihan aiheesta vielä ,että jos on ostamassa laadukasta tele/strato tyylistä kitaraa niin kyllä niitä saa tosi monelta kotimaiselta valmistajalta alle 2000 euroon. Tällöin kun vertaa sitä hintaa moneen muuhun käsityö kitaraan niin ei ne ole välttämättä edes kalliita. Tässä on ollut vähän sellainen maku ,että kaikki kotimaiset soittimet maksaa kolmesta tonnista ylöspäin. Ei se ihan niinkään ole. | |
![]() 26.08.2013 19:35:21 | |
mpekkanen: Tuossa vahvarissa on erikseen chorus säädinkin. Ei tarvitse kuin rytmit soittaa niin vahvari hoitaa kertsin :) Vähän menee ohi aiheesta, mutta pieni kevennys tuskin ketään haittaa.... Tässä ihan aiheesta vielä ,että jos on ostamassa laadukasta tele/strato tyylistä kitaraa niin kyllä niitä saa tosi monelta kotimaiselta valmistajalta alle 2000 euroon. Tällöin kun vertaa sitä hintaa moneen muuhun käsityö kitaraan niin ei ne ole välttämättä edes kalliita. Tässä on ollut vähän sellainen maku ,että kaikki kotimaiset soittimet maksaa kolmesta tonnista ylöspäin. Ei se ihan niinkään ole. Totta. Varsinkin yksittäisiltä soitinrakentajilta saa kyllä sopuhintaan ihan alusta saakka käsin väsättyä laatua. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)