Aihe: Leslien mikitys | 1 |
---|
|
Onko hyviä vinkkejä leslien mikitykseen? Perinteinen puuleslie kyseessä ja räyhäkkää rokkiurkua soitetaan, ei jalkiohommia. Ilmeisesti 3 mikillä kannattaa mennä (ylös 2, alas bassarimikki), mutta juuri mikkien tyypit, etäisyydet / suunnat kiinnostavat. Aikaisemmissa sessioissa ei ole tällaisia tarvinnut itse miettiä eikä ole tullut niin kiinnitettyä huomiota. Jarmo | |
Ei se basarimikki alhaalla mikään välttämättömyys oo. Mä lähtisin kokeilemaan alas ehkä jotain MD421:tä ja ylös jotain U89:ä tai U87:aa. Tai sit jotain nauhamikkejä. Ja mikseipä joku C414 vois olla ihan toimiva ratkaisu sekin. Tietysti jos ollaan rajallisella budjetilla liikenteessä niin sit joku Beta 52A alas ja kaks viisseiskaa ylös on varmaan paras vaihtoehto. "Jazzi jos mikä on pelkkää vehkeilyä todellisten musiikin ainesten kustannuksella. Muusikerit, jotka ovat antautuneet swing-musiikin pettävälle polulle, eivät ainoastaan petä tempuillaan yleisöä, he pettävät lopulta itsensä." | Mikael 18.06.2013 00:44:06 (muokattu 18.06.2013 00:46:23) | |
|
Tällasta oli joskus... http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=16&t=200932&o=0p9965479 ...niin ja polkurumpumikroskoopit jättäisin pois laskuista heti alkuunsa - paitsi jos itestä tuntuu siltä ja diggaa :D Ennen ei ollut mitään - nyt on. | maza 18.06.2013 01:15:03 | |
|
Perusrokkimikitys ylhäältä vasemman etunurkan kummaltakin puolelta (mahd. kauas moottorista) viisseiskoilla sopivalta etäisyydeltä (20 cm voi olla hyvä lähtökohta) ja alakertaan melkein mikä vaan, paitsi sellanen basarimikki! Isokalvoinen konkka, joku dynaaminen, miksei vaikka kolmas viisseiska tai viiskasikin. Mun suosikkeja ovat nykyisin yläkerrassa Sennheiser MD421:t ja alhaalla MD441. Toinen vaihtoehto on M/S-mikitys, joka on siitä hauska, että keskikanavan volaa kun nostaa sooloon tullessa urku pysyy paremmin keskellä ja toisaalta tulee myös enemmän pintaan myös siksi, kun tilan määrä soundissa vähenee. Mulla on ollut tässä itse rakenneltuja, Neumann-henkisiä mikkejä, toinen kasina (S) ja toinen herttana (M). | |
Tässä on asiallinen video aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=pdE83FX-Mto "You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel | |
Pistettiin Beta 52 alas ja parilla 57:lla otettiin yläkerta. Saatiin kyllä juuri sellainen tulos kun haluttiinkin, hiton räyhäkkä ja todella rock! Tämän budjetin hommiin vastaavaa suositteli Nordlundin Juusokin, ajateltiin kokeilla, ja hyvinhän se toimi! Kiitokset kuitenkin vinkeistä, jatkossa kokeillaan muutakin ;) | maza 06.08.2013 23:55:18 | |
|
Pakko on sen verran päsmäröidä, että rokkihommiin ei alakertaan tarvi mikkiä usein ollenkaan, mut siitä viisseiskasta tai 421:stä tai 441:stä tms. on sielläkin huomattavasti enemmän hyötyä kuin Beta 52:sta, jonka taajuusvaste on tuohon käyttöön täysin älytön - mikki korostaa juuri niitä alueita, joita todennäköisimmin halutaan miksausvaiheessa leikata alaroottorista! Viiskakkosessa siis on useamman desibelin boosti jossain 20-120 hertsin alueella (näitä toki tarvitaan, jos urkubassoa vedellään, mutta tällöinkin lähtisin 441:stä tai isokalvoisesta konkasta liikenteeseen), joka normaalisti täytyy rokkia miksatessa leikellä pois ja aivan tolkuton, yli 10 desibelin korostus n. kolmesta kilohertsistä ylöspäin, että basarin napsu tulee kunnolla läpi. Lepan alaroottorista ei puolestaan juuri yläkertaa irtoa (12 dB/oktaavi alapäästösuodatin 800 hertsissä), mutta toki jos haluaa tallentaa ylimääräisiä rutinoita ja suhinoita, niin mikäs siinä. ;) Toisaalta jos lopputulos miellyttää, niin mitäpä minä tässä rutisen. | |
maza: Pakko on sen verran päsmäröidä, että rokkihommiin ei alakertaan tarvi mikkiä usein ollenkaan, mut siitä viisseiskasta tai 421:stä tai 441:stä tms. on sielläkin huomattavasti enemmän hyötyä kuin Beta 52:sta, jonka taajuusvaste on tuohon käyttöön täysin älytön - mikki korostaa juuri niitä alueita, joita todennäköisimmin halutaan miksausvaiheessa leikata alaroottorista! Viiskakkosessa siis on useamman desibelin boosti jossain 20-120 hertsin alueella (näitä toki tarvitaan, jos urkubassoa vedellään, mutta tällöinkin lähtisin 441:stä tai isokalvoisesta konkasta liikenteeseen), joka normaalisti täytyy rokkia miksatessa leikellä pois ja aivan tolkuton, yli 10 desibelin korostus n. kolmesta kilohertsistä ylöspäin, että basarin napsu tulee kunnolla läpi. Lepan alaroottorista ei puolestaan juuri yläkertaa irtoa (12 dB/oktaavi alapäästösuodatin 800 hertsissä), mutta toki jos haluaa tallentaa ylimääräisiä rutinoita ja suhinoita, niin mikäs siinä. ;) Toisaalta jos lopputulos miellyttää, niin mitäpä minä tässä rutisen. Huomattiin kyllä ettei varsinkaan rokkihommassa tuolla alamikillä ollut kovin suurta merkitystä, aika hiljaiselle jää miksauksessa. Lisäksi nauhoituksissa on yleissaundi aika rouhea eikä mikään kliininen, joten mikitys oli ihan riittävä tähän sessioon. Jatkossa ehdottomasti kokeillaan jotain muuta! | maza 19.08.2013 23:14:20 | |
|
mange jamo: Huomattiin kyllä ettei varsinkaan rokkihommassa tuolla alamikillä ollut kovin suurta merkitystä, aika hiljaiselle jää miksauksessa. Lisäksi nauhoituksissa on yleissaundi aika rouhea eikä mikään kliininen, joten mikitys oli ihan riittävä tähän sessioon. Jatkossa ehdottomasti kokeillaan jotain muuta! Sama asia toisin päin sanottuna: Sopivalla mikillä sieltä alakerrastakin saa muuten ihan järkevää kamaa talteen. Sivuhuomiona ja että tästä postauksesta olisi enemmän hyötyä: Born To Be Wildin räkäinen urkusoundi on saatu aikaan rikkinäistä Leslietä luovasti hyödyntämällä. Vermeen yläpilli oli kärähtänyt, joten kaverit ohittivat jakosuotimen ja ohjasivat koko signaalin bassoämyrille. Roima särö saatiin aikaan nappaamalla päätevahvistimen toinen pääteputki irti - tällä metodilla tosin jäljelle jäävän putken saa kulutettua vauhdilla loppuun. | |
Born To Be Wildin räkäinen urkusoundi on saatu aikaan rikkinäistä Leslietä luovasti hyödyntämällä. Vermeen yläpilli oli kärähtänyt, joten kaverit ohittivat jakosuotimen ja ohjasivat koko signaalin bassoämyrille. Roima särö saatiin aikaan nappaamalla päätevahvistimen toinen pääteputki irti - tällä metodilla tosin jäljelle jäävän putken saa kulutettua vauhdilla loppuun. Kuuluisa, mutta paska soundi... | |
maza: Sama asia toisin päin sanottuna: Sopivalla mikillä sieltä alakerrastakin saa muuten ihan järkevää kamaa talteen. Sivuhuomiona ja että tästä postauksesta olisi enemmän hyötyä: Born To Be Wildin räkäinen urkusoundi on saatu aikaan rikkinäistä Leslietä luovasti hyödyntämällä. Vermeen yläpilli oli kärähtänyt, joten kaverit ohittivat jakosuotimen ja ohjasivat koko signaalin bassoämyrille. Roima särö saatiin aikaan nappaamalla päätevahvistimen toinen pääteputki irti - tällä metodilla tosin jäljelle jäävän putken saa kulutettua vauhdilla loppuun. Olenkin joskus miettinyt että mikä hiton leslie toimii noin verkkaisesti nopeuden vaihdossa :) | |
tonecab: Kuuluisa, mutta paska soundi... Liivijengi kekkereillä tuli tuo kyseinen biisi soitettua Roland RD64 otetuilla uruilla, sitten volapedaali ja sitten Rotosphere, sitten mikseri EQ:uineen... | maza 28.08.2013 14:49:38 | |
|
tonecab: Kuuluisa, mutta paska soundi... Hyvin tiivistetty. :D | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|