isojussi 07.05.2004 01:54:24 | |
---|
Et oivaltanut ajatustani, kaiva herne pois nenästäsi jos saat. Kun lasketaan biisi alas soitetaavaksi ilman "laitteistoa", tempo tulee fiilispohjalta, ja kouliintunut muusikko fiilistelee sen tanssijoille sopivaksi. Oivalsin: "Oikea livemuusikko" Kiihdyttelee ja jarruttelee, kunnes tempo on sopiva....dziisus tuossa mun kommentissa ei ollut hitustakaa aliarviointia edustamaasi esiintymistapaa vastaan, tarkoitin, että perinteisellä meiningeillä ei lueta tempoja erillisistä apuvälineistä, vaan käytetään "sisäistä kelloa" Oli tai ei, mutta en kehtais livekeikalla laskea yhtään biisiä käymään, jos ei mun sisäinen kello olis sen verran iskussaan, että tempo on kerrasta sopivassa haarukassa, eikä sitä tarvitse lähteä livenä interpoloimaan. Apuvälineinä toimivat varmasti hyvin isommissa kattauksissa ( ja muuttuvissa kokoonpanoissa ) kuten BigBand, jota ilmeisesti tarkoitit. Itse kattelen asiaa ainoastaan tanssimusiikkiyhtyeen näkökulmasta, olen vissiin kapeakatseisnen. No ainakin siinä mielessä olet, mikä yleensä on tanssi yhtye ja mikä ei. Big bandeillä soitettiin tanssimusiikkia pirun paljon ennekuin humpan keksimistä pelättiin edes odottaa. Sitäpaitsi oikea livesoitin on sellainen, jolla soitto jatkuu, vaikka sähköt katkee. Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin! |
Rock n 07.05.2004 01:55:56 | |
---|
tyttö tuollainen ja pari sille. Itekin oikeen yllätyin, että onpas hidasta jiveä.. Hyvä vitsi! |
työläinen 07.05.2004 02:38:49 | |
---|
Työläinen - oho - neniä lyöt! Joo tää ei ollu palindromi vaan sanamuunnos - munasaannos. "Pääasia että syödään ylikypsää Tapolaa" (M. Nykänen 11.4.04 Seinäjoki) |
isojussi 07.05.2004 03:27:46 | |
---|
Joo tää ei ollu palindromi vaan sanamuunnos - munasaannos. Ei niin. Mä huomasin sen vasta seuraavana päivänä. Ja kun ensin luulin olleeni näppäräkin....;o) Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin! |
päivis 07.05.2004 13:37:08 (muokattu 07.05.2004 13:40:16) | |
---|
tarkoitin, että perinteisellä meiningeillä ei lueta tempoja erillisistä apuvälineistä, vaan käytetään "sisäistä kelloa" ...joka sinulla sanoo kappaleesta Tyttö tuollainen: "Onpas hidasta jiveä!"... Ei se toki nopeatakaan ole, mutta keskinopeaa. "Talk about dance? Dance is not something to talk about. Dance is to dance."
--Peter Saint James |
Rock n 07.05.2004 20:39:46 (muokattu 07.05.2004 20:40:32) | |
---|
soolo - sitä ei voi ennustaa..tempon nopeudesta riippumatta - onko moskovan valot jive jos jumputtaa koko ajan, HÄH ? Muutamilla bändeillä on "Moskovan Valoihin" "Unohtumattomaan Iltaan" "Sataman Valoihin" ja vastaaviin Hieman "svingahtava" ote. Silloin ne kulkee Boogina ihan kohtuullisesti. Saattaa jopa olla mainitut biisit illan ainoat "boogattavat". Voi olla että ovat myös ainoat "jivebiisit". Muutamilla ohjaajilla on ollut tapana opettaa "jiveä" ja "boogia" juuri näihin ja vastaaviin biiseihin - periaatteella "kaiken varalta". Tällä varmistetaan se että pääsee näitä tansseja tanssimaan, vaikka ei "oikeaa jive ja Boogi -musiikkia" illan mittaan soitettaisikaan. |
työläinen 07.05.2004 23:07:36 | |
---|
Ja kun ensin luulin olleeni näppäräkin... Joo kato ei se mitään.. en mä ois tota ite keksiny. Palindromit onkin ihan oma taiteenlajinsa juu. "Pääasia että syödään ylikypsää Tapolaa" (M. Nykänen 11.4.04 Seinäjoki) |
isojussi 07.05.2004 23:44:13 | |
---|
Muutamilla bändeillä on "Moskovan Valoihin" "Unohtumattomaan Iltaan" "Sataman Valoihin" ja vastaaviin Hieman "svingahtava" ote. Silloin ne kulkee Boogina ihan kohtuullisesti. Saattaa jopa olla mainitut biisit illan ainoat "boogattavat". Voi olla että ovat myös ainoat "jivebiisit". Muutamilla ohjaajilla on ollut tapana opettaa "jiveä" ja "boogia" juuri näihin ja vastaaviin biiseihin - periaatteella "kaiken varalta". Tällä varmistetaan se että pääsee näitä tansseja tanssimaan, vaikka ei "oikeaa jive ja Boogi -musiikkia" illan mittaan soitettaisikaan. Eli tarkoitatko nyt, että vaikka tempo olis 100 tai alle ja basso soittaa neljäsosia, voi koukkia käden ali. Toisaalta mitä sitten. Pääasia että on kivaa. Siis tarkoitan, että on vaan hyväkin jos jotkut uskaltaa jorata omalla tyylillä. Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin! |
Rock n 08.05.2004 12:41:21 | |
---|
Eli tarkoitatko nyt, että vaikka tempo olis 100 tai alle ja basso soittaa neljäsosia, voi koukkia käden ali.. Eihän toi 100 ihan mahdottomasti poikkea hitaan boogin "norminopeudesta" joka on noin 120. "Norminopeus" kun ei ole vielä erityisen vaikeakaan niin siitä hitaammatkin ovat boogiksi lavatanssikelpoisia. Pidän 110 jonkunlaisena helppousrajana. Sen alle kun menee, niin alkaa selvästi vaikeutumaan ja menee fiilistelyn puolelle. |
baron 09.05.2004 21:28:16 (muokattu 10.05.2004 07:23:06) | |
---|
Nyt on mahdollisuus päästä kuulemaan, mitä meidän tanssijoiden neuvotaan kuuntelevan musiikista: http://www.comets.fi/kotisivu/uutiset/tanssimus_rytm_I_070504.htm. Mä kävin tässä Päiviksen mainostamassa tilaisuudessa ja todella hyvä. Lasse Paasikko piti mahtavan hienon esityksen, jossa kertoi sekä teoriaa että esitti syntikallaan (Motif ES8, terveisiä COB:lle) yksinkertaistettuja versioita selitttämästään, että myös suuren määrän autenttisia äänityksiä. Mä opin paljon uutta, jopa lattareista (hiljaa rivissä, parempi myöhään kun ei milloinkaan) ja jos Lassen esitys meni tanssijoille läpi (ja miksei olisi mennyt), niin tanssijat tietävät aiheesta enemmän kuin moni tanssimuusikko. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
isojussi 09.05.2004 21:55:30 | |
---|
Olisko aihetta esim. meillä Tanssinmuusikkonettiläisillä, hommata vastaava seminaari joskus johonkin? Rupeeko Parooni puuhamieheks? 450!!! Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin! |
baron 09.05.2004 22:14:01 | |
---|
Olisko aihetta esim. meillä Tanssinmuusikkonettiläisillä, hommata vastaava seminaari joskus johonkin? Rupeeko Parooni puuhamieheks? 450!!! Mulle tuli ihan oikeasti mieleen, että jos olisi vastaavan tyylinen tilaisuus, joka olisi suunnattu tanssimuusikoille, niin olisin kovin kiinnostunut. Kun mulla nyt sattuu olemaan niin kova "eliittibändi", että lähitulevaisuudessa joudun/pääsen soittamaan kulttuuriministerille, niin jos sattuu tulemaan tilaisuus keskusteluun, niin voisin vihjata, että tätäkin kulttuurin lajia voisi valtiovallan toimesta edistää esim tämän tapaisilla koulutus/seminaaritilaisuuksilla. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
Mulle tuli ihan oikeasti mieleen, että jos olisi vastaavan tyylinen tilaisuus, joka olisi suunnattu tanssimuusikoille, niin olisin kovin kiinnostunut. Et ottanut Paasikolta yhteystietoja? Kaiken maailman muillakin rämpyttäjillä on omat kouluttautumistilaisuutensa, niin miksei tanssimuusikoilla? Kun mulla nyt sattuu olemaan niin kova "eliittibändi", että lähitulevaisuudessa joudun/pääsen soittamaan kulttuuriministerille, niin jos sattuu tulemaan tilaisuus keskusteluun, niin voisin vihjata, että tätäkin kulttuurin lajia voisi valtiovallan toimesta edistää esim tämän tapaisilla koulutus/seminaaritilaisuuksilla. Meinaatko, ettet saa Tanjalta puhelimessa suunvuoroa? ;-) Tottapuhuen olisko esim. Sibis tai Ogeli kiinnostunu tanssimusa "kongressista"? Muusikkojen liitto? Joku jazzfestari, joka muutenkin leirittää? (Imatra, Lieksa) Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin! |
baron 09.05.2004 22:26:53 | |
---|
Meinaatko, ettet saa Tanjalta puhelimessa suunvuoroa?) Joukkaatko? Mun soitin on kiipparit eikä puhelin!
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
baron 09.05.2004 22:46:55 | |
---|
Ihan oikeesti: "Kunnon" tanssimuusikko ei tanssi, sitä ei kiinnosta tanssiminen ja turakaiset, jotka tulevat esittämään tanssimusiikkin liittyviä toivomuksia, vittuilevat. "Kunnon" tanssimuusikko on musikaalinen, se tekee hienoja sovituksia yksinkertaisista kappaleista, joka tarkoittaa upouusia haastavia sointukiertoja ja jänniä bassokulkuja. Turakainen, joka kaipaa tanssimusiikilta ensisijaisesti vain rytmiä, jonka tahdissa voi liikutella ruumiinosiaan joko toteuttaakseen omaa esiintymistarvettaan tai tehdäkseen vaikutuksen vastakkaista sukupuolta olevaan partneriinsa ei ymmärrä, eikä ole kiinnostunut tanssimuusikon hienouksista ja ristiriita on valmis. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
snowballed 09.05.2004 23:31:45 | |
---|
Tottapuhuen olisko esim. Sibis tai Ogeli kiinnostunu tanssimusa "kongressista"? Muusikkojen liitto? Joku jazzfestari, joka muutenkin leirittää? (Imatra, Lieksa) Muusikkojen liitto (tai ainakin Metsäketo ja Nissilän Pekka) on jo pitempään järjestänyt tanssimuusikoille koulutusta. Ko. herrat on voitu tilata esitelmöimään mm. tyylinmukaisuudesta ym. oleellisista tanssimuzakiin liityvistä asioista. Esitelmöinti lienee maksullista, enkä osaa sanoa miten se eroaa Paasikon esitelmöinnistä. basistivitsitrilogia: I basisti käveli viinakaupan ohi - II basisti käveli - III basisti |
baron 09.05.2004 23:48:10 (muokattu 10.05.2004 07:28:22) | |
---|
Muusikkojen liitto (tai ainakin Metsäketo ja Nissilän Pekka) on jo pitempään järjestänyt tanssimuusikoille koulutusta. Ko. herrat on voitu tilata esitelmöimään mm. tyylinmukaisuudesta ym. oleellisista tanssimuzakiin liityvistä asioista. Esitelmöinti lienee maksullista, enkä osaa sanoa miten se eroaa Paasikon esitelmöinnistä. Mä lähetin jo kuukausia sitten e-maileja kysyäkseni näistä tilaisuuksista, eivät vaivautuneet edes vastaamaan. Edit: Ei Paasikko mitään "salatietoa" esittänyt, varmasti jokaisella pitkänlinjan ammattitaitoisella tanssimuusikolla samat tiedot on handussa, hän oli vain pukenut tiedot havainnolliseen mielenkiintoiseen asuun. Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei" |
päivis 10.05.2004 14:31:18 | |
---|
Paaljon tuli uutta asiaa Lassen luennolla mutta osin myös vahvistusta omiin ”kotikutoisiin” teorioihini.
Hitaasta valssista: Kysyin Lassen arvelua siitä, miksi jotkut hitaat valssit ”menevät tanssikengän alle” kun jotkut vain kävelyttävät eteenpäin. Hän heitti yhdeksi mahdolliseksi selitykseksi sen, että kengän alle menevä olisi countryvalssin tapaan fraseerattua ja tallustelemaan houkutteleva tasaisesti soitettua hidasta valssia. Esimerkit kuultuani olin samaa mieltä. Hän lisäsi, että toki muutkin asiat saattavat hitaan valssin ”imuun” vaikuttaa.
Lassen yhteenveto jivettävästä musiikista: Rullaava basso, kakkosen ja nelosen korostus, kolmimuunteista, ei ylinopeaa. (Puheenvirrasta poimittuja lauseenpätkiä jivestä puhuttaessa: kitara soittaa backbeatin, lautaset ta – tata (vai oliko se taa – tatta...). (Voi olla, ettei päde KAIKKIIN jivebiiseihin!))
Myös yksi eräs hyvin tärkeä musiikin alue valkeni minulle: mitä on beat! Nyt, tuon luennon pohjalta, voin sanoa, että musiikki houkuttelee tanssimaan fuskua jos se on sopivan tempoista (150-240b/min) beatia tai basso soittaa kahteen. (Myös tasajakoiset biisit ja ylinopeat jivekappaleet (200-250b/min) joutuu menemään fuskulla.) ”Foksi”-nimistä musiikkilajia Lasse ei suostunut määrittelemään, vaikka kovasti tuota termiä viljelikin... :)
Cha-cha: Soitetaan esim. lehmänkellolla neljän iskun syke. Conga soittaa nel-et.
Tanssimusiikista: Tanssimusiikissa esiintyvälle rytmiikalle on ominaista yksinkertaisuus ja korostuneisuus. Tanssista: Tanssin liikkeitä jäsentävänä ja koossapitävänä aineksena on rytmi. (Tanssista olen kuullut joskus tällaisen määritelmän: Tanssi = Ilmennetään musiikkia kehon liikkeellä.)
Paljon muutakin mielenkiintoista luennolla selvisi, mutta tässä nyt joitain poimintoja liittyen threadin keskusteluihin. "Talk about dance? Dance is not something to talk about. Dance is to dance."
--Peter Saint James |
päivis 10.05.2004 14:40:49 | |
---|
lähitulevaisuudessa joudun/pääsen soittamaan kulttuuriministerille, niin jos sattuu tulemaan tilaisuus keskusteluun, niin voisin vihjata, että tätäkin kulttuurin lajia voisi valtiovallan toimesta edistää esim tämän tapaisilla koulutus/seminaaritilaisuuksilla. Teepä se! Tämä tukisi hyvin t-netissä alkanutta ”Tanssinedistämisprojektia”! Et ottanut Paasikolta yhteystietoja? Järjestyy tarvittaessa. Muusikkojen liitto (tai ainakin Metsäketo ja Nissilän Pekka) on jo pitempään järjestänyt tanssimuusikoille koulutusta. Ko. herrat on voitu tilata esitelmöimään mm. tyylinmukaisuudesta ym. oleellisista tanssimuzakiin liityvistä asioista. Kiitos tiedosta! Esitelmöinti lienee maksullista Mikäpä tässä maailmassa ilmaista... "Talk about dance? Dance is not something to talk about. Dance is to dance."
--Peter Saint James |
isojussi 11.05.2004 00:08:09 | |
---|
Joukkaatko? Mun soitin on kiipparit eikä puhelin! Jaa vähänkö hei siis hei....;o) Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin! |