Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mistä apua sinfonian nuotintamiseen/partituurintekoon?
1
slayersam
24.08.2013 12:55:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuka osaisi nuotintaa ja tehdä partituurin 16 minuuttisesta ns. sinfoniasta? Teos on Fostexin digitaalisella 8-raiturilla, käytetyt soittimet: huilu, piccolo, oboe, eglannintorvi, klarinetti, fagotti, käyrätorvi, trumpetti, celesta, rumpusetti, I viulu, II viulu, alttoviulu, sello, kontrabasso ja akustinen kitara(kaikki soittimet soitettu rumpuja lukuunottamatta syntikoilla)
 
Sinfonia on aika palapeli, koska raitoja on on ollut rajallisesti käytössä, joillakin raidoilla on yksi soitin, mutta joillakin raidoilla on useampi soitin. Tarvittaessa voi kuunnella yhtä, useampaa tai kaikkia raitoja yhtäaikaa. Partituurinteko pitäisi tehdä korvakuulolla, käsittääkseni nuotinnus ei onnistu siirtämällä audioraitaa raiturilta esim Sibelius-ohjelmaan?
 
Jos jotakuta kiinnostaa kova urakka, yhteydenotot/lisätietoa slayersam@luukku.com. Olen valmis maksamaan ihan kohtuullisen korvauksen kunhan ei nelinumeroisia hintapyyntöjä.
 
levesinet
24.08.2013 19:47:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ehkä
http://muusikoiden.net/jasenet/39194
 
Dr Dominant
25.08.2013 19:26:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slayersam: Kuka osaisi nuotintaa ja tehdä partituurin 16 minuuttisesta ns. sinfoniasta? ... snip ... Olen valmis maksamaan ihan kohtuullisen korvauksen kunhan ei nelinumeroisia hintapyyntöjä.
 
Monikin osaisi tehdä haluamasi partituurin.
 
Älä ota tätä nyt väärin, tarkoituksenani ei ole olla tyly tai lannistaa, mutta kohtuullinen korvaus tästä työstä on nelinumeroinen summa. Tämä siksi, että itse nuottien (siis nuotit ja tauot) kirjoittamisen lisäksi on tulkittava äänitteeltä kaikki dynamiikat ja artikulaatiot, sekä hahmoteltava teoksen rakenne, ja sen pohjalta tehtävä harjoitusnumerot/kirjaimet mielekkäällä tavalla. Siksi jos tämän duunin tekee laadukkaasti, nopeatkin kaverit tarvitsevat siihen sen verran monta työpäivää, että alle tonnilla hommaa ei kannata tehdä.
 
"Dr. Dominant, I presume?"
nisumaka
26.08.2013 11:04:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikähän tässä mahtaa olla alkuperäisellä kirjoittajalla "tavoite". Jos teos on 8-raitaisella Fostexilla ja kuvatulla tavalla äänitetty, onko kysessä itse säveltämäsi teos. Jos osaat soittaa kaiken uudelleen, niin silloin voit syntikalla midin kautta soittaa ainakin Sibeliuksellle, niin se tekee nuotteja. Tosin käytännössä tuo on aika työläs tie. Sitten vielä tulee se eteen, että käsin (näppistä ja hiirtä käyttäen käytännössä) nuotit pitää viimeistellä.
 
Tosin väistämättä mulle tulee mieleen sellainen, että kun Sibelius 7 maksanee tänään noin 150 e ja asiallisen Mäkkärin saanee alta tonnin edullisimmillaan, niin mikset opiskelisi itse kirjoittamaan nuotteja. Siinä ei koskaan mene aika/raha hukkaan.
 
John Titor
26.08.2013 15:46:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, voin mä duunata, mutta jos oikeesti pitää tehdä transkriptio koko matskusta niin todennäköisesti aika monta päivää vierähtää. Riippuu tietennii hirveesti tekstuurin tiheydestä yms. Jos kaikki soittimet on yksittäisillä raidoilla niin sitten aikaa menee tasan sen verran kuin nuotinkirjoitus vaatii, koska itse kuuntelutyö on niin simppeliä.
 
Onks biisi jossain kuunneltavissa?
 
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Vessajono
27.08.2013 17:23:13 (muokattu 27.08.2013 17:23:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Tosin väistämättä mulle tulee mieleen sellainen, että kun Sibelius 7 maksanee tänään noin 150 e ja asiallisen Mäkkärin saanee alta tonnin edullisimmillaan, niin mikset opiskelisi itse kirjoittamaan nuotteja. Siinä ei koskaan mene aika/raha hukkaan.
 
Sibelius 7 First vai mikä se karvalakkiversio nyt onkaan, maksaa jotain vähän reilun satasen. En tiedä sitten miten äkkiä siinä tulee ohjelman rajat vastaan jos pitää isompaa partsikkaa ruveta värkkäämään. Jos tarttee sen suurimman ja kauneimman niin sehän on sit taas jo jotain yli viis hunttia.
 
Ja noin sivumennen täytyy kyllä mainita, että jos pitäis aloittelijalle suositella ensimmäistä nuotinnussoftaa niin mä tarjoaisin kyllä Finalea. Sibelius 7:n käyttöliittymä oli nimittäin ainakin mun mielestä niin jäätävän järkyttävää tuubaa, että ei oo todellistakaan. Varsinkin kun ne edelliset versiot oli ihan ylivoimaisen helppokäyttöisiä.
 
Lähdetkö kanssani BORNOBAARIIN?
EP
27.08.2013 17:51:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono:
 
..Ja noin sivumennen täytyy kyllä mainita, että jos pitäis aloittelijalle suositella ensimmäistä nuotinnussoftaa niin mä tarjoaisin kyllä Finalea. Sibelius 7:n käyttöliittymä oli nimittäin ainakin mun mielestä niin jäätävän järkyttävää tuubaa, että ei oo todellistakaan. Varsinkin kun ne edelliset versiot oli ihan ylivoimaisen helppokäyttöisiä.

 
En malta olla suosittelematta käytettävyydeltään sitä kaikkein loogisinta ammattitason nuotinnussoftaa jos haluat kirjoitella nuotteja, etkä käyttää aikaasi softan opiskeluun,
nimittäin Encorea.
Näin omalla n. 15 vuoden käyttökokemuksella! : )
 
Janus
27.08.2013 18:01:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloittelijalle voisi suositella ensimmäiseksi tätä:
 
http://www.goodreads.com/book/show/1235043.Music_Notation
 
slayersam
27.08.2013 21:57:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia kaikille vastauksista, mahdollisesti nuotintaja löydetty. Tavoitteesta en oikein kehtaa sanoa mitään.
 
Tonski
28.08.2013 23:40:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

John Titor: ...todennäköisesti aika monta päivää vierähtää.
 
Dr Dominant: ...sen verran monta työpäivää, että alle tonnilla hommaa ei kannata tehdä.
 
Hei, oisko teillä - etenkin jälkimmäiseen lainaukseen viitaten - antaa mahdollista osviittaa siitä, millasista aikajaksoista puhutaan pätevän kaverin tällaista tehdessä? Aivan väljästi suuntaa antavaa päivämäärää tarkoitan siis; miten monen päivän jälkeen kyseessä alkaa olla jo tonnin homma? Miten pitkää työpäivää tunneissa tota sais painaa? Riippunee nuotinnettavasta materiaalista niin paljon, että itse kuullut esimerkit elävästä elämästäkin antaisivat varmaan jotain näkökulmaa asiaan. Tänks!
 
Dr Dominant
29.08.2013 08:14:09 (muokattu 29.08.2013 09:03:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Hei, oisko teillä - etenkin jälkimmäiseen lainaukseen viitaten - antaa mahdollista osviittaa siitä, millasista aikajaksoista puhutaan pätevän kaverin tällaista tehdessä? Aivan väljästi suuntaa antavaa päivämäärää tarkoitan siis; miten monen päivän jälkeen kyseessä alkaa olla jo tonnin homma?
 
Ton voi karkeasti laskea siitä, paljonko haluaa itselleen liksaksi/päivä. Kun maksaa itse verot, vakuutukset ja eläkkeet, ja haluais että yhdestä työpäivästä jäis käteen vaikka 200 euroa, niin sitten pitäis ajatella että laskutushinta olis jossain kolmensadan kieppeillä per päivä. Neljännen työpäivän kohdalla puhkaistaan siten tonnin raja rikki.
 
Jos tekee niin, ettei murehdi eläkkeestä ja tekee pimeenä, niin sitten tietty voi tehdä halvemmalla, mutta pidemmän päälle siinä vaan syö omaa jalkaansa. Harrastaa tietysti voi, mutta jos pitää pysyä hengissä kirjoittamalla, silloin toi suunnilleen 300/työpäivä laskun loppusummassa on realismia. Itse ajattelen hinnoittelun niin, että joskus pitää pystyä myös pitämään lomaa, ja tää on sen verran erikoisosaamista vaativaa hommaa, ettei sitä saa myydä minimipalkan hinnalla. Tai saa, mutta silloin kyllä ei arvosta riittävästi sitä työmäärää minkä on tehnyt, että pystyy tähän.
 
Miten pitkää työpäivää tunneissa tota sais painaa? Riippunee nuotinnettavasta materiaalista niin paljon, että itse kuullut esimerkit elävästä elämästäkin antaisivat varmaan jotain näkökulmaa asiaan. Tänks!
 
Juu, se vaikuttaa tosi paljon minkälaista tavaraa pitää transkribata. Homma vaikeutuu huomattavasti esim. kun musa on isosti orkestroitua jossa paljon tuplauksia (oikean soitinnuksen tunnistaminen työlästä), tai kun rytmiikka on kompleksista/paljon tilua (enemmän ääniä = enemmän kirjoitettavaa). Itse olen tehnyt paljon täysiä partituureja erilaisesta orkestraalisesta matskusta, ja sellainen mun keskiarvo on varmaan 2 minuutin kieppeillä per päivä valmista tavaraa. Tämä siis stereomatskusta (joskus myös mono, joka on hankalampaa kun panoroinnilla ei pysty leikkimään), ei siis erillisiä raitoja saatavana.
 
EDIT: Huomasin että en vastannut itse kysymykseen - itse lasken työpäivät tuohon 8-10 tunnin väliin. Tietty tulee välillä deadlinea vastaan tehtyä kellon ympäri kun on kiire. Työteho vaan huononee valvoessa, joten yritän pitää itseni jotenkuten päivärytmissä.
 
Viimeisin homma minkä tein, oli Quincy Jonesin big band-musaa 1956-1963 väliltä, siinä meni jotakuinkin puolitoista-kaksi päivää per biisi, helpot biisit päivässä. Just eilen Avanti! soitti Jimi Tenorin kanssa nosturissa, mä kirjoitin sen proggiksen kans. Jimin "Impostor Orchestra"-levyn täysi transkriptio ja siitä orkestrointi akustiselle orkesterille plus muita Jimin irtobiisejä eri levyiltä. Tossa oli hetkittäin vaikeinta tavaraa mitä olen koskaan plokannut, siihen koko projektiin meni melkein yhdeksän viikkoa, valmista soivaa kestoa oli jotain tunti kymmenen muistaakseni.
 
Yksi mielenkiintoinen homma oli Stg. Pepper's-levyltä 100% transkriptioita Metropole Orchestran Beatles-symphony-proggikseen. Eli piti kaivaa originaalit ihan tappiin saakka, ja siitä orkestroida alkuperäisen hengessä isolle bändille. Materiaaliksi annettiin se Beatles-raamattu jossa pitäis olla "oikeat" scoret noista biiseistä, mutta jälleen kerran tuli huomattua että kustannetun nuotin osumatarkkuus jätti niin paljon toivomisen varaa, että biisit piti kuitenkin poimia talteen itse.
 
Mutta ketjun aloittajan kuvailema proggis kuulostais siltä, että kun jokaisen raidan saa yksittäisenä, vois päästä johonkin 3-4 minuutin vauhtiin per päivä. Näinollen 16 minuuttia olis varmaan noin 5 työpäivää x 300 = 1500 euroa jos multa tilattais. Sitten vielä herää kysymys, että jos tilataan partituuri, niin jos sitä oikeasti missään soitetaan, tarvitaan myös orkesteristemmat. Niistä pitää sitten vielä sopia erikseen. Tosin, jos osallistuu esim. sävellyskilpailuun, silloin partituuri tietysti riittää.
 
"Dr. Dominant, I presume?"
tender.insanity
29.08.2013 08:44:21 (muokattu 29.08.2013 08:46:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Miten pitkää työpäivää tunneissa tota sais painaa?
 
Mulla on tässä välillä pieniä keikkamuotoisia projekteja. Viimeisin oli, että youtubesta laitettiin linkki, että "teepä tämä mahdollisimman yks yhteen". Omilla puukorvillani sitten lähdin tekemään kitaroineen/synineen/rumpukomppeineen. Semmoinen 4-5h meni suurinpiirtein ja palkkio 300e bruttona.
 
Itse biisi nyt oli tosi yksinkertainen, mutta minun korvillani sekin oli haastava. Äänenlaatukaan ei tallenteessa ollut päätä huimaava ja soundit peruskasaria, että chorusta kitara täynnä ja syna/laulu ihan pinnassa eikä kitaraa/bassoa kuullut juurikaan :D
 
Nuotittaminen ei ole sinänsä ongelma, mutta en uskaltaisi aloittaa mitään vaativampaa nuotinnusta näillä korvilla :D
 
nisumaka
29.08.2013 13:06:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dr Dominanttia kompaten, pari vuotta sitten eräältä ammattisäveltäjältä pyydettiin yhteen teatteriesitykseen kahden biisin sävellystä, aika simppeli. Käytännössä näyttelijät (=kuoro) sekä kohtuullinen komppi (silloin oli bändissä piano ja akustinen kitara). Tarjous oli veroineen tuhat euroa. Säveltäjä perusteli, että kun hän tutustuu teksteihin, säveltää kaksi noin kolmen minuutin mittaista teosta ja kirjoittaa näistä asialliset nuotit (Sibelius oli hänellä käytössä), niin tonni ei ole edes paljon. Tosta voi vähän ottaa referenssiä.
 
Ja Dr Dominantille pieni kysymys, saako sitä Tonnikalaa ostaa jostain?
 
Dr Dominant
29.08.2013 13:42:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: saako sitä Tonnikalaa ostaa jostain?
 
Koska tämä ei suoranaisesti kuulu ketjun aiheeseen, vastasin sulle (ja muillekin) tänne:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=11554974#p11554974
 
"Dr. Dominant, I presume?"
EP
29.08.2013 22:01:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka:
..Tarjous oli veroineen tuhat euroa. Säveltäjä perusteli, että kun hän tutustuu teksteihin, säveltää kaksi noin kolmen minuutin mittaista teosta ja kirjoittaa näistä asialliset nuotit (Sibelius oli hänellä käytössä), niin tonni ei ole edes paljon.

 
No ei varmasti, Janne ei ollu halpa edes sen huonohkon Saksan keikan jälkeen!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «