Aihe: Onko suomi maailma kovin musiikkivälineiden tuottaja?
1 2 3 4 5
kimurantti1
24.08.2013 21:25:06 (muokattu 24.08.2013 21:26:08)
Hynkel: Edellä on hyviä pointteja, ei käy kiistäminen. Minusta Custom Shop menee kuitenkin hukkaan, jos sillä ei keikkailla. Pääsin itse vetämään ekaa kertaa livenä omalla stratolla tässä hiljan, ja mojo/fiilis aiheutti sen, että keikka oli luultavasti paras jolla olen koskaan saanut itse olla soittamassa. Itseluottamus, tunnelma, soundi.. Kaikki kohdallaan. Hyvä kitara innostaa todella antamaan kaikkensa.

Tietysti sitä on sitten vahdittava, mutta eipä kännääminen ole meikäläisen keikkasettiin kuulunutkaan enää vuosiin :)

En mäkään keikalla kännää. Tää yhtään arvottamatta erilaisia soittajia - jos soittelee pääsääntöisesti makkarissa/treeniksellä ja käy keikalla kerran kuussa, niin että aina roudaa itse omat kamansa ja on vahtimassa, saattaa soittimet selvitä ilman minkäänlaisia taisteluarpia. Siinä vaiheessa kun keikkaa alkaa olla vähän enemmän, tulee potentiaalisia hasardin paikkoja vastaan yksinkertaisesti niin paljon, että vaikka kuinka hyvin kamoistaan huolehtii, ennemmin tai myöhemmin se silmäterä ottaa osumaa.

Terveisin,
Aktiivisesti keikkaileva parin Suhrin omistaja :-)
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Hynkel
24.08.2013 22:01:00
No joo, tuttuahan toi on... muttei enää niinkään viime vuosina. Tosin silloin kun itse tuli kierreltyä kyliä enemmän, ei ollut CS stratoakaan :) Ei ollut varaa, mutta nyt kun oikeissa töissä, niin nipistelemällä sitten...
Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají.
Gabe
24.08.2013 22:07:24 (muokattu 24.08.2013 22:10:26)
beliel: mpekkanen taisi juuri vetää m.netin pohjat rönsyilyssä aiheen ulkopuolelle. Huh.

Kun tekstin saa noin jouhevasti siirtymään soitinrakennuksesta kansanmusiikin kautta makaronilaatikon valmistukseen niin onhan siitä pakko näpäyttää plussa. :)

Hynkel: Edellä on hyviä pointteja, ei käy kiistäminen. Minusta Custom Shop menee kuitenkin hukkaan, jos sillä ei keikkailla. Pääsin itse vetämään ekaa kertaa livenä omalla stratolla tässä hiljan, ja mojo/fiilis aiheutti sen, että keikka oli luultavasti paras jolla olen koskaan saanut itse olla soittamassa. Itseluottamus, tunnelma, soundi.. Kaikki kohdallaan. Hyvä kitara innostaa todella antamaan kaikkensa.

Tietysti sitä on sitten vahdittava, mutta eipä kännääminen ole meikäläisen keikkasettiin kuulunutkaan enää vuosiin :)

Antaahan oikeasti hyvä ja laadukas soitin ihan oman fiiliksensä itse soittoonkin. :) Oma mielipiteeni on kuitenkin että soitin menee hukkaan ainoastaan jos sillä ei soiteta. Kitara on kuitenkin käyttöesine ja kuuluu käyttöön, ei vain seinälle roikkumaan tai laukkuun lojumaan.
JaaGeRMaisTeR
24.08.2013 22:33:06
Gabe: Kun tekstin saa noin jouhevasti siirtymään soitinrakennuksesta kansanmusiikin kautta makaronilaatikon valmistukseen niin onhan siitä pakko näpäyttää plussa. :)

Piti oikeen lukea odottaen kokoajan missä kohdin mainittiin makaroonilaatikko.

Kyllä siellä tekstissä perä oli :)
mpekkanen
24.08.2013 22:43:16
Gaben kanssa olen samaa mieltä ,että soittimet ovat tarkoitettu soitettaviksi. Tietysti joku voi kerätä tauluja ja joku kitaroita tai ihan mitä tahansa,mutta soittimet ovat yleensää sellaisia että ne paranevat kun niillä soittaa.

Tämän takia kannattaisi miettiä tarkasti millaista soitinta on hommaamassa. Varsinkin jos puhutaan kalliimmista soittimista ja Custom Shop osastosta. Valitettavasti on niin ,että ajan kanssa niitä kolhuja sattuu tulemaan vaikka sitä soitinta pitäisi kuin kukkaa kämmenellä.

Jos on siis hommaamassa Custom soitinta niin ehkä sellainen kannattaa ostaa vasta sitten kun sille on todella käyttöä. Sillä tuskin on väliä soitetaanko sillä studiossa vai keikoilla ,mutta tärkeintä on se että sillä soittaa. Sitten kun on sitä soitinta hommaamassa niin kyllä ainakin minusta sitäkin voi miettiä ,että kannattaako siihen ihan kaikki mahdolliset koristeet ottaa. Siis sellaisetkin jotka eivät vaikuta soundiin.

Minusta keikkasoittimeksi kelpaa kyllä hieman halvemmatkin vehkeet kuin Custom Shop kitarat ( tällä tarkoitan useita tuhansia maksavia soittimia). Tällöin ei tarvitse ihan niin paljoa varoa kaikenlaista. Kukin kuitenkin tyylillään.
On vain hieman huvittavaa jos kotona ja treenikämpällä soittaa 4000 euron kitaralla ja keikat vetää sitten Meksikon tai aasian pelillä. tietysti jos rahaa on millä mällätä niin eihän tämä toki ole silloin ongelma. Minun ongelma se ei ole muutenkaan.

Ikävä on kuitenkin huomata miten paljon on hyviä kotimaisia soitinrakentajien kitaroita torilla myynnissä. Miksi ne on hommattu aikanaan jos ne eivät ole enää sellaisia että niille on käyttöä. Ymmärtäisin jos olisi kyseessä kymmeniä vuosia sitten hommattu hevikirves joka myydään kun soittotyyli on vaihtunut perinteisempään soittoon. Siellä on kuitenkin suurin osa aika uutta kitaraa. Myöskin taitaa olla ns. vintage kitarat enemmän edustettuna kuin nämä modernit hevikitarat.
Onko joillakin liikaa rahaa kun tilaavat soittimia joilla ei ole sitten käyttöä? Laatu ei ole varmastikkaan monen myynnin syynä.
Hynkel
24.08.2013 23:51:56
mpekkanen: Minusta keikkasoittimeksi kelpaa kyllä hieman halvemmatkin vehkeet kuin Custom Shop kitarat ( tällä tarkoitan useita tuhansia maksavia soittimia).

Tietenkin kelpaa. Oma pointti oli lähinnä se, että jos Custom Shopissa on käynyt ostoksilla, on sääli jättää hyvä kitara kotiin vain siksi että pitää varoa. Vaikka oma strato on upeassa kunnossa, ei se soittimena huonone yhtään siitä, että ajan myötä tulee kolhiintumaan.

Itselläni on tosiaan yksi keikka takana tuollaisella, kun ennen ei ole ollut varaa. Nyt on hyvä tilanne niin on ollut mahdollisuus toteuttaa vähän unelmia.

Aiemmat noin 200 keikkaa onkin vedelty milloin Washburnilla, milloin halvalla Jacksonilla, muutamalla halvemmala fenkulla, SG:llä jne. Mutta silloinkin olisin ottanut CS:n, jos olisi mahdollisuus ollut.
Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají.
mpekkanen
25.08.2013 00:37:17
Hynkel: Tietenkin kelpaa. Oma pointti oli lähinnä se, että jos Custom Shopissa on käynyt ostoksilla, on sääli jättää hyvä kitara kotiin vain siksi että pitää varoa. Vaikka oma strato on upeassa kunnossa, ei se soittimena huonone yhtään siitä, että ajan myötä tulee kolhiintumaan.

Itselläni on tosiaan yksi keikka takana tuollaisella, kun ennen ei ole ollut varaa. Nyt on hyvä tilanne niin on ollut mahdollisuus toteuttaa vähän unelmia.

Aiemmat noin 200 keikkaa onkin vedelty milloin Washburnilla, milloin halvalla Jacksonilla, muutamalla halvemmala fenkulla, SG:llä jne. Mutta silloinkin olisin ottanut CS:n, jos olisi mahdollisuus ollut.

Silloin kun itse keikkailin niin omat keikka soittimet olivat vuosia CS Jacksonin kitaroita (yli 10 vuotta oli ykköskitarani Jacksonin CS Randy Rhoads #2073) ja nuorempana on ollut sitten halvempia soittimia mitä on milloinkin sattunut olemaan.

Kaikki soittimet mitä itse olen ostanut ,niin ne on hommattu aina sillä meiningillä että niillä soitetaan myös keikoilla.

Kyllähän multa tietysti löytyy edullisempia akustisia soittimia joilla ei ole keikkaa heitetty, mutta se on taas eri asia. Niitäkään ei tosin ole ostettu pelkästään kotisoittoon vaan ei ole ollut akustisia keikkoja. Yleensä olen pyrkinyt ostamaan soittimet johonkin tarpeeseen, vaikka kyllä niitä varsinkin nuorempana tuli vaihdeltua ihan muutenkin. Nykyään on kuitenkin jo niin paljon erilaisia soittimia etten oikeastaan tarvitse yhtään mitään uutta ,ainakaan perinteisiä kitaroita. Tietysti voisi aina hommata parempia ja parempia soittimia ,mutta kun yksikseen soitan nykyään niin jonkinlainen järki on myös pidettävä. Ei tuo eläke ole niin iso ,että pystyy useita tonneja sijoittamaan kitaraan jolla sitten kotona soittelee. Terveys kun ei enää oikein keikkailua kestä. Tres kitara pitäisi joskus jostakin löytää edullisesti.

Tätä kyllä komppaan vahvasti ,että myös minusta se Suomalainenkin Custom kitara on tarkoitettu käyttöön/keikalle.
kosoha-7
25.08.2013 01:59:56
Onko suomi maailma kovin musiikkivälineiden tuottaja?

Versoul on ihan hienon oloinen "piikki lihassa" tällä hetkellä maailmalla. Noista muista mainituista vehkeistä en nyt oikein tiedä, onko niissä nyt mitään Kyberiä olemassa. Ihan tavan tavaraa tämänpäivän boutigue maailmassa.

http://www.versoul.com/instruments.php?sid=00020

http://www.versoul.com/instruments.php?sid=00022

Ehkä tuo jälkimmäinen olisi "se juttu".
Viking
25.08.2013 02:36:13 (muokattu 25.08.2013 02:54:50)
Että kuinka monta "Ruokangasta" näette suomalaisten soittajien hyppysissä?
ei kovin monta.... mm. Nevalainen osasi pitää asiasta huolta ennen vanhaa..

Minun mielestä esim suomalaisten kitaroiden ongelma on se että vaikka kuinka hyviä ovatkin, niiden jälleenmyyntiarvo on aivan hanurista suhteessa Custom Gibsoniin tms.
Ihmiset pelaavat varman päälle.. Toki ostaja voi maksaa mitä pyydetään/ jos tuotteen haluaa
Muusikoiden.netin lukija
JaaGeRMaisTeR
25.08.2013 03:19:28
mpekkanen: Kitaristien vika on se , että ollaan monesti liian konservatiivisiä ja halutaan aina niitä samoja ratkaisuja kuin mitä on tehtyt iät ja ajat. Siitäkin huolimatta ettei niille ole mitään järkisyytä ja kitaran voisi rakentaa myös toisella lailla paremman. Tämä vika ei ole pelkästään Suomalaisten vaan samaa ajattelua on ihan kaikkialla maailmalla.

Kun näitä Custom kitaroita tilataan niin liian moni miettii sitä mahdollista myyntiarvoa. Käyttöön nämä soittimet pitäisi ostaa ja vain niin ne saavat näkyvyyttä jos niillä soitetaan. Jos rahaa haluaa sijoittaa niin silloin tuskin kannattaa uutta soitinta ostaa minkään merkistä. Ainakaan ihan älyttömistä voitoista ei voi puhua jos uuden ostaa ja sen joskus myy. Hyvä kun saa omansa takaisin.

Silti jos sellaisen kalliin kitaran haluaa niin onhan siinä etunsa kun sen kotimaasta hommaa. Voi vaikuttaa siihen lopputulokseen ihan toisella lailla kun voi soittaa ja vaikka käydä rakentajan luona. Puhutaan myös ihan Suomea ja ei tarvitse maksella mitään tullimaksuja jne...
Lisäksi kannatetaan kotimaista, ei sekään ole ihan huono juttu.

Ihmettelen muutenkin, kun porukka myy itselle tehtyjä customeita. Mikä järki on ollut alunperinkään tilata kitara omilla mieltymyksillä jos sen myy. Saatikka jollei sillä soita. Customissa ei mun mielestä pidä miettiä jälleenmyyntiarvoa. Sehän pitäisi olla loppuelämän sijoitus ja varmasti teen istuva kapistus.

Kyllähän kotimaista työtä pitäisi tukea vaan pakkaa olemaan sen verran tyyriitä.

Niin ja kun puhutaan kuinka kitaristit pysyvät samoissa ratkaisuissa (Aivan kuin Ladakin). Kertokaappa jotain uusia asioita jota kitarassa voisi olla.
mpekkanen
25.08.2013 03:48:21 (muokattu 25.08.2013 03:50:31)
JaaGeRMaisTeR: Ihmettelen muutenkin, kun porukka myy itselle tehtyjä customeita. Mikä järki on ollut alunperinkään tilata kitara omilla mieltymyksillä jos sen myy. Saatikka jollei sillä soita. Customissa ei mun mielestä pidä miettiä jälleenmyyntiarvoa. Sehän pitäisi olla loppuelämän sijoitus ja varmasti teen istuva kapistus.

Kyllähän kotimaista työtä pitäisi tukea vaan pakkaa olemaan sen verran tyyriitä.

Niin ja kun puhutaan kuinka kitaristit pysyvät samoissa ratkaisuissa (Aivan kuin Ladakin). Kertokaappa jotain uusia asioita jota kitarassa voisi olla.

Tällä kitaristien konservatiivisuudella tarkoitin sitä ,että halutaan niitä samoja F ja G kitaroita kun niillä on ne omatkin idollit soittaneet. Myös nämä kaksi merkkiä ovat pitkälle määritelleet mitä puita voidaan käyttää soitinrakennuksessa vaikka esim. bassopuolella on paljon innovatiivisempää porukkaa ollut jo pitkään. Kitaroita on aikoinaan alettu tekemään tietyistä puista sen saatavuuden ,hinnan ja työstettävyyden mukaan. Tosiasiassa hyviä soittimia voi rakentaa muistakin puista kuin mitä F ja G yleensä käyttää. Ruokangas esim. käyttää lämpökäsiteltyä koivua joissakin kitaroistaan.

Kun sitten tilataan se oma Custom soitin niin kun rakentajan kanssa keskustelee siitä millaista soundia ja soittotuntumaa on hakemassa niin rakentaja voi ehdottaa jotain sellaista mitä ei olisi itse edes ajatellut. Myöskin on niin ,että meillä kaikilla on hieman erilainen soittotatsi ja jos hakee jotain soundia niin se ei välttämättä tule joka kitaristille samanlainen samoista osista. Onhan levyilläkin erilaiset soundit kuin bändin live keikalla ,vaikka olisi käytetty ihan samoja välineitä. Hyvään soundiin vaikuttaa siis moni tekijä.

Kun tilaa kitaran joka on tehty vain yhdelle ihmiselle ja hänen kaikki mieltymykset ovat huomioitu niin rakentajalta voi tulla siihen kitaraan monenlaisia hyviä vinkkejä miten se kannattaa tehdä. Aika moni Suomalainen soitinrakentaja tekee muiden kitaroiden korjaustöitä ja siinä ammatissa on varmasti nähnyt ne suurimmat ongelmat yleisemmin myydyimmissä esim. F ja G valmistamissa kitaroissa ja niiden malleissa. Nämä vinkit voivat olla todella rahanarvoisia.

Minustakaan Custom kitaraa ei kannata ostaa/tilata jos se ei ole sellainen että on täysin varma että haluaa juuri sellaisen. Merkillä tai valmistus maalla ei tässä asiassa ole mitään väliä.
Custom soitin tilataan itselle ja soitettavaksi. Jos ei ole varma mitä haluaa niin ei kannata vielä ostaa sellaista, varsinkaan jos ei soita edes sillä.
ReBeat
25.08.2013 03:59:24

JaaGeRMaisTeR: Kertokaappa jotain uusia asioita jota kitarassa voisi olla.

Midi-ohjattavat mikkikytkennät (ja mikkien volumet ja tonet siinä samalla).

Music Manilla on Game Changer ( http://www.guitarplayer.com/article … l-music-man-the-game-changer/150797 ), mutta toi kitara on ruma, tyyris ja tarpeettomankin monipuolisesti ohjelmoitava. Yksinkertaisempikin systeemi kelpais. Jokin perus elektroniikkapoteroon mahtuva pienikokoinen jälkiasennuspaketti olis hieno keksintö.
JeKo
25.08.2013 10:09:26 (muokattu 25.08.2013 10:12:03)

mpekkanen: Minustakaan Custom kitaraa ei kannata ostaa/tilata jos se ei ole sellainen että on täysin varma että haluaa juuri sellaisen.

Tässä piilee vaan se ongelma, että monesti custom-kitaraa tilaavat eivät oikeasti tiedä mitä haluavat. He yrittää mielikuvien varassa speksata "sen täydellisen" kitaran, mutta välttämättä todellisuus ei sitä vastaakaan sitten kun kitara myöhemmin valmistuu ja sen kanssa viettää aikaa ja käy läpi ns. kuherruskuukauden.

Jos jonkun tietyn valmistajan kitara/malli kiinnostaa niin järkevin vaihtoehto on aluksi kokeilla hommata sellainen käytettynä ja soitella sillä jonkun aikaa. Mikäli sellaista ei käytettyjen markkinoilla ole, kannattaa yrittää metsästää samanlainen jostain testausta varten, ja saada fiilistä ja tuntumaa sitä kautta.

Custom-kitaran teettäminen sokkona voi olla melkoista hakuammuntaa - joskus homma voi mennä maaliin jo ensimmäisellä yrittämällä, mutta joskus taas tosi kauas siitä. Nimimerkillä "kokemusta on" :-)
"The left hand steers and the right hand is the gas - If you can't steer, you shouldn't press the gas" -Paul Gilbert
"There's no money beyond the 5th fret" -Tommy Tedesco
Kitaramusaa
Laulava Kylätohtori
25.08.2013 11:14:27
Krice: Täydellisen selvää on, että tulet sen jälkeen menestymään vain kapealla markkinasektorilla, jonka nimi on "laadukkaat ja kalliit tuotteet". Kyllähän Ruokangaskin menestyy omalla tavallaan, mutta ei sillä tavalla, että siitä tulisi iso yritys tyyliin Fender tai Gibson.

Joo, tottakai, sehän on ihan selvä. Ja ainoa vaihtoehto, missä Suomi voi kilpailla missään. Entäs sitten?

Komppaan JaaGeRMaisTeRiä ihmettelemällä itsekin, miten kitaran voi tehdä paremmin? ReBeatin mainitsema Midi-homma on itselle täysin tarpeeton, joten henkilökohtaisesti se olisi vain askel huonompaan suuntaan.

Itse soittelen stratolla (kuten suurin osa arvostamistani kitaristeistakin), mutta ei johdu siitä, että Jimi Hendrix soitti sillä tai muusta vastaavasta, vaan siitä, että strato on mielestäni kaikilla osa-alueilla paras kitara, mitä olen koskaan kokeillut. Uudet erilaiset muodot ovat mielestäni vain askel huonompaan ja epäergonomisempaan suuntaan. Floikkatallat ym. ovat mielestäni turhia ja enkä sellaisia halua. Itse asiassa en keksi mitään, miten stratoa voisi oikeasti parantaa...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
mpekkanen
25.08.2013 11:17:36
JeKo: Tässä piilee vaan se ongelma, että monesti custom-kitaraa tilaavat eivät oikeasti tiedä mitä haluavat. He yrittää mielikuvien varassa speksata "sen täydellisen" kitaran, mutta välttämättä todellisuus ei sitä vastaakaan sitten kun kitara myöhemmin valmistuu ja sen kanssa viettää aikaa ja käy läpi ns. kuherruskuukauden.

Jos jonkun tietyn valmistajan kitara/malli kiinnostaa niin järkevin vaihtoehto on aluksi kokeilla hommata sellainen käytettynä ja soitella sillä jonkun aikaa. Mikäli sellaista ei käytettyjen markkinoilla ole, kannattaa yrittää metsästää samanlainen jostain testausta varten, ja saada fiilistä ja tuntumaa sitä kautta.

Custom-kitaran teettäminen sokkona voi olla melkoista hakuammuntaa - joskus homma voi mennä maaliin jo ensimmäisellä yrittämällä, mutta joskus taas tosi kauas siitä. Nimimerkillä "kokemusta on" :-)

Ei minustakaan kannata ensimmäiseksi eikä vielä toiseksikaan kitaraksi ostaa mitään Custom peliä. Kyllä kannattaa soitella hieman edullisemmilla ja kokeilla useita kitaroita muutenkin vaikka ei niitä ostaisikaan. Useita vuosia pärjää varmasti paljon halvemmillakin vehkeillä kun ollaan soiton alkuvaiheilla.

Tietysti on myös sellainen ongelma olemassa ,että vaikka kuinka puhuu sen soitinrakentajan kanssa minkälaista kitaraa on hakemassa niin siltikään se soitin ei ole itselle paras mahdollinen. Tämä voi johtua siitä ,että kuunnellaan vaikka Metallicaa tai Hendrixiä ja halutaan samaa soundia. Sitten kuitenkin soittotaito ei riitä siihen soittoon ja hyväkään kitara ei sitä korvaa. En myös tiedä onko ihan kaikilla rakentajilla pokkaa sanoa ettei sun kannata tilata mitään Custom soitinta kun soittotaito on vielä noin hakusessa. Siis jos käy paikanpäällä ja kokeilee soittimia.

Itse olen aina tykännyt Slayerista ja sen tyylisistä musiikista, kuitenkin minun soitto ei ole koskaan kuulostanut miltään vauhtimetallilta. Oikeastaan blues ja kansanmusiikki tai jonkinlainen jazz/proge ovat ehkä lähimpänä. Kun soitin yli kymmenen vuotta Jacksonin CS kitaralla ja niitä Custom soittimia oli muitakin saman merkkisiä niin silloin soitimme bändin kanssa hardcorea ja soundit olivat aika rankat. Tosin oli silloin muitakin bändejä ja hyvin nuo Jacksonit taipuivat myös hieman perinteisempään rokkiin. Siltikään soittoni ei kuulostanut Slayeriltä vaikka sellaiseen soittoon kamani olisivat olleet aivan ihanteelliset.

Nyt on ne kitarat menneet ja tilalle on tullut perinteisempiä soittimia. Akustisilla soitan enimmäkseen, eikä soitto kuulosta edelleenkään Slayeriltä :)

Itse veikkaisin että osa syy tuohon Custom kitaroiden myyntiin on kun ei osata soittaa kunnolla sitä musiikkia joihin ne kitarat on alkujaan tehty ja siksi hommataan vääränlaiset soittimet. Ensin on ollut jonkun suosikki kitaristin nimikkomalli tai joku halpa versio ja siitä halutaan sitten Custom versio joillakin sellaisilla osilla joita lehdissä ja omat idollit kehuvat käyttävänsä.
kitarahan voi olla myös ihan perinteinenkin soitin johon halutaan samalla lailla customointia kuin vaikka SRV:n stratossa. Kuitenkin vaikka se blues jotenkin vielä taittuisikin niin se ei välttämättä ole sille tilaajalle paras mahdollinen kitara siihen bluesin soittoon. Siitäkään huolimatta ,että se SRV olisi kaikista kovin blues-kitaristi soittajan mielestä.

Ehkä tässä kaikki joutuu jonkinlaiset oppirahat maksamaan ennenkuin ne oikeat kamat löytyvät.
Väittäisin kyllä ,että mitä kauemmin sitä soittimen ostoa harkitsee ja ottaa asioista kunnolla selvää niin sitä todennäköisempää on että se Custom soitin on halutun kaltainen.

Jos on hommaamassa itselle kitaraa jolla olisi tarkoitus soittaa loppuelämä niin miksi se pitäisi saada jo huomenna jos sen tänään keksii millainen sen pitäisi olla.
Myöskin kannattaa olla yhteyksissa sen rakentajan kanssa ja käydä siellä paikan päällä soittamassa ja puhumassa siitä mitä haluaa ja olisiko rakentajalla joitakin ideoita sen soittimen suhteen. Varmastikkaan kaikki rakentajat eivät tykkää ,että porukka kysyy ihan huvin vuoksi kaikenlaisia asioita päiväkausia,mutta voihan sitä kysyä monestakin paikasta kun on kitara pääpiirteittäin valmiina päässä. Eli tehdääkö Telecaster vai Floyd Rose kampinen hevisuunnikas.

Jos ollaan jo tässä vaiheessa ,että ollaan omaa Custom kitaraa tilaamassa niin pitäisi olla varmaankin ihan kaikille selvää ettei se tuleva soitin paikkaa niitä ongelmia joita on tullut kun ei ole jaksettu soittoa ja teoriaa treenata.
petrip
25.08.2013 11:17:40 (muokattu 25.08.2013 11:23:21)
JeKo: Tässä piilee vaan se ongelma, että monesti custom-kitaraa tilaavat eivät oikeasti tiedä mitä haluavat. He yrittää mielikuvien varassa speksata "sen täydellisen" kitaran, mutta välttämättä todellisuus ei sitä vastaakaan sitten kun kitara myöhemmin valmistuu ja sen kanssa viettää aikaa ja käy läpi ns. kuherruskuukauden.

Osuit naulan kantaan! Itsekin olen kantapään kautta näitä asioita kokenut. Ongelmana on se, että pitäisi olla todella paljon kokemusta erilaisista kitaroista ja tietoa puista jne., jotta voisi edes tilata juurikin sen oikean kitaran. Ja sitten on se, että ihmisten makutottumukset muuttuvat vuosien saatossa. Kyllä saisi tapahtua paljon, että omassa pääkitarassani olisi taas Floyd Rose-talla! Mutta eihän sitä koskaan taas tiedä ;). Näissä Custom-asioissa hämää myös se, että starat teettävät myös niitä, mutta montako prototyyppiä on tehty ennen lopullista versioita. Itse luin joskus, että Larry Carltonille tehtiin 20 kpl prototyyppiä Valley Artsilla, kunnes löytyivät oikeat puut. Kenellä meillä on tuollaiseen mahdollisuuksia? Veikkaan, että aika harvalla. Ja sitten on pakko ottaa myös tämä puoli esille, että nämä rakentajat myös valitettavasti maalaavat pilvilinnoja nuorien kokemattomien kitaristien mieliin juurikin mainostamalla, että "saat juuri sellaisen kitaran/vahvistimen/jne. kuin halua".
Laulava Kylätohtori
25.08.2013 11:27:37
mpekkanen: En myös tiedä onko ihan kaikilla rakentajilla pokkaa sanoa ettei sun kannata tilata mitään Custom soitinta kun soittotaito on vielä noin hakusessa. Siis jos käy paikanpäällä ja kokeilee soittimia.

Toisaalta kai näinkin, mutta toisaalta, jos aikuinen ihminen on ostamassa itselleen soitinta, niin ei rakentajalla ole oikeutta alkaa arvostelemaan toisen soittotaitoa. Kai huonomminkin soittavilla on oikeus ostaa sellainen kitara kuin haluavat. Ei kai autoliikkeessäkään sanota, että ajoit pihaan sen näköisesti, että on parasta, että menet naapurijobbarilta ostamaan vanhan ladan, koska me emme myy noin huonolle kuskille mitään...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Gabe
25.08.2013 11:30:07

Tämä taitaa olla vaarana vähän kaikissa custom romppeissa. Itse käytin todella kauan aikaa oman custom kitarani suunnittelussa, käytin myös hyväkseni rakentajan omaa ammattitaitoa ja näkemyksiä. Kärsivällisyys kannatti, jos olisin tilannut kepin kiireellä niillä ideoilla joita minulla oli heti aluksi niin keppi olisi todennäköisesti jo torilla. :) Nyt en voisi kuvitellakaan luopuvani tuosta. Customeiden jälleenmyyntiarvo on kyllä ihan surkea, niin kitaroiden kuin vahvistimien. Tämä rajoittaa ainakin omalla kohdallani enempien customeiden haalimista.
mpekkanen
25.08.2013 11:38:49
Laulava Kylätohtori: Toisaalta kai näinkin, mutta toisaalta, jos aikuinen ihminen on ostamassa itselleen soitinta, niin ei rakentajalla ole oikeutta alkaa arvostelemaan toisen soittotaitoa. Kai huonomminkin soittavilla on oikeus ostaa sellainen kitara kuin haluavat. Ei kai autoliikkeessäkään sanota, että ajoit pihaan sen näköisesti, että on parasta, että menet naapurijobbarilta ostamaan vanhan ladan, koska me emme myy noin huonolle kuskille mitään...

Näinhän tämä on. Tietysti jos asiaa miettii soitinrakentajan kulmasta niin hän todennäköisesti tietää ettei tästä kitarasta tule sitä soitinta joka olisi tarkoitus olla koko elämän mukana. Siis jos soittotaito on jotain muuta kuin se kitara jollaista haetaan ja asiakas käy paikan päällä kokeilemassa soittimia. Kyllähän soitinrakentajakin tekee bisnestä ettei sekään tietysti ole hyvää mainosta jos asiakas haukutaan eikä sille myydä mitä se haluaa.
Varmasti rakentajan kannalta ovat mieluisempia asiakkaita sellaiset joista ihan selkeästi tietää ,että ne soittimet tulevat tarpeeseen ja käyttöön. Eihän sekään ole millekkään yritykselle hyvää mainosta ,että jatkuvasti myydään lähes uusia Custom tuotteita pois. Oli ne myynnin syyt mitkä tahansa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)