Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: suositelkaa virityskoneistoa
1
jmyrakka
22.08.2013 22:28:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mjoo,
 
mulla on nelikielinen basso johon vois olla koneiston vaihto paikallaan. viritän sen matalalle eli C standardi ja siitä pudotetaan matalin kieli vielä usein droppediin, eli Bb:hen.
 
tärkeintä on se, että pysyy vireessä..tai itse asiassa millään muulla ei oo vittujakaan väliä. vituttaa viritellä puolet treeniajasta.
 
se vitun rinkula-aukko mistä se viritinpötkylä pujotetaan on 1,7cm, et vissiin pitäis olla samaa kokoa sitten. ihan ite mittasin, vaikka vitutti..
 
hollstro
23.08.2013 06:09:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä basso sulla on? On erittäin harvinaista että vireen pysymättömyys johtuu viritinkoneistosta. Useimmiten vika on kielten pujotuksessa ja virheellisessä viritystekniikassa. Sulla on lisäksi niin matalat vireet, että kiinnittäisin huomiota kielten paksuuksiin tuon viritystekniikan lisäksi.
 
Jos kaikki tuo yllämainittu on kondiksessa niin Gotoh ja Schaller tekevät hyviä koneistoja. Sieltä yytisit sopivat koneet.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Johannes_t
23.08.2013 07:17:46 (muokattu 23.08.2013 07:20:26)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon tykännyt kovasti Hipshotin ultralightsista. Toki jo mainitut Gotoh ja Schaller ovat myös laatukamaa.
 
E: Kun noita kieliä ja vireitä tuli jo sivuttua, niin omien kokemuksien pohjalta suosittelisin 65-85-105-130-settiä.
 
jmyrakka
23.08.2013 12:39:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Mikä basso sulla on? On erittäin harvinaista että vireen pysymättömyys johtuu viritinkoneistosta. Useimmiten vika on kielten pujotuksessa ja virheellisessä viritystekniikassa. Sulla on lisäksi niin matalat vireet, että kiinnittäisin huomiota kielten paksuuksiin tuon viritystekniikan lisäksi.
 
parkerin pb41.
 
kyllä se nyt aika hyvin pysyy vireessä mut vois se aina paremminkin pysyä. en nyt muista mikä se kielten pask...paksuus on. pitää käydä tarkistaa.
 
Jos kaikki tuo yllämainittu on kondiksessa niin Gotoh ja Schaller tekevät hyviä koneistoja. Sieltä yytisit sopivat koneet.
 
noilla molemmilla on aika paljon erilaisia koneistoja...
 
olen älyttömämpi kuin miltä vaikutan
Vessajono
23.08.2013 13:23:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: virheellisessä viritystekniikassa.
 
Mitä noin niinku käytännössä tarkoittaa virheellinen viritystekniikka? Sitä, että vääntää viritystappia väärään suuntaan?
 
Lähdetkö kanssani BORNOBAARIIN?
T.Nick
23.08.2013 13:58:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Mitä noin niinku käytännössä tarkoittaa virheellinen viritystekniikka? Sitä, että vääntää viritystappia väärään suuntaan?
 
Jes! Tää oli hyvä!
 
Vähän riittää ja paljon tuntuu.
sepisti
23.08.2013 14:05:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Mitä noin niinku käytännössä tarkoittaa virheellinen viritystekniikka? Sitä, että vääntää viritystappia väärään suuntaan?
 
Sitäpä juuri. Jos virittää niin, että ylävireestä laskee suoraan oikeaan vireeseen.
 
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
hollstro
23.08.2013 14:41:33 (muokattu 23.08.2013 14:42:13)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Mitä noin niinku käytännössä tarkoittaa virheellinen viritystekniikka? Sitä, että vääntää viritystappia väärään suuntaan?
 
Tuota ja sitten sitä ettei venytä kieliä kun virittää.
 
Yksi epävireen aiheuttaja ja jopa todennäköinen jos soittaa paksuilla kielillä on liian ahdas satula, eli kielten urat satulassa ovat liian pienet.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Hollström
23.08.2013 14:43:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiks nää mörkövireet oo aina soittaessa pielessä?
 
T.Nick
23.08.2013 14:52:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Eiks nää mörkövireet oo aina soittaessa pielessä?
 
Jep. Samaten mörköyhdyntä eli ns. pakaroihin työntäminen on väärin.
 
Vähän riittää ja paljon tuntuu.
Vessajono
23.08.2013 15:04:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Tuota ja sitten sitä ettei venytä kieliä kun virittää.
 
Venyttääkö joku kieliä joka kerta virittäessään? Minä kun oon ollut aina siinä luulossa että niitä venytetään vaan vaihtaessa.
 
Lähdetkö kanssani BORNOBAARIIN?
Typhus
23.08.2013 15:08:06 (muokattu 23.08.2013 15:10:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Hollström: Eiks nää mörkövireet oo aina soittaessa pielessä?
 
Tää on aika yleinen harhaluulo. Se johtaa juurensa varmaan siihen kun nuoret hevanderi-teinit ostaa ensimmäisen 5-kielisen bassonsa ja virittävät sen suoraan jonnekkin drop-C osastolle taikka alemmas säätämättä bassoa sen kummemmin tai miettimättä kielten paksuutta. Monta kertaa olen jo joutunut selittelemään miten saadaan Drop-Ö kuulostamaan hyvältä nuorille.
 
Tässä on ainakin basso ihan vireessä (F#.B.E.A-vire) vaikka soittaja onkin mitä on:
http://www.youtube.com/watch?v=K57w9pdJPnY
 
Tästä taas laadukkaampaa menoa, veikkaan et drop-A
http://www.youtube.com/watch?v=HCp8vE1ZT0g
 
Itse olen todennut että alle droppi-A:n ei kannata mennä. Alkaa menemään niin sub-taajuuksille toi basso et morjens. Itseasiassa vasta äänitin studiossa pari nuottia drop-A:ta. Ihan vain efektiksi, en tiedä tuleeko levylle asti. Vireessä se oli ainakin.'
 
Lisäys: Ja juum. Ääni multakin Hipshotin Ultralite virittimille. Hyvin toimii. Schalleritkin ovat erittäin hyvä vaihtoehto.
 
Tissit, bassot, perse, kalija.
J.Hollström
23.08.2013 15:21:14 (muokattu 23.08.2013 15:21:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Typhus: Tää on aika yleinen harhaluulo.
 
Meinaan että kun tommosta matalavireistä lepattavaa vaijeiria soitetaan, niin se on kokoajan enemmän pois vireestä kuin korkeampivireinen kieli. Tästä on joskus käyty täällä debattia, mutta en muista mikä sen viresodan lopputulos oli. Mulla on vaan oma tutina semmosesta, ihan vaikkapa kitaralla soittaessa kun rämäyttää kieliä, ja virittää E:n vaikkapa D:hen, että on helpommin epävireinen kuin normivireessä. Tietty tää kielten paksuushomma kompensoinee tota jonkin verran.
 
Absoluuttisessa vireessähän nää kielisoitimet ei oo koskaan.
 
Vessajono
23.08.2013 15:24:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Typhus: Tässä on ainakin basso ihan vireessä (F#.B.E.A-vire) vaikka soittaja onkin mitä on:
http://www.youtube.com/watch?v=K57w9pdJPnY

 
Tää on kyllä jo lähinnä huvittavaa.
 
Lähdetkö kanssani BORNOBAARIIN?
hollstro
23.08.2013 15:40:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Venyttääkö joku kieliä joka kerta virittäessään? Minä kun oon ollut aina siinä luulossa että niitä venytetään vaan vaihtaessa.
 
Kyllä, ne joiden soittimet pysyvät vireessä
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
jmyrakka
23.08.2013 15:43:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kielten paksuudet:
 
.50", .70", .95", .130"
 
olen älyttömämpi kuin miltä vaikutan
Vessajono
23.08.2013 15:44:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Kyllä, ne joiden soittimet pysyvät vireessä
 
Ai jaa. Mä en venytä kuin kieliä vaihtaessa ja kyllä mun soittimeni siitä huolimatta pysyvät vireessä.
 
Lähdetkö kanssani BORNOBAARIIN?
Kefiiri
23.08.2013 16:09:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Venyttääkö joku kieliä joka kerta virittäessään? Minä kun oon ollut aina siinä luulossa että niitä venytetään vaan vaihtaessa.
 
No katos Hollstron basso pysyy vireessä. Ainoa virityskerta sellaisessa tapauksessa on se eka kieltenvaihdon jälkeen, ja silloin kieliä venytetään. Simple as that ;)
 
En ole musiikin asiantuntija.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «