Aihe: satulat ja tallat
1 2 3 4 5
fox
23.08.2013 10:03:57

ReBeat: Miks tohon pitäis kiinnittää joku satulalukko? Ei tohon kuulu sellaista.

Lukkosatula ilman hienoviri-tallaa on haastava ja hupaisa, siksi?? Rullasatulat ja Websterit voivat olla myös, jos kokee sellasta tarvitsevansa.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
rrroope
23.08.2013 11:58:16
rullasatula ja satulalukot olis kyllä jotenkin hassu yhdistelmä. rullasatulan ideahan on mahdollistaa kielten vapaa liikkuminen kitkatta, jotta kieliä venytellessä ei epävirettä pääsisi syntymään. satulalukot taas hoitaa homman päinvastaisella tavalla, eli lukitsemalla kielet paikalleen, jolloin ei myöskään pääse syntymään ikävää hinnakusta, joka aiheuttaa epävireen.

eli satulalukot (mikäli sellaiset voisi jotenkin erikseen asentaa satulan taakse) nollaisi kaiken tolla rullasatulalla saavutetun hyödyn.

mut paskaaks se mulle kuuluu. tää nyt oli vaan mun näkemys asiaan.
Vetehinen
23.08.2013 12:09:04
Kaikki lukot parantaa sustainia. Niinku. Jos oisin mode laittasin tähänkin lukon.
Wradlin
23.08.2013 12:25:46
beliel: Kaikki lukot parantaa sustainia. Niinku. Jos oisin mode laittasin tähänkin lukon.

Olen eri mieltä. Jos tälle ketjulle laittaa lukon, ketjun sustaini lyhenee.
Vetehinen
23.08.2013 12:33:27
Wradlin: Olen eri mieltä. Jos tälle ketjulle laittaa lukon, ketjun sustaini lyhenee.

Eipäs. Viimeinen postaushan jää soimaan ikuisiksi ajoiksi.

Tää on koomisin ketju kitarakamapalstalla hetkeen. Oon viihtynyt. Kiitokset aloittajalle.
Wradlin
23.08.2013 12:35:40
beliel: Eipäs. Viimeinen postaushan jää soimaan ikuisiksi ajoiksi.

Paitsi jos kyseessä on lopullinen lukko, silloin ketju poistuu ja sustaini loppuu varsin lyhyeen. Ja ilman lukkoakin sustainihan olisi pidempi, vaikka uusia viestejä ei tulisikaan niin viimeiset soisivat ikuisesti. Satuloiden ja tallojen joutsenlaulu.
jmyrakka
23.08.2013 12:36:42
ReBeat: Miks tohon pitäis kiinnittää joku satulalukko? Ei tohon kuulu sellaista.

käänsin päässäni väärin sanan "locking tuners" tarkoittamaan satulalukkoa, mutta sehän tarkottaa siis kielilukkoa vai mikä vittu onkaan suomessa.

fox: Lukkosatula ilman hienoviri-tallaa on haastava ja hupaisa, siksi?? Rullasatulat ja Websterit voivat olla myös, jos kokee sellasta tarvitsevansa.

jaa, mitähän vittua sä oikeen sönkötät?

just laitoin linkkiä hienoviretallaan...........
olen älyttömämpi kuin miltä vaikutan
Estranged
23.08.2013 12:38:57
jmyrakka: käänsin päässäni väärin sanan "locking tuners" tarkoittamaan satulalukkoa, mutta sehän tarkottaa siis kielilukkoa vai mikä vittu onkaan suomessa.

Locking tuners tarkoittaa lukkovirittimiä.
✡ "Vittu sinä oot huono ihminen ollaksesi kuitenkin niin paska jätkä." -Painajaismainen | "Vielä ku Esso ois kaunis. Ja nainen. Kun nyt se on komea. Ja mies. Junou. Melkeen sama mutta enempi munaa suussa." -Kitaravirtuaali
cosmosdeath
23.08.2013 12:40:25
jmyrakka: käänsin päässäni väärin sanan "locking tuners" tarkoittamaan satulalukkoa, mutta sehän tarkottaa siis kielilukkoa vai mikä vittu onkaan suomessa.

just laitoin linkkiä hienoviretallaan...........

Misdä on hienoviretalla? Siis semmonen mikä toimii lukkosatulan kanssa? Vittu.
Japan hairstyle techno ok!
jmyrakka
23.08.2013 12:40:30
Estranged: Locking tuners tarkoittaa lukkovirittimiä.

siis se tsydeemi et se kieli vedetään suoraan siittä vitun venkulan reiästä lävitte ja sit ruuvarilla kiristetään se paikolleen ja sen saa parilla käännöllä sit jo vireeseen, vai?

mulla on sellaset kyl...
fox
23.08.2013 12:42:49

jmyrakka:

Millon mitäkin.. ;)
Vaatii jonkinmoista ÄO:ta ilmeisesti että ees auttavasti ymmärtää. Sorry.
jmyrakka
23.08.2013 12:47:51
cosmosdeath: Misdä on hienoviretalla? Siis semmonen mikä toimii lukkosatulan kanssa? Vittu.

en mä enää tiedä. mä en pysy kärryillä kun oon tsekannu näitä lähinnä englanniks netistä ja menee sit suomenkieliset termit ihan sekasin kun ei oo jotain vitun amiksen puu- ja pintakäsittelylinjaa käyny.

emmä tiedä näist hevonhelevettiä. ruuvimeisselin tiedän ja ehkä et mikä on ruuvi.

mielummin soittelis skittaa kun leikkis remontti reiskaa.
jmyrakka
23.08.2013 12:54:09 (muokattu 23.08.2013 13:02:31)
cosmosdeath: Tässä ymmärtääkseni porukka (itse ainakin) suosittelee tallaa jossa on floyd rose- tyyppiset hienovirittimet, jolla voi kielilukkojen lukitsemisen jälkeen säätää vireen kohdalleen. Muuten menee aika hankalaksi.

niin ja kuten itse juuri totesin sen hankkimisesta olen itsekin tässä puhunut. what's the point?

- hei, tää hienoviretalla näyttää mageelle
- hommaa hei hienoviretalla
- just, niinhän mä just sanoin
- kannattaa hei hommata hienoviretalla

vedetäänkö vitos sivulle tästä aiheesta?
cosmosdeath
23.08.2013 13:44:57
jmyrakka: niin ja kuten itse juuri totesin sen hankkimisesta olen itsekin tässä puhunut. what's the point?

- hei, tää hienoviretalla näyttää mageelle
- hommaa hei hienoviretalla
- just, niinhän mä just sanoin
- kannattaa hei hommata hienoviretalla

vedetäänkö vitos sivulle tästä aiheesta?

Joo vedetään vaan. Emmä oo huomannu et oot ehdottanu semmosta, oot puhunu lukkosatulasta, ja ehdottanu mun mielestä ihan epäkelpoja talloja semmosen kanssa käytettäväksi. Ei noissa talloissa oo missään semmosta hienoviritys-systeemiä. Tai sit mulla on menny jotain tosi pahasti ohi.
Japan hairstyle techno ok!
jmyrakka
23.08.2013 13:48:53
cosmosdeath: Joo vedetään vaan. Emmä oo huomannu et oot ehdottanu semmosta, oot puhunu lukkosatulasta, ja ehdottanu mun mielestä ihan epäkelpoja talloja semmosen kanssa käytettäväksi. Ei noissa talloissa oo missään semmosta hienoviritys-systeemiä. Tai sit mulla on menny jotain tosi pahasti ohi.

jmyrakka: vittu ku mä ostin tollasen työntömitan ja yritin mittailla tota satulaa mut en saa oikein tarkkaa lukemaa. mä sanoisin, että se on 42mm leveä, mutta sit noi satulat mitä mä katsoin tossa aiemmin on 41.5mm ja 42.8mm. helvetti ottaa pannuun kun ei nyt tiedä sit että kumpi on oikea mitta...vai onko sitten vielä olemassa joku sellanen mitta ku tasan 42mm?

tallaa yritin kans mittailla, mutta en mä tiedä mistä se pitää tarkalleen ottaen mitata ja miten. tää olis aika perkeleen kova mutta en mä tajuu noista mitoista mitään:
http://www.thomann.de/fi/schaller_bridge_sh_fs_bc.htm

olisi tosi hyödyllistä ja kliffaa, jos joku osais jeesata tän paskaritsan kanssa.

tossa mä siitä mainitsin mut näköjään en kovin selvästi.

mut jos palaa vielä noihin satuloihin niin mikä sen roller nutin pointti tarkalleen ottaen on? pitääkö se jotenkin vireen siis paremmin ku tavallinen tusq tmv? onks ne mitenkään säädettäviä? ei välttämättä oikeen houkuttele alkaa viilailee metallista satulaa.
fox
23.08.2013 14:11:18

jmyrakka:
mut jos palaa vielä noihin satuloihin niin mikä sen roller nutin pointti tarkalleen ottaen on? pitääkö se jotenkin vireen siis paremmin ku tavallinen tusq tmv? onks ne mitenkään säädettäviä? ei välttämättä oikeen houkuttele alkaa viilailee metallista satulaa.

Tällä sivulla toisena on toi rroopen kirjoitus, siinä on rullasatulan idea aika hyvin selvitetty. Eli hyöty siin on sitten noitten vibratallojen kanssa käytettynä. Säätöjä niissä ei sen paremmin ole.
Ja tosiaan, tuo talla minkäs tuossa linkkasit, on juurikin sellanen hienoviritystalla, joka oikeen hyvin käy juur vaikka sen lukkosatulan pariksi. Jäi multa huomaamatta ensimmäisellä kerralla kyllä. Pahoittelut.
jmyrakka
23.08.2013 14:20:05
fox: Tällä sivulla toisena on toi rroopen kirjoitus, siinä on rullasatulan idea aika hyvin selvitetty. Eli hyöty siin on sitten noitten vibratallojen kanssa käytettynä. Säätöjä niissä ei sen paremmin ole.
Ja tosiaan, tuo talla minkäs tuossa linkkasit, on juurikin sellanen hienoviritystalla, joka oikeen hyvin käy juur vaikka sen lukkosatulan pariksi. Jäi multa huomaamatta ensimmäisellä kerralla kyllä. Pahoittelut.

eikö siitä rullasatulasta ole sit mitään hyötyä jos ei käyttele vibratallaa? ei jummarra.

lukkosatula olis vissiin kuitenkin tehokkaampi pitämään virettä?
jmyrakka
23.08.2013 14:23:37
lukkosatulan jos hommaa niin taitaa myös mennä soitinkorjaajahommaksi? toi rullasatula taitaa sopia suoraan jonkun tusq:n tilalle?

piru vieköön kun noi soitinkorjaajatkin maksaa niin perkeleesti...viimeks vielä ryssi koko homman ihan päin helvettiä.
fox
23.08.2013 14:33:36

jmyrakka: eikö siitä rullasatulasta ole sit mitään hyötyä jos ei käyttele vibratallaa? ei jummarra.

No, eipä siitä juurikaan ole. Kun sen meininki on kielen liikkeen (just vibraa käyttäessä) kitkattomampi seuraaminen. Mikä ettei, jos hurjasti vaikka bendejä vetelee, siitä vois ihan normi jäykkäperseisellä kitarallakin jotain hyötyä olla. Toisaalta, asiallisesti duunattu, sopivilla (ja oikean muotoisilla!) kieliurilla oleva ihan tavallinenkin satula hoitaa nuo hommat just hyvin.

lukkosatula olis vissiin kuitenkin tehokkaampi pitämään virettä?

Siinä tulee sitte tuo, mitä aiempana koitin sanoa, että ilman hienovirittimiä siellä toisessa päässä tulee hommat hankaliksi. Jos syystä tai toisesta se vire menee, tai tarvitsee jotain isompaa korjausta, niin ne lukot on sitte aina avattava, jos ei ole tallassa vireenkorjausmahdollisuutta. Eli lyhemmin: ilman hienoviri-tallaa se lukkosatula on ihan hukkaan heitetty juttu, ennemmin haitaksi kuin hyödyksi.

Jos se satula ei nyt ihan "ämpärimuovia" ole, niin sen tsekkaaminen, viilaaminen just sopivaksi käytetyille kielille, ja mahdollinen "ekstra-liukkarin" käyttö satulaurissa pitäs riittää satulasta johtuvien vireongelmien poistoon lopullisesti. Ja kokemukseni mukaan tuollaset 85-90 prossaa vireongelmista johtuu just sieltä satulan päästä. Olettaen, että se skeba tai basso on oikeaoppisesti kielitetty.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)