Aihe: Aura Audio
1 2 3 4 57 8 9 10 1115 16 17 18 19
miffe
23.08.2013 11:24:23
LHU: Miksi sitä pitäisi haukkua? Kudo soi kauniisti, akustiikasta riippumatta.

Martin W8 vain kuulosti miellyttävämmälle siinä(kin) mökissä.

Kudo on kyllä hassu kapine, kun (johtuneeko tarjoajasta vai itse purkista) sillä toteutettuna en ole koskaan kuullut edes kohtuullisen tasaista äänenpaineen ja taajuustoiston jakaumaa. Vaakasuunnassa kulkiessa vaste muuttuu huomattavasti enemmän kuin useassa verrokissa.
turkulainen
Locrian
23.08.2013 11:26:32
piiskuri: Voi muna, voi muna... Apollossa se pa roikkuu aivan liian keskellä. Se johtuu siitä, että rakennus on suojeltu ja tilaan ei saanut tehdä ripustuspisteitä kuin yhden suunnitelman mukaan ja sen suunnitelman teki joku jonka mielestä tuollainen ratrkaisu oli coolin näköinen, ei sellainen seppä, jolla olis mitään käsitystä siitä, mikä olis toimiva paikka.
Sinne yritettiin saada stäkkiä lattialle, mutta se ei sopinut omistajille.
Sijoittelu on huono ja tila on akustisesti aivan järkyttävä.
Kukaan teistä ei varmaan haluis ripustaa settiä noin kuin se siellä on?
Ja ihan oikeesti: kai te nyt tajuutte, että se tila on ihan järkyttävän huono?! Eipä kuulosta vanha ylioppilastalokaan hyvältä, mutta ette te sitä PA:ta hauku...

Mene Wanhalle ja kävele viiskasin kanssa sellaseen paikkaa missä on vähiten heijasteita eli siihen lähelle PA pinoa. Se kuulostaa hyvälle. Tee sama vaikka siellä helvetin Apollossa. Kuulostaa pahalle. Jos ne kaikki kaapit kuulostaa samalle niin se ei varmaan auta siinä vaikeassa tilassa? Huomasitsä myös että teit heti sen mistä mä aikasemmin kirjotin? Aloit selittää. Ei mulle tarvi selittää suojelluista rakennuksista ja rigauspisteistä. On niitten kanssa muutkin puuhanneet ja onnistuneet.

Tuo Apollo oli osa isoa kauppaa, jolloin Seduloihin rakennettiin isolla summalla äänentoistoa. Sitä ei voinut jättää rakentamatta, vaikka olisi halunnut, koska muuten olisi menettänyt parikymmentä muuta paikkaa.

Ja tää parantaa sen äänentoiston toimivuutta miten? Nyt kun mainitsit niin tähän diilin kuulunee Tigerit jne.? Tiger ei todellakaan ole mikään keikkapaikka ja sen takia se ei henkilökohtaisella tasolla kauheesti ahdista mutta sen muutaman kerran kun siellä on joutunut aikaa viettämään niin ei se setti kauheen hyvältä kuulosta. Tähänkin on varmaan hyvä selitys ja mä en vaan tajua.

Onko Auralla ajatuksena muuten jossain vaiheessa ruveta edes jollain tavalla hallinnoimaan sitä pääte ja prosessointi maailmaansa? Olettaisin että silläkin pystyis helpottaa tilannetta aika paljon ainakin sen osilta että hyvän kuulosta Aura settiä sais muuallekin kuin Temille. Vai onko niin, että joka kerta vaan pitää säätää ku on suojeltua ja ripustuspisteet on vähän hänellään (ts. komeroille ei ole lukkoon lyötyjä presettejä). Noita DBX:iä selaillessa tulee aina välillä hymy naamalle ku yrittää arpoa että onko "SköndenHyväSettiPorvoo" vai "StubaVetääLujaa" parempi millekin setille.
Niinpä niin...
miffe
23.08.2013 11:47:45
Locrian: Onko Auralla ajatuksena muuten jossain vaiheessa ruveta edes jollain tavalla hallinnoimaan sitä pääte ja prosessointi maailmaansa? Olettaisin että silläkin pystyis helpottaa tilannetta aika paljon ainakin sen osilta että hyvän kuulosta Aura settiä sais muuallekin kuin Temille. Vai onko niin, että joka kerta vaan pitää säätää ku on suojeltua ja ripustuspisteet on vähän hänellään (ts. komeroille ei ole lukkoon lyötyjä presettejä). Noita DBX:iä selaillessa tulee aina välillä hymy naamalle ku yrittää arpoa että onko "SköndenHyväSettiPorvoo" vai "StubaVetääLujaa" parempi millekin setille.

Sitä on yritetty hallinnoida, mutta maailma on näköjään täynnä ihmisiä, jotka omasta mielestään tietää paremmin. Näiden henkilöiden maantieteellisellä sijainnilla ei ole ollut sanottavaa merkitystä lopputulokseen. Itse olen viimeisenä muutamana vuonna törmännyt vain BSS:n koneisiin AA-tötteröiden kanssa, ja aina olen sen tehdaspresetin niihin kaivanut. Limitterit sekä kaistakohtaiset gainit on toki joutunut jumppaamaan erilaisten päätekonfiguraatioiden mukaan.

Suurin näiden settien sointiin vaikuttava tekijä on kuitenkin alapään sovitus muuhun järjestelmään. Riippuu ihan systeemijäbästä millaista tulee vastaan. Mutta eipä ole vain AA:n yksinoikeus, etteivät setit soi edes sinnepäin samalla tavalla.

Tällä hetkellä melko suuri osa kaapeista lähtee maailmalle täysin lukittuina paketteina.

Sitte toi uus setti. Oon käsittääkseni kerran sillä vetäny festareilla viime vuonna. Kuulosti ihan hyvälle etupäähän ... Ongelmat mä huomasin kun kävelin teltasta ulos. On-axis saundi oli huomattavan erilainen ku etupään summa

Minä olen huomannut tuon saman tänä vuonna mm. d&b V-sarjan, Q-sarjan, Martin WLC:n sekä Fazegrafin kanssa. Sen teltan merkitystä ei ole syytä unohtaa. RMC:n iso Vertec oli mainiossa kuosissa Summer Upissa. Mutta kaikista vähiten tuollaisia ongelmia on ollut niillä parilla festarilla, joilla ilmassa on roikkunut d&b C7.
turkulainen
miffe
23.08.2013 11:55:21
Locrian: Tjoo. Ja varmaan tiedät jo että tästä on aika moni äänipuolen toimija tässä maassa eri mieltä.

Tiedän, että varmasti ovat muut eri mieltä. Mutta Martin nyt vain kuulosti miellyttävämmälle tumpulan (pehmeän) yläpäänsä kanssa.

Yläpäästä päästäänkin toisen lempiaiheeseeni. Kun monet ovat väittäneet, että esim. A8:n taajuusvasteessa tapahtuu merkittäviä dynaamisia vaihteluita, niin miksi sitten samat diskanttielementit esimerkiksi Kudossa eivät käyttäydy samalla tavalla?

Oletan että viittaat Pakkahuoneeseen ja niinpä myöskin oletan että sun mielestä se hämmentävä 6-tie katiska oli parempi. Jos näin, niin meidän mieltymykset on niin erilaiset ettei ehkä enää kannata puhua muusta ku säästä.

Enpä viitannut Pakkahuoneeseen, koska en ole Kudoa siellä kuullut.
turkulainen
Locrian
23.08.2013 12:01:42 (muokattu 23.08.2013 12:08:09)
Yläpäästä päästäänkin toisen lempiaiheeseeni. Kun monet ovat väittäneet, että esim. A8:n taajuusvasteessa tapahtuu merkittäviä dynaamisia vaihteluita, niin miksi sitten samat diskanttielementit esimerkiksi Kudossa eivät käyttäydy samalla tavalla?

Akustisen crossoverin muutos volan mukana muuttaa vaihevirheen paikkaa koska elementti ei ole lineaarinen? Erona siis se, että Kudossa naamat pysyy yhdessä ja A8:ssa ei. En ehkä osaa sanoa tätä oikein mutta ymmärrät teorian.

Minä olen huomannut tuon saman tänä vuonna mm. d&b V-sarjan, Q-sarjan, Martin WLC:n sekä Fazegrafin kanssa. Sen teltan merkitystä ei ole syytä unohtaa. RMC:n iso Vertec oli mainiossa kuosissa Summer Upissa. Mutta kaikista vähiten tuollaisia ongelmia on ollut niillä parilla festarilla, joilla ilmassa on roikkunut d&b C7.

Tottakai on-axis saundi on erilainen mutta lähtökohtainen idea on, että kun setti viritetään on-axis keskiarvoon niin summa on keskellä likipitäen sama kuin pinkan edessä. Viittasin siis siihen, että saundi oli etupäästä sivuun "huomattavasti" erilainen jonka koin ongelmalliseksi.
Niinpä niin...
RautiSa
23.08.2013 14:52:39

Onko Auralla ajatuksena muuten jossain vaiheessa ruveta edes jollain tavalla hallinnoimaan sitä pääte ja prosessointi maailmaansa? Olettaisin että silläkin pystyis helpottaa tilannetta aika paljon ainakin sen osilta että hyvän kuulosta Aura settiä sais muuallekin kuin Temille. Vai onko niin, että joka kerta vaan pitää säätää ku on suojeltua ja ripustuspisteet on vähän hänellään (ts. komeroille ei ole lukkoon lyötyjä presettejä). Noita DBX:iä selaillessa tulee aina välillä hymy naamalle ku yrittää arpoa että onko "SköndenHyväSettiPorvoo" vai "StubaVetääLujaa" parempi millekin setille.

Eipä tehtaalta settejä ilman omia päätteitä oo oikeen lähteny viimiseen ehkä kolmeen vuoteen maailmalle? Omissa päätteissä siis aina tietylle kaiutinmallille oma "dsp-kortti", lukee kyllä päätteessä että mille purkille tarkoitettu.
Ja meillä on ainakin Minidriveissa melko selvästi perus setupit esim. "A8 A21" tai "A8 LP118" tms. Toki siellä sit on myös jotain speasiaalijuttujakin mut noi perus lähtöpresetit kuitenkin on pyritty pitämään kaikille selvinä.
eetuss
23.08.2013 15:21:17

Eli nyt siis tilanne on se, että AA:n suurin työmaa on muuttaa seppien ennakkoluulot lafkan tuotteita kohtaan - olkoonkin kuinka ansaittuja tahansa?

Mulla on kokemusta vain AA:n pointsource-komottimista. Ne oli ihan kauheita. Kuinka monen muun valmistajan kohdalla odotusarvo olis että lippulaivat olis sikahyviä, jos eivät saa sitä yksinkertaisinta tuotetta toimimaan oikein?
- Thank you for your reply, and please understand any frustrations are not directed at you.
miffe
23.08.2013 15:54:06
Locrian: Akustisen crossoverin muutos volan mukana muuttaa vaihevirheen paikkaa koska elementti ei ole lineaarinen?

Eikös sen elementin pitäisi sitten olla vastaavasti epälineaarinen siinä Lakutikussakin? Tuskin Laku Kudoon olisi paskaa valinnut. AA vain aloitti saman driverin käyttämisen vuosia aiemmin.

Erona siis se, että Kudossa naamat pysyy yhdessä ja A8:ssa ei. En ehkä osaa sanoa tätä oikein mutta ymmärrät teorian.

Puhut nyt kahdesta täysin eri asiasta. AA tekee rakoa etuseinään. Niin tekee myös isot Meyerit, V-DOSC, Martinit... Tässä kohtaa akustisten keskipisteiden etäisyys toisistaan nimenomaan säilyy paremmin mutkaa tehdessä. Tämä asia myös selittää hyvin, miksi toiset purkit summaavat paremmin flattina ja toiset taas mutkalla.

Viittasin siis siihen, että saundi oli etupäästä sivuun "huomattavasti" erilainen jonka koin ongelmalliseksi.

No niin tein minäkin. Aika monesti ongelmana on se, että PA:n vaakasuuntainen levitys ei vain ole tarpeeksi suuri, eli PA on liian levällään. Liian kapealle sijoitetut pinkat taas aiheuttavat sweet spotin kapenemisen, jolloin ulkosyrjälle mentäessä tapahtuu ihan yht'lailla kauheita.

Kysymys on siis järjestelmähenkilön osaamisesta, hänelle annetuista resursseista, ja koko helvatan tekniikan budjetoinnista. Monesti vetäis mieluummin pointsourcella kuin näillä "linja"säteilijöillä.
turkulainen
miffe
23.08.2013 15:55:38
eetuss: Mulla on kokemusta vain AA:n pointsource-komottimista. Ne oli ihan kauheita. Kuinka monen muun valmistajan kohdalla odotusarvo olis että lippulaivat olis sikahyviä, jos eivät saa sitä yksinkertaisinta tuotetta toimimaan oikein?

Helpottais tilannetta, jos kertoisit mikä kaappi, missä ja kenen toimittamana.
turkulainen
piiskuri
23.08.2013 22:08:43 (muokattu 23.08.2013 22:14:22)

Juu-u...
piiskuri
23.08.2013 22:12:37

Mene Wanhalle ja kävele viiskasin kanssa sellaseen paikkaa missä on vähiten heijasteita eli siihen lähelle PA pinoa. Se kuulostaa hyvälle. Tee sama vaikka siellä helvetin Apollossa. Kuulostaa pahalle. Jos ne kaikki kaapit kuulostaa samalle niin se ei varmaan auta siinä vaikeassa tilassa? Huomasitsä myös että teit heti sen mistä mä aikasemmin kirjotin? Aloit selittää. Ei mulle tarvi selittää suojelluista rakennuksista ja rigauspisteistä. On niitten kanssa muutkin puuhanneet ja onnistuneet.

Millä sä olet sinne Apollon nyytin eteen menny? Tikkailla?
Se PA on huonossa paikassa ja se mesta kuulostaa huonolta. Ei se oo mitään selittämistä, se on faktojen toteamista.

Ne uus A1 ja uus A3 on hyviä purkkeja. Kokemuksia kellään?
Rallattelija
23.08.2013 22:30:41
Ite kuullu useammankin kerran tota A1 meininkiä XD24 subeilla höystettynä jo viime kesänä. Käyttäny en oo mutta kyl pojat sen soimaan laitto. Korvapuukkoakin monesti niistä kuullut mutta väitän sen olleen ihan sepästä kiinni. Nyt huomenna lauantaina taitaa olla yks A1 setti liikkeellä Helsingissä Kontulan kelkkapuistossa (Kontufestari). Sinne toteamaan asiaa. Varma en oo onks just A1 siellä killumassa mutta hyvin hyvin suurella varmuudella on. sinne kuuntelee ku olis jo.
-My opinion can be change but not that fact I'm right-
musamies
23.08.2013 22:47:27 (muokattu 23.08.2013 23:15:42)
Katsoin netitse minkä näköinen on Apollo Live klubi ja missä kaiuttimia näkyy.

Ensinnäkin visuaalisesti ja siitä johtuvan fiiliksen johdosta tila on upea!

Itse tekisin niin jos satunnaisesti vastaisin äänentoistosta tuossa tilassa enkä olisi talon puolesta kehittämässä tilannetta pitkäjänteisesti, tsekkaisin ensin mahdollisimman vähin miehin mitä talon laitteilla saa aikaan ja jos olisi niin, että ne olisi jotenkin poikkeuksellisen pahan kuuloiset siellä missä äänen tulisi olla selkeä, laittaisin talon kamat hiljaiselle ja rakentaisin jonkinlaisen viivelinjaratkaisun täydentämään tätä. Sellaiseen törmäsin viimeksi kirkossa joulukonsertissa.

Kirkko parvineen muistuttaa itseasiassa Apollo teatteria.

Koska kyseessä on vanha elokuvateatteri, siellä on pakosti ennenkin ollut äänentoistoa ja äänentoisto on todennäköisesti ennen ratkaistu melko vaatimattomin keinoin nykyisiin mahdollisuuksiin verrattuna.

Jos tuolla ei saa melkoisen rouheaa showta aikaan niin missäs sitten...

Toisaalta Apollo klubilta löytämäni tuubi videot tukisi käsitystä Remunkin jossain yhteydessä peräänkuuluttumasta saundista... ääni tulee kuin kellarista!
http://www.youtube.com/watch?v=uIFCKAHsBco
http://www.youtube.com/watch?v=SWbun0ROGco
_Pasi_
23.08.2013 23:40:15
miffe: Eikös sen elementin pitäisi sitten olla vastaavasti epälineaarinen siinä Lakutikussakin? Tuskin Laku Kudoon olisi paskaa valinnut. AA vain aloitti saman driverin käyttämisen vuosia aiemmin.

Ei se pelkkä elementti vaan se rännikin vaikuttaa aika tavalla siinä edessä. Sama elementti käyttäytyy hyvinkin eri tavoilla.

BMS vai B&C?
miffe
24.08.2013 01:05:14
_Pasi_: Ei se pelkkä elementti vaan se rännikin vaikuttaa aika tavalla siinä edessä. Sama elementti käyttäytyy hyvinkin eri tavoilla.

Ei se ränni kyllä tässä kohtaa aiheuta ilmavirtauksista johtuvaa dynaamista kompressiota (sekä taajuusvasteen muutosta) kummassakaan tapauksessa. Tai sitten se muutos on molemmissa sama ottaen huomioon rännien geometrian (kummassakaan ei tapahdu lisäkompressiota driverin omaan verrattuna).

BMS vai B&C?

BMS. A8 on varustettu ihan BMS:n omalla tasoaaltosuuntaimella - samalla, jota käytetään myös osassa Coda Audion tuotteita.

Myös Kivassa on BMS:n driveri (ja vieläpä halvemmasta päästä).
turkulainen
Sami_T
24.08.2013 04:02:50 (muokattu 24.08.2013 05:09:44)

Omat n. 20-30 keikan kokemukset etupääsepän tontilta Aurasta on menny jotenkin näin:

Kolme (3) keikkaa:
Täysin ok

Yli 50% keikoista:
Laitetoimittajan erikseen keikkaa/tapahtumaa varten toimittama PA. Rimpsu tuntuis jo silmämääräisesti sojottavan vähän mihin sattuu ja asia vahvistuu kun törkkää humpan soimaan ja hiippailee ympäri salia/kenttää kuuntelemassa. Vire on myös diplomaattisesti muotoiltuna hyvin erikoinen ja joka kerralla eri tavalla erikoinen. Ei hyvä.

Loput keikat:
Ei oo täydellinen mutta jotain ääntä tulee läpi ja suunnilleen sinne minne pitää = enemmän tai vähemmän perusteellisen virkkaamisen jälkeen pystyy jotenkin vetämään

---

No sitten jos rupeen miettimään sitä kun mulle on tarjoiltu jotain ihan mitä tahansa muuta merkkiä (d&b, Nexo, Laku, JBL, Meyer, EAW, EV, Martin) niin järjestelmät on toiminu aina vähintään kohtuullisesti, useimmiten hyvin tai suorastaan erinomaisesti.

Niin tältä kokemuspohjalta mä en oo tosta Aura Audiosta kauheen innostunu. Suurin syy tähän siis se että kun sitä on jonnekin tulossa niin ei yhtään tiedä että mitä saa.

Etupääsepän ominaisuudessa mulle on aivan sama mikä se vehje on, kunhan pystyis edes jollain tavalla luottamaan siihen että siitä tulee ilman hirveetä virkkaamista jollain muotoa järkevää ääntä ulos ja mieluiten vielä tasaisesti kaikkialle sinne missä yleisö on. Omien kokemusten perusteella Aura Audion kohdalla tää ei valtaosassa tapauksista toteudu.

Sitä en sitten tiedä mistä tää johtuu. Ei kyllä myöskään hirveästi kiinnosta. Mutta kun useampikin kirjoittaja on tässä ketjussa ihmetelly sitä että kun ko. merkkiä ei oikein arvosteta niin ajattelin tässä nyt jakaa sen että miksi minä henkilökohtaisesti en arvosta. En osaa sanoa onko tuotteet huonoja vai osa laitetoimittajista kahvilla vai mikä tossa maksaa. Mutta sen osaan sanoa että kun on Aura Audioo tonteilla niin mahdollisuus siihen että "nyt ei oikeen lähde" kasvaa toiseen potenssiin.

---

Mua häiritsee ton Aura Audion hommassa se että minkäänlaista infoa/speksejä tai työkaluja ei oo julkisessa jaossa. Vai onko niitä olemassa ollenkaan. Ei oo tietoa uusista vehkeistä, ei oo tietoa kaikista vanhoistakaan vehkeistä, ei oo tähystyssoftaa, ei oo prosessointisuosituksia/presettejä, ei oo mitään. Ja tälle asialle ei oo mitään tässä vuosien saatossa tapahtunu. Aikaa kuitenkin on kerenny vierähtää etenkin vanhempien tuotteiden kohdalla jo jonkin verran. Se on hienoa jos järjestelmät nykyään myydään Auran omilla päätteillä. Tässä maassa on vaan kuitenkin vanhaa laitekantaa jo jonkin verran mitä ajetaan prossulla xyz.

Jos nyt otetaan tällänen hypoteettinen tilanne (mitä ei oo tosin ikinä käyny) että menee keikalle, on aikaa (mitä yleensä ei ole) ja siellä on vastassa vaikka esimerkiksi esim. d&b:n tai Nexon järjestelmä mitä ei oo ikinä edes nähny ja se ei toimi ollenkaan toivotulla tavalla.

Niin jos tarjoileva taho ei osaa asialle mitään tehdä mutta haluaa tehdä niin mikäs siinä, valmistajan nettisaitilta manuaalit auki ja softat lataukseen. Rimpsut alas, kulmat kohdalleen, rimpsut ylös ja D12:n/NXAMPin viereen pyllistelemään että mitäs täällä oikein tapahtuu. Nollaa kaiken ja lataa oikean presetin niin vaikka ei tekis mitään muuta niin kyllä sieltä järjestelmästä jo jotain järkevää ulos tulee. Noi on niin selkeitä vehkeitä että kolmivuotias idioottikin saa vähän aikaa ihmeteltyään noi vehkeet roikkumaan ja soimaan vähintään kohtuullisesti.

Näin tää asia pro-vehkeiden kanssa pitäis toimia.

---

Oma lukunsa on vielä sitten noi kiinteät Aura-asennukset. Useimpien asennuksien kohdalla kaiutinvalmistajalla tuskin on asian kanssa kauheasti tekemistä. Helsingin Apollo ansaitsee tässä yhteydessä tulla kyllä mainituksi. Toi on yksi Suomen haikeimman kuuloisia keikkapaikkoja ja ehkä eniten päin vittua suunniteltu/toteutettu yhtään isompi kiinteä PA-järjestelmä millä oon ikinä missään vetäny. Mutta se ei oo kaiutinvalmistajan vika se. Ongelmat lähtee jo siitä että jos meet lavan eteen diggailemaan bändiä niin siinä ei kuule PA:n yläpäistä yhtään mitään. Jos otat kolme metriä taaksepäin niin ei kuule vieläkään. Otat vielä toiset kolme metriä taaksepäin niin vieläkin on vähän haikeeta. Tee siinä nyt sitten yleisölle sitä Hyvää Soundia(tm). Ymmärrän kyllä että kyseessä on suojeltu kiinteistö mutta on ne komootit muuallakin saatu käännettyä jollain konstilla yleisön suuntaan niin miksi ei tuolla sitten. No on tossa asennuksessa aika paljon kaikkia muitakin asioita mutta tossa noin niinku ensi hätään.

Samoiten on tullu vastaan pikkukeikoilla näitä kiinteitä järjestelmiä mitä joku kommentoikin missä on jotain Auran rimpsua 2-3 per puoli. Ja on kyllä aivan vitun ihmeellisen kuuloisia järjestelmiä. Yhden kerran oon tollasella pari biisiä soittanu (jo ennen soundcheckia), ihmetelly että johan nyt on ja työnnelly sen jälkeen oman PA:n ovesta sisään.

Joskus soundcheckin jälkeen sitten ihan puhtaasta mielenkiinnosta kävin paikan henkilökunnan myötämielisellä avustuksella tutkaileen pääteräkkiä (tai siis päätehuonetta) että mitäs täällä oikein tapahtuu. Se mikä herätti mielenkiinnon oli se että mikään kaiutin ei vaan voi soida noin erikoisesti mitä äsken tuli kuultua.

Noh, sieltähän löytyi sitten sekalainen kasa Carlsbro- ja Master Audio-merkkisiä vahvistimia. Prosessointi dbx ZonePROlla (mikä on hyvä vehje tiettyihin juttuihin mutta ei sen paikka todellakaan oo hoitaa PA-prossun tonttia). No, okei. Vähintäänkin kyseenalaista kamaa mutta tämäkään ei mun nähdäkseni vielä riittäny selittämään tota aivan ihmeellistä soundia. Tutkimaan vielä lisää niin paljastu tällänen että pääteräkissä oli _aivan_ joka väliin ängetty sellasia muistaakseni Apart-merkkisiä erotusmuuntajia joita löyty useampi kymmenen kappaletta ja signaali meni niiden läpi jo heti tullessa ja vielä yhteen tai kahteen otteeseen ennen vahvistimia. Herra yksin tietää miksi. Lisäksi vahvistimilta lähti eri suuntiin keikkapaikkaa pelkästään jotain x 1,5 mm2 kaiutinjohtoa ja matkaa esim. PA:lle oli joku 40-50 metriä. Niin kaikki tämä yhdistettynä rupesi jo vähän selittämään että miksi soi niinkuin soi.
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
eetuss
24.08.2013 11:20:13

AAlla on pitkä makta uskottavaksi minkätahansa valmistajaksi. Miksi noilta sivuilta ei löydy mitään järkevää infoa? Siksikö, että joku ei jaksa, sitä ei ole vai sitä ei haluta näyttää?

Johtuiskohan nuo kiinteiden asennusten ongelmat siitä, että tahoilla jotka noita hankkii ei alunperinkään ole budjetissa varaa hankkia ammattitaitoa ja järkevää kalustoa? Halvin tarjous on voittanut ja otetaan rahat pois kuleksimasta.

Edelliselle kysyjälle: oon vetänyt siellä Turun klubin kakkos kerroksessa ja sit jossain Kouvolasssa irtokamoilla. Klubilla nyt on ihan tiskistä lähtien niin monta heikkoa lenkkiä matkan varrella, että millä tahansa olis huono olo. Ehkä.

Kuten jo joku muukin kommentoi, olisi ihan mahtavaa jos Suomesta löytyisi hyvä PA-valmistaja. Minäkin ituhippi mielelläni ostaisin lähituotantoa - jos niitä nyt ylipäänsä valmistetaan Suomessa. Vaikka tuo uus värkki olisi maailman paras PA-kaiutin ja siihen löytyisi maailman paras dsp-pääte, ongelmat ei vielä toimintamallin osalta olisi ratkaistu.

Koko lapsuuteni ja nuoruuteni Varsinais-Suomessa eläneenä tiedän kuinka vaikea sikäläisille on väärässä oleminen. ;)
- Thank you for your reply, and please understand any frustrations are not directed at you.
_Pasi_
24.08.2013 13:35:49
miffe: Ei se ränni kyllä tässä kohtaa aiheuta ilmavirtauksista johtuvaa dynaamista kompressiota (sekä taajuusvasteen muutosta) kummassakaan tapauksessa. Tai sitten se muutos on molemmissa sama ottaen huomioon rännien geometrian (kummassakaan ei tapahdu lisäkompressiota driverin omaan verrattuna).

BMS. A8 on varustettu ihan BMS:n omalla tasoaaltosuuntaimella - samalla, jota käytetään myös osassa Coda Audion tuotteita.

Myös Kivassa on BMS:n driveri (ja vieläpä halvemmasta päästä).

Harvassa rännissä mitään kompressiota enää tapahtuu, mutta resonansseja ja heijastuksia siitäkin edestä.

Helpoitenhan tuon saa selville, kun mittaa impedanssit molemmista samalla elementillä.

BMSn elementit on ihan ok, vaativat jonkun verran töitä jotta soivat nätisti.
Anonyyminä
25.08.2013 18:00:15
Jep jep.

Ihan pakko kommentoida tätä keskustelua verhon takaa...

AA:n tuotteiden vertailu huippumerkkeihin on yksinkertaisesti turhaa. Yksi iso järjestelmä keneltä tahansa katu-uskottavalta laitetoimittajalta maksaa enemmän kuin tämän pajan vuosittainen liikevaihto on. Oikeasti katu-uskottavia toimittajia on kolme, eli d&b, L' Acoustics ja Meyer. Tietty on muitakin isoja valmistajia, mutta ne on selkeästi eri liigan vaihtoehtoja. Tämä näkyy luonnollisesti myös tuotekehitysbudjeteissa ja tuotteiden laadussa. Vaikka joku kuinka haluaisi, ei resurssit vaan riitä ja tämä suomalainen paja on rehellisesti sanottuna kehittynyt autotalli.

Täällä on esitetty argumentteja, että AA käyttää samaa driveria kuin L' Acoustics jossain tuottessa. L:n tuotteiden juttu ei ole kuitenkaan driveri, vaan nimenomaan waveguide. Sillä BMS:n tötteröllä saa aikaan korkeintaan saman tuloksen kuin Coda Audio. Eikä ole sitäkään merkkiä näkynyt yhdessäkään varteenotettavassa riderissa.

Näiden eturivin valmistajien ei tarvitse selitellä valmistussarjojen kokoja. Tuotteet ovat yhteensopivia vuosimallista riippumatta. L' Acoustics varmistaa oman brändinsä luotettavuutta kouluttamalla ja sertifioimalla käyttäjät. Eri malleja voi käyttää ristiin, esimerkiksi karaa k1:n downfillinä. Laskenta ja mallinnusohjelmat toimivat ja ovat oikeiden käyttäjien saatavilla.

Oikeasti AA:n kaltaiset valmistajat vääristävät markkinaa, koska pystyvät myymään nyyttejään paikallisille markkinoille kilpailukykyisesti (=hinnalla). Settien laajennus on hankalaa, kun komponentit eivät ole yhteensopivia.

Olen varma, että moni AA:n settiin investoinut onkin jälkeenpäin kironnut investointiaan. Ostamalla samaan aikaan pienemmän setin vaikka Q1 tai dvdoscia olisi settiä voinut laajentaa helposti aina tarpeen vaatiessa. Ja nyt, kun on tullut uusia malleja kuten v tai kara, olisi vanhalla kalustolla ollut jälleenmyyntiarvoa muutenkin kuin kotimaassa, täälläkin tosin heikosti. Vai olisko joku täällä halukas ostamaan 20 kpl A8 rev.23 mallin komeroita?

En ole uutta mallia koskaan kuullut enkä halua kuullakaan, varsinkaan jos siinä on BMS:n tötterö. J, V ja T kuulostavat hyviltä ja Q on ihan ok. L' Acoustics kuulostaa aina hyvältä mallista riippumatta. Meyer Milo ei ole ikinä pettänyt.

Että semmoista. Onnex nyt loppuu akku.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)