Aihe: Mistä näitä rämpyttäjiä oikein tulee?
1 2 3 4 5 6
Begemoth
15.08.2013 09:58:00 (muokattu 15.08.2013 10:32:38)
KanttoriPiiparinen: Pistäytyessäni pitkästä aikaa Vikingin Amorellalla (Sattuman järjestämä jäynä: Voitin risteilyn arpajaisissa.) oli soittoni ja karvainen naamani korvattu äärettömän kauniilla, suklaan värisellä tytöllä. Silmä lepäsi, korva ei. Tämän tenhottaren repertuaarin kuului pelkästään skaalojen kelaaminen. Sormiharjoitustensa väliin tämä silmän herkku heitti poikkeuksetta I+IV+V+I kadenssin satunnaisesta sävellajista sekä sensuellin hymyn. Mitään tunnistettavaa biisiä ei flyygelin koskettimilta kuitenkaan herunut.

-Mutta se hymy ja ne silmät...

Tämän Mustan-Emmanuellen konsertti sisälsi oikeasti pelkkää pianon treenausta ja viehkoa hymyilyä. Mikäli joku meistä rumemman sukupuolen edustajista olisi moista "musiikkia" tarjonnut, olisi keikka jäänyt sangen lyhyeksi.

Niin minä silloin mieleni pahoitin.

Kansainvälinen tunnelma tuntuu olevan.;) Gracella J.Puhakka veteli tyylipuhdasta baaripianoa ja kyllä tuli suurimmat rakkauslaulut ja jazz-standardit sun muut. Maestron hymy oli luonteva.
aasinhattu päähän ja selkä suorana kohti uusia nöyryytyksiä.
baron
15.08.2013 10:26:28

Mä olin opetellut omin päin yksin soittamaan kaikenlaisten piisien pianosovituksia ja kun sitten puolivahingossa jouduin bändiin jossa kaikki muutkin olivat harrastelijoita/aloittelijoita niin kyllä siinä oli hakemista miten bändissä sitä pianoa soitetaan.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Anonymous-jazz
15.08.2013 10:53:42

Begemoth: Kansainvälinen tunnelma tuntuu olevan.;) Gracella J.Puhakka veteli tyylipuhdasta baaripianoa ja kyllä tuli suurimmat rakkauslaulut ja jazz-standardit sun muut. Maestron hymy oli luonteva.

Viikkarin porvarilaivalla on sitten tasokkaammat esiintyjät, kun taas näillä Suomenlahden silliipurkeilla taas esiintyy usein ne kamalimmat kokoonpanot.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Klezberg
15.08.2013 11:53:10

Oliskohan se niin, että rämpyttäjiä tulee siitä, että aina on olemassa soittajia, jotka ei osaa juuri sitä mitä soittoa arvosteleva osaa.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
KanttoriPiiparinen
15.08.2013 12:33:30 (muokattu 17.08.2013 14:44:29)
Begemoth: Maestron hymy oli luonteva.

Juu. Hymyily on laivasoittajalle erittäin tärkeä taito. Onni Tervonen (Gideon) evästi meitä nuoria miehiä laivalle mennessämme: -Teidän pitä hymyillä paljon ja laulella myös.

Lähestyessämme Marianhaminaa säikähdin rumpalimme karmeaa zombi-hymyä ja suusta valuvaa laa laalaa lalaa ääntelyä.

-Mikä sulle tuli?
-No ku Onni käski hymyileen ja lauleskeleen. Hei hei Onni! Lallal lallal laa.
Nuotin vieressä on aina tilaa...
Anonymous-jazz
15.08.2013 16:59:11 (muokattu 15.08.2013 16:59:25)

Kelpaisiko hymy ?

Irtonmero vai kestotilaus.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
KanttoriPiiparinen
17.08.2013 15:02:23 (muokattu 17.08.2013 15:25:20)
Jotkut tähän keskusteluun osallistuvista porukan jäsenistä tuntuvat käsittävän aloitukseni siten, että mollaisin soittamaan opettelevia nuoria. Käsitys on täysin väärä. Minä kritisoin näitä harrastajia, joiden itsetehostus on suurempi kuin soittotaito. Soitin lepää komerossa kuukausitolkulla. Keskimäärin kerran vuodessa, soittimeen tartuttaessa annetaan "näytettä", väännetään hanat kaakkoon ja revitetään ylimielisesti niin "et köyhät lakoo". Musan opena oli ensimmäinen ja vaikein tehtäväni yrittää hillitä näitä jo melkein valmiita rokkistaroja.

Pubeissa nämä ovat vihoviimeisiä kaikkitietäviä suuria artisteja. Keikoilla näitä ei juuri tapaa, kun eivät kelpaa mihinkään bändiin.

Näitä minä mollaan.
Klezberg
17.08.2013 15:53:19 (muokattu 17.08.2013 15:57:53)

KanttoriPiiparinen: Jotkut tähän keskusteluun osallistuvista porukan jäsenistä tuntuvat käsittävän aloitukseni siten, että mollaisin soittamaan opettelevia nuoria.

No, minähän en edes kuulu "porukkaan", kun en ole keikkaileva enkä tanssimuusikko, vaan vain tämmöinen lopun ikääni soittamaan opetteleva. Ehkä siksi kun ei aikanaan hommat osuneet kohdalleen.

Käsitys on täysin väärä. Minä kritisoin näitä harrastajia, joiden itsetehostus on suurempi kuin soittotaito. Soitin lepää komerossa kuukausitolkulla. Keskimäärin kerran vuodessa, soittimeen tartuttaessa annetaan "näytettä", väännetään hanat kaakkoon ja revitetään ylimielisesti niin "et köyhät lakoo".

...

Pubeissa nämä ovat vihoviimeisiä kaikkitietäviä suuria artisteja. Keikoilla näitä ei juuri tapaa, kun eivät kelpaa mihinkään bändiin.

No nyt loksahtaa kohdalleen miten nuo kirjoituksissa välähdelleet tapaukset liittyvät yhteen, ongelma ei ole soittotaito vaan tuo oma käsitys siitä. Kyllä mä edelleen jotenkin funtsin että paras keino välttyä tuohon tilaan joutumiselta on päästä alusta asti soittamaan vähän itseä parempien soittokavereiden kanssa. Yksinään autotallissa ei ole mitään muuta vertailukohtaa kuin mitä se oma ego sanoo.

No, siitä mä en tiedä miten kouluissa nykyään. Mun aikana mä sain koulusta ihan hyvät musiikin perusteet ymmärtää musiikkia, muttei mitään tähän liittyvää. Ja sitä ei ollutkaan niin monta vuotta. Mutta loppujen lopuksi mun musaharrastus olisi voinut jäädä kokonaan heräämättä, ellei kansakoulun laulunopettaja olisi alkanut koulun jälkeen perehdyttää minua pianon alkeisiin. Vaikkei kotona ollut pianoa eikä tullut.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
BassoSisko
17.08.2013 17:59:47
Klezberg: paras keino välttyä tuohon tilaan joutumiselta on päästä alusta asti soittamaan vähän itseä parempien soittokavereiden kanssa. Yksinään autotallissa ei ole mitään muuta vertailukohtaa kuin mitä se oma ego sanoo.

Just näin.

Mä keikkailen joskus harvakseltaan ja soittelen parissakin kokoonpanossa. Pysyy ego sopivasti matalana muiden kanssa soittaessa ja välillä pääsen huomattavasti itseäni parempien kanssa soittelemaan. Tiedän taitoni rajat ja tiedän olevani ikuinen opiskelija, onneks tää on hauskaa. :)
EP
17.08.2013 19:53:55
BassoSisko:

..Tiedän taitoni rajat ja tiedän olevani ikuinen opiskelija, onneks tää on hauskaa. :)

No siinä on kolme soittajan melkeinpä tärkeintä ominaisuutta.

Pysyy ego sopivasti matalana muiden kanssa soittaessa ja välillä pääsen huomattavasti itseäni parempien kanssa soittelemaan.

Mut basistin ei soittaessa pidä sitä mataluutta (muuta kun soundin suhteen) tuoda esille koska on pändin "se kivijalka" yhdessä rumpalin kanssa.
BassoSisko
17.08.2013 19:57:15
EP: No siinä on kolme soittajan melkeinpä tärkeintä ominaisuutta.

Mut basistin ei soittaessa pidä sitä mataluutta (muuta kun soundin suhteen) tuoda esille koska on pändin "se kivijalka" yhdessä rumpalin kanssa.

Ei sitä keikalla nöyristellä, silloin ollaan tähtiä.
Mut treeniksellä ja muissa vastaavissa tilanteissa on hyvä muistaa missä mennään ja kuka on.
Kefiiri
17.08.2013 20:13:16
KanttoriPiiparinen: Minä kritisoin näitä harrastajia, joiden itsetehostus on suurempi kuin soittotaito. Soitin lepää komerossa kuukausitolkulla. Keskimäärin kerran vuodessa, soittimeen tartuttaessa annetaan "näytettä", väännetään hanat kaakkoon ja revitetään ylimielisesti niin "et köyhät lakoo".

Juu eihän tästä voi olla muuta kuin samaa mieltä.
En ole musiikin asiantuntija.
KanttoriPiiparinen
17.08.2013 21:07:53 (muokattu 18.08.2013 07:56:38)
Jatkan vielä muistelojeni selaamista:

Silja Starilla tuli puheillemme mies, joka oli tarinoittensa mukaan Wanha Kapakka-Laulaja ja pyysi meiltä säestystä Gershwinin Summer-Timeen D-mollista. Mikäpä siinä. Ei muuta kuin introa kehiin. Böna aloitteli fonilla, Jussi kihisteli vispilöitä snareen ja minä tuuppasin saundia ja bassoa Hammondista.

Ja sitten kesken interluden kuului eläimellinen karjunta:

-SAAMMÖRR TAIIIM!!

Kaikki liike baarissa loppui kuin seinään. Ruokailijoiden syömätouhut pysähtyivät. Ei kuulunut edes lautasten kilinää. Yleisö katseli toisiaan ja meitä soittajia "mitä helvettiä" ilmeillä. Baarimikotkin jäätyivät paikoilleen. Hidasliikkeisenä pitämäni Böna oli yllättävän nopealiikkeinen nollatessaan laulumikin sisäänmenon. Taidetuokionsa viimeinkin lopettaneen vokalistin avainkysymys kuului: -Lauloinks mä liian rubatossa?

Näitä itseään täynnä olevia suuria tähtiä minä mollaan. Karjuisivat ja rämpyttelisivät liitereissään.

Arvoisilla raatimme jäsenillä on varmaan vastaavia kokemuksia k.o. taiteilijoista. Aloitellessani soittohommia 70-luvun alkupuolella ei ollut mitenkään tavatonta, että näitä mestareita ilmestyi jopa ammattilaisbändien riesaksi. Joillakin "TV:stä tutuilla" sählääjillä oli jopa oma bändikin. Näiden muistelulla sekä heidän toilailuistaan kirjoittamisella saattaa olla jopa terapeuttista vaikutusta murjotun muusikon psyykkeen.

Tämä oli myös osittainen tarkoitukseni avatessani tämän säikeen.
Roweami
18.08.2013 00:45:00
Kefiiri: Sitähän aina suositellaan, että kehittyäkseen kannattaa soittaa itseään taitavampien soittajien kanssa. Tämän tavoitteen olen saavuttanut lähes aina.

Onkohan tässä mitään yhteneväisyyttä tanssin kanssa, ehkä se, että jos tanssit "eritasoisen" kanssa, niin aina kehityt.
Jucciz
20.08.2013 13:44:32
humppahanuristi: Tulipas vielä mieleen muutaman vuoden takainen tapaus, oltiin tanssilavalla keikalla ja sitten tauolle lähtiessä eräs minua nuorempi nuori mieshenkilö tuli kysymään saisiko soittaa Hurriganes/Lollipops kappaleen I will stay, on harjoitellut kotona ja kovasti haluaisi kokeilla esiintyä yleisön edessä. Järjestäjän edustaja (jotain sukua vissiin) vielä kommentoi, että kyllä se poika osaa soittaa.

No ei siinä mitään annoin kitaran kouraan ja siitä vaan. Kysyin, että laitetaanko mikki laulua varten:" ei tarvitse, pelkästään soitan".

Voin todeta, että kyllä, oli harjoiteltu kotona kolme sointua F-G7-am sekä se lyhyehkö soolonpätkä. Ja kyllä se kappaleen rakennekin oli hallussa.
Jos olisi ollut vielä rummut, basso ja laulu, niin siitähän olisi tullut ihan hieno kappale kokonaisuudessaan.

Mää en kyllä G:tä soittais seiskana tossa biisissä. E7:n kyllä pamauttaisin sinne B-osan loppuun.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
BigPapa
20.08.2013 14:21:29 (muokattu 20.08.2013 14:38:23)

Jucciz: Mää en kyllä G:tä soittais seiskana tossa biisissä. E7:n kyllä pamauttaisin sinne B-osan loppuun.

Tästä pääsemmekin siihen, että kyseisessä sävelmässä on neljä sointua. Taitaapa Lollipopseilla olla peräti viisi.
Begemoth
20.08.2013 16:09:24
.. mutta kolme sointua oli harjoiteltu.
Kiva, että jotkut osaa rämpyttää niin tulee vähän tarttumapintaa meininkeihin. Sitä tuleekin soitettua monasti liian siististi ja sehän ei ketään kiinnosta, vai mitä?
aasinhattu päähän ja selkä suorana kohti uusia nöyryytyksiä.
BigPapa
20.08.2013 16:30:03 (muokattu 20.08.2013 16:31:46)

Begemoth: .. mutta kolme sointua oli harjoiteltu.

Mikäli näin oli, tarinassa on ristiriita.

humppahanuristi:"Voin todeta, että kyllä, oli harjoiteltu kotona kolme sointua F-G7-am sekä se lyhyehkö soolonpätkä. Ja kyllä se kappaleen rakennekin oli hallussa."
Anonymous-jazz
21.08.2013 11:34:35

Kolmisointukin on ihan soittajansa kuulloinen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)