Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Roots »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Miten tutustua rootsiin?
1
Rectifier96
20.08.2013 08:53:08 (muokattu 20.08.2013 08:59:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Olen 17-vuotias kitaristi. Pyrin viime keväänä Pop&Jazz-konservatorioon, mutten päässyt, syynä se, etten ole tarpeeksi tutustunut pop-musiikin alalajeihin. Tekniikka oli kyllä hyvin hallussa, ja säveltää osaan.
 
Mistä pitäisi aloittaa, jos haluaisin oppia rootsia?
 
blaekie
20.08.2013 11:27:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä keino on aloittaa kuuntelemalla. Ensin bluessia, ja seuraavaksi vaikka kantria.
Täälläkin on useita ketjuja, joissa erittäin hyviä linkkejä aivan loistavien soittajien
kipaleisiin.
 
Esimerkiksi tuo viereinen ketju -> http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=10&t=214773
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
Swing
20.08.2013 13:56:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onnittelut että pääsit noin lähelle, omalla kohdalla olisi nyt ja ikäisenäsi aika paljon enemmän syitä ettei oteta sitään.
Kaipasivatko nimenomaan roots-perehtyneisyyttä vaiko perehtyneisyyttä ylipäätään popmusiikkiin?
Olikohan kyse siitä, että opiskelu muodostuu tylsäksi jos kiinnostaa soittaa vain jonkun aika kapean tyylisuunnan juttuja (kun ilmeisesti opetus on aika monipuolista; eli tarttisko opetella tykkäämään humpasta ;-)
 
Tuomo_
20.08.2013 15:45:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onpa ihme kriteeri valinnoissa. Sinnehän sitä mennään oppimaan eri tyylit vai hakeeko ne täydellisiä muusikkoja, jotta voivat sitten elvistellä korkeatasoisuudella.
 
Itse pyrin aikoinaan kyseiseen laitokseen ja opiskelin siellä neljä vuotta intensiivisesti. Silloin soittonäyte ja jonkinmoinen rytmikoe riitti. Taisin olla poikkeus, kun en vieläkään kovin hyvin rootsia tunne ja aika kehnosti osaan sitä soitella.
 
Armon Kerjäläinen
I3enjam1n
20.08.2013 15:53:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bluestumppi: Onpa ihme kriteeri valinnoissa. Sinnehän sitä mennään oppimaan eri tyylit vai hakeeko ne täydellisiä muusikkoja, jotta voivat sitten elvistellä korkeatasoisuudella.
 
Itse pyrin aikoinaan kyseiseen laitokseen ja opiskelin siellä neljä vuotta intensiivisesti. Silloin soittonäyte ja jonkinmoinen rytmikoe riitti. Taisin olla poikkeus, kun en vieläkään kovin hyvin rootsia tunne ja aika kehnosti osaan sitä soitella.

 
Ehkä kyse on ollut siitä, että siellä listalla on ollut parikymmentä paremmin/laajemmin musaa tuntevaa/soittavaa tyyppiä. Kuitenkin kitaristejä taitaa olla hakijoina noissa aika paljon enemmän kuin otetaan sisään. Ja eiköhän ne pääsääntöisesti ota parhaat päältä, sitähän varten pääsykokeet on, että voidaan asettaa hakijat johonkin järjestykseen.
 
Kitaralla on vireysongelma, sen satulaurat ovat ahdistuneet.
oksatboys
20.08.2013 16:21:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bluestumppi: Itse pyrin aikoinaan kyseiseen laitokseen ja opiskelin siellä neljä vuotta intensiivisesti...
 
Siis musiikkiopistoon vai toisen asteen ammatilliseen koulutukseen? Aloittaja vissiin pyrki 2. asteelle eikä sinne hevillä selviä, jos muut hakijat vetää rock 'n' roll and blues and jazz.
 
"Itseasiassa Bugeran tunnus on BE. Bugera kertoo määritelmän mukaan laitteen ongelmien (Bug) määrän ajanjaksossa (Era)." - mattim
Tuomo_
20.08.2013 18:42:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis musiikkiopistoon vai toisen asteen ammatilliseen koulutukseen? Aloittaja vissiin pyrki 2. asteelle eikä sinne hevillä selviä, jos muut hakijat vetää rock 'n' roll and blues and jazz.
 
Näähän on nykyään vissii kaikki olevinaan jotain korkeakouluja, ennen se oli ågelin Pop/Jazz-opisto. Olin ensin nuorena 1976 kitara pääaineena ja -92 bassolla. Näitä ennen tuli opeteltua kadulla rootsia elämänkokemuksen kautta.
 
Armon Kerjäläinen
sickboy
21.08.2013 14:07:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bluestumppi: Onpa ihme kriteeri valinnoissa. Sinnehän sitä mennään oppimaan eri tyylit vai hakeeko ne täydellisiä muusikkoja, jotta voivat sitten elvistellä korkeatasoisuudella.
 
Itse pyrin aikoinaan kyseiseen laitokseen ja opiskelin siellä neljä vuotta intensiivisesti. Silloin soittonäyte ja jonkinmoinen rytmikoe riitti. Taisin olla poikkeus, kun en vieläkään kovin hyvin rootsia tunne ja aika kehnosti osaan sitä soitella.

 
Tosiaan konsatasolle (2. aste) hakevalta oletetaan löytyvän musiikkikoulun "opiston" entiset 3/3 tiedot ja taidot. Nykyään noi tutkintotasot taitaa olla muuttuneet. Tohon vaatimustasoon kuitenkin kuuluu länsimaisen musiikin perusteiden tunteminen.
 
Sä oot todennäköisesti ollit opistopuolella, jonne pääsyyn ei niin paljon vaadita verrattuna ammattiopintoihin. Ogelissakin oli opistopuoli (jossa sä oot ilmeisesti ollut) ja ammattikoulutus. Tämän lisäksi on ilmeisesti ollut vielä joku opettajalinjakin, mikä on lähimpänä nykyistä ammattikorkeakoulutason muusikko/musiikkipedagogikoulutusta.
 
Pop&Jazzin konsapuolelle on tosi vaikea päästä ja hakijoilla kova taso. Itse olen hakenut sinne kaksi kertaa pääsemättä edes pääsykokeisiin. Näistä jälkimmäisellä hakukierroksella pääsin kuitenkin sisään Jyväskylän, Porin ja Kotkan konservatorioihin, joista valitsin Kotkan. Nyt olen valmistunut Metropolialta musiikkipedagogiksi.
 
Tuomo_
21.08.2013 15:06:10 (muokattu 21.08.2013 15:06:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sä oot todennäköisesti ollit opistopuolella, jonne pääsyyn ei niin paljon vaadita verrattuna ammattiopintoihin. Ogelissakin oli opistopuoli (jossa sä oot ilmeisesti ollut) ja ammattikoulutus. Tämän lisäksi on ilmeisesti ollut vielä joku opettajalinjakin, mikä on lähimpänä nykyistä ammattikorkeakoulutason muusikko/musiikkipedagogikoulutusta.
 
Joo, kyllä siellä olisi voinut opiskella vaikka ammattimuusikoksi tai opettajaksi tuohon aikaan. En vain jaksanut panostaa siihen, kun loin uraa työelämässä samaan aikaan. Oli myös perhe, joka oli number one. Siinä loppui tunnit kesken vuorokaudesta. Ehkä se oli kohdallani parempi, etten valinnut muusikon uraa. Nyt on velat maksettu ja voi ottaa löysemmin sekä nauttia kolmen soinnun kierrosta silloin kun itseä huvittaa.
 
Armon Kerjäläinen
sickboy
21.08.2013 18:25:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rectifier96: Moro!
 
Olen 17-vuotias kitaristi. Pyrin viime keväänä Pop&Jazz-konservatorioon, mutten päässyt, syynä se, etten ole tarpeeksi tutustunut pop-musiikin alalajeihin. Tekniikka oli kyllä hyvin hallussa, ja säveltää osaan.
 
Mistä pitäisi aloittaa, jos haluaisin oppia rootsia?

 
Miten toi sun puutteellinen tietämys pop-musiikin alalajeihin pääsykokeissa ilmeni? Aika hassusti tosiaan esitetty, jos raati sen on noin ilmaissut. Mun pääsykoekokemuksen mukaan soittokokeessa edellytetään aina improvisoitu soolo, blues/jazz/pop-henkiseen kappaleeseen. Ehkä kokemattomuus improvisoinnissa oli syy siihen ettet päässyt?
 
Musiikin monipuolinen kuuntelu avartaa, mutta soittamaan oppii vain soittamalla ja improvisointia voi harjoitella vain improvisoimalla. Käytkö muuten kitaratunneilla? Jos et, niin hyvä kitaraopettaja voisi hyvinkin auttaa monipuolistamaan tuntemustasi roots-musiikkiin ja sitä kautta esim. improvisoinnin treenaamiseen.
 
Olet vielä todella nuori, joten sinulla on hyvin aikaa kehittyä.Suurin osa konsalla opiskelevistahan on käynyt jo lukion, jolloin treenaamiseen jää enemmän aikaa. Konsalla opiskelevat ovat siis keskimäärin selkeästi vanhempia kuin muissa ammattikouluissa (esim. puuala/rakennusala jne...).
 
Isäntä
22.08.2013 22:05:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa opetella blues-skaalat ja tabulatuurit, ja sitten eikun apinoimaan.
 
Wesgu
29.08.2013 15:12:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko Jonesin sanoin:
 
"if you wanna know how to play the blues, get yourself a woman"
 
http://www.youtube.com/watch?v=QQAlyfXCxJk
 
Life's too short for bad tone!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «