Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kotistudio
1
ELISEO
18.08.2013 14:16:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi
Minulla on pikkustudio ja käyttän Yamaha AW-4416 ja Korg D3200 ( vaikka myönnän että PC on se oikein menetelmä tallentamisen ).
Kuitenkin minun kysymys on :
Jos teen biiseja tällä menetelmällä niin, onko mahdollisuus ( käyttämällä vain tämä materiaali ) tehdä kauppallisest CD;s..vain tämä materiaali pitäisi olla tehtyy ammatilainen studiossa normeja mukaan ?
Ter. kaikille
 
Nykyaikaisempi haluaisin käyttää mielummin tämä uusi sähköpostin osoite : jose.sileoni170@gmail.com
Sotahippi
18.08.2013 15:04:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla ei ole kokemusta noista laitteista, mutta yleensä en ole huomannut laitteiden tulevan laadun tielle. Lähinnä rajoittimina ovat omalla kohdallani olleet taidot sekä tilan akustiikka. Näihin verrattuna erot laitteiden laadussa on yleensä aika pieniä. Jos nyt ei ihan suoranaisia ongelmia ole laitteissa, ettei ollenkaan toimi, tai tule häiriöääniä.
 
Tärkeintä varmaan olisi kuuntelu. Minkälaiset kaiuttimet sulla on? Vai onko kuulokkeet? Molemmat? Ja minkälainen tila on akustiikaltaan?
 
Lisäksi noissa laitteissa tulisi sitten varmaan olla perus efectit, jotta niillä voi miksata. Vai oliko kyse vain äänityksestä?
 
Kyllä pc- tai mäcci olisi niin paljon helpompi. Toisaalta Yammun ja Korgin rajoitukset varmaan laittavat yrittämään ihan toisella tavalla.
Kuten sankarini Graham Cochrane sanoo taannoisessa YT-videossaan: "Limit your options like your life depended on it."
 
Todellisuudessa ei ole ristiriitoja.
kiiski
18.08.2013 21:49:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valitettavasti ikävä vastaus taitaisi kuulua: jos sinun tarvitsee kysyä niin et todennäköisesti tule saamaan ammattilaistasoista jälkeä. Suosittelen siitä huolimatta äänittämään!
 
Kallekorvola
19.08.2013 08:02:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vähän Sotahippiä mukaillen... Ei ne laitteet sitä ammattilaisen kuuloista levyä kuitenkaan tee, vaan äänittäjä/miksaaja. Kyllä sä noilla kamoilla saat aikaan ammattimaisen levyn, jos sulla on itsellä ammattilaisen kokemus äänittämiseen ja miksaamiseen.
 
www.5by5.fi
kivi
20.08.2013 19:53:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ELISEO: Moi
Minulla on pikkustudio ja käyttän Yamaha AW-4416 ja Korg D3200 ( vaikka myönnän että PC on se oikein menetelmä tallentamisen ).
Kuitenkin minun kysymys on :
Jos teen biiseja tällä menetelmällä niin, onko mahdollisuus ( käyttämällä vain tämä materiaali ) tehdä kauppallisest CD;s..vain tämä materiaali pitäisi olla tehtyy ammatilainen studiossa normeja mukaan ?
Ter. kaikille

 
Hyvä kysymys. Tuossa jo muutama vastasikin, ettei se ole laitteista kiinni. Mutta kun sulla on ilmeisesti pitkä kokemus arraamisesta, niin sanon että "porque no?" - siitähän se on kiinni, miten äänet sopii toisiinsa, ja omassa studiossa voi käyttää rauhassa aikaa hyvän tunnelman hakemiseen ja etsiä sitä täydellistä ottoa. Varsinainen jatkotyöstö: miksaaminen ja masterointi kannattaa varautua tekemään muualla, toivon että sulla on joku tapa saada raidat yksi kerrallaan ulos tallentimesta.
 
Tavallaan kaluston rajallisuus voi jopa auttaa keskittymään siihen, että lähtömateriaali on kunnossa.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
StJerky
21.08.2013 10:34:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: toivon että sulla on joku tapa saada raidat yksi kerrallaan ulos tallentimesta.
 
Tavallaan kaluston rajallisuus voi jopa auttaa keskittymään siihen, että lähtömateriaali on kunnossa.

 
Ainakin Korg D3200:sta saa raidat ulos. Siinä on myös hyvät miksausmahdollisuudet ja efektit itsessään. Ja raitoja voi olla 24bit/48mhz-tilassa 16 ja 16bit/44,1mhz-tilassa 32 kappaletta.
 
Danko
21.08.2013 11:20:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StJerky: Ja raitoja voi olla 24bit/48mhz-tilassa 16 ja 16bit/44,1mhz-tilassa 32 kappaletta.
 
no jo on näytteenottotaajuutta!
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
kivi
21.08.2013 14:00:12 (muokattu 21.08.2013 14:00:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: no jo on näytteenottotaajuutta!
 
Kaikki varmaan tajusi että StJ tarkoitti kiloherzejä :-D
Kun nyt joku muu on lukenut manuaaleja (hienoa! niin oliskos tuossa välimuotoa 24bit 44.1kHz? Se vois olla paras tuohon tarkoitukseen, taajuuden nostolla ei ainakaan kotiolosuhteissa saavuteta yhtä paljon kuultavaa etua kuin bittisyvyyden nostamisella, in my humble opinion. Toki tuolla normaalillakin bittisyvyydellä saa ihan käyttökelpoista jälkeä varsinkin jos pystyy saamaan "bitit täyteen" esimerkiksi lievällä etuastekompressiolla.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
ELISEO
29.08.2013 10:13:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksesta kaikkille , mutta epäilen että minun kyysymys on värin ymmärretty
( minun huono suomin takkia )
En kiinnosta tiedää jos minun laiteet....tai minun ammatitaidot ovat riittävästi hyvää, vaan jos materiaali joka tehtin tavallinen kotistudiosta voidän suora tehdä kauppalliset CD;s...tai onko normit jotka pakotavat kayttää ammatilaiset studiot.
( anteeksi minun suomi ! )
 
Nykyaikaisempi haluaisin käyttää mielummin tämä uusi sähköpostin osoite : jose.sileoni170@gmail.com
PurpleCandle
29.08.2013 10:26:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ELISEO: Kiitos vastauksesta kaikkille , mutta epäilen että minun kyysymys on värin ymmärretty
( minun huono suomin takkia )
En kiinnosta tiedää jos minun laiteet....tai minun ammatitaidot ovat riittävästi hyvää, vaan jos materiaali joka tehtin tavallinen kotistudiosta voidän suora tehdä kauppalliset CD;s...tai onko normit jotka pakotavat kayttää ammatilaiset studiot.
( anteeksi minun suomi ! )

 
Meinaatko että omilla laitteilla valmiita CD-levyjä myyntiin?
 
For what it freedom?
Kalmo
29.08.2013 13:18:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikään ei pakota käyttämään ammattistudioita.
Teknisesti: Kyllä voit viedä tekemäsi CD:n vaikka suoraan myyntiin. Jos haluat monistaa ne "oikein", eli prässäämällä eikä CD-ROMina, täytyy sinun teettää monistus jossain yrityksessä.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
ELISEO
29.08.2013 17:47:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Kalmo.
Itse asiassa olen sama mieltä.
Olen tehnyt aikaisemmin omat biiseja jotka lähetin kilpailemaan USA;n ( jossa vaaditan jonkunlainen äänitys taso ) ja vaikka osa kilpailijosta käyttyvät ammattistudiot niin, erittäin hyvin pärjäsin ( muten viime vuonna ensimainen palkinto ).
Sen takkia haluaisin tehdä itse alusta lähtien minun oma musiikki tuotanto.
 
Nykyaikaisempi haluaisin käyttää mielummin tämä uusi sähköpostin osoite : jose.sileoni170@gmail.com
Kalmo
29.08.2013 21:21:15 (muokattu 29.08.2013 21:22:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellainen lisäys tuli mieleen että kaupallisissa CD:ssä on jotain niitä pirun koodeja, ja tarvitaan tasokas poltto-ohjelma, jonka ominaisuuksiin niiden lisääminen tiedostoon kuuluu. Muistaakseni Sony CD Architect pystyy tähän. En ole varma.
 
Mitään yksityiskohtia tuosta koodihommasta en osaa kertoa. Luulen, että jos teetät monistuksen ammatilaisilla, ne voidaan lisätä siinä vaiheessa.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
ELISEO
30.08.2013 11:40:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietysti minä tekisin vain studio työttä...mutta : olisikö kelpoinen minun oma master CD monituksen firmoille....tai vaaditan ammattistudio master ?
 
Nykyaikaisempi haluaisin käyttää mielummin tämä uusi sähköpostin osoite : jose.sileoni170@gmail.com
Kalmo
30.08.2013 12:15:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietääkseni kaikki asialliset CD-poltto-ohjelmat (Nero, Roxio, mitä niitä onkaan) tekevät ns. Red Book-standardin mukaisia levyjä, joten itse poltettu käy ihan hyvin masteriksi.
 
Kannattaa käyttää laadukkaita levyjä, eikä polttaa suurilla nopeuksilla. Prosessiin kyllä kuuluu myös polttotuloksen virheettömyyden tarkistaminen, mutta siinä en osaa auttaa. Jonkun sortin "Checkdisc-tyyppinen" tarkastus ??
 
Googlaamalla, tai täältä forumiltakin, löytynee vastauksia.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «