Aihe: Custom Soundsin Backstage-blogi | |
---|
Kipander 21.08.2013 09:30:42 (muokattu 21.08.2013 09:32:10) | |
|
Moi! Olen linkittänyt tänne viikoittain Backstage-blogissa kirjoittamiani artikkeleita. Koska monet ovat olleet sitä mieltä, että näille voitaisiin perustaa pysyvä ketju, aloitan nyt ns. definitiivisen Backstage-ketjun. Eli linkkaan jatkossa kaikki jutut tänne, sitä mukaa kun niitä kertyy. Päätyykö tämä ketju pysyväksi jää ylläpitäjien harkinnan varaan? Olisi hienoa saada kaikki palaute myös tähän samaan paikkaan, jotta voimme parantaa sisältöämme vastaavasti. Uusin kirjoitus koskee efektien järjestystä. Esitämme "oikean" tavan kytkeä pedaalit soundi- ja pedaaliesimerkein varustettuna. http://backstage.custom-sounds.com/ … ille-signaalie-osa-7-slash-20-pt-iv Aikaisempien kirjoitusten aiheena on ollut eri mm. artistien laitekokonaisuuksia, esimerkkejä kitarateknikon töistä, sekä pitkiä videoita joissa eri ammattilaiset jakavat tietoa estoitta. Kukin erityisosaamisalueeltaan. Edellisiä keskusteluita muusikoiden netistä, ehkä nämä jätetään nyt oman onnensa nojaan? Kitarateknikon työ: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=218701 http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=218586&co=60 Signaalitiestä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=216079&o=60&co=120 Laiteesittelyitä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=218363&co=60 http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=218285&co=150 Kaikki nämä artikkelit löytyvät samasta paikasta eli blogimme etusivulta: http://backstage.custom-sounds.com Kuten aina, luen ja huomioin kaikki kommentit. Tarkoitukseni on luoda Backstagesta laaja Suomenkielinen sivusto, joka kertoo estoitta kitaralaitteiden käytöstä ja niiden soveltamisesta keikkaolosuhteissa. Parhain terveisin Kimmo Aroluoma |
|
Painoin plussanappia, toivottavasti tästä saataisiin pysyvä ketju. Olen lueskellut suurimman osan noista blogikirjoituksistasi. Hyvää ja asiallista tekstiä sopivasti huumorin sävyttämänä. Tykkään! |
|
Ehdottomasti pysyväksi. Painoin varoitusta, jos ylläpito viitsisi hoitaa asian...? Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
fox 21.08.2013 09:36:24 | |
|
Kyllä! Todella upeeta kun joku viitsii moista tehdä. |
|
Joo, ehdottomasti pysyväksi. Hyvä hyvä! Tein itse ja säästin polttopuiden hankinnassa. |
|
Paras artikkeli tähän mennessä, kiitos! Yhden hauskan virheen (?) löysin: silicon fuzzeissa käytetään piitransistoreita (silicon) eikä silikonia (silicone). :) |
Exhausted 21.08.2013 12:26:54 (muokattu 21.08.2013 12:39:47) | |
|
Uusin teksti on taas mainio! Whammyyn voisin ehdottaa näytekappaleeksi jotain, jossa olemus tulee paremmin esiin kuin Seven Nation Armyssa, jossa Whammyä käytetään oikeastaan vain matkimaan bassoa jopa melko aidon kuuloisesti. Esim Radioheadin My Iron Lungin alussa kuuluu melko ominaisesti Whammyn oktaavi ylös -asetuksen huojuva ja digitaalisirinäinen saundi. Toisaalta myös Rage Against the Machinen Tom Morello on esittänyt luovaa Whammyn käyttöä, usein kaksi oktaavia ylöspäin -asetuksella (Bullet in The Head, Killing in the Namen soolo, Year Of Tha Boomerang, War Within a Breath). Lisäksi Know Your Enemy -biisin alussa ja soolossa on kvinttiharmonisointiasetus käytössä, tuottaen hyvinkin synamaisen lopputuloksen etenkin mikinkytkinkatkomiseen yhdistettynä. Kornin jätkät ja Panteran Dimebag lienee myös syytä mainita Whammysta puhuessa. Chorus-pedaalin rajummasta käytöstä esimerkkinä voisi käydä Nirvanan Come As You Are. Volume-pedaalin käytöstä tuli mieleen mainita, että ennen säröjä käytettynä ne vaikuttavat enemmän särön määrään kuin äänenvoimakkuuteen. Lisäksi tuohon "mitään ei mene rikki"-kohtaan kannattaisi laittaa jokin tarkennus, että vahvistimen ja kaiuttimen väliin ei efektejä sentään kannata laittaa :) Miten muuten tuossa Kingston Wallin biisissä hyödynnetään Noise Suppressoria? Niin, joo, Out of the Boxin sijasta pitäisi vissiin olla Outside the box? Out of the box = toimii valmiina, Outside the box = normien vastainen ajattelutapa |
|
Moi! Kiitän kommenteista. Celeb Olet oikeassa ja asia on tiedostettu. En tule muuttamaan termiä jatkossakaan. Silikonitransistori on vakiintunut puhekieleen. Jos kirjoittaisin piitransistorista, valtaosa lukijoista ei tajuasi mistä on kyse. Exhausted Whammy-esimerkki valittiin oktaaveriperusteella, koska samassa ryhmässä oli myös oktaaveri. Biisiesimerkkisi ovat hyviä, lisäsin ne Spotify-listaamme. http://open.spotify.com/user/customsoundsfinland Nirvana on mainittu esimerkkinä True Bypass-artikkelissa, en halunnut tuplakäyttää sitä, löytyy kyllä Spotify-listalta. Volumepedaalin asettelu on mielipideasia, tämä on yksi versio aiheesta. Toivon ja oletan, että soittajat ymmärtävät etteivät efektit ole kaiutinliitäntöjä varten.. Kingston Wallin III-levyn miksaajan mukaan, biisin riffiä geitattiin rajusti, jonka avulla tuo hakkaavuus saatiin aikaan. Typo korjattu, noita eksyy mukaan. Aikataulu teksteille on välillä aika tiukka. Keskustelemme koko ajan aiheesta ja myös tekstin toimittamisesta ammattimaismpaan muotoon. Voin vain toivoa, että sisältö ajaisi kielivirheiden ohi ennen kuin ehdin paneutua asiaan huolella. Hyviä pointteja siis kaikki. Otan mielelläni kaikki neuvot vastaan jatkossakin. Parhain terveisin Kimmo Aroluoma |
|
Tarkoitus ei ollut nipottaa, vaan tehdä hienosta artikkelista vieläkin parempi :) |
Kipander 22.08.2013 22:10:41 (muokattu 22.08.2013 22:26:45) | |
|
Exhausted: Tarkoitus ei ollut nipottaa, vaan tehdä hienosta artikkelista vieläkin parempi :) Päinvastoin, sorry jos tuli sellainen kuva :) Tällä hetkellä haluan mielelläni kaikenlaisia kommentteja, jotka otan kaikki ajatuksella vastaan. Kaikki sulta tulleet vinkit olivat erittäin hyviä, anna tulla vaan jatkossakin. Parhautta sinne! Terveisin Kimmo |
|
Moi! Viikon 35 blogi luotaa kattavasti läpi Jimi Hendrixin efektien mukaantulon ja vaikutuksen artistin ilmaisuun: http://backstage.custom-sounds.com/ … ektit/jimi-hendrix-ja-kitaraefektit Aihetta on tutkittu useista eri lähteistä ja kehtaankin väittää, että tämän kattavampaa selontekoa ei aiheesta ole tehty. Ainakaan kotimaan kielellä. Toivottavasti nautitte lukemastanne. Kommentit kelpaavat, kuten aina. Parhain terveisin Kimmo Aroluoma |
|
Juuri mietin, että toisaalta hyvä, jos ei tähän tulisi kymmentä sivua sitä tavallista hehkutusta - siis selkeyden vuoksi, mutta nyt on vaan pakko hehkuttaa. Tämähän on kuin suoraan märistä päiväunistani... ;D En ehtinyt vielä lukea, mutta täytyy säästellä johonkin hyvään hetkeen... edit. Luettu. Mahtava juttu, kertakaikkiaan loistava, kiitos ja syvä kumarrus tästä. :) Sinänsä hauskaa, että kaikki Henkan efektit ja vahvarit olivat enemmän tai vähemmän modattu. Joten aika virheellisesti monet firmat mainostavat, että tästä aito ja alkuperäinen fuzz/univibe/muu, millä saa alkuperäisen Hendrix-soundin, koska aitoa Hendrix-soundia ei voi saada aidolla ja alkuperäisellä. Rogerin pitäisi modata ne ensin... Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
HBM 28.08.2013 10:24:44 | |
|
Sellainen kysymys heräsi noista Hendrixin käyttämistä efekteistä, että joillakin äänityksillä kuten esim. Red Housessa kuultu nauhakaiku (Echoplex?), oli ilmeisesti ainoastaan studiossa käytössä tai vain jollain satunnaisilla keikoilla? |
Exhausted 28.08.2013 10:36:27 (muokattu 28.08.2013 10:59:17) | |
|
Hieno ja hyvin kirjoitettu selvitys Jimin efekteistä ja muistakin soittokamoista! Studiossahan efektejä tehtailtiin sitten vielä muilla tavoin - esimerkiksi Leslie-kaapilla (Little Wing), yllä mainitulla nauhakaiulla (Red House), takaperin äänittämällä (Castles Made of Sand), nopeutta muuttamalla (Burning of the Midnight Lamp) tai nauhaa flangeroimalla (Axis Bold As Love). Suuri osa oli varmasti Eddie Kramerin aivoituksia ja esimerkiksi jo Beatlesin levyillä käytettyjä tekniikoita, eikä niitä toistettu livenä, mutta lisäsi Hendrixin mainetta mystisenä kitaristina, jonka soitto kuulosti täysin erilaiselta kuin kenenkään muun. EDIT: Pitipä laittaa työpäivän ratoksi pitkästä aikaa Henkkaa soimaan |
|
Studiossa oli tosiaan täysin eri ääni kellossa, efektejä käytettiin paljon ja erilaisia. Omana kiinnostuksen kohtana onkin miten vähillä aineksilla legendaariset keikat soitettiin. Tämä osoittaa kuinka paljon Jimi vaikutti omalla soitollaan ja soittimen sävynsäädöillä lopputulokseen. Helpostihan tämä tosiaan johtaa Hendrixin kuunteluun :) Huomasin itsekin kaivavani levyt hyllystä ja katsovani kaikki mahdolliset tallenteet läpi. Voisi sitä aikaansa huonomminkin käyttää. Hieno soittaja ja kun Roger Mayer on tarvittaessa langan päässä tällaisen läpiluotauksen tekeminen on vielä mahdollista. -Kimmo |
|
Hendrix artikkeli oli aivan mahtava! Periaatteessa luulin tietäneeni jo kaiken, mutta artikkelissa todella tuli rutkasti uutta tietoa ja esimerkit olivat upeita. Jos saa esittää toiveita, niin itseä tällä hetkellä kiinnostaisi älyttömästi lukea vastaavan tyyppinen artikkeli myös Eddie Van Halenin kamoista. Erityisesti alku ajasta ja ns. Brown soundista... Mutta tietysti kaikki vastaavan tyyppiset artikkelit ovat kiinnostavia. "When I die, they'll say 'he couldn't play shit, but he sure made it sound good!'" - Hound Dog Taylor |
|
Hendrix artikkeli oli aivan mahtava! Niinpä oli! Iso kiitos siitä! :o) "Joh. 3:16" |
|
Moi! jengi! Tänään aloitamme uuden sarjan pedaalilautojen suunnittelusta, iloa kestää seuraavat kaksitoista viikkoa, jonka jälkeen jokaisella on mahdollisuus suunnitella oma ammattimainen pedaalilautansa helposti. http://backstage.custom-sounds.com/ … oard-project-1-slash-12-suunnittelu Iloisia lukuhetkiä toivottaen Kimmo Aroluoma |
|
Vaikuttaa mielenkiintoisen tarinan alulta! |
Gabe 04.09.2013 13:37:12 | |
|
Kipander: Moi! jengi! http://backstage.custom-sounds.com/ … oard-project-1-slash-12-suunnittelu Nyt on herkkua meikäläisen silmille. :) Odottelen hyvin kiinnostuneena tarinan jatkoa. Loistava kauppa teillä, harvasta paikasta saa yhtä hyvää palvelua kera laadukkaiden tuotteiden. Jatkakaahan samaan malliin myös sillä saralla ja oikein hyvää syksyä koko Custom Soundsin poppoolle! |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|