Aihe: Aura Audio
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1015 16 17 18 19
piiskuri
20.08.2013 23:19:46

...itse en tiedä kaiutinrakentamisesta juuri mitään. Leipäni saan toki niiden käyttämisestä.

Mutta minun mielestäni nyt on Auratötterö tehnyt jotain huippuhyvää.
...noin! Ja takaisin sinne peräsuoleen, kas nooooin...
musamies
20.08.2013 23:42:22
miksaajasetä: Itse pyörin yleensä muutamaa kertaluokkaa pienemmillä laitteilla, mutta en malta olla kysymättä, järjestetäänkö noille ns. Isojen Poikien vehkeille koskaan tilaisuutta testata kahden tai useamman eri valmistajan settiä samassa paikassa? Minusta on vaikea kuvitella, että niiden keskinäisestä paremmuudesta voisi muodostaa edes perusteltua subjektiivista mielipidettä ilman rinnakkaiskuuntelua, ja luulisi ainakin omiin tuotteisiinsa uskovien valmistajien olevan tuollaisesta kiinnostuneita.

Kun meikäläinen kerran pystyy tekemään joskus hyvän kuuloistakin ääntä jollain A ja B vehkeillä, mahdollisesti myös T vehkeillä, en epäile ollenkaan etteikö sitten paremmillakin vehkeillä pääsisi hyvään tulokseen varsinkin jos Isojen Poikien vehkeissä on paremmat ja luotettavammat tekniset dokumentit...

Olen siinä käsityksessä, että Isojen Poikien vehkeissä suurimpia etuja olisi jos niitä käyttäen pystyy paremmin ja nopeammin suunnittelemaan isoja kokonaisuuksia, jotka räätälöidään aina tarpeen mukaan.

Parissa edullisen luokan tolpannokkakajarissa ei ole niin paljoa räätälöitävääkään.

Vertailussa voi olla vaikeaa - ajateltaisiin kummalla kaivinkoneella saa tehtyä parempia urheilustadioneja - Liebherillä vai Hitachilla.

Myös äänentoistossa taitaa riippua aika monesta eri asiasta millä pääsee kokonaisuuden kannalta parhaimpaan lopputulokseen. Äänimiesten näkökulma on siinä yksi muiden joukossa samoin kuin on Liebherr tai Hitachi kuskienkin.

Yksi näkökulma on myös se mikä tiedotusvälineissä on, että monella alalla ei hommia ole. Minun mielestä kannattaisi suhtautua rakentavalla asenteella jos äänitekniikka valmistavat yritykset yrittävät saada jotain aikaan Suomessa!
piiskuri
20.08.2013 23:49:23

Olet erittäin oikeassa, musamies! Hieno mielipide!

Ei tämä keskustelu silti turhaa ole. Hitachikuski saa tykätä koneestaan ja sitä kehua.
"Ne jotka härjillä ajava, ne härjistä puhuvat" -vanha suomalainen sananlasku
LHU
21.08.2013 02:39:34
Edelleenkään en ota kantaa tähän uuteen järjestelmään, kun en ole kuullut.

Olen tehnyt klubikiertueita aikoinaan AA:n PA:lla, se setti mikä meillä oli mukana kuulosti ihan hyvältä, maaliin päästiin joka kerta. Mutta sitten kun tuli se isompi keikka, missä oli samaa laitteistoa enemmän niin maailma olikin ihan täysin eri. Ja se on ollut mun kokemuksissa aina se ongelma, isompana ei toimi, eri päätteet, erilainen prossuasetus, ehkä myös on ollut siitä kiinni että systeemivastaava ei vaan oo osannu virittää sitä, en tiedä. Mut aina on joutunu tekemään töitä ihan v*****i.

Toisaalta, Turun Klubilla on ollut jo vuosia se Auran läjä eikä se koskaan (sori Juuso) ole lähdössään kuulostanut siltä kuin klubi-PA:n pitäisi kuulostaa.

Sit kun mä meen klubiin, tai festariille, tai ihan mihin tahansa missä on "joku niistä kolmesta", tai Tavastialle missä on EV, niin ei oo mitään hätää, koskaan. Valmiilla presetillä voi lähettää linjatsekin pohjalta, ja kaikki on hyvin, aina.

Jos toi AA:n uus setti on niin hyvä kuin Esa jaksaa täällä mainostaa niin en voi muuta kuin nostaa hattua, vuosien työn pitääkn alkaa tuottaa tulosta. Mutta vielä on pitkä matka siihen että se olisi ulkomaisten bändien raidereissa hyväksyttyjen listalla, laivoja on turha laskea tähän mukaan koska siellä olevilla kamoilla vedellään, myrskysi tai ei.

Ja sit taas toisaalta, toi tori on varmaan oikeampi paikka myydä, en usko että kukaan varteenotettava ostajaehdokas ostaa PA:ta sen perusteella mitä täällä sauhutaan.

Rauhaa ja rakkautta, mielipide on kuin peräreikä, meillä kaikilla on sellainen, toivottavasti.
Täältähän poistellaan viestejä ja kokonaisia keskusteluja aivan mielivaltaisesti!!!
musamies
21.08.2013 10:02:41
LHU: Ja sit taas toisaalta, toi tori on varmaan oikeampi paikka myydä, en usko että kukaan varteenotettava ostajaehdokas ostaa PA:ta sen perusteella mitä täällä sauhutaan.

Ei osta ehkä kallista järjestelmää, mutta toisaalta muistan kun taisin pari vuotta sitten kirjoitella Behringerin uusista harrastebändikäyttöön sopivista halpissubbareista lähinnä uteliaan positiiviseen sävyyn.

Nyt Thomann:in myydyimpien aktiivisubien lista näyttää tältä - HEHEE...

1. Behringer B1500D Pro
2. Behringer B1800D Pro
3. Behringer B1200D Pro

Kyse voi olla siitä, että osasin ennustaa tästä tulevan hittituote tai sitten kirjoitukset on hinnan ohella osaltaan vauhdittanut myyntiä. Taidan olla ensimmäisten joukossa moisen halpislaitteen käyttäjiä.

Ehkä sivua voisi käyttää siihen jos kotimaisia käyttökelpoisia äänentoistojärjestelmiä on saatavilla, niistäkin voidaan jutustella ja edistää kotimaan asioita.
LHU
21.08.2013 12:21:05
musamies: Ehkä sivua voisi käyttää siihen jos kotimaisia käyttökelpoisia äänentoistojärjestelmiä on saatavilla, niistäkin voidaan jutustella ja edistää kotimaan asioita.

Jos nyt vaan pidetään tää keskustelu tuossa otsikon mukaisessa merkissä, eiks vaan? Älä tuu taas säätämään ja viemään asioita sivuraiteilleen, jos haluat keskustella B-merkkisistä kaiuttimista niin ole hyvä ja perusta niille oma ketju tai sit olet vaan hiljaa, sovitaanko näin, ilman voimasanoja? Jos se ei ole rikki, älä korjaa, jos sulla ei oo sanottavaa, ole hiljaa, kiitos.
Täältähän poistellaan viestejä ja kokonaisia keskusteluja aivan mielivaltaisesti!!!
musamies
21.08.2013 15:19:33
LHU: Jos nyt vaan pidetään tää keskustelu tuossa otsikon mukaisessa merkissä, eiks vaan? Älä tuu taas säätämään ja viemään asioita sivuraiteilleen, jos haluat keskustella B-merkkisistä kaiuttimista niin ole hyvä ja perusta niille oma ketju tai sit olet vaan hiljaa, sovitaanko näin, ilman voimasanoja? Jos se ei ole rikki, älä korjaa, jos sulla ei oo sanottavaa, ole hiljaa, kiitos.

Älä dominoi toisten kirjoituksia vaan kirjoita omia! Useimmilla meistä ei omia Aura Audion vehkeitä ole vaan on jotain toisen merkkisiä - jollakulla halvempia ja jollakulla kalliimpia. Jos pelkästään Aura Audion vehkeitä omistavat kirjoittaisivat, juttua tulisi liian vähän.

Itse olen voinut lähinnä havainnoida mitä sen merkkisillä laitteilla voi tehdä ja seurata netistä mitä uutta tulee.
RautiSa
21.08.2013 18:04:38 (muokattu 21.08.2013 18:05:02)

LHU: Mutta vielä on pitkä matka siihen että se olisi ulkomaisten bändien raidereissa hyväksyttyjen listalla...

Nooh, täällähän jo tuo yks C15 -tapaus käytiin läpi, mutta toinen joka tuli mieleen, oli 2010 Metalliauringossa, Harjavallassa. Muistaakseni festarin pääesiintyjä tuolta rapakon takaa (bändin nimeä en muista ulkoa, olisko ollu tyyliin Merauder tms...) jolla oli oma manageri mukana, mutta ei teknikkoja. PA koostui 4kpl A8 + 2kpl A21 sub per puoli kokoisesta setistä. Manageri tuli kesken keikan kysymään kutakuinkin että "Mihin ne loput subit on piilotettu, hän näkee vaan 4kpl?" Jo oli ukko ihmeissään kun kuuli että ei ole enempää, ei ollut vastaavaa ennen nähnyt/kuullut.
Einherjar
21.08.2013 18:57:10
musamies: Kun meikäläinen kerran pystyy tekemään joskus hyvän kuuloistakin ääntä jollain A ja B vehkeillä, mahdollisesti myös T vehkeillä, en epäile ollenkaan etteikö sitten paremmillakin vehkeillä pääsisi hyvään tulokseen varsinkin jos Isojen Poikien vehkeissä on paremmat ja luotettavammat tekniset dokumentit...

Tämäpä ei ole niin sanottua. Kun erottelukyky paranee ja vasteen käyrät suoristuu, niin silmille alkaa tulemaan sellaisia asioita joita ei sillä halvemmalla/huonommalla setillä kuullutkaan. Siihen kun vielä lisätään lavasoundin erillaisuus (tai puuttuminen), niin taas mennään eri näköisillä käyrillä.
Ei sillä ettetkö saisi sillä toisellakin setillä järkevää soundia, mutta ihan niin simppeliä se ei välttämättä ole. Aika moni on joutunut pettymään omaan jälkeensä ensimmäisillä "isojen poikien keikalla".

Myös äänentoistossa taitaa riippua aika monesta eri asiasta millä pääsee kokonaisuuden kannalta parhaimpaan lopputulokseen.

Sillähän näitä mielipiteitä syntyy. Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä ja kolmas voi juosta koirien perässä, koska soundi.

Minun mielestä kannattaisi suhtautua rakentavalla asenteella jos äänitekniikka valmistavat yritykset yrittävät saada jotain aikaan Suomessa!

Itse pidän AA:ta positiivisena asiana, mutta on sitä silti joutunut soundiin aina toisinaan pettymään. Esim. monen baarin tarjoama kolme pientä AA-linearraytä / puoli kuuluu omalle inhokkilistalle. Vaikkakin ko. kaappi saattaisi toimia isoina pakkauksina paremmin, niin vielä niistä ei kuitenkaan ole hyvää soundia ulostunut niissä paikoissa missä minä olen ollut.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Pauli Lappalainen
22.08.2013 08:56:36 (muokattu 22.08.2013 09:07:24)
Einherjar: Tämäpä ei ole niin sanottua. Kun erottelukyky paranee ja vasteen käyrät suoristuu, niin silmille alkaa tulemaan sellaisia asioita joita ei sillä halvemmalla/huonommalla setillä kuullutkaan. Siihen kun vielä lisätään lavasoundin erillaisuus (tai puuttuminen), niin taas mennään eri näköisillä käyrillä.
Ei sillä ettetkö saisi sillä toisellakin setillä järkevää soundia, mutta ihan niin simppeliä se ei välttämättä ole. Aika moni on joutunut pettymään omaan jälkeensä ensimmäisillä "isojen poikien keikalla". )

Täyttä asiaa, on melkoinen kulttuurishokki kun edessä on festariPA ja mikserit ja vimpaimet samaa kastia. Miltei kaiken mitä on oppinut baarinnurkkia kolutessa saa unohtaa ja aloittaa puhtaalta pöydältä. EQ:t, dynamiikkaprosessorit yms. käyttäytyvät aivan erilailla kun lavavuotoja ei ole ja systeemi vastaa siihen miten nuppeja kääntelet.

Sillähän näitä mielipiteitä syntyy. Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä ja kolmas voi juosta koirien perässä, koska soundi.

Itse pidän AA:ta positiivisena asiana, mutta on sitä silti joutunut soundiin aina toisinaan pettymään. Esim. monen baarin tarjoama kolme pientä AA-linearraytä / puoli kuuluu omalle inhokkilistalle. Vaikkakin ko. kaappi saattaisi toimia isoina pakkauksina paremmin, niin vielä niistä ei kuitenkaan ole hyvää soundia ulostunut niissä paikoissa missä minä olen ollut.

Isoinpana ongelmana näen noissa sen, että valmistussarjat ovat pieniä ja mallit yms. muuttuvat nopeasti ja miltei jokainen valmistuserä poikkeaa edellisistä.
Suuret valmistajat tekevät isompia 0-sarjoja kuin nuo pikkufirmat valmistavat komeroita ikinä yhteensä.

Jos et ikinä voi tietää mikä versio tuotteesta on seuraavalla keikalla kyseessä iskee epävarmuus ja suuhun jää huono maku.
Locrian
22.08.2013 09:03:56
Joo.

Sanottakoon nyt heti kärkeen, että varmaan kaikista olisi mukavaa jos esimerkiksi vuonna 2020 meillä olis Suomessa firma joka tekisi kansainvälisellä tasolla huippu ämyreitä. Tää Aura viha perustuu ihan siihen mitä jengi on joutunu sietämään eri puolilla suomea vuosien saatossa. Ja siihen, että ongelmista huolimatta markkinointi on ollut aggressiivisesti "ne in ihan hyviä ja kyllä tuolla toisaalla toimii". Voiko joku Auran oikea ja ammattimainen edustaja tulla sanomaan että esimerkiksi Helsingissä Apollon ja Koiton teatterin setit toimii kuten pitää? Jos voi, niin meikäläinenkin hyppää täysin vihaajien leiriin. Ne ei nimittäin toimi, eikä oo ikinä toiminu. Eikä varmaan tuu toimimaankaan. Okei, ne on vanhempaa settiä mut voisko kuitenkin myöntää että ne on myös huonoja ja siirtyä vasta sitten kertomaan kuinka uus setti on parempi ja virheistä on opittu. Olisi jotenkin uskottavampaa toimintaa.

Sitte toi uus setti. Oon käsittääkseni kerran sillä vetäny festareilla viime vuonna. Kuulosti ihan hyvälle etupäähän kun oli siivonnut ylä-middlen. Yläkerta tosiaan oli erittäin skarppi, ehkä jopa ylikorostunut. Ongelmat mä huomasin kun kävelin teltasta ulos. On-axis saundi oli huomattavan erilainen ku etupään summa ja se summakin hävitti selkeyden kun meni keskelle yleisöä noin 10 metrin päähän lavasta. Järjettömän määrän äänenpainetta noista tuntu saavan halutessaan.

Emmätiä.
Niinpä niin...
musamies
22.08.2013 09:54:38
Kyllä Suomessakin voidaan hyviä ämyreitä tehdä:
http://www.genelec.com/company/genelec-story/

PA-laitteista tekee mielenkiintoisen vaikkapa kotihifiin verrattuna se kun laitteita, vahvistettavaa ääntä ja olosuhteita on niin monenlaisia ja aivan eri vaikeusasteilla.

Pienet tuotantosarjat ei ole ongelmia jos laitteet on samalla käyttäjällä. Jos ne ei ole, voisi olla parempi jos ominaisuudet on ennestään tuttuja.

PA:han on menneinä vuosikymmeninä liittynyt myös, että jotkut eniten aiheesta kiinnostuneet rupeaa suunnittelemaan ja rakentamaan laitteita itse. Osaltaan halpislaitteet on vähentänyt itse rakentamisen eli maksimaalisen pienen tuotantosarjan mielekkyyttä.

Isojen Poikien isoissa äänentoistohommissa tullaan laitteiden lisäksi siihen, että on oltava jonkinlainen organisaatio, joka hommia hoitelee ja oikeat ihmiset oikeissa tehtävissä.

Pienemmässä mittakaavassa vaikka ammattibändin omissa Aura Audion tms. laitteissa homma perustuu siihen, että yksi tai kaksi jätkää tuntee (toivottavasti) nimenomaiset laitteet ja ne on räätälöity bändin tarpeeseen. Jos isomman mittakaavan keikkoja tulee, niihin tulee erikseen ammattiäänimiehet ja isompi kalusto.

Jää nähtäväksi onnistuuko suomalaiselta firmalta siirtyminen enempi isomman mittakaavan laitteisiin. Toisaalta niissä laitteissa valmistumäärät ollee pieniä verrattuna johonkin joka pojan tolpannokkaämyreihin.
piiskuri
22.08.2013 14:44:29

Voiko joku Auran oikea ja ammattimainen edustaja tulla sanomaan että esimerkiksi Helsingissä Apollon ja Koiton teatterin setit toimii kuten pitää? Jos voi, niin meikäläinenkin hyppää täysin vihaajien leiriin. Ne ei nimittäin toimi, eikä oo ikinä toiminu. Eikä varmaan tuu toimimaankaan.

Voi muna, voi muna... Apollossa se pa roikkuu aivan liian keskellä. Se johtuu siitä, että rakennus on suojeltu ja tilaan ei saanut tehdä ripustuspisteitä kuin yhden suunnitelman mukaan ja sen suunnitelman teki joku jonka mielestä tuollainen ratrkaisu oli coolin näköinen, ei sellainen seppä, jolla olis mitään käsitystä siitä, mikä olis toimiva paikka.
Sinne yritettiin saada stäkkiä lattialle, mutta se ei sopinut omistajille.
Sijoittelu on huono ja tila on akustisesti aivan järkyttävä.
Kukaan teistä ei varmaan haluis ripustaa settiä noin kuin se siellä on?
Ja ihan oikeesti: kai te nyt tajuutte, että se tila on ihan järkyttävän huono?! Eipä kuulosta vanha ylioppilastalokaan hyvältä, mutta ette te sitä PA:ta hauku...

Tuo Apollo oli osa isoa kauppaa, jolloin Seduloihin rakennettiin isolla summalla äänentoistoa. Sitä ei voinut jättää rakentamatta, vaikka olisi halunnut, koska muuten olisi menettänyt parikymmentä muuta paikkaa.

Olen itse tehnyt siellä monta keikkaa ja parhaiten toimi se, kun vein muutaman A8:n mukanani ja ajoin niillä keisin päältä stäkissä siihen lattialle ja soitin ripustettuja kaseja vain hiljaa täyttönä sinne parville. Mutta kun se stäkki ei käy omistajalle...
piiskuri
22.08.2013 14:46:34

Ei toimi Apollo ei. Se paikka kuulostaa hirveältä. Mutta miettikääs ammattimiehet niitä syitä.
Ok?
NeliX4
22.08.2013 16:26:11 (muokattu 22.08.2013 16:28:03)
Tiistain robbi villiams kuulosti ihan ok:lta kans, vaikka bajamajassa käydessä ääni tulikin V-DOSC:sta. Näemmä tarvitaan 432 kajaria, ennen kuin alkaa kuulostaa kohtuulliselta. Kyl tuommoses määrässä luulisi jo vähän helpottavan, että pääsis vaikka puolella määrää pömpeleitä.

http://britanniarow.com/news/summer-2013/
LHU
22.08.2013 18:16:43
piiskuri:Eipä kuulosta vanha ylioppilastalokaan hyvältä, mutta ette te sitä PA:ta hauku...

Miksi sitä pitäisi haukkua? Kudo soi kauniisti, akustiikasta riippumatta.
Pauli Lappalainen
22.08.2013 18:31:51
NeliX4: Tiistain robbi villiams kuulosti ihan ok:lta kans, vaikka bajamajassa käydessä ääni tulikin V-DOSC:sta. Näemmä tarvitaan 432 kajaria, ennen kuin alkaa kuulostaa kohtuulliselta. Kyl tuommoses määrässä luulisi jo vähän helpottavan, että pääsis vaikka puolella määrää pömpeleitä.

http://britanniarow.com/news/summer-2013/

soundi oli hyvä ja show viihdyttävä. Kyllä ne ulkomailla osaa.
Yksi parhaita kokonaisuuksia mitä olen nähnyt.
NeliX4
22.08.2013 21:09:06 (muokattu 22.08.2013 21:09:38)
Pauli Lappalainen: soundi oli hyvä ja show viihdyttävä. Kyllä ne ulkomailla osaa.
Yksi parhaita kokonaisuuksia mitä olen nähnyt.

Itselläni ei oikein vertailukohtaa miltä tuon setin pitäisi kuulostaa, mutta selkeästi maalissa oltiin. Laulu oli hyvän kuuloinen, mutta taitaa tuommoisessa isossa setissä olla aika vaikea saada bassopäätä kuulostamaan miltään.
Pauli Lappalainen
22.08.2013 21:43:07
NeliX4: Itselläni ei oikein vertailukohtaa miltä tuon setin pitäisi kuulostaa, mutta selkeästi maalissa oltiin. Laulu oli hyvän kuuloinen, mutta taitaa tuommoisessa isossa setissä olla aika vaikea saada bassopäätä kuulostamaan miltään.

Ainakin siinä missä olimme, 20 m left pinon edessä, alakerta oli tosi selkeä ja napakka molemmilla esiintyjillä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)