Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ensiasennuskielet
1
Helka
17.08.2013 21:29:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro
 
Olen soitellut nyt jonkun kuukauden kitaraa. Laitoin Epin lespaulin ja samalla kertaa heti uuden kielisetin, mutta nuukana miehenä en raaskinut niitä heti vaihtaa.
No nyt sitten ne vaihdoin ja voi helesinki! Tuntuu kuin olisi eri kitara ja eri soittaja!
Soundit on paremmat, kielet ei särise ja ne soi puhtaasti, hammer onit ja pull offit ei erotu pikatuista.
Huono puoli on se, että vaikka soitan kuulokkeilla, kitaran akustisetkin äänet soi niin hyvin, notta enää ei muka voi soittaa pitkin yötä!
 
Mites kokeneemmat tuumii, olisiko syytä vaihtaa heti kielet uuteen kitaraan? Minun tavallani toimien saa tosin hirveän kehittymisen tunteen, vaikkei se nyt sitten ihan totta olisikaan..
 
Numb
17.08.2013 23:55:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu ihan, että millaiset kielet siinä uudessa on. Vaikka kitata on uusi, sitä on saattanut liikkeessä jokunenkin pelimanni jo lihapiirakansyönnin jälkeen hieman testailla...
 
Soittomäärästä riippuen kuukausi voi olla kielille melko pitkä aika myös.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Helka
18.08.2013 01:25:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmastikin näin!
 
Otin tämän nyt vähän esille, kun olen varma, notta minun lisäkseni moni vinguttaa kielillä sinnillä siihen asti kun vaan suinkin voi.
Kitarat ja kamat maksaa satasia ja taas satasia eli tonneja, joten kielet lienee väärä paikka säästää muutaman oluttölkin hinta. Soittaminen tosiaankin muuttuu helpommaksi.
 
Onko noissa kielissä merkkien kesken eroja, niitä kun näkyy olevan joka lähtöön?
 
Tawsky
18.08.2013 05:38:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan noilla eroja. Kannattaa vähän lukea mitä siinä paketissa sanotaan ja ottaa selvää. Paksuus on se selvin erottava tekijä eri kielisettien välillä, sitten on kaikenlaisia erilaisia päällystettyjä/pinnoitettuja kieliä. Esim. Elixirien on sanottu olevan tosi pitkäkestoiset.
 
Mulla kyllä itellä ollut yli vuoden stratossa samat kielet vaikka ahkerasti soitankin. Ehkä ois aika vaihtaa kun tuntuu jo mähmäisiltä.
 
Mä olenkin välillä haaveillut meidän tapaamisesta. Mielikuvissani on välkkynyt Rush, komeita keppejä, neitien juomia ja karjuntaa. -EvilDead
Numb
18.08.2013 11:25:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helka: Onko noissa kielissä merkkien kesken eroja, niitä kun näkyy olevan joka lähtöön?
 
Onhan niissä, vaikka merkkejä on paljon enemmä kuin kieliä valmistavia tehtaita. Kokeilemalla löytää ne mistä tykkää.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
pappasfin
18.08.2013 15:31:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helka: Moro
 
Olen soitellut nyt jonkun kuukauden kitaraa. Laitoin Epin lespaulin ja samalla kertaa heti uuden kielisetin, mutta nuukana miehenä en raaskinut niitä heti vaihtaa.
No nyt sitten ne vaihdoin ja voi helesinki! Tuntuu kuin olisi eri kitara ja eri soittaja!
Soundit on paremmat, kielet ei särise ja ne soi puhtaasti, hammer onit ja pull offit ei erotu pikatuista.
Huono puoli on se, että vaikka soitan kuulokkeilla, kitaran akustisetkin äänet soi niin hyvin, notta enää ei muka voi soittaa pitkin yötä!
 
Mites kokeneemmat tuumii, olisiko syytä vaihtaa heti kielet uuteen kitaraan? Minun tavallani toimien saa tosin hirveän kehittymisen tunteen, vaikkei se nyt sitten ihan totta olisikaan..

 
Mulla on sääntönä, että ne valmiina olevat kielet vaihdetaan jo liikkeessä ennekuin kitara lähtee mukaani ja alla syitä:
 
1. Ensimmäinen ja tärkein syy on, että haluan aina kitaran säädöt itselleni sopivaksi + intonaation ym. säädöt ja tämä tietenkin tehdään uusilla kielillä eikä niillä vanhoilla mitkä ovat kiinni (ellei kitara ole suoraan tullut tehtaalta nopeasti kauppaan)
 
2. Yleensä ne kielet ovat kuitenkin käytetyt kun niillä on porukat kokeillu sitä soitinta ja saattaa olla, että se kitaran tie kauppaan on lisäksi kestänyt pidemmän matkan ja se on ollut kaupassa pidempään.
 
3. Mä käytän aina pinnoitettuja kieliä ja jos niitä ei ole kitarassa niin minä haluan niihin pinnoitetut kielet niin sähkiksissä kuin teräskielisissä akustisissa, naikkarit on näistä poikkeuksena tietysti.
 
4. Voipi olla, että se valmiina oleva kielisetti ei ole sopivaa paksuutta eli sähkökitaroissa voi olla vaikkapa stratossa 009 lähtien mutta haluan 010 eli menee siksikin vaihtoon ja toki voi olla myös toisin päin.
 
Tuossa siis mulla olevia juttuja mitä mieleen tuli
 
PappaSFin
tender.insanity
19.08.2013 11:41:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ADEHD:
Mulla kyllä itellä ollut yli vuoden stratossa samat kielet vaikka ahkerasti soitankin. Ehkä ois aika vaihtaa kun tuntuu jo mähmäisiltä.

 
Mä en edes muista koska vaihdoin Jemiini kielet. Oisko ollut vuoden alussa =) Mä oon tosia laiska vaihtelemaan kieliä, koska se on niin tylsää puuhaa. Toisaalta, itse pesen kädet aina ennen kuin nappaan kitaran kouraan, eli en rasvaisilla sormilla soittele.
 
Tawsky
19.08.2013 11:43:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Mä en edes muista koska vaihdoin Jemiini kielet. Oisko ollut vuoden alussa =) Mä oon tosia laiska vaihtelemaan kieliä, koska se on niin tylsää puuhaa. Toisaalta, itse pesen kädet aina ennen kuin nappaan kitaran kouraan, eli en rasvaisilla sormilla soittele.
 
Minä syön aina grillikanaa ennen soittoa. Tulee tulinen mutta liukas soundi.
 
Mä olenkin välillä haaveillut meidän tapaamisesta. Mielikuvissani on välkkynyt Rush, komeita keppejä, neitien juomia ja karjuntaa. -EvilDead
tender.insanity
19.08.2013 12:50:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ADEHD: Minä syön aina grillikanaa ennen soittoa.
 
No siltä kyllä näytätkin :)
 
Arkka
19.08.2013 13:51:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helka: Mites kokeneemmat tuumii, olisiko syytä vaihtaa heti kielet uuteen kitaraan?
 
Jos siltä tuntuu. Välttämättä ei tarvi vaihtaa ennen kuin ilmenee vireongelmia tai muuta omituista, eli mun mielestä stressata ei kielistä tarvi alkutaipaleella. Kokeneemmat vaihtaa yleensä heti, koska ovat mieltyneet johonkin tiettyyn settiin ja kielten kunnolla on enemmän merkitystä.
 
tender.insanity: Mä en edes muista koska vaihdoin Jemiini kielet. Oisko ollut vuoden alussa =) Mä oon tosia laiska vaihtelemaan kieliä, koska se on niin tylsää puuhaa. Toisaalta, itse pesen kädet aina ennen kuin nappaan kitaran kouraan, eli en rasvaisilla sormilla soittele.
 
Samaa vikaa ja tuntuu vaan harvenevan vaihtotahti vuosien mittaan.. Meikällä on vieläpä sellaset kädet että kielet tumppuuntuu ennätysajassa.
 
The Oath
26.08.2013 21:27:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta tulikin mieleeni että Ibanezissani samat kielet ovat olleet jo vuoden. Päivittäin ainakin tunnin soittelen. :D
 
Myynnissä Tokai LS75. Hinta 650e sis toimitus. Pistäkää pikaviestiä jos kiinnostaa.
fxb
28.08.2013 21:49:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kielet on niinko kitaroita että foorumeita lukemalla et voi itelles parasta löytää. Kokeilemalla ne selviää mikä toimii ja mikä ei. Ite ostin harley bentoneja viimevuoden lopulla joitain kymmeniä settejä ja niillä mennään, ei mitään vikaa.
 
atheos
28.08.2013 22:16:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä ne ajan kanssa oppii tunnistamaan ihan kokeilemalla että onko niistä tehdaskielistä mihinkään. Harley Bentoneista sun muista vaihtoon ihan välittömästi, paremmissa soittimissa on äkkiä jo Elixirit vakionakin ja mitä niitä suotta vaihtamaan jos toimii ja paksuus on itselle hyvä. Jos taas soittelee esim. huomattavasti paksummilla mitä vakiona on niin parempi vaihtaa suosiolla. Toisaalta toki sekin kehittää soittajana kun totuttelee erilaisiin kauloihin ja kielten paksuuksiin niin ei sitten tule yhtään niin helposti sitä typertynyttä fiilistä kun soitto ei suju millään kun saa vieraan kitaran kouraan.
 
Halpiskielien suurin ongelma on tasalaatuisuuden puute, saattavat katkeilla herkästi ja ovat yleensä aika karkeita sormillekin. Monesti on tullut vastaan että setissä on vaikka kaksi G-kieltä ja H puuttuu tms. Itse olen pitänyt edes vähän rajaa että kuinka vähän kehtaa kielistä maksaa. Nyt ei ole aktiivista bänditouhua joten vaihtoväli harvempi, sitten taas jos alkaa keikkailemaan niin täytyy vähän panostaa taas. Mutta HB kieliin en ole koskenut, kaikissa kokeilemissani HB soittimissa on ollut niin karmeat kielet vakiona että niiden vaihto yksinään saa nuo yleensä tuntumaan jo hintaistaan paremmalta (mutta eihän niistä nyt ihan vakavasti otettavia saa millään).
 
Genrekin toki vaikuttaa, vanhan liiton jazz/motown/rock/blues-kamaa jos soittelee niin on äkkiä huonokin juttu jos kielissä on liian kirkas ja moderni soundi ja sitten taas jos pitäisi soitella jotain oikein kirkasta ja heleää niin ei se kyllä vuoden vanhoilla kielillä oikein lähde.
 
Laulaja on lyömäsoitin.
fxb
28.08.2013 22:32:26 (muokattu 28.08.2013 22:34:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En väitä vastaan tuota ylempää kirjotusta, mutta täytyy sen verran että mulla ei ole tän noin vuoden aikana yksikään kieli katkennu noista euron harley bentoneista. Lespoissa ja parissa stratossa käyttäny, ja kaverin floikka hirviössä. Tuo karkeus taas on ihan mistä tykkää, itelle elixil oli liian liukas mutta pitkään kestävä setti, kesti varmaan puoli vuotta ennen kuin alko kuulostamaan tunkkaselta. Noi harleyt kuulostaa ehkä viikon tai kaks samalta ko elixirit kuukauden ikäsinä, mutta hintakin on sen verran edullisempi että ei mua haittaa. Mutta tuskin tilaan lisää jahka nuo loppuu. Kokeilemalla ne selviää mikä sopii ja mikä ei, ja halpa ei oo aina automaattisesti paskaa, kaikille :D
 
E: Niin joo ja ei oo ikinä puuttunu ainuttakaan kieltä paitsi daddarion setistä puuttu 1 kieli.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «