Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibson Les Paul kaulojen paksuudet ja profiilit?
1 2 3 4
zedder
16.08.2013 10:39:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen koettanut kehitellä itselleni innostusta Gibson Les Paul -sähkökitaran hankintaan.
 
Kun katsoo esim. Thomannin valikoimaa ei voi kuin ihmetellä kuinka monta erilaista Gibson LP -mallia ja versiota on tarjolla (hakutoiminnolla taitaa tulla yli 290 osumaa). Niinpä kaipaisin tämän alan vasta-alkajana hiukan opastusta heti ensimetreillä:
 
Jos on tottunut Jacksoneihin ja melkoisen ohuisiin kauloihin, niin mitä malleja kannattaisi käydä testaamassa? Painoakaan ei saisi olla kovin paljoa. Mikrofoneilla ei ole kovin paljoa merkitystä, sillä nehän on toki helppo vaihtaa.
 
Onko jossakin sivusto josta löytyisi helposti tietoa nykyisin myynnissä olevien LP -mallien kaulaprofiileista?
 
--
Olen siis (mahdollisesti) nimenomaan Gibsonia hankkimassa, Epiphone, ESP ym. eivät kelpaa vaikka olisivatkin varmasti hyviä kitaroita nekin.
 
Mitä kävi, ketä tietää.
reative
16.08.2013 10:51:19 (muokattu 16.08.2013 10:52:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollaista std faded Gibsonia olen kokeillut ja kyllähän se vähän normaalia jaskakaulaa tuhdimpi oli mutta ihan mehevä, ei mikään halko. Ko. kitarasta en mitään niin ihmeellistä löytänyt että ostanut olisin, enkä oikein kyllä uskaltanutkaan..
 
Ja oikeastaanhan se 10 minuutin rämpyttely ei nyt niin ihmeellisiä kitarasta kerrokkaan.
 
Jäi mietityttämään että olikohan se mali std faded, vai ihan "pelkkä" std..
 
e. Lisättäköön vielä että kyseessä oli Les Paul.
 
AngieRainbow
16.08.2013 10:53:12 (muokattu 16.08.2013 10:54:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gibson Les Paul Standard on aika suosittu ja hyvä kitara. Sitä saa nykyään käytettynä sangen kohtuulliseen hintaan. Esim. Halvempi Gibson Les Paul Studio ei ole mielestäni niin hyvä. Itse ostaisin käytetyn Standardin.
 
Niissä kaulaprofiilit jakaantuu suureksi osaksi kahteen: Slim 60s=ohut ja Rounded 50s=paksu.
 
Standardeissa on muitankin kauloja kuten 2008 ja joissakin uudemmissa Stankuissa tuo Asymmetrinen kaula. Jos olet ihan uusi Gibson Les Paulejen parissa, niin kannattaa kyllä käydä kokeilemassa Tampereella Musa Cornerissa ja Tammelassa Tammerpianossa (vaikka mikä se on). Jos olet Helsingissä käymässä, niin käy Kitarapajalla.
 
Gibson on tehnyt Les Pauleja 50-luvulta asti, niin voit uskoa, että niitä on monenlaista ja hintaista.
 
Mulla on ollut ehkä noin neljä Gibson Les Paul Standardia, jotka olen myynyt, koska hankin yhden todella kalliin Gibson Custom Shopin Les Paulin.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
fox
16.08.2013 11:21:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder:
 
Onko jossakin sivusto josta löytyisi helposti tietoa nykyisin myynnissä olevien LP -mallien kaulaprofiileista?

 
No, koitapa tuota linkkiä..
http://forum.gibson.com/index.php?/ … diagram-of-50s-vs-60s-neck-profile/
ja lisää
http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?p=1400178
ja vielä
http://www.netusa1.net/~jrfisher/Html/necks.html
 
Voipa olla samoja tietoja/kuvia noissa linkeissä, koska, kuten todettua, noita Les Paul-malleja on kasailtu tuolta -52 alkaen, ollen sitte se "toiseksi vanhin" kitaramalli heti Telecasterin jälkeen, mutta pari vuotta Stratocasteria (1954) vanhempi.
 
Tuosta painosta vielä, olkoonkin, että sitä kyseisen mallin painoa on koitettu "pitää kurissa" monellakin tavalla, niin ihan sen rakenteensa puolesta se on painava. Täyspuinen paksu lankku yksinteoin sen aiheuttaa.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
LaMotta
16.08.2013 13:47:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Jos on tottunut Jacksoneihin ja melkoisen ohuisiin kauloihin, niin mitä malleja kannattaisi käydä testaamassa?
 
Kuten on jo vastailtu niin 60's slim taper on hienokseltaan kaikkein ohuin profiili. Se on profiililtaan hiukan U.
 
50's profiili ei myöskään ole kovin paksu, suurin ero edelliseen on siinä, että tämä on profiililtaan hienokseltaan V.
 
Rounded on sitten se pesäpallomaila, ja näissäkin on hajontaa paksuudessa malleittain.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
JaaGeRMaisTeR
16.08.2013 13:56:37 (muokattu 18.08.2013 16:22:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

60s tribute..
 
*Maailma on potta*
markkuilari
17.08.2013 01:23:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Jos on tottunut Jacksoneihin ja melkoisen ohuisiin kauloihin, niin mitä malleja kannattaisi käydä testaamassa?
 
Kävin joskus aikoinaan saman testi kierroksen tekemässä. Kitarapajalla halusin nimenomaan testata ohuinta kaulaa mitä LP tai SG malleissa on(tais olla 60 slimtaper), niin onhan se Jacksoneihin tottuneelle aikamoinen halko. Myöhemminkin kun oon laina peleillä soitellu, niin on tullu todettua ettei mulle ainakaan Gibsonilta valitettavasti kitaraa löydy. Täytyy siis tyytyä vaan Jacksoneihin.
 
kaamio
17.08.2013 07:52:07 (muokattu 17.08.2013 08:01:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko jossakin sivusto josta löytyisi helposti tietoa nykyisin myynnissä olevien LP -mallien kaulaprofiileista?
 
Ei ole suora vastaus kysymykseesi, mutta tällaisen kelpo threadin löysin, kun aikanaan etsin, että millainen profiili tämä "60s slim taper" on. Tuossa sivun keskellä on infoa Gibson-kaulaprofiileista.
 
http://forum.gibson.com/index.php?/ … diagram-of-50s-vs-60s-neck-profile/
 
Jos on tottunut Jacksoneihin ja melkoisen ohuisiin kauloihin, niin mitä malleja kannattaisi käydä testaamassa?
 
Varmaankin juuri tuo edellä mainittu 60s.... Minulla on Gibson sillä varustettuna sekä Ibanez Jem ja jälkimmäisessä on huikeasti kaposempi kaula ja matalampi, mutta Gibsonissa on sitten taas paljon muita hyviä puolia.
 
zedder
17.08.2013 12:31:24 (muokattu 17.08.2013 12:32:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli "60s slim taper" on se termi jonka pitäisi tässä tapauksessa löytyä spekseistä?
 
Olisiko muuten aivan tuhoon tuomittu ajatus ohennuttaa kaulaa ammattimaisella kitaranrakentajalla siinä tapauksessa että muuten sopiva käytetty LP -yksilö sattuisi kohdalle? Kaulan profiilin muutos -palvelu on mainittuna useiden kitaraseppien hinnastoissa. Onko Gibson LP:n kaula jotenkin erityisen haastava tapaus ohennuksien kannalta, lapahan on vähän turmaherkkä tapaus mutta ei estäne kaulan työstöä? Tuskin kaulaa nyt ihan ohkoisimman Jackson Soloistin tai Ibanezin "tilukaulojen" mittoihin voi höylätä, mutta jos hiukan kumminkin...?
 
Mitä kävi, ketä tietää.
AngieRainbow
17.08.2013 12:59:03 (muokattu 17.08.2013 13:01:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Eli "60s slim taper" on se termi jonka pitäisi tässä tapauksessa löytyä spekseistä?
 
Olisiko muuten aivan tuhoon tuomittu ajatus ohennuttaa kaulaa ammattimaisella kitaranrakentajalla siinä tapauksessa että muuten sopiva käytetty LP -yksilö sattuisi kohdalle? Kaulan profiilin muutos -palvelu on mainittuna useiden kitaraseppien hinnastoissa. Onko Gibson LP:n kaula jotenkin erityisen haastava tapaus ohennuksien kannalta, lapahan on vähän turmaherkkä tapaus mutta ei estäne kaulan työstöä? Tuskin kaulaa nyt ihan ohkoisimman Jackson Soloistin tai Ibanezin "tilukaulojen" mittoihin voi höylätä, mutta jos hiukan kumminkin...?

 
Onhan se mahdollista joo, mutta kannattaa ottaa huomioon vaikutus kitaran jälleenmyyntiarvoon varsinkin kalliimmissa soittimissa.
 
Jos ostaisit esim. käytetyn stankun noin 1500 eurolla ja teetättäisit siihen tuon kaulan ohennuksen, niin maksaisit ensinnäkin työstä kitarakorjaajalle. Lisäksi: Jos joskus haluaisit myydä kitarasi, niin sitä olisi vaikea saada kaupaksi paitsi alantamalla hintaa.
 
Mulla oli kerran Gibson Les Paul Deluxe minihumppareilla, johon teetätin routtaukset humbuckereille. Se on myyty aikaa sitten eikä tuossa hommassa ollut mitään järkeä...
 
Mun LP R9:ssä on paksumpi kaula kuin missään muussa mun kitarassa, mutta se on osa sitä juttua :)
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
mattim
17.08.2013 18:43:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Eli "60s slim taper" on se termi jonka pitäisi tässä tapauksessa löytyä spekseistä?
 
Olisiko muuten aivan tuhoon tuomittu ajatus ohennuttaa kaulaa ammattimaisella kitaranrakentajalla siinä tapauksessa että muuten sopiva käytetty LP -yksilö sattuisi kohdalle?

 
Muuten sopiva, mitä tarkoitat ? Vastaava kampe saattaa löytyä sopivalla kaulalla helpostikin, kunhan osaat eritellä vaatimuksesi.
 
.
zedder
17.08.2013 20:14:53 (muokattu 17.08.2013 20:15:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Muuten sopiva, mitä tarkoitat ? Vastaava kampe saattaa löytyä sopivalla kaulalla helpostikin, kunhan osaat eritellä vaatimuksesi.
 
Tämä hankinta on todellakin vielä hiukan täsmentymättömässä tilassa, mutta kun jonkin verran olen jo ehtinyt aiheeseen tutustua niin ainakin nämä kriteerit tulevat mieleen:
 
-Kohtuullisen kevyt, ainakin Les Paul:ien asteikolla
 
-Ohuin mahdollinen kaula
 
-Bindaukset otelaudan reunoissa ja rungossa
 
-normaalikokoiset humbuckerit
 
-mielellään tulisi olla plektrasuoja
 
-"normaali" lakkaus, eli ei mitään himmeitä pinnoitteita
 
Putoavat ainakin Studio:t ja Junior:it pois.
 
Mitä kävi, ketä tietää.
LaMotta
17.08.2013 20:42:01 (muokattu 17.08.2013 21:01:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Tämä hankinta on todellakin vielä hiukan täsmentymättömässä tilassa, mutta kun jonkin verran olen jo ehtinyt aiheeseen tutustua niin ainakin nämä kriteerit tulevat mieleen:
 
-Kohtuullisen kevyt, ainakin Les Paul:ien asteikolla
-Ohuin mahdollinen kaula
-Bindaukset otelaudan reunoissa ja rungossa
-normaalikokoiset humbuckerit
-mielellään tulisi olla plektrasuoja
-"normaali" lakkaus, eli ei mitään himmeitä pinnoitteita
Putoavat ainakin Studio:t ja Junior:it pois.

 
On vissiin syytä kääntää katseet käytettyihin Classic, Traditional Pro ja Standard-malleihin. Minun mielestäni voit ihan hyvin valita niin 60s kuin 50s profiilin. Ehkä mieluummin pitäisi tehdä valinta näiden välillä siinä, että miellyttääkö enemmän u- vai v-profiili kämmenpohjaa vasten. Noissa profiilin ympärysmitassa ei ole kovin suurta eroa. Lisäksi Gibsonin profiilit ei tietääkseni ole mitään sadasosatarkkuustyötä, vaan paksuuksissa saattaa olla hienonhienoa vaihtelua saman profiilinkin puitteissa. Painossa joutunet tinkimään?
 
Mikä skaala käyttämässäsi Jacksonissa on?
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Groke
17.08.2013 21:56:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Kuten on jo vastailtu niin 60's slim taper on hienokseltaan kaikkein ohuin profiili. Se on profiililtaan hiukan U.
 
Ovatko SG:n kaulan mitat ja nimitykset aina samoja kuin Les Pauleissa? Vaiko aivan oma maailmansa? Ao. sivulla nimittäin mainitaan sellainen kuin "super-slim".
 
Tosin ao. sivullahan ei kyllä sanota, että myös Les Pauleissa olisi tuota super-slimiä joskus käytetty. Mutta mainitsempahan kuitenkin varmuuden vuoksi.
 

 
http://www2.gibson.com/Products/Ele … Custom/Angus-Young-SG-Standard.aspx
 
"The neck on the Angus Young SG is carved to Anguss own requirements and models the super-slim, yet extremely comfortable profile of his own original 68 SG Standard."
 
"The width of the nut on the Angus Young SG is approximately 1.555 to reflect the width of the nut on Anguss original 68 SG Standard, which he has always preferred for its comfort and slimness."
 
Tuo satulan leveys 1.555 tuumaa tekee 39.497 mm.
 
mattim
17.08.2013 22:01:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Groke: Ovatko SG:n kaulan mitat ja nimitykset aina samoja kuin Les Pauleissa? Vaiko aivan oma maailmansa?
 
Eri kitarat, erilaiset kaulat. SG.mallien kaulat pitää suhteuttaa keskenään, ei LP;n kanssa,
 
.
zedder
17.08.2013 22:42:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: On vissiin syytä kääntää katseet käytettyihin Classic, Traditional Pro ja Standard-malleihin. Minun mielestäni voit ihan hyvin valita niin 60s kuin 50s profiilin. Ehkä mieluummin pitäisi tehdä valinta näiden välillä siinä, että miellyttääkö enemmän u- vai v-profiili kämmenpohjaa vasten. Noissa profiilin ympärysmitassa ei ole kovin suurta eroa. Lisäksi Gibsonin profiilit ei tietääkseni ole mitään sadasosatarkkuustyötä, vaan paksuuksissa saattaa olla hienonhienoa vaihtelua saman profiilinkin puitteissa. Painossa joutunet tinkimään?
 
Mikä skaala käyttämässäsi Jacksonissa on?

 
Kyllä jaskojeni skaala on se niissä normaali 25,5" .
 
Haen siis vaihtelua ja vaarallisia tilanteita, mutta kuitenkin "turvallisissa rajoissa". Jos vain istualtaan fiilistelee tai haluaa taide-esineen seinälleen niin eihän sillä painolla sitten väliä ole, mutta kun painavin kitarani on massaltaan 3,6kg niin en kyllä mielelläni huolisi mitään shokkiefektiä aiheuttavaa 5,3 kilon hirvitystä "pystysoittoon".Etenkään kun ei tuo hartiaseutuni ole ihan terveintä laatua ihmiskunnan historiassa.
 
Kokeilematta veikkaan että U on parempi valinta minulle kuin V tuon profiilin osalta. Jotakin Studiota tänään jo testasin, ja sen profiili muistutti kääpiö-Steinbergerini kaulaa melko lailla. Ei ollut siis ihan kaamea.
 
Mitä kävi, ketä tietää.
AngieRainbow
18.08.2013 10:14:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Tämä hankinta on todellakin vielä hiukan täsmentymättömässä tilassa, mutta kun jonkin verran olen jo ehtinyt aiheeseen tutustua niin ainakin nämä kriteerit tulevat mieleen:
 
-Kohtuullisen kevyt, ainakin Les Paul:ien asteikolla
 
-Ohuin mahdollinen kaula
 
-Bindaukset otelaudan reunoissa ja rungossa
 
-normaalikokoiset humbuckerit
 
-mielellään tulisi olla plektrasuoja
 
-"normaali" lakkaus, eli ei mitään himmeitä pinnoitteita
 
Putoavat ainakin Studio:t ja Junior:it pois.

 
2008 Stankut on kevennetty chambered tyyliin: http://www.heritageguitarfan.com/ph … sonDarkFireLesPaulChamberedBody.jpg
 
Ei nuo minusta ole mitenkään painavia ja ovat muutenkin hyviä kitaroita. Tosin tuo kaula sinun täytyy käydä itse kokeilemassa.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
TMik
18.08.2013 14:52:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä siirryin myös 25,5" Jackson soloistista 24,75" les pauliin.
 
Suurin syy oli soundi. Studiolla soittelin aikani mutten oikeen päässyt sinuiksi sen kaulan kanssa, tuosta sitten 08 standardiin ja nyt olen juuttunut 04 standardiin (slim taper) missä tuntuu olevan kaikki palaset kohdallaan.
 
Melko erilaiset noi kitarat on soittaa jo pelkästään skaalan takia ja 60's kaulakin on aika paksu vrt. Jackson. Mutta kaikkeen tottuu ja nyt ei tee ees mieli soittaa mitään muuta.
 
Mandarax
18.08.2013 18:01:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Tämä hankinta on todellakin vielä hiukan täsmentymättömässä tilassa, mutta kun jonkin verran olen jo ehtinyt aiheeseen tutustua niin ainakin nämä kriteerit tulevat mieleen:
 
-Kohtuullisen kevyt, ainakin Les Paul:ien asteikolla
 
-Ohuin mahdollinen kaula
 
-Bindaukset otelaudan reunoissa ja rungossa
 
-normaalikokoiset humbuckerit
 
-mielellään tulisi olla plektrasuoja
 
-"normaali" lakkaus, eli ei mitään himmeitä pinnoitteita
 
Putoavat ainakin Studio:t ja Junior:it pois.

 
Pistetääs ehdottaen musta hevonen Isolta Geeltä, LP Custom Lite. Itelleni tuli tuollainen viikko-pari sitten hetken mielijohteesta, ulkonäkö siis kokolailla wanha kunnon "black beauty" pienillä muutoksilla kuten ruusupuinen otelauta. Se mikä itseänikin kiinnosti, on tuo normi LP:tä ohuempi runko - itsekään kun en välitä roikottaa mitään tonnikeijuja niskassa.
https://www.dropbox.com/s/3mdyst64w07ecja/DSC_0682-1500.jpg
 
Hieman tuo 50's kaulaprofiili jänskätti etukäteen kun edelliset gibsonit on ollut tuolla ohkommalla 60's profiililla, mutta turhaa oli tärinä - kaulan profiili on erittäin miellyttävä ja yllättävän siro. Painosta vielä sen verran, että tuo oma LP Custom Lite painaa hiukan reippaan 3,5kg (verrokkina oma Jacksonin RR custom 3,7kg). On kyllä lunastanut kaikki odotukset tuo kitara - niin ja se yksi hyvä puoli vielä, hintaahan tuolla oli sen reippaan 1100€ uutena.
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
zedder
18.08.2013 18:38:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuommoinen Les Paul Custom Lite voisi hyvinkin olla etsimäni soittopeli, mutta saatavuus taitaa olla niin uutena kuin käytettyjenkin osalta aika olematon? Tehty vuonna 2013 250 kappaleen rajoitettu erä?
 
Mitä kävi, ketä tietää.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «