Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: satulat ja tallat
1 2 3 4 5
jmyrakka
16.08.2013 00:18:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

moro.
 
hassua kyllä mutta en ole koskaan joutunut vaihtamaan satulaa tai tallaa.
 
onko näissä miten koko eroja? mulla on parkerin kitara, jossa on gibson tyyppinen tune-o-matic mutta ajattelin vaihtaa sen johonkin eri tyyppiseen. sopiiko periaatteessa kaikkiin kitaroihin mikä tahansa talla vai onko niissä eroja kielten sopivuuden suhteen? entä satulat?
 
hallu
16.08.2013 00:25:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jmyrakka: moro.
 
hassua kyllä mutta en ole koskaan joutunut vaihtamaan satulaa tai tallaa.
 
onko näissä miten koko eroja? mulla on parkerin kitara, jossa on gibson tyyppinen tune-o-matic mutta ajattelin vaihtaa sen johonkin eri tyyppiseen. sopiiko periaatteessa kaikkiin kitaroihin mikä tahansa talla vai onko niissä eroja kielten sopivuuden suhteen? entä satulat?

 
On niissä eroja eli et voi ihan summamutikassa ostaa. Mittaa satulan leveys ja kielten jako ja lisäksi vielä se satulan pohja pitää tsekata onko kaareva vai tasainen (saahan sen tietenkin hiottua aina sopivaksi, mutta ainakin jos valmiiksi uritetun satulan ostaa niin leveys ja kielijako kandee tsekata. Sam jutta tallassa eli pitää tarkistaa että kielijako ja muut strategiset mitat natsaa. Tietenkin jos meinaat vaihtaa tallan tyyppiä, niin vaatii enempi suunnittelua ja mittailemista, että saat kitarasi vielä vireeseen.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
jmyrakka
16.08.2013 02:10:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: On niissä eroja eli et voi ihan summamutikassa ostaa. Mittaa satulan leveys ja kielten jako ja lisäksi vielä se satulan pohja pitää tsekata onko kaareva vai tasainen (saahan sen tietenkin hiottua aina sopivaksi, mutta ainakin jos valmiiksi uritetun satulan ostaa niin leveys ja kielijako kandee tsekata.
 
ei mulla ole varmaan tarpeeks tarkkoja mittausvälineitä eikä ole massia hommata sellasia.
 
hallu: Sam jutta tallassa eli pitää tarkistaa että kielijako ja muut strategiset mitat natsaa. Tietenkin jos meinaat vaihtaa tallan tyyppiä, niin vaatii enempi suunnittelua ja mittailemista, että saat kitarasi vielä vireeseen.
 
niin joo, voi helvetti.
 
mistähän mä oppisin tällasia juttuja?
en halua mennä tähän aiheeseen koska siitä syntyy vaan tyhjänpäiväistä inttämistä, mutta haluaisin siis vaihtaa ton tune-o-maticin johonkin missä ei ole sitä stop piece-palikkaa. sellasen mikä vaan läntätään kiinni runkoon mahdollisimman tukevasti ja jossa on hyvä intonaation ja korkeuden säätö ja vitusti sustainia.
 
jmyrakka
16.08.2013 02:14:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

esim. tällanen vaikuttaa hyvältä:
http://www.thomann.de/fi/schaller_455_sh_chrome.htm
 
mut en tosiaan tiedä meneeks kitarassa sitten kaikki säädöt ihan päin helvettiä...
 
tai tämä, mutta hinta vaikuttaa aika ryöstölle:
http://www.thomann.de/fi/schaller_gth_b_hannes_bridge_48053.htm
 
hallu
16.08.2013 03:40:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jmyrakka: esim. tällanen vaikuttaa hyvältä:
http://www.thomann.de/fi/schaller_455_sh_chrome.htm
 
mut en tosiaan tiedä meneeks kitarassa sitten kaikki säädöt ihan päin helvettiä...
 
tai tämä, mutta hinta vaikuttaa aika ryöstölle:
http://www.thomann.de/fi/schaller_gth_b_hannes_bridge_48053.htm

 
Siis joo, käsittääkseni tuon shallerin voi tökätä siihen tune-o-maticin paikalle ja jos kierteet sopii niin voi mennä jopa vanhoihin holkkeihin, mutta näyttäisi siinä tulevan holkit mukana. Sitten sulla jää vaan ne nykyisen stopparin reiät siihen taakse, mutta voihan ne vaikka halutessaan teipata piiloon. Kannattaa mitata se sun nykyisen tallan tolppien etäisyys, että natsaa tuon shallerin kanssa. Muutenhan tuo hyvinkin voisi natsata. Kyllä se kielijako varmaan osuu aika hyvin jos talla on vaan saman levyinen.
 
Mitä siihen satulan mittailuun tulee, niin mauseri eli työntömitta on siihen varmaan ihan kätevä ja maksaapi pari kymppiä motonetissa. Toisaalta satulanvaihto kitarasepällä ei ole hyvin kallis operaatio sekään eli kandee miettiä. Jos päädyt ostamaan valmiin satulan, niin itse tekisin niin että naputtelisin vanhan satulan irti ja ottaisin kauppaan mukaan malliksi. Voi hyvin kaupassa kokeilla kysellä myös kitaran merkillä ja mallilla niin saattaa kauppias tietää minkälaisen satulan tarvitset. Jos kitarasi on jotakin tunnettua mallia, niin voit hyvin googlailla ne satulan mitat (ovat yleensä aika hyvin dokumentoitu, niin ei tarvitse välttämättä itse mittailla).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
jmyrakka
16.08.2013 03:53:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Sitten sulla jää vaan ne nykyisen stopparin reiät siihen taakse, mutta voihan ne vaikka halutessaan teipata piiloon.
 
joo, vitutpa sillä mitään väliä on.
 
hallu:Kannattaa mitata se sun nykyisen tallan tolppien etäisyys, että natsaa tuon shallerin kanssa. Muutenhan tuo hyvinkin voisi natsata. Kyllä se kielijako varmaan osuu aika hyvin jos talla on vaan saman levyinen.
 
mjoo. vois varmaan laittaa mailia myös tonne t-kauppaan ja ihan kysyä niiltä siitä.
 
hallu:Mitä siihen satulan mittailuun tulee, niin mauseri eli työntömitta on siihen varmaan ihan kätevä ja maksaapi pari kymppiä motonetissa. Toisaalta satulanvaihto kitarasepällä ei ole hyvin kallis operaatio sekään eli kandee miettiä. Jos päädyt ostamaan valmiin satulan, niin itse tekisin niin että naputtelisin vanhan satulan irti ja ottaisin kauppaan mukaan malliksi. Voi hyvin kaupassa kokeilla kysellä myös kitaran merkillä ja mallilla niin saattaa kauppias tietää minkälaisen satulan tarvitset. Jos kitarasi on jotakin tunnettua mallia, niin voit hyvin googlailla ne satulan mitat (ovat yleensä aika hyvin dokumentoitu, niin ei tarvitse välttämättä itse mittailla).
 
ei ole tunnettu malli. halpis parkerilla soittelen...
 
aattelin ostaa jonkun vähän erilaisemman satulan. mahdollisesti metallisen ja sellasen minkä saa myös lukittua.
 
Decadetroll
16.08.2013 07:17:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jmyrakka: joo, vitutpa sillä mitään väliä on.
 

 
mjoo. vois varmaan laittaa mailia myös tonne t-kauppaan ja ihan kysyä niiltä siitä.

 
Epäilenpä, että ei ne siellä thomannilla tiedä kaikkien kitaramallien tallojen mittoja. Eli mittaa vaan itse.
 

 
ei ole tunnettu malli. halpis parkerilla soittelen...
 
aattelin ostaa jonkun vähän erilaisemman satulan. mahdollisesti metallisen ja sellasen minkä saa myös lukittua.

 
No jos lukkosatulan haluat, niin suosittelen mieluummin sellaista tallaa, jossa on hienovirittimet. Muuten sulla tulee olemaan aika epävireisiä soittohetkiä tiedossa. Lukkosatula kun noin keskimääräisesti lukittuna heittää virettä jonkin verran. Laita joku hyvä tavallinen satula, niin ei se vire siitä heittele.
 
Suosittelen noin yleisesti kitaroiden anatomiaan ja toimintaan perehtymistä, helpottaa kovasti niitten osien vaihtelua ja antaa vähän perspektiiviä sille, että kannattaako niitä palikoita edes vaihtaa. Ts. Tuleeko siitä oikeasti jotain hyötyä ja parannusta soittimeen.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. goatpit.weebly.com
jmyrakka
16.08.2013 10:45:56 (muokattu 16.08.2013 10:48:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Epäilenpä, että ei ne siellä thomannilla tiedä kaikkien kitaramallien tallojen mittoja. Eli mittaa vaan itse.
 
ai jos mulla on gibsonin tune-o-matic kitarassa mitä ne myy itsekin?
 

 
Decadetroll: No jos lukkosatulan haluat, niin suosittelen mieluummin sellaista tallaa, jossa on hienovirittimet. Muuten sulla tulee olemaan aika epävireisiä soittohetkiä tiedossa. Lukkosatula kun noin keskimääräisesti lukittuna heittää virettä jonkin verran. Laita joku hyvä tavallinen satula, niin ei se vire siitä heittele.
 
mä laitan tasan sellasen satulan minkä haluan sinne laittaa. PISTE.
 
Decadetroll: Suosittelen noin yleisesti kitaroiden anatomiaan ja toimintaan perehtymistä, helpottaa kovasti niitten osien vaihtelua ja antaa vähän perspektiiviä sille, että kannattaako niitä palikoita edes vaihtaa. Ts. Tuleeko siitä oikeasti jotain hyötyä ja parannusta soittimeen.
 
kyllä mä tiedän mitä haen ja mitä teen mutta en halua alkaa väittelemään ja inttämään näistä jutuista, koska siihen se kuitenkin menee, niin jätetään tää asia tähän.
 
Gabe
16.08.2013 10:59:13 (muokattu 16.08.2013 10:59:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jmyrakka: mä laitan tasan sellasen satulan minkä haluan sinne laittaa. PISTE.
 
Jokainenhan saa tehdä mitä haluaa. :) Mutta kuuntele nyt ihmeessä hyviä vinkkejä kun niitä sinulle tarjotaan.
Karvamammutti
16.08.2013 11:13:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ee helevetti mitä touhua taas :D
 
Siinä Parkerissahan ei oo Gibsonin tunamaattia tallana. Siinä on TOM-tyyppinen talla. Erona on se että G-pajan talla on tasan yhdellä mitoituksella ja muitten valmistamat samantyyppiset tallat on sitten jollain mitoituksella joka on tai ei oo sama.
 
Semmonen wraparound tahi hanski ei välttämättä oo yhtään huonompi tahi parempi ratkaisu. Se ainakin on varmaa ettei sillä tallan vaihdolla tule sitä sustainia vitusti. Sitä tulee lisää parhaassakin tapauksessa vain vähän, vaikutua voi toki olla myös päinvastainen.
 
Mutta suosittelen ehdottomasti kokeilemaan kaikenlaista. Rikastuuhan siinä aina sen kokemuksen verran.
 
JIÄKYLYMMEE JEHKUA
Numb
16.08.2013 13:45:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jmyrakka: mä laitan tasan sellasen satulan minkä haluan sinne laittaa. PISTE.
 
Hienoa responssia...
 
Totta kai sä laitat semmoisen satulan kuin haluat. Ja jos sä haluat soittaa epävireisellä kitaralla, niin sä laitat lukkosatulan ja semmoisen tallan jossa ei ole virittimiä.
 
kyllä mä tiedän mitä haen ja mitä teen...
 
Tää vaikutelma jää tehokkaasti välittymättä sun postauksista.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Laulava Kylätohtori
16.08.2013 13:45:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jmyrakka: esim. tällanen vaikuttaa hyvältä:
http://www.thomann.de/fi/schaller_455_sh_chrome.htm
 
mut en tosiaan tiedä meneeks kitarassa sitten kaikki säädöt ihan päin helvettiä...
 
tai tämä, mutta hinta vaikuttaa aika ryöstölle:
http://www.thomann.de/fi/schaller_gth_b_hannes_bridge_48053.htm

 
Se on hiilikuitua, joten ei ihme, jos on vähän kalliimpi.
 
Ps. Hyvällä asenteella ollaan taas liikkeellä. Miksi edes kysyä, vaan tilaa, mitä haluat ja piste.
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
JaaGeRMaisTeR
16.08.2013 13:49:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taltta jollei muuten satulaa saa.. ja porakoneella saa uutta reikää. Ne voi varmasti lainata naapurilta. Naapurilta voi myös kysyä mauseria. Tarjoustalosta mauseri 5€
 
*Maailma on potta*
Ruutukunkku
16.08.2013 13:59:00 (muokattu 16.08.2013 13:59:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jmyrakka:
mä laitan tasan sellasen satulan minkä haluan sinne laittaa. PISTE.

 
Tyyppi kysyy neuvoa ja kun joku niitä antaa - vielä erittäin päteviä semmosia - niin vastaus on tämä.
 
Tsemppiä ja terkkuja!
 
I'm sorry Dave
Jii-Gee
16.08.2013 14:05:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jmyrakka: kyllä mä tiedän mitä haen ja mitä teen
No kannattaaks sit lainkaan tulla tänne
väittelemään ja inttämään näistä jutuista
koska homma kert kuitenkin oman kertomasi mukaan jo hallussa ??!
 
JaaGeRMaisTeR: Tarjoustalosta mauseri 5€
Nokitan tähän ja pelaan Biltema -kortin:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/M … mikrometri/Tyontomitta-2-kpl-16114/
sepisti
16.08.2013 14:17:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ettekö viimeistään aloittajan kakkosviestistä huomanneet, että kielet eivät ole sitä missä lukkoa kaivataan...
 
http://www.youtu.be/L5gGjlyzxfo
jmyrakka
16.08.2013 14:49:14 (muokattu 16.08.2013 15:07:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karvamammutti: Siinä Parkerissahan ei oo Gibsonin tunamaattia tallana. Siinä on TOM-tyyppinen talla. Erona on se että G-pajan talla on tasan yhdellä mitoituksella ja muitten valmistamat samantyyppiset tallat on sitten jollain mitoituksella joka on tai ei oo sama.
 
ok, kiitti.
 
oletin, että kaikki TOM:it on saman mittaisia. se kyllä näyttää täysin identtiselle gibsoniin nähden...
 
Laulava Kylätohtori: Se on hiilikuitua, joten ei ihme, jos on vähän kalliimpi.
 
Ps. Hyvällä asenteella ollaan taas liikkeellä. Miksi edes kysyä, vaan tilaa, mitä haluat ja piste.

 
minulla ei ole asenne ongelmaa. halusin vain tehdä selväksi, että joka tapauksessa teen kuten itse haluan enkä välitä vittuakaan mitä jonkun mielestä mun pitäisi tehdä, kuten tässä tapauksessa tämä kaveri joka sanoi mulle, että Laita joku hyvä tavallinen satula, niin ei se vire siitä heittele.
 
mä laitan tasan sen minkä päätän sinne lopulta sinne laittaa. se ei tarkoita ettenkö voisi kuulla eri näkökulmia asiaan.
 
Numb: Hienoa responssia...
 
Totta kai sä laitat semmoisen satulan kuin haluat. Ja jos sä haluat soittaa epävireisellä kitaralla, niin sä laitat lukkosatulan ja semmoisen tallan jossa ei ole virittimiä.

 
olen täysin tietoinen näistä asioista; hienovirittimistä sun muista. en vain koskaan ole joutunut mittailemaan mitään, niin siksi aloitin tämän ketjun.
 
Numb: Tää vaikutelma jää tehokkaasti välittymättä sun postauksista.
 
mua ei kiinnosta vittujakaan mikä vaikutelma kellekään jää mistään...
 
Nokitan tähän ja pelaan Biltema -kortin:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/M … mikrometri/Tyontomitta-2-kpl-16114/
 
kiitos.
 
Hynkel
16.08.2013 15:17:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Istuskelen työpaikalla ja mietin josko lähtisi kotiin vähän aikaisemmin, kun on niin kiva ilmakin. Toisaalta olisi aika paljon tekemistä, muttei mitään sellaista akuuttia etteikö sitä ehtisi myöhemminkin. Iltasella käväisen paikallisessa kylätapahtumassa nauttimassa olusen, kotona varmaankin treenailen uudella stratolla jotain kehittävää, koska tykkään siitä. Huomenna on lauantai, eikä vielä ylihuomennakaan tarvitse stressata töitä tai muuta joutavaa. Onpas mukava fiilis. PISTE.
 
Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají.
Ruutukunkku
16.08.2013 15:27:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se sano 'vittu'. Kahesti. On se kova...
 
I'm sorry Dave
Decadetroll
16.08.2013 15:55:14 (muokattu 16.08.2013 15:58:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jmyrakka: ai jos mulla on gibsonin tune-o-matic kitarassa mitä ne myy itsekin?
 
Jep, kaikki TOMit on tietysti just samoilla mitoilla. Sehän on selvää.
 
mä laitan tasan sellasen satulan minkä haluan sinne laittaa. PISTE.
 
Mikäpä siinä sitten, laitahan pois. Meinasitko laittaa floikkatyyliin lukkosatulan, vai kahler tyyliin satulan ja sen perään lapaan lukon?
 
kyllä mä tiedän mitä haen ja mitä teen mutta en halua alkaa väittelemään ja inttämään näistä jutuista, koska siihen se kuitenkin menee, niin jätetään tää asia tähän.
 
Tämähän on selvä juttu. Toivottavasti vaihtohommat sujuu niinku pitää ja tulee soittokelpoinen kitara.
 
minulla ei ole asenne ongelmaa. halusin vain tehdä selväksi, että joka tapauksessa teen kuten itse haluan enkä välitä vittuakaan mitä jonkun mielestä mun pitäisi tehdä, kuten tässä tapauksessa tämä kaveri joka sanoi mulle, että Laita joku hyvä tavallinen satula, niin ei se vire siitä heittele.
 
Jepjep, laitahan joku mieleinen satula, mitäpä sillä vireisellä kitaralla tekiskään?

mä laitan tasan sen minkä päätän sinne lopulta sinne laittaa. se ei tarkoita ettenkö voisi kuulla eri näkökulmia asiaan.
 
Tottakai laitat. Eihän sitä kukaan kyseenalaistakkaan. Ainoastaan sitä, onko ne valinnat järkeviä sen kitaran toiminnan kannalta.
 
Tämä oli mun puolesta tässä, hauskaa syksyn jatkoa aloittajalle. :)
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. goatpit.weebly.com
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «