Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänikortin ja mikserin kytkennät
1
Connor
16.08.2013 08:36:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piuhahelvete käynnissä..
 
Kotiluolassa laulua nauhottelen ja hitusen kuulemisen kanssa ongelmaa. Mitäpä on raati mieltä; miten nämä vehkeet pitää kytkeä oikein, että monitorointi kuulokkeisiin toimii hyvin. Nyt mulla on ongelma, että laulu menee sisälle kyllä riittävän lujaa, mutta monitorointi kuulokkeisiin ei nyt oikein toimi eli tulee liian hiljaa.
 
Kalusto:
Cubbase koneessa
Äänikortti (http://maxqubit.files.wordpress.com/2011/09/audiophile2496p2.jpg)
Mikseri(http://www.rave.ca/en/image/full/282562/)
Konkkamikki mikserin linjassa yksi.
Sukkahousut mikin edessä
 
Miten piuhat pitää kytkeä oikein, että homma futaa oikein vai tarttenko jotain lisäpalikkaa vielä?
 
Setä ei ole paha. Setä on vaan ruma.
Connor
16.08.2013 09:29:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä kun nyt työnantajan ajalla päissään miettii asiaa lisää niin jos sais monitoroitua luureihin suoraan sitä mikkilinjaa ja sen tasoa vois säätää erikseen, ilman että se vaikuttaa lähtötasoon äänikortille(?). Tällä tiskillä se ei kyllä onnistu...öö.
 
Setä ei ole paha. Setä on vaan ruma.
juha_p
16.08.2013 09:37:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä on nykyinen kytkentäkaavio?
 
t. JuhaP
 
Klezberg
16.08.2013 09:45:58 (muokattu 16.08.2013 10:02:51)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Connor: Tässä kun nyt työnantajan ajalla päissään miettii asiaa lisää niin jos sais monitoroitua luureihin suoraan sitä mikkilinjaa ja sen tasoa vois säätää erikseen, ilman että se vaikuttaa lähtötasoon äänikortille(?). Tällä tiskillä se ei kyllä onnistu...öö.
 
Siis Main out äänikorttiin ja kuulokkeet phonesiin niin molemmille on oma säätönsä.
 
PS. No joo, en ajatellut kuuntelua. Pitäis katsoa vähän tarkemmin tuota mikseriä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Connor
16.08.2013 09:48:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juha_p: Mikä on nykyinen kytkentäkaavio?
 
t. JuhaP

 
Huono ;-). Yritin jättää sen kertomatta.
 
Äänikortilta RCA in - mikserin RCA tape out
Äänikortilta RCA out - mikserin RCA tape in
Kuulottimet mikserin phonesissa
Mikki mikserissä XLR linja 1
(kaiuttimet mikserissä main out)
 
Nuo tape napit toimii ainoastaan yhdessä asennossa kun nauhottaa tällä kuviolla.
 
Setä ei ole paha. Setä on vaan ruma.
Klezberg
16.08.2013 10:04:09 (muokattu 16.08.2013 10:04:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Connor: Huono ;-). Yritin jättää sen kertomatta.
 
Äänikortilta RCA in - mikserin RCA tape out
Äänikortilta RCA out - mikserin RCA tape in
Kuulottimet mikserin phonesissa
Mikki mikserissä XLR linja 1
(kaiuttimet mikserissä main out)
 
Nuo tape napit toimii ainoastaan yhdessä asennossa kun nauhottaa tällä kuviolla.

 
Eikös kaiuttimet tuohon Control Room Out:iin?
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
juha_p
16.08.2013 10:05:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Connor:
Äänikortilta RCA in - mikserin RCA tape out
Äänikortilta RCA out - mikserin RCA tape in
Kuulottimet mikserin phonesissa
Mikki mikserissä XLR linja 1
(kaiuttimet mikserissä main out)
 
Nuo tape napit toimii ainoastaan yhdessä asennossa kun nauhottaa tällä kuviolla.

 
Tän näkisi myös mikserin kytkentäkaaviosta suoraan mutta kun en kehtaa ladata manuaalia ... kulkeeko sama signaali control room ja phones linjoissa jos toistat äänikortilta jotain tape kytkennän control room valinnalla? Sekoittuuko linja 1 control room/phones linjaan? Jos toistuu ja ei sekoitu niin vaihdat vain main outin menemään äänikortille ja kajarille control room kautta.
 
t. JuhaP
 
Klezberg
16.08.2013 10:11:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juha_p:
niin vaihdat vain main outin menemään äänikortille ja kajarille control room kautta.
t. JuhaP

 
Tuohon minäkin noissa mun kahdessa kommentissa tähtäsin. Ei mullakaan tuon mikserin manuaalia, mutta vastaavaa isompaa olen käyttänyt.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Connor
16.08.2013 10:20:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

siis joo hetkinen eli tiputetaan nyt ne kaiuttimet vielä pois kuviosta sotkemasta. Ne tulee tosiaan varmaan control outtiin.
 
-Nyt jos mikserin main out menis äänikortille
-Tape in tuo taustanauhan äänikortilta mikserille.
-Kuulottimet phonesissa.
 
-Tape to control room -nappi pohjaan
-Mikkilinjan tasoa vois säätää suoraan linjasta 1
-Jotta lähtötaso kortille ei mene liian suureksi rajotetaan sitä main mix nupilla
 
Että noinko se menis... Kytkentäkaaviota en nyt tähän hätään löytäny
 
Setä ei ole paha. Setä on vaan ruma.
Klezberg
16.08.2013 10:22:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juha_p: Tän näkisi myös mikserin kytkentäkaaviosta suoraan mutta kun en kehtaa ladata manuaalia ... kulkeeko sama signaali control room ja phones linjoissa jos toistat äänikortilta jotain tape kytkennän control room valinnalla? Sekoittuuko linja 1 control room/phones linjaan? Jos toistuu ja ei sekoitu niin vaihdat vain main outin menemään äänikortille ja kajarille control room kautta.
 
t. JuhaP

 
Mä kyllä veikkaan että se mikkilinja (ja muutkin inputkanavat) menevät miksattuna siihen kuulokelähtöön. Eli pitää monitoroida se mikki suoraan mikserin kautta eikä DAW:in kautta. Niinkuin mä jotenkin käsitin että tässä oli tarkoituskin?
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Klezberg
16.08.2013 10:24:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Connor: siis joo hetkinen eli tiputetaan nyt ne kaiuttimet vielä pois kuviosta sotkemasta. Ne tulee tosiaan varmaan control outtiin.
 
-Nyt jos mikserin main out menis äänikortille
-Tape in tuo taustanauhan äänikortilta mikserille.
-Kuulottimet phonesissa.
 
-Tape to control room -nappi pohjaan
-Mikkilinjan tasoa vois säätää suoraan linjasta 1
-Jotta lähtötaso kortille ei mene liian suureksi rajotetaan sitä main mix nupilla
 
Että noinko se menis... Kytkentäkaaviota en nyt tähän hätään löytäny

 
Noin mä sen olisin laittanut, kokeile kun pystyt.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Connor
16.08.2013 10:31:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Noin mä sen olisin laittanut, kokeile kun pystyt.
 
Juu danke. Pitääpä illalla pikku hönössä (toivottavasti) tehdä kytkentöjä
 
Setä ei ole paha. Setä on vaan ruma.
juha_p
16.08.2013 10:36:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Mä kyllä veikkaan että se mikkilinja (ja muutkin inputkanavat) menevät miksattuna siihen kuulokelähtöön. Eli pitää monitoroida se mikki suoraan mikserin kautta eikä DAW:in kautta. Niinkuin mä jotenkin käsitin että tässä oli tarkoituskin?
 
Olet varmaan oikeassa. Äänityksen monitorointi muistettava asettaa pois päältä softan päässä.
 
t. JuhaP
 
Connor
22.08.2013 10:53:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, homma rupes toimiin noilla viimesimmillä kytkin ehdotuksilla, ainakin paremmin. Tosin nyt piti nimenomaan laittaa monitorointi DAWsta päälle. Hieman aivot nyrjähti taas ton kanssa, mutta toimii jotenkin.
 
Käytän omaa ketjuani hyväkseni:
Nyt sitten seuraavana tuli puhetta noista mikkietuasteista. Eikös nyt tossa pikku behringerissä ole myös jotkut etuasteet, joiden laatu ei varmaan päätä huimaa. Onko mitään hyötyä hankkia näitä budjettiluokan etuasteita eli paraneeko soundi oikeasti merkittävästi? Jatketaan olettamusta niin jos hommaan etuasteen niin tuo mikseri on sen jälkeen turha elementti.
 
Tässä tapauksessa ei tulla ottamaan mitään muuta kun laulua yhdellä konkkamikillä (A.I.R. Fat Boy) sisään.
 
Setä ei ole paha. Setä on vaan ruma.
anapena
22.08.2013 11:41:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, niin no. Tästä se kierre alkaa:)
Tuon äänikortin kanssa olisi hyvä olla sellainen etuaste missä ulostuloakin saa säädettyä passeliksi äänikortin sisäänmenolle. Esimerkiksi M-Audion DMP3ssa ei ole, mikä olisi muuten ok peli. Toisaalta sun nykyinen setti on ihan tasapainoinen, mutta ymmärrän kyllä parantamisen halun. Halvinta olisi miettiä ja parannella äänitystilan akustiikkaa kotikonstein, sekä harjoitella mikrofonin sijoittelua ja äänittämistä yleensä.
Ja sitten miksaamista ja muuta prosessointia.
Jos nyt kuitenkin haluat paremman etuasteen, niin olisi hyvä saada testata sitä ennen ostamista, että kannattaako hankinta? Miksei vähän parempi käytetty mikseri, jos sellaiselle on muuten käyttöä?
 
Istu ja pala!
Connor
22.08.2013 12:01:28
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: No, niin no. Tästä se kierre alkaa:)
Tuon äänikortin kanssa olisi hyvä olla sellainen etuaste missä ulostuloakin saa säädettyä passeliksi äänikortin sisäänmenolle. Esimerkiksi M-Audion DMP3ssa ei ole, mikä olisi muuten ok peli. Toisaalta sun nykyinen setti on ihan tasapainoinen, mutta ymmärrän kyllä parantamisen halun. Halvinta olisi miettiä ja parannella äänitystilan akustiikkaa kotikonstein, sekä harjoitella mikrofonin sijoittelua ja äänittämistä yleensä.
Ja sitten miksaamista ja muuta prosessointia.
Jos nyt kuitenkin haluat paremman etuasteen, niin olisi hyvä saada testata sitä ennen ostamista, että kannattaako hankinta? Miksei vähän parempi käytetty mikseri, jos sellaiselle on muuten käyttöä?

 
Aye sire, the gates of hell are wide open :-)
 
Tuossa akustiikan, mikrofonin sijottelussa ja mikkitekniikassa olin jo vähän niinkun ajatuksen tasolla menossakin eli niitä olis tarkotus miettiä mitä pystyy tekee. Tosiaan on hitusen hankala oikeesti sisäistää miten iso todellinen vaikutus tällä kalustorunkkaamisella on omakustanne musiikissa. Jengistä joka koskaan kuuntelee sitä 97% ei siihen kiinnitä huomiota ja 3% on kultakorvia joille yksi suhasu taajuudella 457678Hz on liikaa.
 
Miksaamisen ja prossessoinnin tekee joku-muu eli tavote olisi siis tehdä tuolla mun varastossa raakaraita joka sitten lähtee bändin omalle nuppiukolle joka pistää sitten joskus kaiken oikeelle nuppiukolle.
 
Parempi tiskikään ei olis huono veto. Niitä ei oo koskaan liikaa :-)
 
Setä ei ole paha. Setä on vaan ruma.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «