Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Telecasterin kaulan leveys
1
jack.frost
13.08.2013 20:53:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Auttakaa vähän. Mä pidän tosi paljon Squier Classic Vibe Telecasterin kaulan profiilista ja haluaisin ostaa uuden Telen, jossa olis vastaavanlainen kaula. Kävin tyyppäämässä Fasulla Blacktopia (tosin Stratoa, mutta sen ja Telen kaulat on mun tietojen mukaan identtisiä), mutta tuntuma oli jokseekin erilainen, siinä Stratossa tuntu olevan hieman leveempi kaula. Katoin fender.comista ja eroa on vaan satulan leveydessä (CV 41,3mm ja BT 42mm) ja nauhojen määrässä.
 
Voiko toi ero tuntua? Onko missään muussa Telecasterissa samanlaista kaulaa kuin Classic Vibessä vai pitääkö mun vaihtaa sen kaula toiseen kitaraan? Voiko tollasen satulan modata, mikä on hyvä?
 
-JF-
 
LaMotta
13.08.2013 21:06:09 (muokattu 13.08.2013 21:11:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ohuin ja kapein Fenderin profiili on tietääkseni modern-C. Ikään kuin sattumalta kauppaamassani Nashville Telessä on se profiili. Warmothilta löytyy tätäkin hiukan hennompia replacement-neckkejä.
 
E: 42mm on Telen modern-C kaulan leveys satulassa. Warmothin 41,3mm.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Laulava Kylätohtori
13.08.2013 21:18:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä se tuntuman erilaisuus johtuu kaulan profiilista, eikä leveydestä. Jos sulla on siinä omassa ohut C-profiili ja testikitarassa oli vaikka D tai V (soft-V). Se vaikuttaa paljon enemmän kuin 0,7 mm kaulan leveydessä...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
LaMotta
13.08.2013 21:20:52 (muokattu 13.08.2013 21:22:20)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kapea kaula on aika inhottava soitannollisesti. Kielet on joko niin kasassa, että sointujen ottaminen on hankalaa, tai sitten kielet on niin lähellä otelaudan reunoja, että ne lumpsahtelee soittaessa nauhojen ulkopuolelle.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Laulava Kylätohtori
13.08.2013 21:23:47 (muokattu 13.08.2013 21:27:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Kapea kaula on aika inhottava soitannollisesti. Kielet on joko niin kasassa, että sointujen ottaminen on hankalaa, tai sitten kielet on niin lähellä otelaudan reunoja, että ne lumpsahtelee soittaessa nauhojen ulkopuolelle.
 
Olen samaa mieltä..
 
edit. niin, täällähän oli jo tykästytty kapeaan kaulaan, joten ei siinä sitten mitään muuta kuin samanlaista vaan ostoslistalle...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Gabe
13.08.2013 21:36:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Kapea kaula on aika inhottava soitannollisesti. Kielet on joko niin kasassa, että sointujen ottaminen on hankalaa, tai sitten kielet on niin lähellä otelaudan reunoja, että ne lumpsahtelee soittaessa nauhojen ulkopuolelle.
 
Samaa mieltä.
antnis
13.08.2013 23:39:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän tuo ero 1- 5/8" vs 1-11/16" tuntuu ihan selvästi soittaessa, etenkin jos leveämmässä ei ole niin pyöristetyt reunat kuin toisessa. Itse olen tykästynyt kapeampaan malliin, mutta isokätisille/paksusormisille se voi tosiaan olla aika ahtaan tuntuinen. Meksikaaneissa on käytössä tuo kapeampi kaula, jenkeissä taas poikkeuksetta levämpi. Modern C yhdistettynä 1-11/16" leveyteen tuntuu melkein Ibanezilta jos vertaa vaikka meikän G&L:ään tai johonkin Jimmie Vaughan Stratoon. Jenkkivehkeistä kannttaa tsekata esim. American Special Tele.
 
jack.frost
14.08.2013 18:13:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juupa juu, ohut kaula on tosissaan omaan käteen mukavin, mulla on muutama käsin tehty skeba, toisessa leveä ja toisessa ohut kaula ja se ohuempi toimii mulle paremmin. Onks tietoa mikä sen Classic Viben kaulan "Truss Rod Nut" (mitä tää tarkottaa?) on? 3/16 tuumaa ehkä?
 
Onks täällä jotain thrediä jossa tätä kaulan profiilia ja leveyttä avataan vähän enemmän, ite kun en aiheesta tiedä ja ajattelin hankkia skeban "loppuelämäks"... Ohutkaulasia Fender Telecastereita saa siis ehdotella, kiitos!
 
LaMotta
14.08.2013 19:20:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jack.frost: Onks täällä jotain thrediä jossa tätä kaulan profiilia ja leveyttä avataan vähän enemmän, ite kun en aiheesta tiedä ja ajattelin hankkia skeban "loppuelämäks"... Ohutkaulasia Fender Telecastereita saa siis ehdotella, kiitos!
 
Minulta löytyy sellainen. Kaula ei ole halpa.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «