Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulun nauhoitustekniikka ja soundi
1
Connor
13.08.2013 14:42:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pirun hölmö otsikko vaan ei nyt oikein osannut parempaakaan ja pahoittelut jos joku kokee että tää on väärällä tontilla.
 
Tämmönen asia ruvennut tässä mietityttämään kun pitäs ruveta suunnittelemaan seuraavaa tuotosta ja näin laulajan roolissa haluaisi yrittää parantaa suoritustaan ja viimeksi ei tienny yhtään mistään mitään mitä on tekemässä. Tyylilajina on tämmönen heavy metal nykypäivän soundeilla.
 
Jotkut miksaajat haluaa laulun tuplattuna eli kaksi erikseen laulettua raitaa. Ymmärrettävästi kaikki taimit ja fraseeraukset pitää olla tarkasti samalla tavalla ja mielestäni onnistuin kliineissä voksuissa ihan OK, mutta varsinkin säröllä vedetyt piisit meni kyllä omaan makuun all over the place ja se kuuluu myös lopullisessa tuotoksessa. Tosiaan sillon olin ekaa kertaa laulamassa "levylle" niin en osannut vaatia/kuunnella näitä saati ymmärtäny mitään asiasta.
 
Nyt sitten kun puhutaan täysin amatööristä laulajana jolla ei ole aikaa käyttää 24/7 laulamiseen niin tulee mieleen, että onko tämä oikea tapa nauhoittaa laulua? Ymmärrän, että hyville laulajille tää ei oo homma eikä mikään, mutta mutta..?
 
Tää silleen korpeaa ittee kun haluaa parantaa suoritustaan ja toisaalta tarjota miksaajlle hyvän pohjan mistä lähtä taikinoimaan sitä soundia.
 
and go.. ;-)
 
Setä ei ole paha. Setä on vaan ruma.
Mikko
13.08.2013 15:44:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvin sä vedät :)
 
Jos nyt johonkin haluaisi panostaa niin tarkkakorvainen äänittäjä + hyvä kuuntelu (lue: oikea studio) ja rento meininki voisi helpottaa suoritusta.
 
Arkka
13.08.2013 16:51:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Connor: onko tämä oikea tapa nauhoittaa laulua?
 
Sen kummemmin lauluäänitystekniikoita tuntematta sanoisin, että ei sellasta välttämättä olekaan kuin oikea tapa. Jos tuplaus kuulostaa huonommalta, niin ei sitä ole mitään järkeä tehdä niin, vaikka esim. jossain referenssimatskussa oliskin niin tehty.
 
Connor
13.08.2013 17:01:01
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikko: Hyvin sä vedät :)
 
Jos nyt johonkin haluaisi panostaa niin tarkkakorvainen äänittäjä + hyvä kuuntelu (lue: oikea studio) ja rento meininki voisi helpottaa suoritusta.

 
Hah, katotaampa miten käy kun bonerin pojat saapuu täniä iltana bottom dangerille nauhotushommiin ;). Oikea studio kuulosta hifiltä.
 
Sitten tuoho oikea tyyli nauhottaa kommenttiin. Tarkotin, että onko tää paras tyyli nauhottaa tämmösen amatöörin laulua. Varmasti tyyli on yhtäoikea kun mikä muukin noin niinkun yleisesti
 
Setä ei ole paha. Setä on vaan ruma.
PJS
13.08.2013 17:01:07 (muokattu 13.08.2013 17:02:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osallistun näin kotiäänittäjä bändilaulajan ominaisuudessa ku aihe kiinnostaa:
 
Tuplausta ei munsta, niinku periaatteessa kyl sitä ihan lead raitaakaan oo tyypillisissä päällekkäin-äänitys studio-meiningeissä mitään tarvetta edes yrittää saada ykkösellä talteen vaan etenkin sitä tuplaus raitaa kandee ehkä monimutkaisemmissa kohdissa hieroa jopa fraasi kerrallaan niin että saa kaikki niekut ja intonaation nousut/laskut, bendit ja poikkeavat rytmitykset ja painot just eikä melkein kohdalleen.
 
Vaatii toki aikaa, ääntä ja ennen kaikkee hermoja kaikilta osallisilta. Mut itse oon havainnut et tulostakin syntyy.
 
Peace!
Antti1
13.08.2013 19:14:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei kertakaikkiaan vaan onnistu, niin tämän lafkan tuotteilla hoituu: http://www.synchroarts.com/
 
Siltikin kannattaa vaan hieroa ja hieroa niin pitkään, kunnes on kaikki laulajasta irti lähtevä myös varmasti saatu taltioitua.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
Danko
13.08.2013 19:24:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Jos ei kertakaikkiaan vaan onnistu, niin tämän lafkan tuotteilla hoituu: http://www.synchroarts.com/
 
VocALignin trialin perusteella ei kaikki muuten onnistu, mut saatto vaan olla liian monimutkaista materiaalia. Revoicen demo pitää tsekata seuraavan kerran kun uudelleenlaulatus ei ole vaihtoehto eikä Elastic Time riitä.
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
Antti1
13.08.2013 19:26:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: VocALignin trialin perusteella ei kaikki muuten onnistu, mut saatto vaan olla liian monimutkaista materiaalia. Revoicen demo pitää tsekata seuraavan kerran kun uudelleenlaulatus ei ole vaihtoehto eikä Elastic Time riitä.
 
Joo ei varmasti ihan kaikki onnistukaan, ei mitenkään. Noi lienee kuitenkin hyviä hätäapuja silloin, kun laulajan taidot vain yksinkertaisesti loppuvat kesken, tai on enää ihan vähästä kiinni ja syystä tai toisesta ei voi enempää lallatella.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
Connor
14.08.2013 08:14:33 (muokattu 14.08.2013 08:27:52)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu tietty miehestä otetaan kaikki irti mikä on irrotettavissa, mutta ehkä tässä ei kuitenkaan lähdetä tekemään asiasta softa/rauta ongelmaa. Varmaan seuraavat nauhotuksetkin vedetään tuplana ja pitää vaan hioa se mikä on tehtävissä. Onneksi nyt on toinenkin paikka laulaa eikä pää-äänittäjää tartte ressata kaikella. Niin se ehkä kannattaa korostaa, että tässä ei olla studiossa tuntiliksalla ja ei ole deadlinea eli aikaa on kuitenkin käytettävissä n määrä.
 
Lähinnä toi mun alotus oli tämmönen insinöörisfilosofinen pohdinta siitä, että voisko yhden raidan nauhottaminen tämmösessä tilanteessa olla simppelimpi/riskittömämpi vaihtoehto?
 
Käsittääkseni tossa miksauksessa on kuitenkin molempien tyylien (1 raita vs 2 raitaa) liputtajia. Eikös kuitenkin puhuta perussoundin laajentamisesta?
 
Setä ei ole paha. Setä on vaan ruma.
pimp
14.08.2013 09:58:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi kyssäri tässä heräsi oikeastaan:
 
Connor:Varmaan seuraavat nauhotuksetkin vedetään tuplana
 
Miksi?
 

Lähinnä toi mun alotus oli tämmönen insinöörisfilosofinen pohdinta siitä, että voisko yhden raidan nauhottaminen tämmösessä tilanteessa olla simppelimpi/riskittömämpi vaihtoehto?
 
Käsittääkseni tossa miksauksessa on kuitenkin molempien tyylien (1 raita vs 2 raitaa) liputtajia. Eikös kuitenkin puhuta perussoundin laajentamisesta?

 
Yleensä kai laulun tuplaukselle on joku syy, eikä kaikkea tuplata, vaan jotkut kohdat, esim. kertsi. Tai sitten tuplataan reilusti eri soundeilla oktaavin päästä, tyyliin Guns 'n roses.
 
Jos samalla soundilla tuplataan, niin lähinnä se sotkee fokusta siinä otossa. Mielummin keskittyisin leikkelemään useista otoista sen yhden täydellisen raidan.
 
Words can hurt, you know
Kalmo
14.08.2013 10:14:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pimp: Yksi kyssäri tässä heräsi oikeastaan:
 
Yleensä kai laulun tuplaukselle on joku syy, eikä kaikkea tuplata, vaan jotkut kohdat, esim. kertsi. Tai sitten tuplataan reilusti eri soundeilla oktaavin päästä, tyyliin Guns 'n roses.
 
Jos samalla soundilla tuplataan, niin lähinnä se sotkee fokusta siinä otossa. Mielummin keskittyisin leikkelemään useista otoista sen yhden täydellisen raidan.

 
Kyllä laulun tuplaaminen on kaikissa kevyen musiikin tyylilajeissa 60-luvulta asti ollut ihan peruskauraa, vaikkei ehkä sentään sääntö. Ja nimenomaan sellainen tuplaus (triplauskin), jota kuulijan ei ole tarkoitus erottaa, vaan ääni vain kuulostaa tukevammalta ja vakaammalta. Rinnakkaiskompressointi antaa samantapaista tuhtiutta soundiin. Pelkkien kertsien tms. tuplauksella haetaan yleensä jotain efektiä.
On Katri-Helenankin levyt käytännössä kai kaikki tuplattu :o)
Sitten on esim. se hienovarainen "John Lennon-tuplaus" jota itse junnuna luulin
delayksi tai joksikin, jossa tuplaus tulee n. 30 astetta sivuun pääraidasta panoroituna ja selvästi pääraitaa hiljempaa.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Connor
14.08.2013 10:59:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: .... Ja nimenomaan sellainen tuplaus (triplauskin), jota kuulijan ei ole tarkoitus erottaa, vaan ääni vain kuulostaa tukevammalta ja vakaammalta... .
 
Juuri tätä olen höpötykselläni tarkoittanut eli siis kauttalinjan piisin lauluraitojen tuplana laulaminen. Se miten nämä tuplat käytännössä miksataan on mulle täysi mysteeri. Kertsit tietty erikseen stemmoineen jne.
 
Syy miksi todennäkösesti vedetään tuplana on se että todennäkönen miksaaja tekee kyllä pirun hyvää jälkeä kunhan me saadaan äänityksellä perusasiat kuntoon.
 
Poistetaan vielä se insinööriys eli filosofista pohdintaa :-). Kyllä mä tällä hetkellä näen asian niin, että katson peiliin ja hion homman kuntoon. Se mikä muuttuu on kuuntelu eli viimeksi tehtiin se virhe, että äänittäjä "vissiin" teki ns. nopeen välimiksin missä toinen raita oli alempana => virheitä meni ohi. Toisekseen itsekkin päästin mokia läpi kun luulin, että ei ne kuulu.
 
Setä ei ole paha. Setä on vaan ruma.
Spedemix
15.08.2013 01:00:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin kuin on jo sanottu, tuplausmaailmoja löytyy laidasta laitaan. Toisesta ääripäästä löytyy vaikkapa Nickelback, jossa synchroartsin tuotteet ovat hyvin vahvasti mukana hengessä. Sitten on löytyy myös sitä toista päätä, esin Jane's Addiction, tai Deftones, joissa molemmissa se "keturalleen vedetty" tuplaus on osa bändin saundia. Pääpointtina on se, että sen tuplausmaailman voi just silleen miten haluaa, kunhan on vain se selkeä visio siitä mitä haluaa :D
 
Jos puhutaan poppimusasta (erittäin laveasti ja yleistäen), niin varsin usein säkeistöihin ei tule leadituplausta, mutta kertseissä joko tuplataan lead (ja panoroidaan ne keskelle), tai triplataan (jolloin yksi jää keskelle ja tuplaukset täysin laitoihin). Näissä kitaramusatyyleissä kitarat vie aika paljon tilaa laidoissa, joten jos haluaisi heittää todella napakan yleistyksen, tuplaus keskellä on varmaan yleisempi ratkaisu näissä. Monissa R'n'B/konemusahommissa sit on muutenkin enemmän noita lauluja (monissa voi lauluraidat olla puolet koko sessiosta), jotka sitten täyttää sitä massaa leveillä panoroinneillaan.
 
Mä olen henkilökohtaisesti tehnyt tuplausten kanssa aika usein sillai, että viimeimen kompressori joka tulee määrittämään sen laulusandin (sekä tietenkin sen jälkeen olevat de-esserit yms.) on molemmille lauluraidoille yhteinen, eli bussaan leadit yhteen auxiin ja laitan kompuran sinne (myös kaikulähdöt saa aika vaivattomasti lähetettyä siitä auxista). Heidän omille raidoille tulee sit laitettua nää "petaavat" kompurat (sekä EQ:t), jotta yhteiskompura pelaisi vähän kivemmin. Aika usein "tuplaus"raitaa tulee laitettua pari-kolme deppaa hiljemmalle (varsinkin jos mahdolliset epätarkkuudet ei ole toivottuja). Kaipa pointti viimeisen yhteisen kompuran käyttöön on se, että jos käytössä on vaikkapa pienehkö hybridisetuppi ja sulla esim. vain yksi 1176 käytössäs, olisi aika no-brainer laittaa se leadilauluun.
 
Triplauksissa teen yleensä sillai, että leadi on oma asiansa ja tuplaukset oma. Laitan yleensä tuplatut (2. ja 3.) laulut yhdelle stereoraidalle ja käytän multi-mono kompuroita. En bussittaisi kolmea leadilaulua saman (stereo)kompuran taakse; multi-mono kompuroita käyttäessä leadi mahdollisesti heiluisi vasen-oikea -suunnassa ja (varsinainen) stereokompura ei purisi kunnolla laitaraitoihin vaan nämä heiluisivat sen mukaan, miten kompura puristaisi keskellä olevaa leadia (joka kuitenkin olisi näistä raidoista kovimmalla).
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «