Aihe: Aura Audio
1 2 3 4 5 6 7 815 16 17 18 19
piiskuri
12.08.2013 23:38:05

Jos kilpailevaa töttöröä tuodaan 12 palaa puolellensa (ja Auraa 5 palaa), eikä viis metriä miksauspisteen takana oo juuri yhtään yli 10Khz tavaraa ja 20m miksauspisteen takana kuulostaa jo siltä, että solisti sössöttäis, niin ei se kovin vakuuttava esitys ole.
Nätin bassotoiston Ankkalinnan sedät rakensivat, sitä ei käy kieltäminen. Todella nätin.
Aura soi kauniisti kakkoslavan teltan terassille asti. Se toinen ei.
Auran soundi oli erotteleva ja selkeä ja se yläkerta oli uskomattoman hyvä.

Varmaan oli sepässäkin vikaa, sen näkkärin mitä "pääpändin" miksaaja tarjoili, olis kyllä tehny ihan millä tahansa setillä.

Neljä kertaa kalliimpi ei ollut neljä kertaa parempi.
Yli tuplat enemmän ei ollut yli tuplat pidemmälle heittävä.

Aura voitti tämän erän. Kuunnelkaa tuo setti, kuunnelkaa. Etupuolelta. Ok?
dewil
12.08.2013 23:47:02

Siihen Auraan en ota kantaa, kun en sillä vetänyt, tai kuullut muiden vetävän, mutta toinen pinkka oli kyllä ihan sairaan tasainen sinne taakse asti. Sikäli en ymmärrä mistä puhut.

Se on kyllä vekkulia kuinka paljon Aura herättää tunteita:
Joko sitä vihaa varauksetta, tai sitten rakastaa kuin jumalan ilmestystä :D
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
piiskuri
13.08.2013 00:42:20

Höpö höpö. Me käytiin usean sepän voimin sitä kuuntelemassa ja vertailemassa. Jos se lauantain vika päälavan keikka kuulosti jonkun ammattijäbän mielestä hyvältä, niin sit joko hänen tai minun kannattaa ruveta vaikka valomieheks. Niin tai valomiehetkin oli sitä mieltä, et ei toiminu. No ehkä backlineriks lavan taa kuuntelemaan ja kommentoimaan, " en kyl kuullu sitä PA: ta, mut olihan se toinen ny parempi!"
"Fähköt fain fähkökitaraan"
Oikeesti hei?

Näkkäriä ja säröä. Jos toi on se mitä halutaan ja haetaan, niin sit olen kyl väärissä hommissa.

Ja sitte paarmaa venttiiliin...

Juu-u...
Käviks kukaan kuuntelemassa? Vai kommentoidaanks ihan hintalapun perusteella vaan?
RautiSa
13.08.2013 01:01:53

piiskuri: Jos kilpailevaa töttöröä tuodaan 12 palaa puolellensa (ja Auraa 5 palaa), eikä viis metriä miksauspisteen takana oo juuri yhtään yli 10Khz tavaraa ja 20m miksauspisteen takana kuulostaa jo siltä, että solisti sössöttäis, niin ei se kovin vakuuttava esitys ole.

Ja meitin lavan 6 palaa A8:a puolellaan heitti sieltä peränurkasta ainakin Impolan soittamana niin että laulusta sai selvää päälavan etupään toisellakin puolen (mitähän sieltä tulis matkaa, 150-200m?). Omia vetoja (=loput) en käynyt kuin lähimmän anniskelukarsinan edestä kuulostelemassa.
Mut sen komootinhan täällä moni on jo haukkunut. Vaikka kovin hyvää jälkeä niillä jälleen mielestäni sain aikaan kahtena peräkkäisenä viikonloppuna ilman minkäänlaista kikkailua. On se vaan huono purkki! (Not!)
karhuntassu
13.08.2013 03:16:11
piiskuri: Ei jumalauta!!! Kaiuttimia kuunnellaan niiden etupuolelta!!!
Se uuden Auran yläkerta on niin nätti, että jos ette SIITÄ puhu ennemmin, kuin jostain PA-rättien heijastuksista, niin mitä helvetin järkeä on tehdä noin nätisti soivaa kaiutinjärjestelmää?!
Nyt nyt hei jotain tolkkua!

Juurikin näin.
Pauli Lappalainen
13.08.2013 08:55:52
On se hauskaa, kun mikään tämän alan asenteista ei ole viimeisen 20 vuoden aikana muuttunut. Sama saaga jonkun vehkeen paremmuudesta, pahemmuudesta ja taaksepäinsoimisesta jatkuu yhä.

Jos hi/mid osaston fyysistä kokoa pienennetään ja samalla suuntaavuutta lisätään, systeemi soi aina enemmän ja enemmän taaksepäin ja suuntakuvioon tulee erilaisia kapeita sivukeiloja. Ilmiö on sama kuin antenneilla ja mikrofonien suuntakuvioilla. Ilman on liikuttava saman verran hajasuuntiin kuin sinne kohteeseen päin.

Minun mielestäni.
dewil
13.08.2013 10:42:09

piiskuri:
"Fähköt fain fähkökitaraan"
Oikeesti hei?

Näkkäriä ja säröä. Jos toi on se mitä halutaan ja haetaan, niin sit olen kyl väärissä hommissa.

Nyt sä kyllä puhut jo miksausestetiikasta, etkä PA:sta.

Näkkäriä ja säröä varten on sitten KV2 erikseen :D
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Katti
13.08.2013 10:44:42 (muokattu 13.08.2013 10:46:28)
piiskuri: Höpö höpö. Me käytiin usean sepän voimin sitä kuuntelemassa ja vertailemassa. Jos se lauantain vika päälavan keikka kuulosti jonkun ammattijäbän mielestä hyvältä, niin sit joko hänen tai minun kannattaa ruveta vaikka valomieheks. Niin tai valomiehetkin oli sitä mieltä, et ei toiminu. No ehkä backlineriks lavan taa kuuntelemaan ja kommentoimaan, " en kyl kuullu sitä PA: ta, mut olihan se toinen ny parempi!"

Edelleen ottamatta kantaa paremmuuteen, varsinkin kun en käynyt katsomassa / kuuntelemassa noita settejä etupuolelta lainkaan, muutoin kuin ohikulkiessa, jolloin ei hirmu analyyttisesti asiaa miettinyt, mun on pakko toistaa itseäni:

Vaikka joku bändi kuulostaisi kuinka kuralta, ei se tarkoita että PA olisi kuraa... ...siinä tiessä kun on monta muutakin muuttujaa matkan varrella...

Ja edelleen itseäni toistaen. Tuommoisessa tilanteessa on ihan turha vertailla kumpi on parempi. Ainoa tilanne jossa sitä voisi vertailla on se kun on sama miksaaja ja sama bändi ja vielä sama vola. Silloin pystyisi sanomaan kumpi kuulostaa paremmalta, tai kummalla sai sen tuloksen pienemmällä vaivalla.

Molemmilla päästiin maaliin ja kuuleman mukaan kaikki miksaajat olivat tyytyväisiä. Se oliko järkevää kiikuttaa sinne toinen PA, kun siellä jo systeemi oli, on sitten toinen juttu, mihin en myöskään ota kantaa, koska se ei liittynyt millään tavalla minun työhöni... ...jos jollain on rahaa, niin käyttäköön sen niinkuin parhaaksi näkee...

Se kumpi on parempi täytyisi testata jossain enemmän neutraalissa ja tasa-arvoisemmassa paikassa / tilanteessa...

Tämän enempää ei multa tule ulosantia tähän vaiheeseen keskustelua, sitä on turha kenenkään odottaa / provosoida. Jatketaan sitten kun on taas jotain uutta mistä jauhaa...

e: typoja
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
cozmo
13.08.2013 12:54:42

Pauli Lappalainen: On se hauskaa, kun mikään tämän alan asenteista ei ole viimeisen 20 vuoden aikana muuttunut. Sama saaga jonkun vehkeen paremmuudesta, pahemmuudesta ja taaksepäinsoimisesta jatkuu yhä.

Jos hi/mid osaston fyysistä kokoa pienennetään ja samalla suuntaavuutta lisätään, systeemi soi aina enemmän ja enemmän taaksepäin ja suuntakuvioon tulee erilaisia kapeita sivukeiloja. Ilmiö on sama kuin antenneilla ja mikrofonien suuntakuvioilla. Ilman on liikuttava saman verran hajasuuntiin kuin sinne kohteeseen päin.

Minun mielestäni.

Kukas selittäisi yksinkertaiselle, että mitkä ilmiöt vaikuttaa tötterön taaksepäinsointiin? Ja ylipäätään suuntaavuuteen.

- N
jorma666
13.08.2013 13:03:41
eetuss: riippumaton mittausvertailu?

Thihihihiii :)

Sori OT.
we call it music - they call the cops
Pauli Lappalainen
13.08.2013 13:05:24
eetuss: Olisko tähän asiaan ratkaisua? Varmaan AuraAudiolle olisi rahan arvoista teettää joku riippumaton mittausvertailu?

Miksi hitossa riippumattojen mittoja pitäisi vertailla?
eetuss
13.08.2013 13:08:20

vhaivala: Thihihihiii :)

Sori OT.

Okei, eli tämä hiekkalaatikkotason vänkkääminen on parempi vaihtoehto?
- Thank you for your reply, and please understand any frustrations are not directed at you.
cozmo
13.08.2013 13:14:49 (muokattu 13.08.2013 13:21:16)

eetuss: Okei, eli tämä hiekkalaatikkotason vänkkääminen on parempi vaihtoehto?

Kannatetaan!

p.s. Olis muuten hauskaa saada ihan oma osio m.netiin, jossa ei keskusteltaisi siitä, että mikä on paska ja mikä taas paras, vaan miksi joku on paska tai paras. Siis sellanen alue johon olisi sitten pääsy ainoastaan aikuisille, jotka haluaa myös ymmärtää jotain.
Pauli Lappalainen
13.08.2013 13:16:59

Melkoisen hankalaa tuollaisen mittaustapahtuman järjestäminen olisi, jotta kaikille saataisiin samanlaiset, vertailukelpoiset olosuhteet ja vältettäisiin pelkästään mittausta varten optimoidut järjestelmät.

Paljon helpompaa vängätä ja inttää kun ei ole esittää mitään tarkempaa dataa asian tueksi.
eetuss
13.08.2013 13:49:09

Pauli Lappalainen: Melkoisen hankalaa tuollaisen mittaustapahtuman järjestäminen olisi, jotta kaikille saataisiin samanlaiset, vertailukelpoiset olosuhteet ja vältettäisiin pelkästään mittausta varten optimoidut järjestelmät.

Paljon helpompaa vängätä ja inttää kun ei ole esittää mitään tarkempaa dataa asian tueksi.

Mä mietin lähinnä AA:n näkökulmasta. Luulisi että intresseissä olisi puhaltaa peli poikki ja pistää numeroita kehiin. Tai sitten numerodata ei ole niiden puolella..
- Thank you for your reply, and please understand any frustrations are not directed at you.
jorma666
13.08.2013 13:59:03

No tuo heitto oli semmonen vitsi, jonka myös esimerkiksi Pauli Lappalainen oli äkänny. Sinänsä tämä keskustelu on mun mielestä niin älytön juupas-eipäs, ettei mulla tähän sen järkevämpää sanottavaa ole. Jokainen haluaa tietysti kehua omia laitteitaan ja ehkä vähätellä kilpailijan vastaavia. Eikä siinä sinänsä mitään väärää ole, kyllä omaan tekemiseen pitääkin uskoa. Itse en omista yhtään ammatissani käyttämääni kaiutinta, niin tiedän vain minkä valmistajan laitteet on listan kärkipäässä sitten kun niitä tarvitsen. Aura Audio ei toistaiseksi sillä listalla ole.
we call it music - they call the cops
piiskuri
13.08.2013 14:08:20

Vaikka joku bändi kuulostaisi kuinka kuralta, ei se tarkoita että PA olisi kuraa... ...siinä tiessä kun on monta muutakin muuttujaa matkan varrella...

...ai? Mut jos näitä keskustelupalstoja lukee, niin tää ei sit kyl koske oikein muita kuin yhtä ranskalaista ja yhtä saksalaista...

Takaisin aiheeseen: se Aura Audion uus A3 soi tosi nätisti. Ei mee särölle heti ku hiukan tööttää ja se yläkerta on nätein mitä olen PA- kaiuttimista kuullut.
Uskomattomalta tuntuu se, että tällä setillä tekee viidellä purkilla sen, mihin toista merkkiä tarvitaan reilu tuplasti enemmän.
Hienoo on se, että siinä ku muut miettii, miten toisten patentteja kierretään, toiset keksii uutta ja patentoi sen.
Tää on oikeesti tosi kova juttu, et suomalaiset insinöörit patentoi PA-puolella asioita maailmalla.

Kuunteliko kukaan? Kommentteja?
eetuss
13.08.2013 15:00:04

piiskuri: ...ai? Mut jos näitä keskustelupalstoja lukee, niin tää ei sit kyl koske oikein muita kuin yhtä ranskalaista ja yhtä saksalaista...

Takaisin aiheeseen: se Aura Audion uus A3 soi tosi nätisti. Ei mee särölle heti ku hiukan tööttää ja se yläkerta on nätein mitä olen PA- kaiuttimista kuullut.
Uskomattomalta tuntuu se, että tällä setillä tekee viidellä purkilla sen, mihin toista merkkiä tarvitaan reilu tuplasti enemmän.
Hienoo on se, että siinä ku muut miettii, miten toisten patentteja kierretään, toiset keksii uutta ja patentoi sen.
Tää on oikeesti tosi kova juttu, et suomalaiset insinöörit patentoi PA-puolella asioita maailmalla.

Kuunteliko kukaan? Kommentteja?

No mulla on kysymys. Miksi AuraAudio A3 on "no longer in production"?
NeliX4
13.08.2013 15:23:03 (muokattu 13.08.2013 15:23:17)
... eri komootti.

Helpottais spekulaatiota tietty, jos sivuilla olis vielä speksit. Taitaa näiden uusien komoottien viimeistely olla vielä kesken, ennen kuin speksit voi virallisesti julkaista ja malli lyödään lukkoon.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)