Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Tanssimusiikki »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mistä näitä rämpyttäjiä oikein tulee?
1 2 3 4 5 6
levesinet
12.08.2013 21:40:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KanttoriPiiparinen: Musiikissa on kolme perustetta. Melodia, rytmi ja harmonia.
 
Missä on saundi? Sointiväri puuttuu teoriasta.
 
Klezberg
12.08.2013 21:48:54 (muokattu 12.08.2013 21:51:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levesinet: Missä on saundi? Sointiväri puuttuu teoriasta.
 
Niin, ja jos nyt puhutaan nimenomaan musiikin esittämisestä, ja vieläpä arvioidaan sen hyvyyttä (tai oikeastaan huonoutta) niin myös dynamiikka, fraseeraus, vibrato ja muut vireen vaihtelut, tempon muutokset ja muut.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Janus
12.08.2013 22:05:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: "Raskaasti kompressoitujen särökitaroiden..." Eikö ne 70-luvulla jo puhuneet mekaanisesta äänensärkijästä Sex Pistolsin kohdalla? Ja mitä kolmisointua sä haet? samat sointutehot siellä on kuin muuallakin, mut heavyssa käytetään pääosin kuitenkin vitossointuja (tiätsä priimi-kvintti-oktaavi... powerchordeja), se on riffivetoista musiikkia.
 
Aivan totta. Tosin, tässä stailissa sitä ensimmäistäkin vitossointua saa odottaa biisissä välillä aika kauan: http://www.youtube.com/watch?v=qc98u-eGzlc
 
haitari
12.08.2013 23:13:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meillä oli yhdessä bändiprojektissa basistin paikka auki ja yksi oman puheensa mukaan ammattilainen sitten tuli treeneihin bassottelemaan. Mapin oli saanut viikkoja etukäteen tutkittavaksi. Mapissa oli jotain Toivelaulukirja -tasoisia lappuja ja osa ihan sovitettuja.
 
Kokeiltiin aivan perusvalssia siihen pohjiksi. Lappu oli joku haitarinuotti (Am). Tää basisti alko vetää silleen joka iskulle ääniä. Eka isku A ja sitten kakkonen ja kolmonen A oktaavia ylempää.
 
Kateltiin rumpalin kanssa, että nythän on erikoismies, kun vetää huumorilla neljäsosia. Puoli säkeistöä riitti ja sanoin hymyssäsuin, että kokeillaas jotain muuta. Olikohan joku Puhelinlangat laulaa ja sama meininki jatkui. Nyt olin jo että "mitä v*ttua?!?".
 
Louie-biisin alun bassoa tää sälli ei osannut lukea lapusta, vaan piti näyttää mallia. Tässä vaiheessa totesin, että taitaa olla sen verran taiteellisia erimielisyyksiä ja näkemyseroja ammattimaisuudesta, että eiköhän tämä ollut tässä...
 
Tää rämpyttäjä veti herneen palkoineen nenään ja piinasi sähköpostiviesteillään vielä pitkään ekojen ja vikojen treenien jälkeen.
 
www.riverland.fi
mpekkanen
12.08.2013 23:35:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Laittakaa myös omaa soittonäytettä kehiin.
 
Tästä plussa.
 
Voisi kysyä ,että mistä näitä tyyppejä tulee jotka kuuntelevat huonoa musiikkia koko ajan ,mutta itse eivät saa edes sitäkään aikaiseksi.
 
Anonymous-jazz
12.08.2013 23:50:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää hautu pitkään mielessä, mutta eräs biisi "Mistä tunnetsä ystävän" taipuu myös tällekin aiheelle (älkää nyt rämpyttäjät vetäkö hernettä nenään):
 
"MISTÄ TUNNETSÄ RÄMPYTTÄJÄN
ONKO OIKEA SULLE HÄN
 
ANNA LOTTOBASISTIN SELVITTÄÄ
KUKA BÄNDIISI JÄÄ
 
JOS SILLOIN KUN HUMPPA SOI
VAIN SUN BÄNDIKAVERIS VAIKEROI
ÄÄNIAALTO LÄHIMPÄÄN SEINÄÄN VIE
JÄÄKÖÖN POIS MIKÄ LIE
 
MISTÄ TUNNET SÄ RÄMPYTTÄJÄN
ONKO ORKESTERILLESI OIKEA HÄN
ANNA RYTMITAJUTTOMAN SELVITTÄÄ
KUKA TRIOOSI JÄÄ
 
KUN ON KAUKANA KAIKKI MUUT
JA KUN PÄÄTTYVÄT PASKAKEIKAT JUU
KUKA ORKESTERISSASI LUUKUTTAA
KELLARIIN TAKAISIN MENNÄ SAA
 
MISTÄ TUNNETSÄ RÄMPYTTÄJÄN
ONKO OIKEA SULLE HÄN
ANNA ANKEIMMAT SOINNUT SELVITTÄÄ
KUKA ORKESTERIISI JÄÄ
 
KUN ON BÄNDILLÄ VAIKEAA
JA KUN TARVITSET NEUVOA-ANTAVAA
SILLOIN NOUSUHUMALA PUNNITAAN
MENEE AMATÖÖRIT MENOJAAN
 
SIITÄ TUNNETSÄ RÄMPYTTÄJÄN
KUN ON KELLARISSA VIELÄ HÄN
TURHAT HANURISTIT SILLOIN OIS
HÄVINNEET PIAN POIS"
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
haitari
13.08.2013 08:26:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


 
SIITÄ TUNNETSÄ RÄMPYTTÄJÄN
KUN ON KELLARISSA VIELÄ HÄN
TURHAT HANURISTIT SILLOIN OIS
HÄVINNEET PIAN POIS"

 
Kaikella kunnioituksella alkuperäistä kohtaan, tämä on paras versio tähän mennessä. Tämä pitäisi vain kuulla jonkun trion vetämänä, ei A. Saijomaan...
 
www.riverland.fi
Rämppy
13.08.2013 09:27:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Tästä plussa.
 
Voisi kysyä ,että mistä näitä tyyppejä tulee jotka kuuntelevat huonoa musiikkia koko ajan ,mutta itse eivät saa edes sitäkään aikaiseksi.

 
Ei sitä tarvi erikseen kuunnella. Sitä tunkee kalloon väkisinkin kauppaliikkeissä, ruokaloissa, odotushuoneissa ja asiakaspalvelujonoissa.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
mpekkanen
13.08.2013 09:36:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Ei sitä tarvi erikseen kuunnella. Sitä tunkee kalloon väkisinkin kauppaliikkeissä, ruokaloissa, odotushuoneissa ja asiakaspalvelujonoissa.
 
Ketjun aloittaja ei kyllä puhunut tällaisesta tilanteesta. On eri asia jos kaupassa soi joku taustamusiikkina kun, että sitä erikseen kuuntelisi tai sitä kotona sinulle joku soittaisi.
 
Rämppy
13.08.2013 09:48:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Ketjun aloittaja ei kyllä puhunut tällaisesta tilanteesta. On eri asia jos kaupassa soi joku taustamusiikkina kun, että sitä erikseen kuuntelisi tai sitä kotona sinulle joku soittaisi.
 
Ai kauhistus kun tuli hirveä off topic. Välillä rönsyää, mut ei se mitn.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Klezberg
13.08.2013 12:17:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa tää ketju onkin sitä varten että kukin saa haukkua sitä mistä ei tykkää. Ja semmostahan musaa ei ole mistä kaikki tykkäisi.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Anonymous-jazz
13.08.2013 13:43:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Jaa tää ketju onkin sitä varten että kukin saa haukkua sitä mistä ei tykkää. Ja semmostahan musaa ei ole mistä kaikki tykkäisi.
 
Ei ole olemassa huonoa musiikkia, on vain huonoja soittajia.
 
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Janus
13.08.2013 13:47:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anonymous-jazz: Ei ole olemassa huonoa musiikkia, on vain huonoja soittajia.
 
http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/27554952.jpg
 
Klezberg
13.08.2013 14:03:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anonymous-jazz: Ei ole olemassa huonoa musiikkia, on vain huonoja soittajia.
 
Mä sanoisin että tuokin huono soittajuuskin riippuu asiayhteydestä. Tämmöinen heikoilla taidoilla soittava voi mielestäni saada aikaa kelvollista musaa kun pysyy kykyjensä rajoissa. Kauheata jälkeä syntyy kun yrittää väkisin jotain muuta.
 
Mutta joo, jos tuon aloitusviestin tulkitsee niin että kitaristi oli hakemassa tanssimusabändiin, niin ymmärrän kyllä. Mä olen kerran käynyt tilanteessa josta itse tajusin lähteä pois ennenkuin mulle tarvitsi sitä sanoa. Mutta sitten taas, kun kohtasin samanlaisella musantajulla varustetun kaverin, niin sehän sujui.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
ÄM
13.08.2013 14:37:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Mä sanoisin että tuokin huono soittajuuskin riippuu asiayhteydestä. Tämmöinen heikoilla taidoilla soittava voi mielestäni saada aikaa kelvollista musaa kun pysyy kykyjensä rajoissa. Kauheata jälkeä syntyy kun yrittää väkisin jotain muuta.
 
Mutta joo, jos tuon aloitusviestin tulkitsee niin että kitaristi oli hakemassa tanssimusabändiin, niin ymmärrän kyllä. Mä olen kerran käynyt tilanteessa josta itse tajusin lähteä pois ennenkuin mulle tarvitsi sitä sanoa. Mutta sitten taas, kun kohtasin samanlaisella musantajulla varustetun kaverin, niin sehän sujui.

 
Kerrompa tässä terveisiä thaimaasta, samalla asiaakin vähän sivuten.
 
Eilen olin (humalassa, kyllä sitäkin) reggae-baarissa, jossa rauhakseltaan turskutteli, paikallinen ryhmä. Oli pari nuorta parikymppistä lokaalia (kitara ja rummut), vanha lokaali rastaäijä (kitara/laulu) ja 14v eurooppalainen, saarella asuva basisti (äiti hakee aina keikan jälkeen kotiin, joka päivä veto).
 
Ei mitään ihmeellistä virtuositeettiä, keneltäkään, mutta jumalauta, että istui soitto, rennon letkeesti. Rumpali veti käytännössä samaa, kokoajan, variaatioit oli nopeesti blokattu. Komppikitara(laulaja) samalla staililla, läpeensä. Toinen skeba fillaili iisisti ja välillä sooloili. Basisti, en tiiä, onko vielä oppinu muuta, kuin tuon reggae-poljennon (ehtii kyllä), mutta se istui hienosti, eikä ollu semmonen "poika on oppinut tempun"-fiilis soitossa, vaan se oikeesti tuntui elävän sitä biisiä; vario likkejään, huitoi hyttysiä, palaten hienosti linjaan ym.
Ja siis bändi, kokonaisuutena, omassa jutussaan, toimii hienosti. Paa sit heille jonkun muun genren pahvit eteen, ni voi olla et tulis aika tulkintaa, mutta nää vetääkin tuota reggaeta ja ilman pahveja tietenkin.
 
Toisessa baarissa sit vetää ja on vetäny viimeiset viis vuotta, mitä mä oon täällä rampannu, ni toinen ryhmä. Lokaaleja äijiä kaikki. Se on aika pahan kuulosta. Soitetaan vaan läpi ralleja "seinien tapetit"- meiningillä. Ihan olennaisia juttuja puuttuu biiseistä, jotka olis, senkun soittais. Löysää renkutusta kaikin puolin. Ainut plussa, että osaavat soittaa todella hiljaa. Hekin ansaitsee leipänsä.
 
Oliko mulla joku pointti, taisin unohtaa. Mutta siis se, et ekan esimerkin kaverit, varmasti häviää monipuolisuudessa, kokemuksessa ja jopa, laajemmin tarkastellen, soittotaidossa, toiselle ryhmälle. Kuitenkin, kun mietitään, miten bändi toimii ja hommansa hoitaa, onkin ero toisinpäin ja rankasti. Joka hoitaa, omien kykyjensä rajoissa, homman kunnolla, pesee, tässä tapauksessa, kokeneemman ryhmän, joka vaan tekee duuninsa, jotenkuten.
 
No ni lähempä tästä kaljoille.
 
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
KanttoriPiiparinen
13.08.2013 17:44:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

levesinet: Missä on saundi? Sointiväri puuttuu teoriasta.
 
Anteeksi kalkeutumiseni. Aikanaan opetettiin sointivärin olevan yksittäisen sävelen ominaisuus, samoin kuin taso, kesto ja voima. No teoriat muuttuvat ajan mukana. Vanha soittaja ei milloinkaan.
 
Nuotin vieressä on aina tilaa...
KanttoriPiiparinen
13.08.2013 17:48:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Mä sanoisin että tuokin huono soittajuuskin riippuu asiayhteydestä. Tämmöinen heikoilla taidoilla soittava voi mielestäni saada aikaa kelvollista musaa kun pysyy kykyjensä rajoissa. Kauheata jälkeä syntyy kun yrittää väkisin jotain muuta.
 
Tämän allekirjoitan täysin. Kokeilin kerran nuorten miesten hevibändissä ja meni päin persettä.
 
Nuotin vieressä on aina tilaa...
BassoSisko
13.08.2013 18:40:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄM: Kerrompa tässä ...
 
No ni lähempä tästä kaljoille.

 
Asiaa.
 
Jostain on aloitettava ja joskus innokkuus tai "lavasäteily/karisma" tai mitä lie vie voiton taidoista.
 
Mun mielestäni on vain positiivista ja hienoa että niin moni ihminen on kiinnostunut musiikista ja haluaa sitä harrastaa. Entäs sitten jos taidon ei ole samalla tasolla kuin luulot omista taidoista. Jos vain jaksaa treenata niin kenties joku päivä.
 
Kuinka monelle teistä se harrastustoiminta tuo leivän pötyään, miettikääpä sitä.
humppahanuristi
13.08.2013 18:45:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KanttoriPiiparinen:
 
Kaikki meistä ovat varmaan kuulleet näitä kahden soinnun kitaristeja sekä kolmen soinnun haitaristeja.

 
Tämähän ei minua koske, osaan kitaralla kolme sointua ja haitarilla neljä.
 
Mutta mitenkäs Mikko Kuustonen, tai no kolme sointua kitaralla. John Fogerty taitaa olla samassa kastissa ym.
:)
 
Humpasta rautalankaan...
Klezberg
13.08.2013 19:03:38 (muokattu 13.08.2013 20:58:25)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KanttoriPiiparinen:
 
Intoni laantui kuitenkin melko pian hänen säveltaiteensa osoittautuessa särösaundien vingutukseksi vailla mitään tolkkua. Ei rytmiä. Ei melodiaa. Ei harmoniaa. Pelkkää kakofoniaa ilman ainuttakaan järjellistä ääntä.
 
...
 
Kaikki meistä ovat varmaan kuulleet näitä kahden soinnun kitaristeja sekä kolmen soinnun haitaristeja.

 
Ennenkuin alan laskea montako sointua osaan milläkin soittimella, niin palaan vielä tähän aloitusviestiin. Kun sitä mä en tajua millä lailla se että osaa enemmän sointuja auttaa saamaan tolkkua soittoon? Kun luulisi että pienempi määrä pysyy paremmin hallinnassa? Ettei mene heti sekaisin, pysyy tolkussa.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «