Aihe: Mitä kieliä käytät kitarassasi?
1 2 3 4 523 24 25 26 2774 75 76 77 78
Yallup
12.08.2013 09:18:56
Joskus nuorempana 70-80 luvun vaihteilla suosittiin hiottuja kieliä aivan yleiskielinä sähkökitaroissa. Itse huomasin suuren eron varsinkin otteen vaihdossa, jolloin se "sihahdus" oli vaimeampi. Myös sormet olivat vähemmän lujilla halpisvehkeiden kanssa puuhatessa. Vieläkö niitä nykyään käytellään? Puhutaan jazz-kielistä? Miten saudi mahtaisi muuttua vaikkapa stratossa niiden kanssa? Onko ne nykyään ihan marginaalikieliä?
"Tosta se taitaa lähteä.."
Myrkky Nuoli
12.08.2013 10:30:47
Sähkiksissä kieliä on tullut kokeiltua laidasta laitaan ja aina tulee palattua Ernie Balleihin. .9, .10 ja .11 kieliä on kiinni kitarasta riippuen, ihan niitä perus slinkyjä. Akustisessa on .11 Ernie Ball Earthwoodit (80/20) ja resonaattorissa D'addarion .16 resophonic setti.
McNulty
12.08.2013 19:25:35 (muokattu 12.08.2013 19:27:22)
Yallup: Joskus nuorempana 70-80 luvun vaihteilla suosittiin hiottuja kieliä aivan yleiskielinä sähkökitaroissa. Itse huomasin suuren eron varsinkin otteen vaihdossa, jolloin se "sihahdus" oli vaimeampi. Myös sormet olivat vähemmän lujilla halpisvehkeiden kanssa puuhatessa. Vieläkö niitä nykyään käytellään? Puhutaan jazz-kielistä? Miten saudi mahtaisi muuttua vaikkapa stratossa niiden kanssa? Onko ne nykyään ihan marginaalikieliä?

Kyllä hiottuja kieliä edelleen löytyy... valmistajina D'Addario, GHS, Pyramid, Optima/Maxima, Newtone, Savarez, Thomastik, Dogal, John Pearse jne. Ovat kyllä enemmänkin jazz-kitaristien juttuja (monesti joku Joe Pass Emperor tai vastaavan tyylinen kitara toimii kivasti paksumman hiotun kielisetin kanssa). Vastaavasti taas pop/rock-puolella niitä ei kauheasti suosita, juurikin sen tumman ja jokseenkin jopa "tumpun" soundin takia.

Stratossa hiotut kielet tummentavat/pehmentävät soundia. Mielestäni silloin Stratosta (ja/tai Telestä) jää uupumaan juuri se klangi tahi twängi joka kyseisiin skeboihin ja niiden tuottamiin soundeihin liitetään.

Eli ovat marginaalikieliä, mutta kyllä niitäkin edelleen valmistetaan ja käytetään.
The world suffers a lot. Not because of the violence of bad men but because of the silence of good men.
PurpleCandle
12.08.2013 19:36:59
DR DDT 12 16 20 38 52 60. Vire hoosta hoohon (suomenkieli on kaunista). 20 ei vain meinaa pitää virettä. En tiedä pitäisikö esivenytellä enemmän. Muuten on paras setti mitä olen löytänyt omiin tarkoituksiini.
For what it freedom?
Karhukoira74
13.08.2013 09:05:19

Ite käytän perusvireessä 10-46 settiä, ja C#-vireessä samaa settiä jossa matalin on korvattu .56 irtokielellä (.56-.46-.36) Paksuus on toimiva, mutta nyt tekis lähinnä mieli kokeilla jotain muuta kieltä kun tuota Elixiriä. Sillä olen soittanu kyllä nyt jo useamman vuoden ja olen tykänny, ehkä ne on vähän liukkaat jos jotain moitetta voi sanoa. Mutta säilyttävät sointinsa pitkään, enkä poikki ole saanu soittamalla koskaan. Saa suositella vaihtoehtoja =)
-So many assholes, so few bullets-
Alfons Åberg
13.08.2013 09:21:50
McNulty: Kyllä hiottuja kieliä edelleen löytyy... valmistajina D'Addario, GHS, Pyramid, Optima/Maxima, Newtone, Savarez, Thomastik, Dogal, John Pearse jne. Ovat kyllä enemmänkin jazz-kitaristien juttuja (monesti joku Joe Pass Emperor tai vastaavan tyylinen kitara toimii kivasti paksumman hiotun kielisetin kanssa). Vastaavasti taas pop/rock-puolella niitä ei kauheasti suosita, juurikin sen tumman ja jokseenkin jopa "tumpun" soundin takia.

Stratossa hiotut kielet tummentavat/pehmentävät soundia. Mielestäni silloin Stratosta (ja/tai Telestä) jää uupumaan juuri se klangi tahi twängi joka kyseisiin skeboihin ja niiden tuottamiin soundeihin liitetään.

Eli ovat marginaalikieliä, mutta kyllä niitäkin edelleen valmistetaan ja käytetään.

Itse käytän Pyramidin hiottuja Godinin puoliakustisessa. Sitä ennen oli Thomastikin George Bensonit, mutta Bensonit olivat selkeä pettymys koska siihen hintaan odotukset olivat melko korkealla. Soundi oli jotenkin liian tumppu ja epäbalanssissa. Pyramideihin olen ollut tyytyväinen.
Se vaan tarjoaa myös plussana sen vaihtoehdon, että mutkasta voi poistua tyylikkäässä hallitussa luisussa, jos haluaa. -AWKM jim_fi_we_love_you
jhlamm
13.08.2013 12:48:30
Itsellä on ollut skullsit 10-52 C-vireessä ja ernie ballin (olisko ollut tight fit?) 10-50 D-dropissa. Mukavasti ovat pelittäneet. Vasta monen ajan soittamisen jälkeen on tullut huomattua, että oikeasti valmistajilla on yllättävän suuria eroja. Samoin se että oikeasti vaihtaa uusiin kieliin säännöllisesti tekee ihmeitä, eikä oikeasti kirvele lompakossakaan kauheasti, kun ostaa kerralla isomman mällin jostain kieliä.

Sitten hieman ohi aiheen. Onkohan tommonen 12-60 setti sopiva droppi A:han? Kitarana on perus kuusikielinen 25,5" skaalainen jaska?
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
PurpleCandle
13.08.2013 16:16:00

Sitten hieman ohi aiheen. Onkohan tommonen 12-60 setti sopiva droppi A:han? Kitarana on perus kuusikielinen 25,5" skaalainen jaska?

Luulisi että toimii. Mulla on 12-60 H-vireessä 24.75" skaalalla. Sovittelin tänään 25.5" skaalaiseen tuollaista DR:n settiä ja omaan makuun oli liian löysä. Metallia ei voi soittaa hiplaamalla ja sitten rämisee. DR:llä on se 13-65 settikin.
For what it freedom?
zapateados
12.12.2013 22:34:57
Lainataas vanhaa ketjua; olen etsimässä itselleni kokonaan onttokoppaista Ibanezin tai Epiphonen sähkökitaraa, eli "jatsikoppaa". Olen käynyt testaamassa muutamia potentiaalisia ehdokkaita, mutta kaikissa on tehtaan/liikkeen laittamat vaijerinpaksuiset kielet, todennäköisesti 12-setti. Olen tottunut straton kanssa perus 10-settiin.

Onko kellään kokemuksia ohuempien kielien käyttämisestä budjettiluokan jatsikoppaisissa kitaroissa? Saako perussäädöt kohdalleen ja riittääkö kaularaudassa säätövara? Käsittäkseni tuollaiset kitara on suunniteltu paksummille kielille. Musaliikkeistä on tullut aika vaihtelevia kommentteja, kun olen kysellyt tästä.
"Ain't nobody now can play the blues that I play" - Junior Kimbrough
mattim
12.12.2013 22:51:02 (muokattu 12.12.2013 22:52:42)

zapateados: Lainataas vanhaa ketjua; olen etsimässä itselleni kokonaan onttokoppaista Ibanezin tai Epiphonen sähkökitaraa, eli "jatsikoppaa". Olen käynyt testaamassa muutamia potentiaalisia ehdokkaita, mutta kaikissa on tehtaan/liikkeen laittamat vaijerinpaksuiset kielet, todennäköisesti 12-setti. Olen tottunut straton kanssa perus 10-settiin.

Onko kellään kokemuksia ohuempien kielien käyttämisestä budjettiluokan jatsikoppaisissa kitaroissa? Saako perussäädöt kohdalleen ja riittääkö kaularaudassa säätövara? Käsittäkseni tuollaiset kitara on suunniteltu paksummille kielille. Musaliikkeistä on tullut aika vaihtelevia kommentteja, kun olen kysellyt tästä.

Mene kauppaan ja pyydä heitä vaihtamaan valitsemaasi kitaraan haluamasi kielisetti ja testaa. Ei maksa varmaankaan yli 20 euron. Ei ole tullut vielä vastaan kitaraa, jonka kaula ei olisi 10 settiin normivireessä asettunut. Olen käyttänyt samassa Epin "Lucillessa" .9 hiomatonta ja .13 hiottua settiä ongelmitta.
.
Alfons Åberg
13.12.2013 00:21:15
Ei tule mullakaan mieleen, että olisi kaulan säätövara loppunut. Kuitenkin se on niin pieni liike, mitä sitä säätöruuvia ylipäänsä käytetään. Ehkä todennäköisempi ongelma on, jos kitarassa on puinen trapetsitalla, miten saat punomattoman G:n intonaation kohdilleen.
"Linkkejä artikkeleihin tai tutkimuksiin, joissa Hulkon muusikon uran näytöt todetaan merkittäviksi" -Jazzmies
Master Of The Universe
13.12.2013 12:15:42
Picato. Ysit tai kasit. Nyt kasit sekä LP:ssä että Stratossa.
-Saundi lähtee perseestä-
kekkuliheikki
13.12.2013 12:34:05
D'Addario 10-46 paakielina. Viimeiset 25 vuotta.
En allekirjoita.
barclay
13.12.2013 19:43:23

Sähkiksessä pyrin käyttämään niitä kieliä mitkä tulevat kitaran matkassa tehtaalta mahdollisimman pitkään. Ideaalia on että kielet vaihtuisivat vasta samalla kuin itse kitarakin.

Katkenneiden tilalle olen (muistaakseni) aina vaihtanut D'Addario XL setin kieliä, kymppiä tai ysiä.
Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli www.mikseri.net/kostiainenproj
Pop Corn
13.12.2013 21:24:59
barclay: Sähkiksessä pyrin käyttämään niitä kieliä mitkä tulevat kitaran matkassa tehtaalta mahdollisimman pitkään. Ideaalia on että kielet vaihtuisivat vasta samalla kuin itse kitarakin.

Esimerkillistä toimintaa, keskaria kerskakulutukselle ja soraa porvareiden rattaisiin.

Bonuksena kitaran jälleenmyyntiarvo kasvaa kun siinä on kaikki orkkis osat tallella!
.
Pelimonni
15.12.2013 03:42:05
GHS Boomers 09-46 Set GBCL.
Näitä ilman en pärjää, on tottunut.
Viimeksi tilasin Oulun Kitarapajan kautta läjän.
Monia kitaroita on, ja kaikkiin aina nämä, ja puoliEDDIE askelta alaspäin vire.
juntti_lapista
15.12.2013 18:10:03
daddarion 11-52, d-vireessä. kielten kireys/action suhteen saa täydelliseks :)
'' I hate happy music. I hate when people sing about good things and love and optimism, it's like.... shut the fuck up!'' -Jeff Hanneman
mattim
16.12.2013 21:31:15 (muokattu 16.12.2013 21:31:58)

Aiemmin menin D'Addarion 11-52 seteillä, nykyisin säästölinjalla webstringsin med/heavy (11-56) tai jazz/med (12-52). Akustisissa taitaa olla jotain pinnoitettuja. Kaikki aina normivireessä.
.
Muovinen
16.12.2013 22:52:56

Oon vähän keventäny settejä ja nyt on pääasiassa käytössä Ernie Ballin punasta (10-52) ja keltasta (11-54) Beefy Slinky -settiä. Saatan muistaa gauget väärinki. Keikkakitara on drop-C:ssä ja loput drop-D:ssä. Saatanpa joskus normivireeseenkin nostaa sointurämpäyttelyä varten, mutta harvemmin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)