Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Puhdasta Fender-soundia etsimässä
1 2
Rovaniemenkiertäjä
10.08.2013 14:32:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvät ystävät,
 
Kysymykseni koskee Fender -tyyppisen puhtaan soundin metsästystä ja sopivaa vahvistinta monipuoliseen soittoon. Vanha vitsihän on se, että "hommaa Fenderin vahvistin", mutta haluaisin mennä hieman syvemmälle tässä aiheessa.
 
Tarkoituksena olisi löytää vahvistin, jossa olisi riittävä äänenpaine ns. klubikeikoille ja hyvä ääni kotikäyttöön/studioon. Ääni pitäisi olla tyyliltään mahdollisimman lähellä Fender Twin Reverb "Black Face" -soundia, eli ääni ei saisi mennä ruttuun niillä äänenvoimakkuuksilla millä vahvistinta käytetään. Pidän säröistä, mutta niissä olen tottunut Marshall-maailman tuotoksiin ja tämä Fender tulisi sitten aivan vain puhtaille ja ehkä käytettäväksi amp-in-a-box -pedaalien kanssa.
 
Olen avoin ehdotuksille vahvistimen suhteen ja varsinkin boutique-valmistajien välineiden suhteen minulla on ammottava aukko sivistyksessä. Käyttökokemukset olisivat kova juttu, samoin tieto siitä, että minkälaisilla yhdistelmillä tämä kotikäytön siedettävä äänenpaine (mukavat naapurit mulla kuitenkin on, ei nipottajia) ja riittävä äänenpaine keikoille ilman säröytymistä olisi saavutettavissa.
 
Gabe
10.08.2013 14:41:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rovaniemenkiertäjä: Hyvät ystävät,
 
Kysymykseni koskee Fender -tyyppisen puhtaan soundin metsästystä ja sopivaa vahvistinta monipuoliseen soittoon. Vanha vitsihän on se, että "hommaa Fenderin vahvistin", mutta haluaisin mennä hieman syvemmälle tässä aiheessa.
 
Tarkoituksena olisi löytää vahvistin, jossa olisi riittävä äänenpaine ns. klubikeikoille ja hyvä ääni kotikäyttöön/studioon. Ääni pitäisi olla tyyliltään mahdollisimman lähellä Fender Twin Reverb "Black Face" -soundia, eli ääni ei saisi mennä ruttuun niillä äänenvoimakkuuksilla millä vahvistinta käytetään. Pidän säröistä, mutta niissä olen tottunut Marshall-maailman tuotoksiin ja tämä Fender tulisi sitten aivan vain puhtaille ja ehkä käytettäväksi amp-in-a-box -pedaalien kanssa.
 
Olen avoin ehdotuksille vahvistimen suhteen ja varsinkin boutique-valmistajien välineiden suhteen minulla on ammottava aukko sivistyksessä. Käyttökokemukset olisivat kova juttu, samoin tieto siitä, että minkälaisilla yhdistelmillä tämä kotikäytön siedettävä äänenpaine (mukavat naapurit mulla kuitenkin on, ei nipottajia) ja riittävä äänenpaine keikoille ilman säröytymistä olisi saavutettavissa.

 
Kotimaisia valmistajia kannattaa suosia jos boutique vahvistimet kiinnostaa. Alkuun on pakko kysyä että minkä verran pätäkkää ajattelit tähän sijoittaa? Jos ajattelit satsata oikein kunnolla niin Bluetonella on aika hyvä valikoima Fender tyylisiä vahvistimia, jos taas olet vähän pienemmällä budjetilla liikkeellä niin katso Rikstonen sivut. Kummatkin valmistajat tekevät laadukkaita vahvistimia, asiakaspalvelu ja takuu pelaa myös.
jii.haanpaa
10.08.2013 14:54:16 (muokattu 10.08.2013 14:56:58)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rovaniemenkiertäjä: Hyvät ystävät,
 
Kysymykseni koskee Fender -tyyppisen puhtaan soundin metsästystä ja sopivaa vahvistinta monipuoliseen soittoon. Vanha vitsihän on se, että "hommaa Fenderin vahvistin", mutta haluaisin mennä hieman syvemmälle tässä aiheessa.
 
Tarkoituksena olisi löytää vahvistin, jossa olisi riittävä äänenpaine ns. klubikeikoille ja hyvä ääni kotikäyttöön/studioon. Ääni pitäisi olla tyyliltään mahdollisimman lähellä Fender Twin Reverb "Black Face" -soundia, eli ääni ei saisi mennä ruttuun niillä äänenvoimakkuuksilla millä vahvistinta käytetään. Pidän säröistä, mutta niissä olen tottunut Marshall-maailman tuotoksiin ja tämä Fender tulisi sitten aivan vain puhtaille ja ehkä käytettäväksi amp-in-a-box -pedaalien kanssa.
 
Olen avoin ehdotuksille vahvistimen suhteen ja varsinkin boutique-valmistajien välineiden suhteen minulla on ammottava aukko sivistyksessä. Käyttökokemukset olisivat kova juttu, samoin tieto siitä, että minkälaisilla yhdistelmillä tämä kotikäytön siedettävä äänenpaine (mukavat naapurit mulla kuitenkin on, ei nipottajia) ja riittävä äänenpaine keikoille ilman säröytymistä olisi saavutettavissa.

 
Mitäs tuossa Fenderin Twin Reverbissä sitten on vikana, jos hakusessa on Fenderin Twin Reverb-tsaundi? :D
 
Edit. Aijjaajoo, syvemmälle piti päästä.
 
deltablues
10.08.2013 15:19:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hain itse vahvistinta juuri tuon tyyppiseen tarpeeseen ja päädyin Carr Slant V6:een. Puhdas kanava perustuu 60-luvun puolenvälin blackface twiniin ja särökanava 60-luvun lopun Marshalliin. Tehot voi puolittaa 40 W:sta 22 W:iin. Ei saa parasta soundia kotioloissa, mutta toimii ihan ok. Tone-säädöt vaikuttaa soundiin uskomattoman dynaamisesti ja vahvarista saa melkein mitä vain voi toivoa.
 
National Resonator kicks ass!
Jabe
10.08.2013 15:20:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, yksi tähän liittyvä detalji on ainakin se, että kitarassa ei saa olla liian "kuumat" mikit. Eli mieluummin vintage(henkiset) yksikelaiset. Ei mitkään overwoundsuperturbot. Semmosilla on vaikee saada puhdasta soundia.
 
Hynkel
10.08.2013 19:41:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laita Bluetonen Matille ja Harrylle viestiä, kannattaa minunkin mielestäni. Heillä on taito tehdä Black Face-tyyppinen vahvistin siten että siinä on juuri "oikeat" muutokset vrt. vanhoihin jos haluaa päästä syvemmälle.
 
Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají.
moikki
10.08.2013 19:57:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fender deluxe reverb amp
 
Croowed - Savo Rock n roll
johanssen
10.08.2013 20:10:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel: Laita Bluetonen Matille ja Harrylle viestiä, kannattaa minunkin mielestäni. Heillä on taito tehdä Black Face-tyyppinen vahvistin siten että siinä on juuri "oikeat" muutokset vrt. vanhoihin jos haluaa päästä syvemmälle.
 
Hynkeliä kompaten: Bluetonelta saa rahoilleen todella vastinetta. Ainakin siihen saakka, kunnes se kumma tuttu tunne kamarunkkauksesta taas iskee...
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
Vallu-Veke
10.08.2013 20:43:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän VVR lisäksi, niin eikö se ole siinä?
 
http://www.bluetone.fi/fi/bluetone-black-face/
 
Rovaniemenkiertäjä
10.08.2013 21:03:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia avusta, tuo Bluetone on nyt sitten kiinnostuksen kohteena, nimenomaan tämä edellisessä viestissä linkitetty. Tuossa on aika hyvin lisäksi tuotu esille Deluxen ja Twin Reverbin eroa säröytymisen suhteen, eli eiköhän se ala olla siinä.
 
Kaiutinelementeistä ja kaapeista sitten sen verran, että mikä sopii mielestänne parhaiten puhtaaseen Fender-soundiin? Marshall ja Celestion Vintage 30 takaa suljetuilla komeroilla on se legendaarinen marsujuttu, mutta miten on Fenderien laita? Pitäisikö olla takaa avoimet kaapit ja mitkä kaiuttimet sopivat sitten sellaisiin parhaiten?
 
petrip
10.08.2013 21:44:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppaan nimimerkkiä jii.haanpaa, miksi lähteä merta edemmäs kalaan? Fender kuulostaa Fenderille ja Bluetone Bluetonelle. Näin se vaan menee.
 
Rovaniemenkiertäjä
11.08.2013 00:12:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Twin Reverbin ongelma on se, että se herää kuuleman mukaan henkiin vasta ns. stadion-volyymeissä. Tämän vuoksi hakusessa olisi jokin vastaavahko, mutta hieman vähäisemmille äänenpainotasoille tarkoitettu vahvistin.
 
mpekkanen
11.08.2013 00:49:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rovaniemenkiertäjä: Twin Reverbin ongelma on se, että se herää kuuleman mukaan henkiin vasta ns. stadion-volyymeissä. Tämän vuoksi hakusessa olisi jokin vastaavahko, mutta hieman vähäisemmille äänenpainotasoille tarkoitettu vahvistin.
 
Pystyykös tähän vaikuttamaan millään keinokuormalla?
 
hallu
11.08.2013 01:16:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Pystyykös tähän vaikuttamaan millään keinokuormalla?
 
Osittain mutta ei kokonaan. Keinokuormalla voipi vahvistinta luukuttaa jolloin saadaan haju siitä soundista, mutta keinokuorman ongelma on että se laskee äänen painetta -> ilma ei liiku, vaan vain värisee-> sukat ei pyöri jalassa samalla tavalla. Jos jokin on suunniteltu soundaamaan hyvältä korvatulpat päässä (siksi kai fenkuissa on se bright kytkin;-) ), niin ei se makkarivolumeilla kuulosta samalta.
 
Se ei silti tarkoita etteikö se voisi kuulostaa kohtuullisen hyvältä, mutta ihan sama juttu se vaan ei ole koska niitä desibelejä puuttuupi.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
mpekkanen
11.08.2013 01:42:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Osittain mutta ei kokonaan. Keinokuormalla voipi vahvistinta luukuttaa jolloin saadaan haju siitä soundista, mutta keinokuorman ongelma on että se laskee äänen painetta -> ilma ei liiku, vaan vain värisee-> sukat ei pyöri jalassa samalla tavalla. Jos jokin on suunniteltu soundaamaan hyvältä korvatulpat päässä (siksi kai fenkuissa on se bright kytkin;-) ), niin ei se makkarivolumeilla kuulosta samalta.
 
Se ei silti tarkoita etteikö se voisi kuulostaa kohtuullisen hyvältä, mutta ihan sama juttu se vaan ei ole koska niitä desibelejä puuttuupi.

 
Kyllä tämä oli tiedossa ja ihan samaa mieltä olenkin. Tarkoitin kyllä ,että sillä keinokuormalla saisi sitä volumea tiputetteua hieman keikoille ja treeneihin. Siihen se voisi olla jonkinlainen hätäratkaisu ( ehkäpä jopa ihan hyväkin ),mutta jos jotain kerrostalon makuuhuone volumea ollaan etsimässä niin silloin kannattaa unohtaa tämä juttu.
 
Makuuhuone vahvariksi kannattaa miettiä ihan toista peliä muutenkin kuin se millä heittää treenejä ja keikkoja.
 
Hynkel
11.08.2013 06:48:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Makuuhuone vahvariksi kannattaa miettiä ihan toista peliä muutenkin kuin se millä heittää treenejä ja keikkoja.
 
Usein näin, muttei suinkaan aina. Stadionhevit erikseen, mutta kyllä meikältä ainakin sujuu kotona ja treeniksellä Bluetonen ja JTM:n käyttö. Ihan soitettavasta musasta ja soittajista kiinni, mutta toki miettimisen arvoinen asia.
 
Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají.
Vallu-Veke
11.08.2013 07:40:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten tää Bluetonen VVR toimii kotivolyymeilla?
http://www.bluetone.fi/fi/tube-amp- … ietoa-muusikoille-ja-putkimiehille/
 
Olen Bluetonesta kiinnostunut jo pelkästään tuon VVR:än takia, muttei ole kokemusta. 15W fenderiäkin pitää luukuttaa aikalailla, jotta fender-soundia irtoaa, niin tuota olen hieman katsellut ongelmaan ratkaisuksi.
 
Kuha
11.08.2013 08:21:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rovaniemenkiertäjä: Twin Reverbin ongelma on se, että se herää kuuleman mukaan henkiin vasta ns. stadion-volyymeissä. Tämän vuoksi hakusessa olisi jokin vastaavahko, mutta hieman vähäisemmille äänenpainotasoille tarkoitettu vahvistin.
 
Sitä varten on Fender Pro Reverb.
 
Old Fenders never die
mopar
11.08.2013 09:56:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuha: Sitä varten on Fender Pro Reverb.
 
Haa, kerkesit ensin. Tätä olisin minäki tarjonnu vaihtoehdoksi. Headroomia riittää, ja speduista säröt...
 
http://muusikoiden.net/dyn/users/112469.jpg
hallu
11.08.2013 12:08:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Kyllä tämä oli tiedossa ja ihan samaa mieltä olenkin. Tarkoitin kyllä ,että sillä keinokuormalla saisi sitä volumea tiputetteua hieman keikoille ja treeneihin. Siihen se voisi olla jonkinlainen hätäratkaisu ( ehkäpä jopa ihan hyväkin ),mutta jos jotain kerrostalon makuuhuone volumea ollaan etsimässä niin silloin kannattaa unohtaa tämä juttu.
 
Makuuhuone vahvariksi kannattaa miettiä ihan toista peliä muutenkin kuin se millä heittää treenejä ja keikkoja.

 
Joo juurikin noin. Mulla keinokuorma on ollut tosi käyttökelpoinen kaveri ja auttanut monessa tilanteessa. Keinokuormissa on käsittääkseni eroja ja itselläni on kokemusta tuosta Koch LB120 kuormasta, joka on monipuolinen ja hyvä mutta syö vähän tonea isoilla vaimennuksilla. Jos säröjä ei tarvitse niin 12AY7 etuasteputket ovat erinomainen vaihtoehto ja aika paljon halvempi ratkaisu kuin keinokuorma (riippuen tietenkin mitkä putket siellä on valmiiksi, mutta siis vähemmän tehokkaat etuasteputket).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «