Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä vahvistin olisi hyvä heavy metallin soittamiseen?
1 2
Victims of Fate
07.08.2013 01:31:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Line 6 Spider IV 15 W vahvistin ja sen kanssa olen käyttänyt Boss Metal Zone Super Distortion pedaalia. Kitarani on Perus Stratocaster, jossa DiMarzio Super Distortion tallassa ja 2x single coil, kaulassa ja keskimikkinä. Nyt haluaisin hankkia paremman, tehokkaamman vahvistimen hevin soittamiseen, koska nykyinen vahvistin ei todellakaan ole riittävän hyvä. Olen ajatellut vahvistinta pääasiassa kotikäyttöön, mutta myös satunnaisille keikoille, joten joku 50W-60W voisi riittää. En oikein ole putkivahvistimen kannalla - olen combon, jopa trankun kannalla.

Soittelen yleensä perinteistä melodista heviä, esim. Helloween, Gamma Ray, Judas Priest, Iron Maiden, Accept jne. Välillä myös Speed ja Thrash Metallia.

Vahvistimen aion hankkia käytettynä. Hintaluokka voisi olla 150-300€. Olen kelannut Marshall AVT-50W comboa 240€:lla käytettynä - olisiko se hyvä diili hevin soittamista ajatellen vai onko parempia vaihtoehtoja?

Saa ehdottaa hyvää vahvistinta hevin soittamiseen - hyvät neuvot ja vinkit tervetulleita, kiitos!
 
AngieRainbow
07.08.2013 02:01:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli tommonen: http://www.thomann.de/fi/roland_cub … id=c666af01caa26a3d7b468600f5c06f68
 
Soittelin sillä paljon kotosalla ja parit keikat. Esim. tuo omissa kuvissa oleva keikkakuva on Tampereen Jack the Roostersista ja soittettu juurikin tommosella. Siinä oli hyvä se JC Clean ja säröt laitoin Boss MD-2 pedaalista. Eipä mulle kukaan saundeista valittanut. Käytettynä on nytkin yksi torilla 200 eurolla. Tehot riittää hyvin bändin kanssa soittamiseen.
 
Tai itseasiassa mulla oli Cube 80X, mutta se on lähes samanlainen kuin tuo 80XL.
 
Tässä ihan ok demo: http://www.youtube.com/watch?v=JtFHi30txis
 
Vahvisten kanssa kannattaa kuitenkin kokeilla aina itse. Mä kävin joskus aikoinaan kaikki Tampereen liikkeet läpi ja ostin sitten ton cube 80x:n. Soittelin noin 10 eri vahvistimella ennen kuin ostin ton. Nämä on niin makuasioita, että kannattaa kokeilla itse.
 
Mä en kyllä ostaisi ton hintaluokan Marshallia. Ne on perseestä.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
JaaGeRMaisTeR
07.08.2013 02:19:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bug era duppiduu ja kääppi.. Lähtee hevi ja henkseli..
 
*Maailma on potta*
s8na
07.08.2013 09:14:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tech 21 TM 60. Trankkukombojen kungu. Saattais 300 e lähteä käytettynä. Erihyvät rässit oon tuosta keikalla kuullu loihdittavan.
 
reative
07.08.2013 09:18:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaaGeRMaisTeR: Bug era duppiduu ja kääppi.. Lähtee hevi ja henkseli..
 
Tämä, mutta kompona kuten ap tahtoi. Tulee muskelia kummasti kun tollasta 6262 2x12 kompoa kanniskelee, taikka sitten pyörät alle ja narun perään ;).
 
Mutta ihan truu wöörd, kannattaa tsekkaa noi bugerat vaikket nyt niin putkistyrkasta välitäkkään taikka sitten edelleen liputan vanhojen vs mursujen puolesta, sellasella varmasti taittuu parin spedun kanssa kaikki alkupostauksessa mainitut soitto- ja lauluyhtyeet;).
 
Taikka taikka, sittenhän olisi sellainen epeli kun vox xl sarja, noihan on vähän rankempaan musiikkiin.
 
Laulava Kylätohtori
07.08.2013 09:21:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli joskus Marshallin Valvestate 8080. Judas Priestiä ja Deep Purplea sillä tuli soiteltua, mutta en muista oliko soundi ns. oikeasti hyvä vai huono. Silloin se ainakin kelpasi.
 
Eikös se ole trankku, ainakin sellainen käsitys mulla on aina ollut...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
reative
07.08.2013 09:38:58 (muokattu 07.08.2013 09:40:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mulle ainakin 8080 kelpasi, kunnes eräissä kohtalokkaissa reeneissä kirjaimellisesti levisi. Lattialle. Hintaisekseen eteviä pelejä noi valvestaten ykkössarjalaiset ovat kyllä. Nyt on mulla vs100r kotona, enkä senkään ostoa ole katunut hetkeäkään.
 
Mutta (kuulemani mukaan) noihin kolmossarjalaisiin ei kannata sekaantua.
 
Ja niissähän on siellä etusessa yksi putki, ja oman kokemuksen mukaan se vaikuttaa soundiin ihan jonkin verran.
 
ot vi**u mitä paskaa nää lumiat oikeasti on...
 
RaskasMielinen
07.08.2013 21:22:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melodista heviä siis... Ainakin itselleni se tarkoittaa paljon nyansseja, jotka lähtee sormien päästä - jos osaisin - ja joita ei oikein saa kuulumaan ilman sitä täysputkivahvistimen soundia.
 
Itse ostin aikanaan Linja6 Spiderin tilalle/rinnalle Wanhan Marsun VS100:en, kun kyllästyin Spiderin kliinisiin mallinnoksiin (jotka nekin toki aluksi kuulostivat upeille). Tunne oli että wow, tässähän on nyt sitä eloisuutta. VS100:ssa siis tosiaan on putkietunen (käyttäytyy muistaakseni hieman eri tavalla kuin 8080-mallissa?). Kyllä se putki nähdäkseni siihen soundiin vaikuttaa, ainakin vähän.
 
Mutta, mutta sitten hankinkin ensimmäisen oikean täysputkikoneeni (taisi olla ENGL Powerball) ja siihen se VS100:lla soittaminen sitten jäikin. Tuollainen ENGL ei tietenkään mahdu kaiutinkaappeineen budjettiisi mutta hintahaarukkasi kutakuinkin osuvia putkicomboja täältä mnetin torilla kyllä pyörii jos on malttia kytätä, selvittää netistä heti speksit ja arvostelut sekä sännätä kumit sauhuten hakemaan vaikka vähän pidemmänkin matkan päästä. Homman nimi on se, että hyvään tilaisuuteen pitää tarttua heti (luetaan: siltä istumalta, saman tien).
 
Noita vanhoja made in England Marshall Valvestate VS100R -comboja tosin pyörii mnetin torilla aina välillä aivan törkeän hävyttömän halvalla. Siksi en omaanikaan ole myymässä, vaikka en sillä soittelekkaan. Toimittaa soittohuoneessani "pääkallopöydän" virkaa ja on muistona omien löytöretkieni alusta:)
 
Mene härskisti johonkin kivijalkakauppaan testaamaan puoleksi päivää kaiken maailman vahvistimia. Postaat sitten uudestaan tähän ketjuun ja kerrot tarvitsetko nimen omaan ja aivan ehdottomasti sittenkin sen putki(combon)...;) Voihan käydä niin, että menet innoissasi ylitäämään budjettisi pahemman kerran (tai ainakin jonkin verran) ja roudaat sieltä liikkeestä jotakin tuliterää ja takuunalaista mukanasi:D
 
jhlamm
07.08.2013 22:30:13 (muokattu 07.08.2013 22:30:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tykätään nyt mahdollisuudeksi vielä peavey vypyr 60 tube mallintava, tai saman lafkan joku vypy sarjan peli ilman putkia. Mielestäni soundit on metalli ja heavy kategoriassa aika omiaan ja hintaan nähden jopa loistavat.
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Victims of Fate
10.08.2013 10:44:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Mulla oli tommonen: http://www.thomann.de/fi/roland_cub … id=c666af01caa26a3d7b468600f5c06f68
 
Soittelin sillä paljon kotosalla ja parit keikat. Esim. tuo omissa kuvissa oleva keikkakuva on Tampereen Jack the Roostersista ja soittettu juurikin tommosella. Siinä oli hyvä se JC Clean ja säröt laitoin Boss MD-2 pedaalista. Eipä mulle kukaan saundeista valittanut. Käytettynä on nytkin yksi torilla 200 eurolla. Tehot riittää hyvin bändin kanssa soittamiseen.
 
Tai itseasiassa mulla oli Cube 80X, mutta se on lähes samanlainen kuin tuo 80XL.
 
Tässä ihan ok demo: http://www.youtube.com/watch?v=JtFHi30txis
 
Vahvisten kanssa kannattaa kuitenkin kokeilla aina itse. Mä kävin joskus aikoinaan kaikki Tampereen liikkeet läpi ja ostin sitten ton cube 80x:n. Soittelin noin 10 eri vahvistimella ennen kuin ostin ton. Nämä on niin makuasioita, että kannattaa kokeilla itse.
 
Mä en kyllä ostaisi ton hintaluokan Marshallia. Ne on perseestä.

 
Ok, kiitos Cube 80XL vinkistä. Kokeilin tuossa kyseistä vahvistinta ja oliha se iha jees, mutta ei täysin sellainen mitä oon hakemassa. Mitenkä tuon hintaluokan Marshallit on perseestä? Marshallithan on laatuvehkeitä ja makuasiahan se on minkälaisesta soundista diggailee vai mitä...
 
Victims of Fate
10.08.2013 10:50:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Mulla oli joskus Marshallin Valvestate 8080. Judas Priestiä ja Deep Purplea sillä tuli soiteltua, mutta en muista oliko soundi ns. oikeasti hyvä vai huono. Silloin se ainakin kelpasi.
 
Eikös se ole trankku, ainakin sellainen käsitys mulla on aina ollut...

 
OK, kyllä Marshallit hyviä on. Mulla on yksi nyt tässä lainassa - sattumoisin Marshall Evt50W ja kyllä siitä lähtee sellaset soundit ku haluun - diggaan suuresti. Ainoo vaan että mietin sitä, että hinta sille on around 200€. Sitten löysin muusikoiden.netin torilta Marshall VS100R eli 100 watin vahvistimen, jota myydään 240€:lla eli lähes samalla hinnalla. Onko näissä vahvistimissa mitään suurta eroa kun vertaa niitä toisiinsa (siis muuta kuin wattimäärä) - tiedättekös?
 
Kumpi kannattaisi ottaa... ja pystyyköhän tolla 100W Marsulla soittaan hyvin hiljaakin - Onko tehoa mahdollista säätää mistään pienemmäksi vai onko volume-kytkimen pyörittäminen ainoa tapa vähentää ulostulevaa ns. "meteliä".
 
Victims of Fate
10.08.2013 10:57:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Mulla oli joskus Marshallin Valvestate 8080. Judas Priestiä ja Deep Purplea sillä tuli soiteltua, mutta en muista oliko soundi ns. oikeasti hyvä vai huono. Silloin se ainakin kelpasi.
 
Eikös se ole trankku, ainakin sellainen käsitys mulla on aina ollut...

 
Niin Ja nämä Marshallin Valvestatet ovat mielestäni kyllä combovahvistimia, joissa on etuasteessa 1 putki. En ihan täysputkivahvistimesta tiedä - ovat hyvin kalliita ja soundi ei välttämättä iha sellanen mitä haen.
 
mpekkanen
10.08.2013 10:58:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyyhän tuolta Line6 toki tehoiltaan suurempiakin vahvistimia ja varmaan mahtuu tuohon sinun hintahaarukkaan. Vielä kun myyt tuon pois niin saat siitäkin jonkin verran hilloa.
 
Parhaiten löydät itsellesi sopivat laitteet kokeilemalla erilaisia vahvistimia. Neuvoja voi toki moni antaa ,mutta sitä ei voi kukaan taata että ne menisivät sitten oikein. makuja on niin monenlaisia.
 
kuitenkin jos olet sillä Line6 soitellut niin ainakin sen soundimaailma on tullut tutuksi ja noissa isommissa peleissä on myös isompi kaiutin joka on ehkä parempi jos haetaan heavy soundia. Taitavat olla myös soundienkin suhteen monipuolisempiä nämä isomman koon Line6 vahvistimet.
 
Varmaan kaikkein järkevintä olisi käydä lähimmässä soitinliikkeessä kokeilemassa erilaisia vaihtoehtoja.
 
Line6 isommat combot ovat kuitenkin aika edullisia ainakin jos käytettynä ostaa. Ei siihen rahaan ihan kauheasti ainakaan mitään täysputki Marshall vahvareita osteta.
 
Victims of Fate
10.08.2013 11:07:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Löytyyhän tuolta Line6 toki tehoiltaan suurempiakin vahvistimia ja varmaan mahtuu tuohon sinun hintahaarukkaan. Vielä kun myyt tuon pois niin saat siitäkin jonkin verran hilloa.
 
Parhaiten löydät itsellesi sopivat laitteet kokeilemalla erilaisia vahvistimia. Neuvoja voi toki moni antaa ,mutta sitä ei voi kukaan taata että ne menisivät sitten oikein. makuja on niin monenlaisia.
 
kuitenkin jos olet sillä Line6 soitellut niin ainakin sen soundimaailma on tullut tutuksi ja noissa isommissa peleissä on myös isompi kaiutin joka on ehkä parempi jos haetaan heavy soundia. Taitavat olla myös soundienkin suhteen monipuolisempiä nämä isomman koon Line6 vahvistimet.
 
Varmaan kaikkein järkevintä olisi käydä lähimmässä soitinliikkeessä kokeilemassa erilaisia vaihtoehtoja.
 
Line6 isommat combot ovat kuitenkin aika edullisia ainakin jos käytettynä ostaa. Ei siihen rahaan ihan kauheasti ainakaan mitään täysputki Marshall vahvareita osteta.

 
Näinhän se on, että ne on edullisia. Olen soitellut yhdellä treenikämpällä isommallakin spidukalla - taisi olla 75W tjs. Oli ihan jees vahvistin. En kuitenkaan haluaisi pysyä samassa merkissä, koska on vähä huonoja kokemuksia tosta omasta 15W spidukastani ja lähes kaikkihan niitäkin haukkuu :(.
 
Täysputki-Marshalleita en ole hankkimassakaan, vaan Marshallin combovahvistin kelpaa - niissähän on etuasteessa yksi putki. Olen yhtä sellaista nyt pikkusen testaillutkin - on 1 50W Valvestate lainassa. Ja siitä kyllä lähtee hyvät soundit - sellaset mistä tykkään. Ainakaan ei kuulosta kliiniseltä niinku monesti nuo pelkät transistorivahvistimet vaan selkeästi aidommalta - elävämmältä.
 
Nyt vain pohdin, että pitäisikö ostaa tuo Marshall evt-50W 200€:lla vai melkei samalla hinnalla eli 240:lla Marshallin VS100R, jossa on 100W.
 
Sillä pärjäisi varmasti isommillakin keikoilla tulevaisuutta ajatellen, mutta miten se sitten soveltuu kotisoittoon kun watteja on se 100.
 
Mandarax
10.08.2013 11:13:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollaiseksi budjettiluokan hevimörssäriksi ehdottaisin kokeilemaan Peaveyn Vypyriä joka on suunnattu enemmän raskaamman musiikin puolelle (vahvistinmallinnoksissa löytyy kuitenkin myös kevyempää vahvistinarsenaalia), mallintava trankkuvehje siis.
 
Esim tuosta Torilta halvalla hyvä setti jolla pärjää vaikka bändinkin kanssa ja pystyy soittamaan myös hiljaa siellä makkarin nurkassa. Tuossa 75w versiossa on myös erillinen tehonsäätö juurikin kotikäyttöä ajatellen joten kotioloissa hissutellessa voi wattimäärää rajoittaa sopivan pieneksi.
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=774863
 
Tuossa linkin takana siis 75w versio jossa Sanpera-pedaali mukana 170€ (pelkkä footswitch maksaa jo reippaan huntin uutena). Itse käytän myös kotosalla tuollaista Vypyriä ja hyvin on hoitanut hommansa jo pari vuotta. Kantsuu ainakin testata.
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
s8na
10.08.2013 11:26:48 (muokattu 10.08.2013 11:31:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Victims of Fate: Sillä pärjäisi varmasti isommillakin keikoilla tulevaisuutta ajatellen, mutta miten se sitten soveltuu kotisoittoon kun watteja on se 100.
 
VS100R toimii hiljaakin. Noissa voi usein olla vähän rohinoita potikoissa, siitä pääsee sellasella sprayllä jota suihkitaan niihin siisään. Pitää avata sit koppa siitä.
 
Koitaha ettiä se ensimmäisen sarjan valvestate, ne on m.net:stä selattuna parhaita. Eli VS8080. Torilla ois Kempeleellä yks pikkuvikainen.
 
http://www.youtube.com/watch?v=AN8CFkLsRko
 
Victims of Fate
10.08.2013 11:34:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mandarax: Tuollaiseksi budjettiluokan hevimörssäriksi ehdottaisin kokeilemaan Peaveyn Vypyriä joka on suunnattu enemmän raskaamman musiikin puolelle (vahvistinmallinnoksissa löytyy kuitenkin myös kevyempää vahvistinarsenaalia), mallintava trankkuvehje siis.
 
Esim tuosta Torilta halvalla hyvä setti jolla pärjää vaikka bändinkin kanssa ja pystyy soittamaan myös hiljaa siellä makkarin nurkassa. Tuossa 75w versiossa on myös erillinen tehonsäätö juurikin kotikäyttöä ajatellen joten kotioloissa hissutellessa voi wattimäärää rajoittaa sopivan pieneksi.
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=774863
 
Tuossa linkin takana siis 75w versio jossa Sanpera-pedaali mukana 170€ (pelkkä footswitch maksaa jo reippaan huntin uutena). Itse käytän myös kotosalla tuollaista Vypyriä ja hyvin on hoitanut hommansa jo pari vuotta. Kantsuu ainakin testata.

 
Ok, mallintavaa transistorivehjettä en mielellään ottaisi, kun minulla on sellaisesta kokemusta ihan riittävästi omastakin takaa. Ääni ei ole riittävän eläväinen makuuni.
Voin sanoa, että combovahvistimesta diggaan enemmän... siinähän on saatu yhdistettyä ns. putki- ja transistorivahvistimien hyvät puolet. Ainakin Marshallin valvestateissa on etuasteessa yksi putki, joka antaa oman mukavan lisänsä, sitä aitoutta soundiin.
 
Niin Vypyr olisi kyllä tehonsäädön osalta hyvä, mutta ehkei kuitenkaan.
 
Uskoisin pärjääväni todella hyvin tuolla Marsu 50W Valvestatellakin, koska soitan kotona ja aion tehdä pieniä ns. klubikeikkoja tulevaisuudessa.
 
Ajattelin vain kysyä teiltä asiantuntijat, että onko tuossa Marshall EVT-50 ja Marshall VS100R- vahvistimissa muuta eroa esim. sound qualityn suhteen - muutoin laadullisesti kuin tuo wattimäärä?
 
Victims of Fate
10.08.2013 11:35:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: VS100R toimii hiljaakin. Noissa voi usein olla vähän rohinoita potikoissa, siitä pääsee sellasella sprayllä jota suihkitaan niihin siisään. Pitää avata sit koppa siitä.
 
Koitaha ettiä se ensimmäisen sarjan valvestate, ne on m.net:stä selattuna parhaita. Eli VS8080. Torilla ois Kempeleellä yks pikkuvikainen.
 
http://www.youtube.com/watch?v=AN8CFkLsRko

 
Kiitos, tässähän se vastaus tulikin sitten. Pitää tsiigailla noita.
 
ancci
10.08.2013 12:27:15 (muokattu 10.08.2013 12:31:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=750446
 
Tuota voisin suositella. Ihan mehevä soundi hintaisekseen.
 
http://www.youtube.com/watch?v=B0oalWnlcR8
 
Gabe
10.08.2013 13:01:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkäs Blackstar ID:60 toimisi?
 
http://www.musamaailma.fi/blackstar-id-60tvp-h-kitaranuppi.html
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «