Aihe: Bogner ALE-hintaan Musamaailmasta!
1 2 3
Kivijalka
09.08.2013 14:35:50
naavanka_: Näin se kuitenkin menee.
Kaveri on ollut tiimarissa töissä joskus ja sanoi että tätä tehdään jatkuvasti.
Itse olin kaupassa X aikoinaan hetken ja sama homma.

Näinpä. Normimeininkiä.
"Once again the gods spread the cheeks to ram cock in fucking ass!"
naavanka_
09.08.2013 14:57:32
Kivijalka: Näinpä. Normimeininkiä.

Laki on kiva mutta ei sama kaikille.
Eikun.
s8na
09.08.2013 21:29:13

the-Antero: Jaa nää vai? http://www.mytrendyphone.fi/shop/so … y-ericsson-avaustyokalu-10252p.html

Noissa on varmaan hyvä tone kun on noin kalliita. Tilaampa sata ja myyn parin vuoden päästä vintagena.
PurpleCandle
10.08.2013 00:51:19
the-Antero: Jaa nää vai? http://www.mytrendyphone.fi/shop/so … y-ericsson-avaustyokalu-10252p.html

Nokialla näyttää olevan vähän laadukkaampi :D
For what it freedom?
mpekkanen
10.08.2013 01:45:36
Tämä minun kirjoitus ei liityy Musamaailmaan tai Bogneriin mitenkään.

Monesti vaan tuntuu ,että tietty ryhmä ihmisiä on heti kiinnostunut ihan kaikesta jos sitä mainostetaan halvalla tai sitä muutoin kehutaan todella hyväksi. Siitäkin huolimatta ,että se ei ole mitenkään hyvää tai edes halpaa.
Jos Suomeen alkaisi vaikka joku ihan laadukkaita kitaravermeitä myyvä yritys tuomaan Kiinasta pedaaleja jotka maksavat vaikka noin 10 euroa kappale ja niitä myytäisiin 200 eurolla niin väittäisin ,että kyllä niitä aika monta menisi kaupaksi ennenkuin ne huonoksi haukuttaisiin. Jos olisi vielä erilaisissa musiikkilehdissä ja netissä ylistäviä arviota niistä.

Tämä on tietysti siinä mielessä nykyaikaan ihan mahdotonta kun kaiken tavaran arvon saa niin helposti selville. Entäs jos se olisi sen liikkeen aivan oma "tuote/merkki" jota olisi todellisuudessa tilattu jostain aasiasta ja heitetty vaan paremmannäköisiin kuoriin täällä Suomessa (ja muutenkin Customoitu ulkoasua ja vaihdettu jakkeja jne...), niin silloin sen alkuperän paljastuminen ei ainakaan ihan heti tulisi ilmi. Ja kyllähän sitäkin voitaisiin monella tapaa tehdä/muuttaa ,ettei sitä purkkia aukaisemallakaan ihan joka kaveri tiedä mitä se on syönyt.

Tuntuu siltä ,että ihan kaikki ei sitä laatua itse huomaa, vaikka sen halvalla saisi tai jos se on tarpeeksi kallista niin sen on oltava jotenkin todella hyvää?
Eihän tämä tietenkään kaikkia soittajia koske, mutta kyllä näitäkin kavereita on joilla ei tunnu olevan mitään hajua siitä mitä kannattaa mistäkin maksaa. Osa ostaa/tilaa vieläpä ilman kokeilemista ja ovat tyytyväisiä...
naavanka_
10.08.2013 05:49:33 (muokattu 10.08.2013 05:51:24)
mpekkanen: Tämä minun kirjoitus ei liityy Musamaailmaan tai Bogneriin mitenkään.

Monesti vaan tuntuu ,että tietty ryhmä ihmisiä on heti kiinnostunut ihan kaikesta jos sitä mainostetaan halvalla tai sitä muutoin kehutaan todella hyväksi. Siitäkin huolimatta ,että se ei ole mitenkään hyvää tai edes halpaa.
Jos Suomeen alkaisi vaikka joku ihan laadukkaita kitaravermeitä myyvä yritys tuomaan Kiinasta pedaaleja jotka maksavat vaikka noin 10 euroa kappale ja niitä myytäisiin 200 eurolla niin väittäisin ,että kyllä niitä aika monta menisi kaupaksi ennenkuin ne huonoksi haukuttaisiin. Jos olisi vielä erilaisissa musiikkilehdissä ja netissä ylistäviä arviota niistä.

Tämä on tietysti siinä mielessä nykyaikaan ihan mahdotonta kun kaiken tavaran arvon saa niin helposti selville. Entäs jos se olisi sen liikkeen aivan oma "tuote/merkki" jota olisi todellisuudessa tilattu jostain aasiasta ja heitetty vaan paremmannäköisiin kuoriin täällä Suomessa (ja muutenkin Customoitu ulkoasua ja vaihdettu jakkeja jne...), niin silloin sen alkuperän paljastuminen ei ainakaan ihan heti tulisi ilmi. Ja kyllähän sitäkin voitaisiin monella tapaa tehdä/muuttaa ,ettei sitä purkkia aukaisemallakaan ihan joka kaveri tiedä mitä se on syönyt.

Tuntuu siltä ,että ihan kaikki ei sitä laatua itse huomaa, vaikka sen halvalla saisi tai jos se on tarpeeksi kallista niin sen on oltava jotenkin todella hyvää?
Eihän tämä tietenkään kaikkia soittajia koske, mutta kyllä näitäkin kavereita on joilla ei tunnu olevan mitään hajua siitä mitä kannattaa mistäkin maksaa. Osa ostaa/tilaa vieläpä ilman kokeilemista ja ovat tyytyväisiä...

Miksei se laatu voisi olla hyvää vaikka ne purkit (tai mitkä tahansa) olisivat Kiinasta tilattua bulkkitavaraa?
Ihmiset mieltävät usein korkean hinnan yhtenä laadun takeena, ei sitä eroa oikeasti kuule onko purkki piirilevyllä vai käsin kolvattu jos kytkis ja komponentit ovat samat.

Yleensäkin jos firma on iso ja tuotteiden kysyntä nousee, ulkoistetaan tekeminen jonnekin muualle kun kysyntään ei pystytä enää itse vastaamaan.
On aivan sama jos tuote on halvalla Kiinassa kasattu kunhan viimeistään yrityksen oma laadunvalvonta pelaa.

Tokihan jos tämä selviää tuotteeseen uskovalle ja tyytyväiselle kuluttajalle niin paska osuu tuulettimeen.

Tälläkin palstalla on monta maailman parasta "USA" Stratoa ym. mennyt paaliin kun onkin niiden huomattu olevan jotain aivan muuta.
Eihän se saundi voi olla niin hyvä tai ainakaan parempi.
Laulava Kylätohtori
10.08.2013 09:42:57
mpekkanen: ...

Näinhän se vähän menee. Ja itsekin olen taipuvainen arviomaan laatua myös hinnan mukaan.

Mutta tuosta kiinan-pedaali-kalliilla-uudella-nimellä-hommasta on oikein käytännön esimerkki olemassa. Freekish Blues Alpha Drivehan oli joku Joyo tms., mutta vain eri kuorilla ja komponentit sotkettuna. Hinta oli kymmenkertainen ja ylistystä riitti siihen asti, että käry kävi. Toki he pari kompnenttia olivat vaihtaneet, tiedä sitten oliko se lisähinnan arvoista...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
mpekkanen
10.08.2013 10:15:19
naavanka_: Miksei se laatu voisi olla hyvää vaikka ne purkit (tai mitkä tahansa) olisivat Kiinasta tilattua bulkkitavaraa?
Ihmiset mieltävät usein korkean hinnan yhtenä laadun takeena, ei sitä eroa oikeasti kuule onko purkki piirilevyllä vai käsin kolvattu jos kytkis ja komponentit ovat samat.

Yleensäkin jos firma on iso ja tuotteiden kysyntä nousee, ulkoistetaan tekeminen jonnekin muualle kun kysyntään ei pystytä enää itse vastaamaan.
On aivan sama jos tuote on halvalla Kiinassa kasattu kunhan viimeistään yrityksen oma laadunvalvonta pelaa.

Tokihan jos tämä selviää tuotteeseen uskovalle ja tyytyväiselle kuluttajalle niin paska osuu tuulettimeen.

Tälläkin palstalla on monta maailman parasta "USA" Stratoa ym. mennyt paaliin kun onkin niiden huomattu olevan jotain aivan muuta.
Eihän se saundi voi olla niin hyvä tai ainakaan parempi.

Kyllähän tämä on juurikin näin. Monesti voi joku halpa pedaali olla jopa varsin hyvä jos sitä käytetään oikeassa paikassa ja se on osaavissa käsissä.

Jos soittotaito ei ole hyvä niin kyllä se yksi sointu voi hyvällä kitaralla ja hyvällä vahvarilla kuulostaa paremmalta kuin jollain halvemmilla kamoilla. Kuitenkaan parhaatkaan sottokamat eivät pelasta jos ei osata sitä yhtä sointua enempää soittaa.

Itse voin ainakin myöntää, että joskus nuorempana tuli luettua ihan liikaa Guitar Player ja muita vastaavia lehtiä ja muodostettua niistä se käsitys minkälaisia ne soittokamat olivat. Tosin 80 ja 90-luvuilla ei ollut ihan samalla lailla kuin nykyään sitä tietoa saatavilla kun ei ollut vielä nettiä.
Kun ei ollut kunnollista soittotaitoa ,eikä ollut koskaan soittanut oikein hyvillä vehkeillä niin eipä sitä saanut niistä halvoistakaan kamoista ( eikä kyllä kalliimmistakaan ) sitä kaikkea irti mitä olisi joku kunnollisen soittotaidon omaava saanut. Varmasti tuli monta ihan hyvää kitaraa vaihdettua pois ihan sen takia ,että säädöt olivat huonot ja niitä en itse osannut paremmaksi laittaa. Sitten kun säädöt olivat miten sattuun ja siihen vielä päälle se ,ettei osaa kunnolla soittaa sitä musiikkia mihin se kitara on tarkoitettu niin helposti meni kitara sitten vaihtoon.
Tällöin sitä sitten menee helposti siihen ,että kun ostaa ne USA vehkeet niin alkaa se soittokin sujumaan. Joillekkin voi olla kyllä niinkin , että mieluiset soittovehkeet kun saa niin sitä jaksaa sitten treenata niitä teoria ja muitakin juttuja.

Soittoharrastus on kuitenkin sellainen, että se alkaa jostakin ja välillä kokeillaan vähän uusia juttuja ja sitten taas jotain muuta. Menee väkisin aikaa ja rahaa ennenkuin se oma tyyli ja soittokamat ovat löytyneet. Ne kun ovat sitten käsillä niin voi olla hyvinkin ,etteivät ne soittokamat ole kaikki niitä kaikista kalliimpia USA Custom Shop vehkeitä.

Itse ostin viimeksi Yamahan Guitalele akustisen joka on 1/8 kokoinen akustinen. Maksoin käytettynä 40 euroa ja olen sillä soittanut avoimella vireellä slideä. Toimii ihan mukavasti sohvakitarana ja soundi slide soittoon on ihan hyvä ,vaikka on nylon kielinen. Kitara on myös siitä mukava ,että sillä voi soittaa "kovaa" häiritsemästä naapureita. Nyt kun bändi hommat on jäänyt jo taakse niin tämä 40 euron kitara toimii paremmin kuin joku parin tonnin Custom sähkökitara omiin tarkoituksiini.
Eli halvallakin voi saada todella toimivia laitteita jos tietää miten niitä käytetään ja missä niitä käyttää. Itseltäkin löytyy vielä sähkökitaroita,efektejä ja putkivahvistimia (eikä ne kaikki ole ihan halvimmasta päästä), mutta enimmäkseen soittelen aika halvoilla akustisilla soittimilla nykyään.
USA siellä lavassa tai Custom ei tee mitään vielä hyväksi jos laite on muutoin täysin vääränlainen soitettavaan musiikkiin.

Lisään vielä loppuun ,että kyllä niitä soittimia tehdään muuallakin kuin jenkeissä. Otin tähän vain tuon USA ja Custom jutut esimerkkinä.
Eurolla saa kyllä katetta varmaan enemmän rahalle jos ostaa euroopassa tehtyä käsityötä jos haluaa sellaista Custom vehjettä kuin niitä jenkki kamoja. Tosin harrastetaan Suomessa näitä vanhempia jenkki autoja ,että jollekkin voi se juttu olla juuri se ,että se on se vanha Fender tai Gibson tai .....
Sammo
10.08.2013 12:27:07
Laulava Kylätohtori:
Mutta tuosta kiinan-pedaali-kalliilla-uudella-nimellä-hommasta on oikein käytännön esimerkki olemassa. Freekish Blues Alpha Drivehan oli joku Joyo tms., mutta vain eri kuorilla ja komponentit sotkettuna. Hinta oli kymmenkertainen ja ylistystä riitti siihen asti, että käry kävi. Toki he pari kompnenttia olivat vaihtaneet, tiedä sitten oliko se lisähinnan arvoista...

Mulla on molemmat kiinni laudassa, aivan eri käyttötarkoitukseen. Kuulostaa aika erilaiselta mun korvaan (en ole yrittänytkään etsiä samaa soundia niistä tosin). Kusetushan tuo oli joka tapauksessa. Mutta hintalaatusuhde on noissa kohdillaan, molemmat yhteensä kustantanut 73€ !
"Just swimming in the sea of rubato"
Laulava Kylätohtori
10.08.2013 14:39:50
Sammo: Mulla on molemmat kiinni laudassa, aivan eri käyttötarkoitukseen. Kuulostaa aika erilaiselta mun korvaan (en ole yrittänytkään etsiä samaa soundia niistä tosin). Kusetushan tuo oli joka tapauksessa. Mutta hintalaatusuhde on noissa kohdillaan, molemmat yhteensä kustantanut 73€ !

Mielenkiintoista. Itse en ole Alphaa koskaan testannut, mutta ilmeisesti niillä komponentin vaihdoilla on joku merkitys ollut - ja vieläpä oikeaan suuntaan. Kusetushan se silti oli, kuten jo totesit.

Mutta halvalla olet Alphan ilmeisesti saanut? Ainakin itse olen siinä käsityksessä, että se oli/on törkeän kallis putiikkipoksi...

mpekkaselle:

Hyvät soittopelit eivät tosiaan pelasta, jos soittotaito puuttuu, mutta hyvät kamat oikeissa käsissä, niin Avot! kuten neuvostoliittolaiset tapasivat sanoa...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Tympee Huttunen
10.08.2013 16:09:42
Eikö noissa Alphoissa ollut vain potikan kanssa rinnan tai sarjaan kolvattu "ulkoisesti" vastus?
naavanka_
11.08.2013 12:42:54
mpekkanen

Kerran kun menee perse edellä puuhun niin tietää mitä se on.
mpekkanen
11.08.2013 17:19:28
naavanka_: Kerran kun menee perse edellä puuhun niin tietää mitä se on.

Niin se varmaan on ,että soittokamoissakin virheistä oppii. Näinhän se oppiminen taitaa muutenkin aika pitkälle tapahtua ,yrityksen ja erehdyksen kautta.

Toki on niitäkin veikkoja jotka jaksavat ahkerasti lyödä päätään siihen samaan puuhun ,mutta ei se minulta ole pois.

Musiiikkimaku voi iän myötä muuttua ja ne vaivalla ja kalliilla hankitut vehkeet voivat joskus muuttua joksikin muuksi. Näin tämä homma menee ja varmasti jokainen joutuu jonkinlaiset oppirahat maksamaan. Kaikki harrastukset maksavat ja soittaminen ei ole sieltä huonoimmasta päästä jos puhutaan ihan soittamisesta ,eikä oteta siihen mahdollista ryyppämistä ja muuta kohellusta mukaan.

Toki täytyyhän elämässäkin tehdä virheitä, koska siinäkään kukaan ei taida ihan täydellinen olla :)
Sammo
12.08.2013 12:46:13
Laulava Kylätohtori: Mielenkiintoista. Itse en ole Alphaa koskaan testannut, mutta ilmeisesti niillä komponentin vaihdoilla on joku merkitys ollut - ja vieläpä oikeaan suuntaan. Kusetushan se silti oli, kuten jo totesit.

Mutta halvalla olet Alphan ilmeisesti saanut? Ainakin itse olen siinä käsityksessä, että se oli/on törkeän kallis putiikkipoksi...

Joo, kävi älytön mäihä - etsin toista UD:ta modattavaksi "Alpha Driveksi" ja mulle tarjottiin oikeaa Alpha Drivea käytetyn UD:n hinnalla. Maksoin kuitenkin alunperin budjetoidun hinnan ja toivottavsti molemmille jäi hyvä mieli kaupasta.

Pitää kokeilla miten lähelle Alphaa Joyon saa kuulostamaan kun alkaa taas treenikaysi. Sen tiedän varmaksi että Alpha ei taivu kaikkeen mihin Joyolla pystyy.
Tympee Huttunen
12.08.2013 17:34:21
Sammo: Joo, kävi älytön mäihä - etsin toista UD:ta modattavaksi "Alpha Driveksi" ja mulle tarjottiin oikeaa Alpha Drivea käytetyn UD:n hinnalla. Maksoin kuitenkin alunperin budjetoidun hinnan ja toivottavsti molemmille jäi hyvä mieli kaupasta.

Pitää kokeilla miten lähelle Alphaa Joyon saa kuulostamaan kun alkaa taas treenikaysi. Sen tiedän varmaksi että Alpha ei taivu kaikkeen mihin Joyolla pystyy.

Jos vaan viitsit, niin nappaa kuvat molempien sisuskaluista.
Sammo
13.08.2013 16:56:16
Lastinen: Jos vaan viitsit, niin nappaa kuvat molempien sisuskaluista.

Ne on laudassa kiinni joten en mielellään ala purkamaan niitä. Noista löytyy kyllä sisuskuvat esim. täältä:
http://www.phpbbserver.com/phpbb/vi … 37e906c0&mforum=stompboxalchemy

Jos noi ei jostain syystä riitä, niin sitten voi toki alkaa purkuhommiin :)
Durty
15.08.2013 10:01:27
Pitäisiköhän tämän topicin nimi vaihtaa...
stumpe
10.02.2014 18:33:28
Musamaailmaan uus mainos, joka pyörii tän sivun ylänurkassa:

"siis aivan vitun halpaa!"

Elikkäs, onko musamaailmassa vitun halpaa? Mielestäni aika naurettava mainos, mennään jo tavallaa perse edellä puuhun.
Arkka
10.02.2014 19:36:25

stumpe: Musamaailmaan uus mainos, joka pyörii tän sivun ylänurkassa:

"siis aivan vitun halpaa!"

Elikkäs, onko musamaailmassa vitun halpaa? Mielestäni aika naurettava mainos, mennään jo tavallaa perse edellä puuhun.

No hyvin ainakin näyttää toimivan kun on mielees jäänyt ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)