Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sähkökontra?
1
GMV
07.08.2013 20:55:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli, olen nyt vuoden opiskellut kontran soittoa ja olen käyttänyt lainabassoa. Nyt olen miettinyt, että jos tuo pitää palauttaa lähiaikoina, niin olisiko sähkökontra vaihtoehto edulliseksi treenilaitteeksi. Joskus tarkoitus hommata vielä ihan oikea kontra. Onko esim. tuo Stagin malli sellainen, jolla harjoittelisi ja treenaisi? Hintahaarukkani on n. 300-400 euroa. Ei hirveästi kontrapuolta ajatellen, mutta kun pitäisi myös sähköbasso-puolelle tehdä hankintoja. Mitä mieltä tuosta ja onko mitään suosituksia tai neuvoja? Kaikki neuvot tervetulleita!
 
Antti K.
07.08.2013 22:09:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GMV: Eli, olen nyt vuoden opiskellut kontran soittoa ja olen käyttänyt lainabassoa. Nyt olen miettinyt, että jos tuo pitää palauttaa lähiaikoina, niin olisiko sähkökontra vaihtoehto edulliseksi treenilaitteeksi. Joskus tarkoitus hommata vielä ihan oikea kontra. Onko esim. tuo Stagin malli sellainen, jolla harjoittelisi ja treenaisi? Hintahaarukkani on n. 300-400 euroa. Ei hirveästi kontrapuolta ajatellen, mutta kun pitäisi myös sähköbasso-puolelle tehdä hankintoja. Mitä mieltä tuosta ja onko mitään suosituksia tai neuvoja? Kaikki neuvot tervetulleita!
 
Ei mitään kokemusta sähkökontrista. Eli ei kontrollia.
 
Jos budjetti on tuo, niin osta veikkonen se stagg. Kyllä se aidommalle tuntuu kuin sähköbasso.
 
Paras varmaan, jos saisit puhuttua lisää laina-aikaa sille lainavehkehelle. Jotta kerkeisit säästää aitoa kontraa varten.
 
pekezu
07.08.2013 23:18:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sähkökontra kuulostaa ja tuntuu sähkökontralta.
 
Omaan näppiin tollainen tuntui todella eri soittimelta kuin normikontra. Toisaalta normikontra mikitettynäkin tuntuu eriltä kuin akustisena. Eli tän pohjalta suosittelisin oikealla kontralla treenaamista.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
Heikki L.
07.08.2013 23:34:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sähkökontra eroaa sen verran oikeesta kontrasta, että suosittelisin myös hankkimaan aidon vehkeen. Jos budjetti ei kertakaikkiaan anna myöten, niin sillon tuollaisella Staggilla tms. pärjää kyllä ihan hyvin. Tärkeintä on kuitenkin se, että pääsee soittamaan.
 
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
JuhaHo
08.08.2013 09:38:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan riippuu myös siitä soittaako jousella vai näppäileekö. Jousella on kuitenkin tärkeä saada koko soitin resonoimaan (ääni syttyy). Uskoisin, että sähkökontralla voi oppia soittamaan kontran kieltä, mutta eroaako se paljoakaan nauhattoman sähköbasson soittamisesta. Kontra on kuitenkin kokonaisuus, jossa jopa stakkeli on tärkeä - joskin aliarvostettu - komponentti soundin muodostumiseen.
 
Raaku
08.08.2013 11:55:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Munkin kokemuksen mukaan sähkökontra on niin oma juttunsa, että ei se kontran korvikkeeksi riitä, jo pelkästään siitä syystä että sitä ei voi soittaa jousella.
 
Musta sähkökontra on aina tuntunu huonolta kompromissilta sähköbasson ja kontran väliltä, jossa on molempien huonot puolet. Se ei ole akustinen (joka mulle on se hienoin juttu kontrassa) mutta siinä ei toisaalta ole sähköbasson soitettavuuttakaan.
 
GMV
08.08.2013 12:52:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksista! Taitaa olla, että yritän säästää oikeaa kontraa varten. Mennään tällä lainavehkeellä sen aikaa, jos palautuksella ei ole kiire. Itse lähinnä treenaan sormin, mutta jos tuntuma on eri ja jousi ei oikein toimi sähkössä, niin se ratkaisee paljon.
 
jukkajylli
09.08.2013 15:44:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oikealla kontralla treenaaminen ja keikkojen soittaminen on toisinaan vahan hankala yhdistelma. Hyva akustinen soundi onkin hankalampaa tavallisille bassokamoilla tai peeaalla toteuttaa livena. Itsellani kesti aika kauan tottua siihen. Tosin en tieda miten hyvia ovat kontralle vartavasten suunnitellut vahvistimet, kun en semmoisia ole edes kokeillut. Siina mielessa sahkokontra voi olla hyvakin hankinta, soundi on suunnilleen sama treenatessa ja livena. Sen roudausystavallisyys on tietysti asia erikseen.
 
I'm not the one to blame
JuhaHo
09.08.2013 18:17:06 (muokattu 09.08.2013 18:17:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Hyva akustinen soundi onkin hankalampaa tavallisille bassokamoilla tai peeaalla toteuttaa livena. Itsellani kesti aika kauan tottua siihen. Tosin en tieda miten hyvia ovat kontralle vartavasten suunnitellut vahvistimet, kun en semmoisia ole edes kokeillut.
 
Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt, niin kontrakäyttöön tarkoitetuissa vahvistimissa on suurempi sisäänmenoimoedanssi piezomikkejä varten. normaalissa sähköbassovahvistimissa yleisin näyttää olevan 0.5 MOhm, kun taas kontravahvistimissa puhutaan 5 MOhmista eli kymmenkertaisesta. Ihan kontravahvistimia ovat lienee Acoustic Image, Schertler LaFaro ja Zadow. Sanovat vielä, että 12" paperikartio ynnä slot tweeter jäljittelevät parhaiten kontran soundia.
 
jukkajylli
09.08.2013 18:43:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: Acoustic Image, Schertler LaFaro ja Zadow. Sanovat vielä, että 12" paperikartio ynnä slot tweeter jäljittelevät parhaiten kontran soundia.
 
Veikkaan etta aika hintavia styrkkareita, vai?
 
I'm not the one to blame
JuhaHo
09.08.2013 19:21:28 (muokattu 09.08.2013 19:24:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Veikkaan etta aika hintavia styrkkareita, vai?
 
Ohessa jotain hyväksi havaittuja kontravahvistimia hintatietoineen:
http://www.kontrabass-atelier.de/amps_e.html
 
Edit: Noista tuo Hevos:in komero tehdään suomalaisesta puusta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «