Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Numa Organ?
1
18is9
25.07.2013 21:17:16 (muokattu 25.07.2013 22:16:15)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun meni tuo Efen Hammond CV ohi suun niin kertokaapa että miksi minun ei kannattaisi ostaa Thomannilta Numa Organia. Hakusessa olisi rokkiurku, ja mielellään roudattava sellainen. Päädyin tässä siihen tulokseen että klooni ehkä olisi kuitenkin järkevämpi kuin aito asia, kun en omista pakettiautoa ja kaveritkin ovat aika kynäniskoja. Suunnitelmissa olisi vetää lepasimu PA:han ja jostain lähdöstä signaali myös Mesa/Boogien pieneen putkicomboon joka on käyttöä vailla.
 
Saisiko samalla budjetilla (thomann-hinta 1300) tai halvemmallakin paremmat soundit jos ostaisi Ventilatorin ja jonkun vanhemman kloonin?
 
EDIT: Siis soundi mitä haetaan on jotain semmoista että Uriah Heepin Easy Livin' taipuisi uskottavasti.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Thothmes
25.07.2013 22:19:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattanee tsekata käytetyt Nord Electrot, ei se ihan suotta ole markkinajohtaja. Numasta ei mitään omaa kokemusta ole mutta nettidemoja olen katsellut eikä sekään huonolta kuulosta mutta todennäköisesti esimerkiksi jälleenmyyntiarvo ja -helppous eivät ole Nordin luokkaa.
 
18is9
25.07.2013 22:23:46 (muokattu 25.07.2013 22:24:09)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thothmes: Kannattanee tsekata käytetyt Nord Electrot, ei se ihan suotta ole markkinajohtaja. Numasta ei mitään omaa kokemusta ole mutta nettidemoja olen katsellut eikä sekään huonolta kuulosta mutta todennäköisesti esimerkiksi jälleenmyyntiarvo ja -helppous eivät ole Nordin luokkaa.
 
Miten noissa menee, jos ajateelee että ottaisi lepan Ventistä ja säröt mesasta, mitä eroa itse urkusoundissa tai soitettavuudessa oikein on eri mallien välillä. Kaverilla on 4D, ja se on kyllä ihan hyvä, mutta onko aiemmat mallit kuivan urkusoudin osalta kovin erilaisia?
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
tipi2112
25.07.2013 22:50:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä tuohon hommaan Hammondin SK1. Loistavat lepa simut ja Purplet & Heepit lähtee uskottavasti. Kannattaa kokeilla.
 
tarmo
25.07.2013 23:23:29 (muokattu 25.07.2013 23:25:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmasti toimii. Mulla ollut urkuina vk 8, nordin c1 ja nykyään hammond xk3(3)c ja lepa, joka harvoin keikalla.
 
Kaikissa klooneissa on puolensa, mutta kaikilla vähänkään uudemmilla vetelee jo kivasti heepit ja purplet, etenkin jos lepasimu ja särö tulee joka tapauksessa muualta.
 
Numassa on drawbarsit ja ok kiippari, jotka on olennaisimpia urkuhommissa. Kaikki muu on säädettävissä ja pienet vivahde-erot ei bändisoitossa juurikaan paina.
 
Saa toki olla eri mieltä.
 
Janus
26.07.2013 00:44:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli Numa testilainassa viikon + yhden keikan verran. Paljon hyvää, etenkin paino (ihan käsittämättömän kevyt, tatsi kuitenkin todella hyvä), mutta paljon jäi myös kysymysmerkkejä, joiden takia tsiigailen nyt vielä ainakin toistaiseksi muitakin merkkejä ennen ostopäätöstä. Sikäli jos erillistä klooniurkua edes tarvitsen: aikeissa on ostaa ylimääräisen ilmestyessä budjettiin joku modernimpi lepasimulaattori kuin Dynacord tai Boss RT-20, esim. juuri Ventilator, ja ajaa siihen erillisestä ulostulosta Kurzweilin KB3-soundeja. Itse asiassa, juuri tuossa keikkasetupissa ohjasin Numa Organilla välillä myös Kurzweilia multitimbraalina (joko urkusoundien layerina tai sit ihan pelkiltään) ja hämmästyin siitä, miten autenttisilta Kurzin KB3-soundit alkoivat entisestään tuntua oikealla urkutatsilla soitettuna: ero Numaan ei ollut loppupeleissä kovin iso.
 
Plussia ja miinuksia mielivaltaisessa järjestyksessä muistin varassa:
 
+ kevyt!
+ erittäin hyvä urkutatsi
+ presettinäppäimet (jotka saa myös disabloitua / toimimaan midikontrollitilassa ekstraoktaavina) - ihmetyttää tosin, miksei niitä voinut samantien tehdä "autenttisesti" jäämään pohjaan. Lisäksi, virtuaaligenis ei pysy perässä nopeaan tahtiin presettikoskettimia vatkatessa ("filtteriefekti").
 
- rankka Deep Purple:mainen overdrive säröosiossa ei ollut mitenkään erikoinen, selkeästi laite sopii enemmän urkujazziin, gospeliin jne. kamaan (Joey DeFransescon nimellä ei ratsasteta suotta): tämä ei varmaankaan ole ongelma ulkoisen lepasimulaattorin kanssa
- midikontrolleritilassa vaakasuora pitch bend ja modulaatio a) tuntuivat oudoilta ja b) pitch bend jopa jotenkin "tahmealta" - ei lähettänyt dataa riittävän nopeasti? En tosin ehtinyt diagnosoida, olisiko vika voinut olla vastaanottavan laitteen päässä (multitimbral Kurz PC3K8)...
- rankasti vatkatessa fyysisistä drawbareista yksi jäi käteen - oli helppo kuitenkin sijoittaa takaisin paikalleen
- 1300,- hintaankin kuitenkin hieman one trick pony - mitä esim. Nord Electro 4D (61-kosk.) voisi tarjota vain hieman isommalla sijoituksella?
 
??? - urussa mahdollisuus käyttispäivityksille (dedikoitu mini-USB-liitin) - onko jatkossa luvassa parannusta esim. särö/vahvistinmallinnukseen?
 
18is9
27.07.2013 11:13:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia kommenteista. Eli ehkäpä tuo Numa ei ole sitten itselle se paras laite, jos sen seuraksi joutuu vielä ostamaan Ventin tai muuta sälää jotta saa hyvät särösoundit.
 
Onko kenelläkään tietoa että onko vanhemmassa Hammondin XK1:ssä sama urkumallinnus kuin tässä nykyisessä SK1:ssä? Lesliemallinnus on SK:ssa uudempi, mutta onko itse urku sama?
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
holmjan
02.08.2013 13:09:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole sama urkumallinnus SK-1:ssä kun XK-1ssä. SK:ssa on sama kun uudessa B3-mallissa.
 
Aika iso ero on. Mulla oli ennen XB-1, joka on sama laite kun XK, paitsi ettei Waterfall-koskettimistoa. Mutta varsinkin Lepan tai Ventilatorin läpi varmaan toimii särö/rock-puolella ihan ok.
 
Soittotatsi on sitten ihan eri luokkaa SK-sarjassa, verrattuna vanhempiin. Triggerpointin voi säätää, ja se herkempi urkutriggerointi erottuu edukseen. Sähköpiano ja muissa soundeissa on sitten syvempi triggerpoint.
 
Tyytyväinen olen ollut Sk-ykköseen. AInoa, missä olisi hieman parantamisen varaa on overdrive. Se kuitenkin toimii purple-kamassa.
 
Sitten muuten on tulossa uusi malli, oliko se nyt XK-1c.
 
Täällä paljon hyödyllistä tietoa SK-malleista:
 
http://forums.musicplayer.com/ubbth … d_2_Tips_Tricks_and_Oth#Post2332520
 
Myös Numa-thread taitaa löytyä tuolta.
 
Iloisesti Hammondilla. Mollissa ja duurissa, mutta eniten siitä välistä.
samulijp
02.08.2013 13:34:52 (muokattu 02.08.2013 13:40:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko noita SK malleja Suomessa soitettavissa missään liikkeessä?
 
Edit: pk-seudulla?
 
"Funkin up tonight!"
18is9
02.08.2013 16:21:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä ratkaisin tämän nyt sitten ehkä vähän oudosti, mutta kun tutulta löytyi ventilaattori ja vanha XK-2 niin ostin ne pois. Laitoin myös tilaukseen saksalaisen Organ Driven, kun tuntuu että se säröosasto kaipaa ventilaattorinkin kanssa vielä vähän lisää sitä jotain. Päivitän tuota itse urkua sitten myöhemmin jos tulee tarvetta. En tosiaan soittele mitään jaskaa, vaan enemmän sitä Ken Hensley-osastoa.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
holmjan
03.08.2013 16:06:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samulijp: Onko noita SK malleja Suomessa soitettavissa missään liikkeessä?
 
Edit: pk-seudulla?

 
Taitaa lähin paikka olla tuo Power Sound Somerolla. Siellä onkin sitten hieman enemmänkin Hammondeja kokeiltavana.
 
Iloisesti Hammondilla. Mollissa ja duurissa, mutta eniten siitä välistä.
M.i.k.key
06.08.2013 09:45:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soundtoolssilta taitaa löytyä.
 
möllisty
samulijp
06.08.2013 20:28:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M.i.k.key: Soundtoolssilta taitaa löytyä.
 
Numa oli muttei SK:ta. En tykännyt Numan tatsista. Liian jäykkä, pianomainen vs. B3/C3. Soundi oli ihan jees. Vähän harmittaa ettei tullut kytkettyä Numaa paikalle olleeseen lepaan. Siinä oli kuitenkin line in.
 
"Funkin up tonight!"
maza
06.08.2013 23:45:19 (muokattu 06.08.2013 23:48:10)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samulijp: Numa oli muttei SK:ta. En tykännyt Numan tatsista. Liian jäykkä, pianomainen vs. B3/C3. Soundi oli ihan jees. Vähän harmittaa ettei tullut kytkettyä Numaa paikalle olleeseen lepaan. Siinä oli kuitenkin line in.
 
Mun omassa C-3:ssa on hirveän löysä tatsi verrattuna useimpiin uudempiin Hammondeihin. Eli riippuu kovasti. Mä ite ehkä tykkäisin vähän jämäkämmästä tatsista.
 
Se Soundtoolsissa oleva urkusetti on muuten mun entinen, joskin myin sen jo 2007 nykyiselle omistajalle :) Lepan diskanttidriverin kalvo kaipaa keskittämistä/vaihtamista, jos haluaa soitella jatsia. Rokkihommiin on vaan parempi tolleen!
 
18is9
07.08.2013 09:46:33 (muokattu 07.08.2013 09:48:04)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täytyy tässä nyt kehua tuota Organ Driveä (http://www.hammond.de/organ_drive.html). Se on kaksikanavainen putkietuaste joka on tarkoitettu urkukäyttöön. Muutaman päivän kokeilujen perusteella se on kyllä mitä mahtavin vehje ainakin rankempiin säröhommiin. Molemmat kanavat ovat käyttökelpoisia ainakin omiin tarpeisiin, toseen voi säätää pehmeämmän särön ja toiseen laittaa sitten tasan niin paljon säröä kuin sielu sietää. Edes meikän tarpeisiin ei tarvi vääntää nappuloita kaakkoon, vaan asteikkoa riittää aivan järjettömään ruttuun, mutta kuitenkin soundi pysyy musikaalisena koko skaalan mitalta. Huomaa kyllä että urkurit ovat tämän suunnitelleet, kaikki olennainen tuntuu olevan kohdallaan. Presence- ja diskanttisäädöt toimivat niin kuin toivoisi, eikä soundissa ole tippaakaan kitrarasärölle tyypillistä tympeää yläkertaa. Miinusta tulee pelkästään saksankielisestä manuaalista ja siitä että vehje kuumenee käytössä melkoisesti.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «