Aihe: Kappaleet, joissa on käytetty sitaria..
1 2 3 4
leka
04.05.2004 12:31:22 (muokattu 04.05.2004 12:31:47)
Niin, vai voisiko olla kyse siitä, että tämä "myssypää" (tai esim. minä, joka en "myssypäihin" lukeudu) ei pitäisi kyseisestä musiikista. Ei kai nyt sentään?

tai sitten siitä että ragat kestää useita tunteja
en oo hevimies
Exhausted
04.05.2004 12:40:29

Tool - Four Degrees
Van Halen - Ain't Talkin 'bout Love
SOAD - Science

Van Halenilla ainakin sähkösitar, ehkä muillakin
KMT
04.05.2004 15:08:22

No, voe vittu! Eihän se välttämättä noin ole.

Kiitettävää kunnioitusta vanhempaa ihmistä kohtaan, että mun kommentteja ilmeisesti syynätään luupin kanssa ikäänkuin niissä piilisi jotain totuuden siementä. Ne on vaan mielipiteitä ja useimmiten ihan mutupohjalta ilman mitään kirja- yms. tietoa.

Taitaa tulla muuten taas mukavan keväinen päivä olla konttorirottana :)

En minä nyt pahalla tarkoittanut mutta minua häiritsee kun tunnen olevani syntinen kun olen ostanut kapistuksen ja nyt olisi syntiä soittaa rockia sillä
Tuossa on vain se riski, että basisti tulee ja läpsii korville taajuusaluetunkeutumisrikkeen johdosta. -Fortune
Margarita
04.05.2004 17:34:41
No nyt lirahti kyllä vähän väärää termiä... Sähkötambura säestää jos ei oikeaa tamburan soittajaa ole paikalla. Tambura soittaa pohjasäveltä ja kvinttiä.

Anteeksi vain, mutta ei lirahtanut. Kyllä minä tiedän kuka soittaa ja mitä. Ota huomioon että sanoin että he "käyttävät" sähkötanpuraa, ei "soittavat."

Sähkötanpura (eli tambura, riippuen lausumisesta) on pieni, sähköinen boksi, joka "viritetään" soittamaan kunkin kappaleen ragan pohjasäveltä ja kvinttiä. (Akustinen tanpura soittaa lisäksi joskus myös johtosäveltä.) Tottakai ammattimuusikot osaavat ragansa ulkoa, mutta ei ole väärin sanoa, että tanpura auttaa heitä pysymään siinä. Tiedän tämän siksi, että olen monen monta kertaa ollut säestämässä oikealla tanpuralla Intiasta Suomeen vierailemaan tulleita muusikoita, ja muutenkin ollut kyseisen musiikkikulttuurin kanssa tekemisissä melkein koko ikäni - eli suo anteeksi, jos hieman suivaannuin.
Svensson
04.05.2004 17:37:49

For the love of god:issa on käytetty sitaria.
Myydään Squier stratocaster. Katso tori.
leka
04.05.2004 17:47:35 (muokattu 04.05.2004 17:54:28)
Anteeksi vain, mutta ei lirahtanut. Kyllä minä tiedän kuka soittaa ja mitä. Ota huomioon että sanoin että he "käyttävät" sähkötanpuraa, ei "soittavat."

Sähkötanpura (eli tambura, riippuen lausumisesta) on pieni, sähköinen boksi, joka "viritetään" soittamaan kunkin kappaleen ragan pohjasäveltä ja kvinttiä. (Akustinen tanpura soittaa lisäksi joskus myös johtosäveltä.) Tottakai ammattimuusikot osaavat ragansa ulkoa, mutta ei ole väärin sanoa, että tanpura auttaa heitä pysymään siinä. Tiedän tämän siksi, että olen monen monta kertaa ollut säestämässä oikealla tanpuralla Intiasta Suomeen vierailemaan tulleita muusikoita, ja muutenkin ollut kyseisen musiikkikulttuurin kanssa tekemisissä melkein koko ikäni - eli suo anteeksi, jos hieman suivaannuin.

eipä mittään, lähinnä vain halusin selventää sitä sähkömasiinan funktiota... kateellinen olen tuosta säestyshommasta.

edit. pitäisi hommata semmoinen sähkötambura, olisihan se kiva rimpautella tuota sitaria säestyksen kera.
en oo hevimies
Lonesome
05.05.2004 09:11:16
Rory Gallagher soitteli Pete Townsendin sähkösitaria ainakin "Top Priority"-levyn biiseissä Philpy ja Bad Penny.
"Cities on flame, with rock and roll; Marshall will buoy, but Fender control" (BÖC)
Pitkavirta
05.05.2004 20:57:32
Incubus - Aqueous Transmission
ei siinä varmasti ole sitaria mutta kuulostaa siltä ja einzigerillä on setissä 1990S jerry jones master sitar.
JeeVes
05.05.2004 21:12:33
Ozric Tentacles kantsii tsekata jos tahtoo kuulla tiukkaa sitar vääntöö.
Aika on rahaa, eikä minulla ole kumpaakaan.
rakki
05.05.2004 22:23:05
Frank Blackin biisissä St. Francis Dam Disasterissa kuuluu, luulisin. Hieno biisi.
I have something against you.
kid ego
06.05.2004 00:11:50
Van Halen - Ain't Talkin 'bout Love

Hä? Ja missä välissä tässä biisissä on sitaria/sähkösitaria?
On totuus tulla lapsen suuhun.
kid ego
06.05.2004 00:12:41 (muokattu 06.05.2004 00:12:55)
For the love of god:issa on käytetty sitaria.

Selvennettäkööt, että kyseessä on Steve Vain biisi.
On totuus tulla lapsen suuhun.
Epämuusikko
06.05.2004 10:49:33
Eh... luvalla sanoen, kaikkeahan saa tietysti kokeilla mutta sitarin käyttäminen länsimaisessa musassa on minusta ainakin joissain tapauksissa melko halpa-arvoinen ja populistinen konsti yrittää saada homma kuulostamaan syvälliseltä ja sisällökkäämmältä. Sitarin eksoottinen ja mystinen soundi miellyttää, mutta moni viis'veisaa loppujen lopuksi siitä, mitä sillä soitetaan. Puhumattakaan siitä, että joku 24h/myssypää jaksaisi kuunnella ragan alusta loppuun käymättä välillä jääkaapilla tai näpläämättä kännykkäänsä.

Aamen.
Vittu kun ei ärsytä!
Huevos
10.05.2004 11:02:19

Komppaan

eli jätätte kokonaan huomioimatta musiikkiperinteen joka on tuhansia vuosia vanhempi, kuin oma klassillinen perinteemme?

mä suosittelen ravi shankaria, joka soitti beatlesin raidoilla sitaria. siis kuunnelkaa sen jätkän omaa tuotantoa ja sanokaa vasta sitten mitä pidätte. älkää tuomitko kuuntelematta...
Blue Moon
10.05.2004 16:42:09

Tylsää ja aivan perseestä sitarin käyttö rockmusiikissa on mielestäni silloin kun lähdetään hakemaan sen käytöllä jotain "mystistä intialaista tunnelmaa" sen kummemmin intialaiseen musiikkiin perehtymättä. Mitään lisäarvoa sitar ei tällä tavalla esitykseen tuo.

Mielestäni Yardbirdsin "Heart Full of Soul" on hyvä esimerkki onnistuneesta sitarin käytöstä rockissa.
- It takes booze and blues, Lord, to carry me through -
leka
11.05.2004 08:37:51
mä suosittelen ravi shankaria, joka soitti beatlesin raidoilla sitaria.

Eihän Ravi Shankar soittanut Beatle-levyillä, mutta opetti Harrisonille sitarin alkeita.
en oo hevimies
Huevos
11.05.2004 12:08:29 (muokattu 11.05.2004 12:08:43)

Eihän Ravi Shankar soittanut Beatle-levyillä, mutta opetti Harrisonille sitarin alkeita.

no, ykkösen dokkarissa sanottiin, että se myös soitti niiden levyillä.
voltasparta
11.05.2004 16:41:17
red hot chili peppers: behind the sun. :D laala
Consume my love, devour my hate Only powers my escape The moon is out the, stars invite I think i'll leave tonight.
rihmala
11.05.2004 17:51:51

Tarujen Saaren Levoton hauta-levyllä, Kaksi korppia-kappaleessa...:) Tapio Mattlar soittaa, eikä ole sähkösitar.:)
We will folkrock you.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)