Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Liian lujalla vahvistin mikityksessä?
1
Bentley
03.08.2013 14:58:29 (muokattu 03.08.2013 14:59:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heps.
 
Olen ihan aloittelija mikitys asioissa eli olen itse sitä tekemässä ensimmäisiä kertoja ja sellaiseen ongelmaan törmäsin kun kitaran puhdas ääni säröytyy jostakin syystä.
 
Signaali menee kitara -> Vahvistin -> Sennheiser 906 -> Alesis multimix16 -> Reaper.
 
Kun kitarakanavan kanavaa aukasee tosi lujalle niin ääni säröytyy tarkkaamossa vaikka soittotilassa se on puhdas. Mikserin mukaan mikki ei clippaa ja gainiaki kokeiltu säätää pienemmäksi. Mikin XLR piuhakin on kokeiltu vaihtaa eikä senkään takia pitäisi ongelmaa muodostua ellei ny tosi huono säkä ole.
 
Maalaisjärjellä ajateltuna ongelma on yksinkertaisesti siinä että volaa tuuttaa liian lujaa mikkiin mutta samalla olen siinä ymmärryksessä että mikit yleensä kestää aika paljon kuitenki ja tässä 906:ssa pitäisi olla myös aika korkea SPL kestävyys.
 
Tänään jatkan kikkailuja mutta toistaiseksi mikin etäisyys grillistä on ollut sellainen 4-5 cm joka on keskellä elementtiä eli voinee olla mahdollista että mikki poimii niin paljo putkien säröä jota ei vielä niin hyvin kuule soittotilassa?
 
Eli mitä asioita olisi hyvä huomioida ja käydä läpi?
 
For those who can't be without the music!
mattim
03.08.2013 18:35:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bentley: Heps.
 
Olen ihan aloittelija mikitys asioissa eli olen itse sitä tekemässä ensimmäisiä kertoja ja sellaiseen ongelmaan törmäsin kun kitaran puhdas ääni säröytyy jostakin syystä.
 
Signaali menee kitara -> Vahvistin -> Sennheiser 906 -> Alesis multimix16 -> Reaper.
 
Kun kitarakanavan kanavaa aukasee tosi lujalle niin ääni säröytyy tarkkaamossa vaikka soittotilassa se on puhdas. Mikserin mukaan mikki ei clippaa ja gainiaki kokeiltu säätää pienemmäksi. Mikin XLR piuhakin on kokeiltu vaihtaa eikä senkään takia pitäisi ongelmaa muodostua ellei ny tosi huono säkä ole.
 
Maalaisjärjellä ajateltuna ongelma on yksinkertaisesti siinä että volaa tuuttaa liian lujaa mikkiin mutta samalla olen siinä ymmärryksessä että mikit yleensä kestää aika paljon kuitenki ja tässä 906:ssa pitäisi olla myös aika korkea SPL kestävyys.
 
Tänään jatkan kikkailuja mutta toistaiseksi mikin etäisyys grillistä on ollut sellainen 4-5 cm joka on keskellä elementtiä eli voinee olla mahdollista että mikki poimii niin paljo putkien säröä jota ei vielä niin hyvin kuule soittotilassa?
 
Eli mitä asioita olisi hyvä huomioida ja käydä läpi?

 
Mikin kanavaa Alesiksessa alas. Monitorointiketju pitää myös tarkastaa.
 
.
Bentley
05.08.2013 10:41:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Mikin kanavaa Alesiksessa alas. Monitorointiketju pitää myös tarkastaa.
 
Kanava on ollu alhaalla ja varmistettu eli ei clippaa senkään takia. Nauhotukseen tulee se särö mukaan joten tuskin monitoriketjussa mitään häikkää lienee.
 
Ehkä se on vain päätesärö putkista mikä tulee jo aikaisessa vaiheessa (jo klo. 10 jälkeen), jota ei niin korvalla kuule soittotilassa.
 
For those who can't be without the music!
tmuikku
05.08.2013 10:54:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bentley: Kanava on ollu alhaalla ja varmistettu eli ei clippaa senkään takia. Nauhotukseen tulee se särö mukaan joten tuskin monitoriketjussa mitään häikkää lienee.
 
Ehkä se on vain päätesärö putkista mikä tulee jo aikaisessa vaiheessa (jo klo. 10 jälkeen), jota ei niin korvalla kuule soittotilassa.

 
Onks useampi kaiutin kaapissa? Testaa joka kaiuttimella, voipi olla rikki.
 
pimp
05.08.2013 11:06:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bentley:
 
Ehkä se on vain päätesärö putkista mikä tulee jo aikaisessa vaiheessa (jo klo. 10 jälkeen), jota ei niin korvalla kuule soittotilassa.

 
Ei se mikki kai mitään nappaa, mitä ei korvalla kuule. Siinä äänitysketjussa on jossain kohtaa gainia liikaa. Tarkista monitoreista, äläkä luota klippivaloihin.
 
Words can hurt, you know
Numb
05.08.2013 11:09:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bentley: Ehkä se on vain päätesärö putkista mikä tulee jo aikaisessa vaiheessa (jo klo. 10 jälkeen), jota ei niin korvalla kuule soittotilassa.
 
Jos säröä ei kuule korvalla, niin tuskin mikkikään sitä kuulee. Mutta ei kun testimään: ensin pää kaapin eteen siihen mikin kohdalle (korvatulpat vahva suositus), jotta kuulee sen saman mitä mikki kuuntelee. Jos säröä on, eikä sitä haluta, vahvistin hiljemmalle.
 
Toinen mahdollisuus testä: vahvistin hiljaisemmalle, mutta mittarit samalle tasolle kuin aiemmin. Jos menee särölle edelleen, syyllinen ei ole vahvistin.
 
Kun nuo testit on tehty, ja vahvistin ei ole säröllä, joka kuitenkin päätyy tallennettuun ääneen, syyllinen on jossain välillä mikki - Alesis - Reaper.
 
Jos mikki ei ole rikki, se tuskin on syyllinen säröön. Testi toisella mikillä. Jos ilmiö pysyy, jäljelle jäävät Alesis ja Reaper. Vilkkuuko kummassakaan niistä punaista/keltaista missään? Pysyväthän levelit Reaperissa nollatason alla?
 
Testaa äänittää niin, että Alesiksen gain ja kanavaliuku ovat lähes kiinni, ja Reaperissa VO-mittari max -30.
 
Jos pystyt ääninäytettä laittamaan, niin sekin voisi auttaa tunnistamaan millaisesta säröstä on kyse.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
pimp
05.08.2013 11:22:12 (muokattu 05.08.2013 11:22:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellainen juttu vielä tuli mieleen, että eihän kyse vain ole liian pienen bufferin aiheuttamasta äänikortin rutinasta? Mistä sen nyt sitten reaperissa asettaa isommaksi, en tiedä, joku muu kertonee?
 
Words can hurt, you know
Bentley
20.08.2013 19:30:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kesti vähän mutta nyt sain noudettua tikun studiolta kun se sinne aina oli jääny ;)
 
Eli tässä nauhotusta ongelmasta:
http://koti.mbnet.fi/bentley/std/
 
Clipissä on 4 pätkää nauhotettuna ja mikserin gain oli jokaisessa klo. 9. Muutoin sitten Valven Clean -kanavan volume oli seuraavasti:
 
1: klo 9,
2: klo: 10-11 välillä,
3: klo. 12,
4: klo: 13-14 välillä.
 
For those who can't be without the music!
Drummer-K
20.08.2013 19:39:02
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta tuo kuulostaa siltä että vahvistin/elementti särkee, kun lisäät volaa vahvarista.
 
Humppaan taikka kuolen.
Antti1
20.08.2013 19:41:15 (muokattu 20.08.2013 19:41:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Drummer-K: Minusta tuo kuulostaa siltä että vahvistin/elementti särkee, kun lisäät volaa vahvarista.
 
Mun korvaan ihan normaalia vahvarin säröytymistä, kun lisätään gainia ja äänenvoimakkuutta. Mikään signaalia katsellessa ei viittaa muun signaaliketjun säröytymiseen. Jos se muutenkin on äänitetty noilla voimakkuuksilla, mitä toi clippi on, niin pirusti gainia vaan etusesta lisää.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
Bentley
22.08.2013 08:20:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Mun korvaan ihan normaalia vahvarin säröytymistä, kun lisätään gainia ja äänenvoimakkuutta. Mikään signaalia katsellessa ei viittaa muun signaaliketjun säröytymiseen. Jos se muutenkin on äänitetty noilla voimakkuuksilla, mitä toi clippi on, niin pirusti gainia vaan etusesta lisää.
 
Pidin mikserin gainin tahallani noin alhasella ettei se ainakaan clippaa ja siitä tule mitään särinöitä.
 
Eniten mua ihmetyttää koko asiassa se että soittotilassa tuota säröä ei niinkän huomaa tai sitten olen jo kuurompi kuin luulenkaan :) Ja tuntuu aika aikaisessa vaiheessa säröytyvän mutta kaipa tämän kanssa pitää tulla vaan toimeen.
 
For those who can't be without the music!
Numb
22.08.2013 08:54:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bentley: Ja tuntuu aika aikaisessa vaiheessa säröytyvän mutta kaipa tämän kanssa pitää tulla vaan toimeen.
 
Ei siitä äänitteestä kukaan tiedä miten kovalla vahvistin oli :)
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Bentley
22.08.2013 10:25:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Ei siitä äänitteestä kukaan tiedä miten kovalla vahvistin oli :)
 
:D no se. Se tosin mietityttää jos keikalla joskus tulee sama efekti mutta mä ny muutenki mietin aina liikaa kaikennäköstä :)
 
For those who can't be without the music!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «