evil666 07.05.2004 14:54:24 | |
---|
mikä on hyvä basisti?miten määritellään hyvä"huippu" basisti? Red hot chili peppersin basisti flea on omasta mielestäni ihan kurko luokkaa..muut tulee perässä.. mutta faktahan on se jos osaa soittaa kitaraa niin osaa bassoakin ainakin jotenkin..tunnen monia helvetin hyviä kitaristeja ja sit kun ne saa basson käteen niin meno on järjetöntä.. ja toiseksi jutuksi vielä..huonontaako se basistia jos soittaa plektralla? |
vanttera 07.05.2004 15:08:13 | |
---|
mikä on hyvä basisti?miten määritellään hyvä"huippu" basisti? Red hot chili peppersin basisti flea on omasta mielestäni ihan kurko luokkaa..muut tulee perässä.. mutta faktahan on se jos osaa soittaa kitaraa niin osaa bassoakin ainakin jotenkin..tunnen monia helvetin hyviä kitaristeja ja sit kun ne saa basson käteen niin meno on järjetöntä.. ja toiseksi jutuksi vielä..huonontaako se basistia jos soittaa plektralla? Kaiken tämän takia painoin varoitusta. Pyh. "Käyn vessassa kattomassa että vieläkö panettaa, ja jos panettaa, ni sitten tuun sun lua yäks." |
L.Ruoska 07.05.2004 15:55:07 | |
---|
mikä on hyvä basisti?miten määritellään hyvä"huippu" basisti? Hyvä basisti on sellanen joka täyttää bassotonta bändiä vaivaavan tyhjiön, ja saa ihmiset kuulemaan jotain mistä ne tykkää. Riippuu todella paljon bändistä/biisistä mikä on hyvä basisti...oikeastaan pitäis puhua enemmänkin "sopivasta" basistista. Jaco Pastoriuksesta ei olisi ollut paljon iloa Panterassa, eikä Rex varmasti olis vetäny täysiä saleja kuulemaan soittoaan. Eikä vedä vieläkään. ja toiseksi jutuksi vielä..huonontaako se basistia jos soittaa plektralla? Kts. yllä oleva juttu Rexistä ja Jacosta. Kyse ei oo siitä miten sen tekee vaan miltä se kuulostaa. Jos se kuulostaa hyvältä ja siistiltä niin on yhden tekevää vaikka näppäilisit kielellä ja varpailla. Sooloartisteilla se kikkailutouhu on suuremmassa osassa mut kunnon bändissä tärkeämpää on bändikokonaisuus ja livemeininki. IMHO that is, but opinions are like an a-hole if you know what I mean ;-) |
N_Bates 07.05.2004 16:16:39 | |
---|
kitaristit ei kyllä ole mitenkään automaattisesti hyviä basisteja. Ne soittaa sitä bassoa niinkun soittaisivat jotain kitarasooloa. Tosi ankean kuuloista. Usein heiltä myös puuttuu käsitys siitä rytmin tärkeydestä. Ja viimeistään varttitunnin jälkeen alkaa kitaristista kuulua sellanen hento "Aijai sormiin sattuu!!!" -tyyppinen ääni. Tämä ei tietenkään koske kaikkia kitaristeja, mutta aika monia joille olen bassoni antanut hetkeksi... Vain tekemättä jätetty taide ei ole tekotaidetta. |
PasiB 07.05.2004 18:22:39 | |
---|
mutta faktahan on se jos osaa soittaa kitaraa niin osaa bassoakin ainakin jotenkin..tunnen monia helvetin hyviä kitaristeja ja sit kun ne saa basson käteen niin meno on järjetöntä.. ja toiseksi jutuksi vielä..huonontaako se basistia jos soittaa plektralla? Eihän se nyt aivan fakta ole, meidän entinen kitaristi oli täysin puupää basson kanssa. Eräs kosketinsoittaja kerran ihmetteli mulle, että miten minä jaksan tuota bassoa soittaa kun se on niin helppoa ja bändin ala-arvoisin soitin. Oli hiinä ja hiinä etten heilauttanut sillä seisomalla turpaan ko. hemmoa, annoin kuitenkin basson herralle ja pyysin vetämään. Ei muuten tullut vaihtobassoa kummempaa taidetta herran soittaessa. (Ei silloin eikä nykyäänkään, muistan aina soitattaa herraa kun ollaan yhteisissä soittohommissa.) Mielestäni se että soitetaanko plektralla vai ei on jokaisen henk.kohtainen ja miksei musiikkityylistä riippuva asia. Kitarassa on liikaa kieliä |
paintaster 07.05.2004 21:18:41 | |
---|
mikä on hyvä basisti?miten määritellään hyvä"huippu" basisti? Red hot chili peppersin basisti flea on omasta mielestäni ihan kurko luokkaa..muut tulee perässä.. mutta faktahan on se jos osaa soittaa kitaraa niin osaa bassoakin ainakin jotenkin..tunnen monia helvetin hyviä kitaristeja ja sit kun ne saa basson käteen niin meno on järjetöntä.. ja toiseksi jutuksi vielä..huonontaako se basistia jos soittaa plektralla? Eihän se basistia huononna jos plekulla soittaa. Se riippuu paljon musatyylistä. RHCP:ä tai Iron Maidenii saattaa olla hiukan vaikee plekulla lähtee tiluttelee...PS: Flea ja Steve Harris on KINGEJÄ!!! |
0301876 07.05.2004 22:33:36 (muokattu 09.05.2004 03:18:05) | |
---|
Kaiken tämän takia painoin varoitusta. Pyh. |
Bilharzia 07.05.2004 23:32:08 | |
---|
Itekin taannoin ruvennu basisoimaan, niin on tullu huomattua että se on kun onkin aikas eri soitin ku skitta. Nih! Kai sillä jotain vingutusta yrittäny kikkailla. Kun soittaa bassoo bassona niin se on helvetin hienoo. Pitää rytmi hyppysissä eikä kikkailla turhia. www.LifeofDebauchery.Com |
Hytne 08.05.2004 08:00:38 | |
---|
Basson alkeet on helpompi opetella, mutta instrumentin hallinta onkin sitten jo aikamoinen haaste. Hyvä basisti hoitaa hommat lavalla ilman turhia kikkailuja. Hän kykenee soittamaan rumpalin kanssa hyvin yhteen ja siten he yhdessä luovat pohjan kaikelle muulle soittamiselle kuten kitarasooloille sun muille. Deere on kone, muut on leluja! |
NYdoll 08.05.2004 12:51:11 | |
---|
Eihän se basistia huononna jos plekulla soittaa. Se riippuu paljon musatyylistä. RHCP:ä tai Iron Maidenii saattaa olla hiukan vaikee plekulla lähtee tiluttelee...PS: Flea ja Steve Harris on KINGEJÄ!!! Paitsi, että kummatkin kyseisistä herroista ovat soittaneet myös plekulla... Flea joissain biiseissä vielä nykyäänkin (esim. Parallel universe) "I´ve got razorblade lips, gonna kiss some wrists..." Turbonegro - Fuck the world |
Johnny Buzz 08.05.2004 15:20:21 | |
---|
Flea joissain biiseissä vielä nykyäänkin (esim. Parallel universe) Fleahan on vasta viimeisellä kahdella levyllä soittanu plekulla. Aikaisemmin soitti pelkästään sormin. Muistan jostain lukeneeni/ kuulleeni, että Flea aloitti soittamisen släppäämällä, ennen kuin alkoi soittamaan sormilla perinteisemmällä tavalla. Se soitto oli alun perin sellaista enemmän perkussiivista. Korjatkoon joku viisaampi, jos oon väärässä. |
Jackson Dinky 08.05.2004 16:09:51 (muokattu 08.05.2004 16:11:32) | |
---|
kitristit on hyviä sweeppaamaan. No hoho! Tuotahan ei osaa kun 2 prosenttia kitaran soittajista. Enemmän on paskoja kitaristeja kun paskoja basisteja. e: minä kuulun noihin ekoihiin. Jau jau! |
unorthodoxxx 08.05.2004 23:44:09 | |
---|
Hyvä basisti osaa soittaa hyvin bassoa. Niih. En usko että pleku huonontaa, sehän riippuu ihan basistista. Itse soitan plekulla, ja jos sormiin vertaan, niin sanoisin että ainoa ero tulee soundissa - plekulla terävämpi. |
viimeistään varttitunnin jälkeen alkaa kitaristista kuulua sellanen hento "Aijai sormiin sattuu!!!" -tyyppinen ääni. Tämä ei tietenkään koske kaikkia kitaristeja, mutta aika monia joille olen bassoni antanut hetkeksi... Mulle kitara on ykkös- ja basso kakkossoitin. Basson soitto on _todellakin_ raskaampaa kuin kitaran. Jonkin aikaa ku soittaa putkeen, alkaa tuntua kuin olis juossu maratonin sormilla. Varsinki vähän vilkkaampia kuvioita vedettäessä. Basson soitosta on kylläkin tosi paljon hyötyä kitaran soitolle. Siinä saa sormiin paljon lisää voimaa ja venyvyyttä. Alkuaikoina kun olin just basson hankkinu, hupailin bänditreeneissä soittamalla säröllä vitossointuja yhdessä kitaristin kanssa. Oli kyllä jyrää! Teen samaa joskus vieläkin, mutta harvemmin koska oon alkanu ymmärtää basson luonnetta ja tehtävää vähän enemmän. joopa joo, jaapa jaa, trallallaa |
kassper 10.05.2004 14:38:36 | |
---|
Niille henkilöille, jotka pitävät basson soittamista lastenleikkinä, sanottakoon, että kuunnelkaa Jammersonia tai Claypoolia ja soittakaa perässä. Ehkä tärkeimmät mulle. En toki väheksy ketään näiden herrojen välimaastostakaan löytyviä basisteja, mutta nämä herrat ovat mulle kaksi ääripäätä basismissa ja kumpainenkin osaa hommansa helvetin hyvin. Niin se on, että liika jatsi johtaa aivosyöpään. -Bassballs- |
Maisteri 10.05.2004 15:56:26 | |
---|
mutta faktahan on se jos osaa soittaa kitaraa niin osaa bassoakin ainakin jotenkin..tunnen monia helvetin hyviä kitaristeja ja sit kun ne saa basson käteen niin meno on järjetöntä.. Harvassapa on sellainen kitaristi, joka soittaa pelkältä kitarapohjalta bassoa hyvin sanan varsinaisessa merkityksessä. Aika heikko on ollu tatsi kaikilla kitaristeilla, jotka bassooni ovat treeneissä spontaanisti tarttuneet. |
Aminohappo 10.05.2004 19:25:11 | |
---|
Hyvällä basistilla on Dusty Hillin parta. Aminohappo = proteiinien perusyksikkö |
basistinalku 10.05.2004 22:35:10 | |
---|
Hyvällä basistilla on Dusty Hillin parta. nii on..:) mutta hyvät basistit voi soittaa plekulla tai sormilla ...sormilla soittava loistava basisti on steve harris. syö suklaata! |
Teijo K. 10.05.2004 23:09:25 | |
---|
nii on..:) mutta hyvät basistit voi soittaa plekulla tai sormilla ...sormilla soittava loistava basisti on steve harris. Steve saanut radioaktiivista pölyä ja loistaa siksi? Ei me mitään musakaupaa tarvita, me ollaan jo se, keskenään.
- hemmo off-topic mumoista. |
käki 11.05.2004 01:02:35 | |
---|
Steve saanut radioaktiivista pölyä ja loistaa siksi? Kyllä. Simpsonin Homer oli työvuorossa silloin. Free Your Mind And Your Bass Will Follow |