Aihe: Vahvistimen valitseminen vaikeampaa kuin kitaran?
1 2 3 4 5
s8na
01.08.2013 08:42:33 (muokattu 01.08.2013 09:11:23)

AngieRainbow: Tämä. Mutta hyvä 2x12" on jo paljon.

E: Mä ostin sen teidän CD:n. -Roudasta avantoon- on ihan helvetin kova biisi! Milläs siinä on muuten kitarat nauhoitettu?

http://static.mikseri.net/m/b06/120 … loiset_Letit__Roudasta_avantoon.mp3

Eihä :D

Millois ja mistä sä sen ostit, nuo levyt kun makaa pitkälti mun kaapin päällä ja niitä ei kyllä hirveesti oo myyty :)

Rockerverbillä tuo pläjäys on vedetty kokonaan molempien kitaristien osalta.
AngieRainbow
01.08.2013 12:16:40 (muokattu 01.08.2013 12:33:30)
s8na: Eihä :D

Millois ja mistä sä sen ostit, nuo levyt kun makaa pitkälti mun kaapin päällä ja niitä ei kyllä hirveesti oo myyty :)

Rockerverbillä tuo pläjäys on vedetty kokonaan molempien kitaristien osalta.

No saatana sähköpostia laitoin ja jossain kaljalootassa se tuli postissa :) On siitä aikaa. Mun CD:ssä lukee hopeatussilla No. 1, eli olen varmaan koko pumpun ainoa fani :D

Sattuman kaupalla mulla on Peppi Pitkätossu tatuointi käsivarressa, eli olen aika katu-uskottava bändäri. Laitan seuraavaksi cover bändin pystyyyn.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
s8na
01.08.2013 13:36:39 (muokattu 01.08.2013 13:42:46)

AngieRainbow: No saatana sähköpostia laitoin ja jossain kaljalootassa se tuli postissa :) On siitä aikaa. Mun CD:ssä lukee hopeatussilla No. 1, eli olen varmaan koko pumpun ainoa fani :D

Sattuman kaupalla mulla on Peppi Pitkätossu tatuointi käsivarressa, eli olen aika katu-uskottava bändäri. Laitan seuraavaksi cover bändin pystyyyn.

Noniin, no tätä muistelinkin että yksi mahdollinen ostaja on olemassa ja sehän osui! Kiitos ja kumarrus kiinnostuksesta! Kaljakeissinpahvit hehee ;')

Aiemman "EP":n taisi joku kaveri haluta myös jos oikein muistan. Kuulemma halusi luukuttaa sitä Corollassaan Tampereella. Et varmaan ollu tää heebo.

Mutta mutta, palattekaa vaan aiheeseen.
AngieRainbow
01.08.2013 14:32:08 (muokattu 01.08.2013 14:32:31)
s8na: Noniin, no tätä muistelinkin että yksi mahdollinen ostaja on olemassa ja sehän osui! Kiitos ja kumarrus kiinnostuksesta! Kaljakeissinpahvit hehee ;')

Aiemman "EP":n taisi joku kaveri haluta myös jos oikein muistan. Kuulemma halusi luukuttaa sitä Corollassaan Tampereella. Et varmaan ollu tää heebo.

Mutta mutta, palattekaa vaan aiheeseen.

En ollu tuo heebo, mutta tämä osoittaa, että Tampere on aina ollut ja tulee aina olemaan Suomen rock-pääkaupunki!

Palataan joo aiheeseen. Käykääpä ostamassa torilta mun kamat pois, jotta pääsen uusien vahvistinkokeiluiden äärelle.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Speedking
01.08.2013 15:17:06
AngieRainbow: Terve runkkarit!

Tuntuuko kenestäkään muusta siltä, että mieluisan vahvistimen löytäminen on vaikeampaa kuin kitaran?

Itse ainakin tiedän todella helposti, minkälaisen kitaran milloinkin haluan, mutta vahvistimen ostaminen on paljon hankalampaa. Olen joskus kiertänyt kaikki Tampereen musiikkiliikkeet ja soittanut läpi kaikki Fenderit, Marshallit, Rolandit, Voxit, Blackstarit jne jne. Tämän kierroksen jälkeen en halunnut niistä juurikaan mitään. Lisäksi olen soitellut läpi todella paljon ns. Butiqe vahvistimia, vintage vehkeitä ja vaikka mitä.

Vahvistinta ostaessa täytyy ottaa huomioon niin paljon: Säröt, cleanit, miten "syö" pedaaleita, teholuokka, combo vai nuppi.. Kitaran kohdalla valinta käy paljon helpommin, vaikka tietty niitäkin tulee testailtua ennen ostoa, mutta yleensä mieltymykset on aika kirkkaana mielessä.

Niinno, siin on kans se et mitä lähtee sil pelillä soittamaa. Tokiha sie voit ostaa rautalankabändiinki jonku hi-gain paskan, ja soittaa sit sillä ilman mitää säröä ja npp. Ite lähen valkkaamaa vahvaria sil periaatteel et mitä vähempi siin on mitää nappeja (low, mid, high, gain, reverb, clean, drive etcetcetc.) ni sen parempi. Ei tartte pahemmi niit alkaa veivaamaa ja saa just sen soundin aikaa mitä se vahvari antaa. Sit kans se et mitä vanhempi se on ni sen parempi. Se kelamankka minkä ostin, ja käytin vahvaimena, aito '68-vuoden vehje, ni ei oo mitenkää verrattavissa mihinkää nykyhommeliin. Uniikki sointi. Ite tykkään tuosta Voxista siinämäärin et en oo siitä iha helposti luopumassa. Tääl oli torilla jossai vaihees 2011 vuotta joku nuppi minkä merkkiä nyt valitettavasti muista. Mut sitä oisin halunnu kyllä soittaa sen Bugeran sijaan minkä lopulta ostin. Vaikka Vintage-merkintä löytyki ni silti liikaa kaikkee härpäkkeitä mil en tehny mitää.

Vahvaris ei tarvii olla eriksee clean ja särö-kanavaa, pelkkä särö riittää, vähentää joko gainia tai sit käyttää volumea kitarata.
"To be a successful you have to be a great musician, to be a popular, you just have to be fashionable"
LaMotta
01.08.2013 15:45:54

Mut eikös se ole niin, että loppupelissä kitaran mikit ja vahvistin on vähän niinku symbioosissa keskenään? Et niitä pitäisi matsailla keskenään? Vai mites se on, duodam?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
UKKOMIES
01.08.2013 17:19:04
Seuraavaksi asiaton kommentti:

Ihme kamarunkkausta, hommataan vermeet ja etitään niillä se kiva saundi mikä niistä lähtee, loput lähtee sormista.

Nimim. ostin tänään uuden vahvarin.
Rohkea rokan syö.
AngieRainbow
01.08.2013 17:45:13
UKKOMIES: Seuraavaksi asiaton kommentti:

Ihme kamarunkkausta, hommataan vermeet ja etitään niillä se kiva saundi mikä niistä lähtee, loput lähtee sormista.

Nimim. ostin tänään uuden vahvarin.

Esitän oman kommenttini pilke silmäkulmassa:

Monet pitävät soittovermeitään hyvinä, koska eivät tiedä paremmasta.
johanssen
01.08.2013 17:55:55

AngieRainbow: Esitän oman kommenttini pilke silmäkulmassa:

Monet pitävät soittovermeitään hyvinä, koska eivät tiedä paremmasta.

Mie kuulun ainaskii näihin. Eikä oo kyllä varaakaan tietää paremmasta. Ainakaan tänä vuonna. Ehkä.
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
blues guitar
01.08.2013 18:09:33

AngieRainbow: ...Monet pitävät soittovermeitään hyvinä, koska eivät tiedä paremmasta.

Eiköhän tämä päde meihin kaikkiin? Sillonhän tämä ihana kamarunkkaus loppuisi jos löytyisi ne absoluuttisesti parhaat kamat. Itse olen tällähetkellä tyytyväinen omiin kamoihini, mutta se ei tarkoita sitä että ne olisi parhaat ja etten haluaisi jokin päivä niitä vaihtaa.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
mpekkanen
01.08.2013 18:35:47
Varmasti näistä mallintavista POD ja muista härpäkkeistä ollaan montaa mieltä,mutta kyllä niissäkin jotain hyvääkin on. Jos ei ole minkäänlaista tietoa minkälaiselta mikäkin kuulostaa niin kuulokkeiden kanssa näiden pelien kanssa kun kokeilee omaa kitaraansa niin voi selvitä minkälainen se oma kitaravahvistin voisi olla.
Hyvä puoli on vielä se, että se oikea on soundeiltaan vielä parempi kuin se mallinnettu versio.

Tätäkään mahdollisuutta ei joskus aikaisemmin ollut, mutta silti jaksetaan valittaa.

Toivottavasti jokainen kuitenkin joskus löytää sen oikean itselle sopivan vahvistimen.
blues guitar
01.08.2013 18:47:15

mpekkanen: ?...Toivottavasti jokainen kuitenkin joskus löytää sen oikean itselle sopivan vahvistimen.

Jep. Mulla se on 5e3, kaikessa yksinkertaisuudessaan. : )
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Speedking
01.08.2013 18:48:21
LaMotta: Mut eikös se ole niin, että loppupelissä kitaran mikit ja vahvistin on vähän niinku symbioosissa keskenään? Et niitä pitäisi matsailla keskenään? Vai mites se on, duodam?

Mie vaihoin tuon Epikan vakiomikin kaulakohasta, Gibsonin BurstBucker#1:seen vahaamattomaan 50's PAF-mikkiin ja veistelin silloisella Bugeran nupilla ni meinas perse revetä. Soundi muuttu hiton tummaks ja synkäks. Mut silti siit puuttu SE JOKIN. Hetiku tuon turboahdetun skeban työns tuohon Voxiin kii, ni peto oli luotu. Tunnelma oli se et valot sammu ja krusifiksit valu verta.
"To be a successful you have to be a great musician, to be a popular, you just have to be fashionable"
AngieRainbow
01.08.2013 18:58:49
blues guitar: Jep. Mulla se on 5e3, kaikessa yksinkertaisuudessaan. : )

Onko sulla Bluetone 5e3? Sitä olen halunnut testata jo pitkään. Eilen tuli leivottua Jucciczen aitoa 5e3:a vuodelta 1960. Siinä on kyllä melkoinen peli.
blues guitar
01.08.2013 19:02:45 (muokattu 01.08.2013 19:44:32)

AngieRainbow: Onko sulla Bluetone 5e3? Sitä olen halunnut testata jo pitkään. Eilen tuli leivottua Jucciczen aitoa 5e3:a vuodelta 1960. Siinä on kyllä melkoinen peli.

Fenderin reissue on, siis tää http://youtu.be/W-PPHkKjdHs
Itse en usko että noilla on paljoakaan eroa, kuitenkin niin yksinkertainen peli. Bluetone on varmaan hyvä.

Ainakin Svilon käsittelyssä soi hienosti.
http://youtu.be/xh5cRlTv2zU
Laulava Kylätohtori
01.08.2013 20:09:45
blues guitar: Ainakin Svilon käsittelyssä soi hienosti.
http://youtu.be/xh5cRlTv2zU

Pistäs tänne yksi svilon video, missä mikä tahansa peli EI soi hienosti... ;)
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
blues guitar
01.08.2013 22:09:44

Laulava Kylätohtori: Pistäs tänne yksi svilon video, missä mikä tahansa peli EI soi hienosti... ;)

Valitettavasti mulla ei ole sellaista sulle tarjota : )
spacelord
07.08.2013 21:10:46

Samaa mieltä aloittajan kanssa. Kitaran malli on väikkynyt silmissä jo teinivuosista (mahonkikeppi humppareilla), mutta vahvistimia on pitänyt testata useampia. Kun ei ole ylimääräistä fyrkkaa niin mitään arsenaalia ei ole tullut hankittua. Ongelma on siinä, että oikeastaan mitä parempi vahvari niin sen paremmin se hoitaa jonkun homman ja soundin. Karajareilla pystyy tekemään jonkin verran, mutta vahvistimen rakenne ja putket asettavat kyllä tietyt rajat tälle venymiselle. Myönnetään että tässä ajan myötä on käynyt kuin vinkun kanssa; ennen meni mikä vaan mitä pystyi vetämään ja mikä pysyi sisällä ja nyt jopa huomaa punkuissa makueroja. Ongelma näkyy myös monien ammattibändien livevarustuksessa, kun lavalla on erikseen vahvistimet puhtaamille saundeille ja murolle (tai sitten kitaristeilla ei). Sitten kun on koukuttunut vahvistimen omaan säröön niin volumepotikalle haettu puhtaampi saundi on jotekin - no - sieluton. Kimurantti viittasikin ongelman peilikuvaan, että purkilla tehty särö puhtaalle kanavalle ei kuulosta optimilta.
RaskasMielinen
07.08.2013 21:58:53

Myös itselleni vahvistimen valitseminen on ollut vaikeaa. Kun en ole osannut päättää ja kun on ollut mahdollisuus, niin olen sitten ryhtynyt käytännössä keräämään tietyn tyyppisiä (high gain) vahvistimia ja kaiutinkaappeja. Sanottakoon että eri tyyppisiä kitaroita löytyy vieläkin enemmän. Uusin villitykseni on ollut erilaiset säröpurkit ynnä muut efektipedaalit. Niitäkin on siunaantunut... Toisin sanoen kaman määrä on lissääntynyt paljon nopemmin kuin mitä soittotaito on kehittynyt. Tyypillinen kamarunkkari siis. Uskoakseni olisin paljon - tai edes vähän - parempi soittaja jos olisin pitäytynyt yhdessä monipuolisessa vahvistimessa, parissa erilaisessa kaiutinkaapissa ja parissa kitarassa.

Sittenpä se valitseminen vasta vaikeaa onkin, kun ne kaikki kamat ovat siinä käsillä, odottamssa vain virran päälle kykemistä. Voi helvetin helvetti:D Haasteena on vielä se, että tykkään soittaa sekä megamättöä että kaiken maailman sysi synkkää herkistelyä.

Vahvistinpuolella olen päätynyt sellaiseen kahtiajakoon, että mättöön L6L-putkinen ja rosoiseen herkistelyyn EL84-putkiset vehkeet. Mitään viihdemusiikkia en tosiaankaan soittele, se on joko wanhoja virsiä synkällä rautalankasoundilla nuotti kerrallaan tai nopeaa urku auki -riffittelyä ja tiluttelua.

Eipä auta muu kuin ruveta äänittelemään zoomilla klippejä systemaattisesti (joku aina sama ralli kumpaakin em. osastoa), muistaen myös dokumentoida millä vehkeillä ja niiden säädöillä ne on tehty.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)