Aihe: Fender P-bass vai Jazz bass?
1 2 3 4 5
PasiB
22.07.2013 12:16:42
piivei: Melkoisen lähelle presarin soundia pääsee jatsarilla ihan vaan keventämällä takamikin volaa ja kääntämällä tonen max puoleen väliin. Orkkismikeillä päästää pienen hurinan tällä asetuksella joten äänityshommissa ei välttämättä...

Tätä olen käyttänyt, olen myös kokeillut tuon sarjaan/rinnan kytkimen mutta ei ole mun juttu. Presarisoundia varten mulla on presari.
Rämppy
22.07.2013 23:58:34
piivei: Melkoisen lähelle presarin soundia pääsee jatsarilla ihan vaan keventämällä takamikin volaa ja kääntämällä tonen max puoleen väliin. Orkkismikeillä päästää pienen hurinan tällä asetuksella joten äänityshommissa ei välttämättä...

On sinnepäin, mutta ei silti lähelläkään sitä potkua ja jykevyyttä, mikä presarista irtoaa.
En sitten malttanut olla sanomatta.
piivei
23.07.2013 12:09:53
Sen toki myönnän. Kyllä ideaalitilanne on se että löytyy molemmat mutta keikalle ei nykyään jaksa kantaa kahta bassoa niin joskus on kiva fiilistellä vaihtamalla jazzarisoundia hieman presarimaiseen suuntaan. Kukaan muu sitä ei tietenkään huomaa kuin itse mutta ainakin täällä se riittää.
Topiello
30.07.2013 15:12:06
Onko muuten noissa '50s road worneissa paljonkin eroa standardi presariin?
Hyvältä kuulostaa molemmat.
J.Hollström
30.07.2013 16:07:12
Topiello: Onko muuten noissa '50s road worneissa paljonkin eroa standardi presariin?
Hyvältä kuulostaa molemmat.

- kevyempi
- leveempi kaula
- valmiiksi kolhittu ja kulutettu
- reverse virittimet
- hapotetut raudat
- vintage speksit, raudat ja nauhat etc.

Soundipolitiikka melko samaa, tietty vaahtera otelauta tuo omaa makua soundiin. Alla vertailevaa näytettä Road Worn vs. JV Squier. Tossa järjestyksessä soitettu puoliksi. Ei mitään järistyttävää siis.

http://maihinnousu.net/s/13484
jaajo2
31.07.2013 23:00:05
onko nuissa usa presareissa isoja eroja vanhemmissa ja uudemmissa vuosimalleissa?jos vaikka vertaa 70 lukulaisia näihin uusiin ku vanhan hinnalla saa pari uutta
absqua
31.07.2013 23:01:36
jaajo2: onko nuissa usa presareissa isoja eroja vanhemmissa ja uudemmissa vuosimalleissa?jos vaikka vertaa 70 lukulaisia näihin uusiin ku vanhan hinnalla saa pari uutta

Jos keskitytään soundiin ja soitettavuuteen, niin merkittäviä eroja ei ole. Erot ovat fiilistasolla.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
hollstro
01.08.2013 08:56:23

jaajo2: onko nuissa usa presareissa isoja eroja vanhemmissa ja uudemmissa vuosimalleissa?jos vaikka vertaa 70 lukulaisia näihin uusiin ku vanhan hinnalla saa pari uutta

Uudet ovat tasalaatuisempia ja paremmin tehtyjä. Vanhoissa on ikääntymisen tuoma fiilis ja vanhemman puun tuoma napakkuus ja klangi saundissa, mitä ei kyllä voi erottaa musiikin seasta. Hinnan erolle on hyvä syy; vanhoja ei enää tehdä ja niiden saatavuus on rajallinen.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
J.Hollström
01.08.2013 10:17:14
Topiello: Eipä noita roadworneja ihan helposti näytä saavan. Kitarapajalla taitaa pari kpl olla. Olikos nää nyt niitä Mexico-passoja? Samat mikit kun am standadissa?

On Mexico. Road worneissa on sama mikki kuin Std Precision bassoissa, eli joku normaali el cheapo mikki, joka pelasi ainakin mulla ihan buenosti.

Ameriikan standardeissa on Custom Shopin jenkkimikit.

T-kaupasta saa ainakin Road worneja.
http://www.thomann.de/fi/fender_road_worn_50_p_bass_2ts.htm
piivei
02.08.2013 08:29:18

Samanikäisten american vintage ja american standard presarien välillä oli ainakin melko selkeä ero soundipuolella. Nimensä mukaisesti AV presarin soundi oli enemmän vintagehenkinen ja tarjosi jotenkin enemmän potkua ja kolinaa. Am std oli toisaalta hyvin tasapainoinen soundiltaan mutta se presarin yleisfiilis jäi vähän vaisummaksi. Nämä siis täysin subjektiivisia näkemyksiä asiasta eikä kannata liikaa antaa painoa näille. Molemmat mallit on silti todella hyviä soittimia ja suht helposti kokeiltavissa alan liikkeissä.
J.Hollström
02.08.2013 12:40:19
Topiello: Eipä noita roadworneja ihan helposti näytä saavan. Kitarapajalla taitaa pari kpl olla. Olikos nää nyt niitä Mexico-passoja? Samat mikit kun am standadissa?

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=781138
Topiello
03.08.2013 15:04:43
Itseasiassa pitäisi löytää american standard presari. Ruusupuu-otelautainen olisi dlx:ssa, mutta tahtoisin sen olevan vaahteraa/vaalea. Nyt jos tiedätte millä kaupalla tuota olisi varastossa niin tykkäisin.
En kirjoittele laiskuuttani näin, sillä tuoon osoittautunut yllättävän vaikeaksi etsinnäksi.
Oletteko tilanneet kitaroita tuolta t-kaupasta? Miten nopeesti toimitetaan?
absqua
03.08.2013 15:18:22
Topiello: Itseasiassa pitäisi löytää american standard presari. Ruusupuu-otelautainen olisi dlx:ssa, mutta tahtoisin sen olevan vaahteraa/vaalea. Nyt jos tiedätte millä kaupalla tuota olisi varastossa niin tykkäisin.
En kirjoittele laiskuuttani näin, sillä tuoon osoittautunut yllättävän vaikeaksi etsinnäksi.
Oletteko tilanneet kitaroita tuolta t-kaupasta? Miten nopeesti toimitetaan?

http://www.kitarapaja.com/pics/nbfampbassmnb1_1024x768.JPG

Tommottis olis Kitarapajalla hyllyssä.
Topiello
03.08.2013 16:13:32
Juu kiitti kiitti. Väri on ihan nasta. Mistäs pickguardeja? :) Mirrori-sellainen passais nannasti.
absqua
03.08.2013 16:56:56
Topiello: Juu kiitti kiitti. Väri on ihan nasta. Mistäs pickguardeja? :) Mirrori-sellainen passais nannasti.

Yhdellä sanalla: kvg.
pekezu
04.08.2013 19:51:47

absqua: Yhdellä sanalla: kvg.

Kare ja Ville-Galle?

Takki...
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
Cathi777
05.08.2013 07:58:03

Jos nyt saa tähän ketjuun mukaan tulla tällaisella. Eli onko kokemuksia tästä bassosta http://www.thomann.de/fi/fender_50s_precision_bass_mn_hb.htm ?

Aika hyviä fiiliksiä ainakin netistä löysin ja onhan tuo nyt ihan törkeän hienokin kaiken lisäksi.
Only pop music can break my heart...
nisumaka
06.08.2013 08:53:10 (muokattu 06.08.2013 08:53:24)
Voin vain kehua. Tehty 50-luvun spekseillä/hengessä. Mulla on orginaali tollainen (61 tehty, ei ole vitsi). Olen kokeillut monia noita ton orginaalin huikean arvon vuoksi. Ei oikein viitsi ottaa keikoille mukaan. Nuo ovat kaikki hyviä vaihtoehtoja, ja niissä on yllättävän lähelle alkuperäinen presarin soundi. Varmasti ei mene fyrkat hukkaan. Mulla on bassoina presari ja Warren Corvette, ja ne toimivat tosi hyvin jazz-iskelmä-musaan. Kysele vähän käytettyinä, niitä tuntuu myös liikkuvan aika kivasti.
jukka490
06.08.2013 09:15:47
Fender on ollut ahkerana ja on julkaissut Squier Vintage Modified sarjaan PJ mikitetyn presarin, aivan kuten aikaisemmin julkaisi halvimpaan Affinity sarjaan.

Ohessa linkki: http://www.fender.com/en-FI/basses/ … ewood-fingerboard-3-color-sunburst/

Tämä malli lienee aika uusi, koska sitä ei edes löydy T-kapuan sivulta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)