Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Shubb Capo vireongelma!
1
Stone
31.07.2013 14:48:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Olenpahan tässä jo jonkun viikon pähkäillyt, että kun olen asettanut Shubbin Capon esim. 9. nauhalle, niin kitara soi täysin epävireisesti. Olin jo asennoitunut, että kaula on varmati kiero (Fender baja telecaster). Nyt viritin vaihteeksi ensin kitaran huolella ja kokeilin barre-otteita eri nauhoilta ja ihan asialliselta kuullosti, kun en täysin luota tuohon amplitube-ohjelman viritysmittariin. Sitten taas shubbin capo 9. nauhalle, niin täysin epävireiseltä kuullosti varsinkin ala E kuin A-kielikin. Seuraavaksi vanha kunnon Jim Dunlop (muovinen pyhä yksinkertaisuus) Capo kiinni ja kuullosti juuri kuten pitääkin.
 
Lähemmin tarkasteltuna, kun Shubbin asettaa kiinni, niin se näyttäisi vähän venyttävän noita kieliä, kun sitä kiristää. Lähes mahdoton sitä on siihen laittaa ettei se jokatapauksessa hieman venytä kieliä (siis Shubbin capo). Yleensä porukat kehuvat Shubbia vaan enpä itse voi sanoa kylläkään nyt samaa siitä.
 
Shubb on paljon pienempi vrt. tuohon Dunlopin capooni. onkohan sillä nyt mitään merkitystä eli onko sellainen mahdollisuus, että tämä Shubb on tarkoitettu jollekkin ohuempikaulaiselle soittimelle? Minä en siis juurikaan tästä siis tiedä, että onko erikokoisille kauloille jotain tietyn kokoluokan capoja erikseen. Miten on tai mitä itse ajattelette tuosta epävireisyydestä kuin Shubbeista?
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Numb
31.07.2013 15:06:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shubbillakin on eri muotoisille kauloille capoja. Mutta säädäpä sillä ruuvilla capo puristamaan vähemmän, ja sijoita se mahdollisimman lähelle nauhaa.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Stone
31.07.2013 15:11:25 (muokattu 31.07.2013 15:13:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Shubbillakin on eri muotoisille kauloille capoja. Mutta säädäpä sillä ruuvilla capo puristamaan vähemmän, ja sijoita se mahdollisimman lähelle nauhaa.
 
Ei toiminut noinkaan ja Dunlop hoitaa homman tyylikkäästi jälleen. Kokeilin vastaavaa kyllä aiemminkin, että Shubb oli niin "löysällä" kuin se nyt ponnahtamatta siitä pois järkevästi vielä pysyi.
 
No okei, hommasinkin alunperin tuon Shubbin nk. vara Capoksi, että toinen olisi treeniksellä ja toinen kotona, mutta leluhan se näköjään olikin (ainakin tämä malli).
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Stone
31.07.2013 15:43:28 (muokattu 31.07.2013 16:05:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaulahan on aika paksu tuossa bajassa, joten mietin vaan, että jos tuo capo on ainoastaan vääränmallinen (siro työkalu kun on, joka juuri ja juuri riittää kaikille 6:lle kielelle) kaulan profiiliin suhteutettuna. Spekulaatiotahan tämä vain...
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
elsewhere
31.07.2013 16:48:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koitapa laittaa capo mahdollisimman löysälle ja suoraan nauhan päälle, ei siis viereen. Itse en ole huomannut vireongelmia näin tehdessäni, tosin Bajaa en omista.
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
milahtee
31.07.2013 17:03:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epävireisyyteen vaikuttaa moni asia: capon radius ei vastaa otelaudan radiusta, capo on liian tiukalla (korostuu jos nauhat ovat korkeat), capo on liian kaukana nauhasta jne. Ketjussa tulikin ihan hyviä ohjeita.
 
Shubb ei ole suosikkini, mutta pahin vireisyyden kannalta on Kayser-tyyppinen capo, jossa puristusvoimaa ei voi säätää ollenkaan.
 
kimurantti1
31.07.2013 17:31:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

milahtee: Shubb ei ole suosikkini, mutta pahin vireisyyden kannalta on Kayser-tyyppinen capo, jossa puristusvoimaa ei voi säätää ollenkaan.
 
Tää riippuu tietekin kitaran kaulasta. Mulla ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia Kyserin capon kanssa, päinvastoin se on ollut mun kitaroiden, Martinin akustisen sekä sähkisten kanssa vireisyydeeltään toistaiseksi paras. Se on myöskin todella helppo ja nopea käyttää yhdellä kädellä, mikä on keikalla todella jees.
 
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Stone
31.07.2013 22:01:08 (muokattu 31.07.2013 22:03:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kuitenkaan ilmeisesti mitenkään tavatonta tuo Shubbin vireongelma. Ulkomaisilla foorumeilla joillain ollut vastaavanlaisia ongelmia telecastereissa kuin gibsoneissakin shubbin kanssa. Samassa yhteydessä mainitsevat kuitenkin, että esim. teräskielisissä kitaroissaan taas toimineet moitteetta.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «