Aihe: Häirikköbändit bändi-illoissa
1 2 3
Reddie
06.05.2004 23:22:29 (muokattu 07.05.2004 00:14:05)
Pakko purkaa fiilareita: Meillä oli tänään keikka eräässä bändi-illassa. Oltiin sovittu että me tuodaan rummut, pellit ja yks kitarastyrkka yhteiseen käyttöön. Muut toi loput.

No meitä ennen piti soittaa joku bändi mut se sit peru. Tilalle ilmestyi jostain pystymetsästä joku noisebändi joka siis soitti juuri sitä: noisea.

Porukat oli ilmeisesti tullu kiireessä tai jotain koska basisti tuli kyselemään multa että olisko lainaa bassoa. No en halunnu pistää miestä pulaan niin annoin sen käyttää mukana ollutta nelikielistä.

No kyseinen orkesteri meni soittamaan ja me jäätin bäkkärille preppaa tulevaa keikkaa varten. Vähän ennen meidän aikaa kavuttiin sitten lavan kylkeen ja iski järkytys: Rumpali kirjaimellisesti runteli näitä meidän rumpuja. Lisää tähän keljutukseen vaikutti se että meidän rumpali oli just ostanut uudet Byzancen pellit 450€ juuri tätä keikkaa varten. Ja siis tässä ei oo kyse siitä että oltais herkkä hipiäisiä nimittäin me soitetaan kuiteski aika pomppumetallia.

Ei siinä mitään, rumpali huikkas jossain biisin välissä että "koita nyt relaa vähän". Jätkä kuuli viestin. Ja sama meininki jatkuu. Siis tätä on nyt vähän paha selitellä mitä siellä tapahtu, mutta kyllä jotain nyt on pielessä jos suht. kokenu rumpali saa crashiständin kaatumaan rumpukorokkeelta alas. Tälle se rumpali vaan nauro. Onni onnettomuudessa oli että ei mitään menny paskaks mut voi helvetti että kyllä huuto lähti. Ja siis ei pelkästään meistä, yleisökin huus että "mitä vittua?!" kun ties että kyseessä on lainakamat.

Vedettyään settinsä ylipitkäks tää bändi lähti aivan helvetin nopeesti paikalta menemään. Sen jälkeen me kavuttiin lavalle aika vittuuntuneena. Niin ja siis salikin vielä tyhjeni aika tehokkaasti kyseisen bändin aikana. Ei siis sinänsä mikään ihme, pojat ja tytöt soitti kuitenkin 30min pelkkää räkästä noisee.

Kyl teki mieli mennä vähän juttelemaan tyyppien kanssa mutta perkele ku oli kiire lavalle. Tilannetta kuvasti mun mielestä juontajien kommentti aika hyvin: "Kiitos ******! Muistakaa: Me emme unohda!".

Tämmöstä avautumista tällä kertaa. Anteeksi tästä, oli vaan pakko päästä vuodattaa. Suoraan sanottuna vaan vituttaa tommonen. Ei mitään kunnioitusta muitten kamoja kohtaa. Luoja tietää että meikäläinen oli aika hellä sitä mun lainastyrkkaria kohtaan. Ja vielä sekin että lainasin kyseiselle orkalle omaa bassoa ja silti tämmöstä paskaa saa kiitokseksi. Kiitollista puuhaa taas perkels..

Onko muilla vastaavia kokemuksia?
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
sinä
06.05.2004 23:34:34
Hauskaa, tai ei hauskaa vaan, noh joo... Kun saman keikan nähneenä kattelin vaan tosi fiiliksissä tätä "häirikköbändiä". Meininki näytti tosi rauhanomaiselta ja näin. Saman tilanteen voi kokea aika monella tavalla. Harmi jos asia oli toisin, mutta minusta näytti että rumpali soitteli kovin rauhallisesti.. Yleisöön tosin ei välittynyt, jos hakkas rumpujen puuosia turhan railakkaasti. Niin ja tuosta crash-standin kaatumisesta, se standi kaatui illan aikan kait neljä kertaa kolmen eri rumpalin toimesta. Rumpukoroke taisi loppua vähän lyhyeen..
Reddie
06.05.2004 23:46:21 (muokattu 06.05.2004 23:54:38)
Hauskaa, tai ei hauskaa vaan, noh joo...

Joo siis mä vallan hyvin ymmärrän tän tilanteen "mutu"-pohjan ja että nää on aina näkökantoja ja että näkökantoja on monenlaisia. Mutta meidän näkökanta oli tasan tämä. Tai siis kun ottaa huomioon vielä sen että rumpalille tosiaan huomautettiin tästä kun huomattiin se, eikä mitään muutosta. Sehän siinä keulimaan pisti.

Niin ja ennen kuin joku rupeaa siitä sättimään niin tarkoituksenani ei sitten tosiaan ollu mollata kyseisen bändin musiikkia millään tavalla. Kukin taplaa tyylillään sen kanssa, mut kyl toisten kamoja pitäs kunnioittaa..

EDIT: Niin ja tosiaan siis se meidän rumpali ja pari muutakin bändin jäsentä katto aika ahkerasti niitä muitakin bändejä kys. illassa eikä niistä ollut mitään huomauttamista. Eli siis kyseessä ei ollut että nähtiin vaan tää ja järkytyttiin.

EDIT2: Eikä siinä siis onneksi kuitenkaan mitään paskaksi menny ja me saatin itse soitettua keikkamme kunnialla läpi. Mut vituttaa vaan tommonen. Mulle se on vaan itsestäänselvyys että jos on toisen auto alla niin sä et päästele sitä 140km/h hiekkatiellä. Vähän ehkä huono vertaus mutta silti..
vantage
07.05.2004 10:37:59
Onneksi ei ole vielä tarvinnut lainata omia kamoja.
Toisten kamoilla pitäisi soittaa varovasti ja hiljempaa prkl.
"Kaikki on allright ainakin minulla. En tiedä, onko muilla." -M Nykänen IHKK #5
migeboy
07.05.2004 13:06:55
No noita härikköbändejä on maailmassa, ne ei täältä minnekkään lähe. Kerran mä olen lainannut yhdelle tutulle mun kitaraa, kun se tartti jostakin keikalle kitaran ja sillä ei ollut omaa. Mutta se ei ollut millään lailla häirikkö, eikä myöskään sen bändi.
Ylläri
07.05.2004 13:38:16 (muokattu 07.05.2004 14:15:54)
Noo, ihmiset vaan suhtautuu niin eri tavoin soittamiseen ja soittimiin. Tuskin ne noisebändin jätkät omiakaan vehkeitään yhtään paremmin käsittelevät. Eihän "epämaterialistisessa" asenteessa sinänsä mitään pahaa ole, mutta sattuneesta syystä näillä kavereilla harvemmin on omia ehjiä kamoja. Tai jos on, ei niillä kyllä kukaan muu halua soittaa...

Se nyt vaan on noissa bändi-illoissa aina ongelma, että kun mukana on vaihtelevista lähtökohdista ponnistavia orkkia, niin aika usein tulee skismaa esim. juuri kamojen käytöstä ja volyymeistä. Vaikka erilaisuus on rikkautta ym. niin käytännössä homma toimii paremmin, kun mukana on samanhenkisiä akteja (niin musiikillisesti kuin muutenkin).
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
Reddie
07.05.2004 14:02:29
Noo, ihmiset vaan suhtautuu niin eri tavoin soittamiseen ja soittimiin.

Tääkin on kyllä erittäin hyvä pointti. Perhana ku pitää olla niin materialisti.. ;) No joo, mut mun asenne on vaan se että muiden kamoja en kohtele kuin omiani, ellei kyseessä sitten ole tyyliin bändin kamat tai frendin kamat joista tietää että saa käyttää kun omia. Mun maalaisjärkeni (tai sen puute) sanoo vaan sen että toisten kamoja ei raiskata. Aika kärjekäs ilmaus, mutta pointti varmaan välittyi.
sormunen
07.05.2004 14:21:43
Mun maalaisjärkeni (tai sen puute) sanoo vaan sen että toisten kamoja ei raiskata. Aika kärjekäs ilmaus, mutta pointti varmaan välittyi.

Oot tasan oikeessa.

Rumpujen kanssa on yleensä menetelty siten, että pellit ja virveli on joka tapauksessa oltava omat, koska ne ovat ikään kuin henkilökohtaisimmat. Ja siten myös kannattaa hoitaa, että lainaaja on keikkajärkkäri, jonka kanssa etukäteen sopii mahdollisista korvauksista.

Ystävien kanssa tietty miten haluaa.
Reddie
07.05.2004 14:24:06
Rumpujen kanssa on yleensä menetelty siten, että pellit ja virveli on joka tapauksessa oltava omat, koska ne ovat ikään kuin henkilökohtaisimmat.

Näinhän se yleensä on. Mutta kun tää oli tosiaan koulun sisältä järjestetty ja kellään muulla ei oikeesti oikeestaan ollu niin aateltiin että menköön, koska kuitenkin oltiin sovittu selvästi pelisäännöt. Mutta sitten tää viime hetken lisäys tuli ja yllätti..
Ylläri
07.05.2004 14:38:25 (muokattu 07.05.2004 14:39:02)
No joo, mut mun asenne on vaan se että muiden kamoja en kohtele kuin omiani, ellei kyseessä sitten ole tyyliin bändin kamat tai frendin kamat joista tietää että saa käyttää kun omia.

Ihan oikea meininki minun mielestäni. Ja ehkäpä niillä noisekavereilla oli sama asenne, mutta siinä tapauksessa en halua nähdä mitä ne tekevät omille kamoilleen...;-)

Vielä noista bändi-illoista. En ole itse enää vähään aikaan moisissa soittanut, mutta ollut usein mukana järkkäämässä/miksailemassa ja aika pitkälle sama kaava niissä aina on. Vakioilmiöitä ovat juuri nämä pystymetsästä tulevat bändit, joista kukaan muu ei tiedä mitään, jotka pelmahtavat paikalle vasta viisi minuuttia ennen keikkaa ja joilla harvemmin on edes omia soittimia. Useimmat niistäkin ovat toki ihan OK, mutta joidenkin asennetta on meikäläisen vähän vaikea ymmärtää. Pahimmillaan tuntuu että nämä tapaukset yrittävät ihan tahallaan karkottaa yleisön ja aiheuttaa v**utusta muille bändeille. Kai se on sitten sitä aitoa punk-meinikiä, mene ja tiedä...

Linjanani onkin ollut (silloin kun minulla on ollut asioihin jotain sanomista), että tällaiset mysteeribändit laitetaan kylmästi esiintymään viimeisiksi. Jos ei kerran vaivaudu millään tavalla osallistumaan roudauksiin ja soundcheckeihin tai edes vastaamaan sähköposteishin, niin turha siinä sitten on inistä että meidän on päästävä soittamaan ekana että ehditään dokaamaan kaverin tupareihin.

Muutenkin soittojärjestys on aina tärkeä juttu kaikissa usean bändin kavalkadeissa. Kannattaa unohtaa kaikki lämppäri/pääbändi-akselin hahmotukset ja lähteä rakentamaan iltaa toiselta pohjalta. Eli äänekkäimmät ja - miten tämän nyt diplomaattisesti sanoisi - voimakkaimmin mielipiteitä jakavat orkesterit viimeisiksi.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
Jani The Rock
07.05.2004 16:14:52

Niitä on vähän kaikennäköisiä häirikköbändejä. Mä muistan kun ekoja keikkoja tehtiin just noissa bändi-illoissa, niin aina oli jotkut "edistyneemmät" ja "vakavammin otettavaa musiikkia" esittävät dorkat urpoilemassa. "Vittu tommoset punkkarit osaa mitään soittaa", "me ei kyllä teille meidän kamoja lainata" - vaikkei oltu edes pyydetty, "vittu kun teillä on paskat kitarat" jne. jne.
Don`t mess with the countryboys
KMT
07.05.2004 17:26:07

Oot tasan oikeessa.

Rumpujen kanssa on yleensä menetelty siten, että pellit ja virveli on joka tapauksessa oltava omat, koska ne ovat ikään kuin henkilökohtaisimmat. Ja siten myös kannattaa hoitaa, että lainaaja on keikkajärkkäri, jonka kanssa etukäteen sopii mahdollisista korvauksista.

Ystävien kanssa tietty miten haluaa.

Henkilökohtaisemmat??

Ilmesti bassorummun voi toinen pändi vaikka hajottaa...
Tuossa on vain se riski, että basisti tulee ja läpsii korville taajuusaluetunkeutumisrikkeen johdosta. -Fortune
Cornflake
07.05.2004 17:34:29
KMT:
Ilmesti bassorummun voi toinen pändi vaikka hajottaa...

Jep, juuri näin. Ymmärsit taas aivan oikein.
Lick my lovepump!
ganesha
07.05.2004 18:07:36
symbaalit ja snare on runpalille vähän niinQ kalsarit tavikselle. niitä ei lainata. korkeintaan omalle tyttöystävälle/-ltä.
"if we can´t be free, let´s at least be cheap!" - Frank Zappa
Numbie
07.05.2004 19:31:54

Aika sälli saa olla jos bassarille saa soittamalla tehtyä vahinkoa.

Itse olen lainaillut omia kamojani pyydettäessä, sekä soittanut toisten kamoilla, eikä ainakaan vielä ole minkaanlaisia ongelmia ilmennyt.
Hakki
08.05.2004 11:54:39
symbaalit ja snare on runpalille vähän niinQ kalsarit tavikselle. niitä ei lainata. korkeintaan omalle tyttöystävälle/-ltä.

Naulan kantaan.

Kamojen lainaaminen on aina vähän hankalaa. Tähän mennessä on keikoilla pätenyt herrasmiessopimus: jos jotain hajoaa, se korvataan täysimääräisesti. Eipä ole kukaan hajoittanut mun kamojani jos olen lainannut ja muiden kamoja tulee aina käsiteltyä eri tavalla.

Oma politiikka lainaamiseen on, että snaren voin lainata jos on oikea hätä. Pelleistä voi lainaan antaa pitkin hampain haitsun ja riden, niitä ei soittamalla paskaksi saa. Muita ei lainata, piste.
Exhausted
08.05.2004 14:06:32

oon aina luullut että peltien ja snaren ja basarinpedaalin tuomisen suurin syy on se että rumpalit haluavat soittaa omillaan ko. kamoilla...mutta ehkä ne sitten myös ovat ne eniten kuluvat osat
toxic
08.05.2004 21:22:56
Off-topickina kysyn: Mikäs toi snare olikaan?
Antti1
08.05.2004 21:25:29
Off-topickina kysyn: Mikäs toi snare olikaan?

Virvelirumpu. Se mistä kuuluu sellanen terävä ääni.
"Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)