Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Custom-pleksi paikallisin voimin
1
Progorava
29.07.2013 23:36:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helou
 
Ei tuottanut mnetin haku toivottua tulosta, joten käännytään arvon raadiin puoleen.
 
Muistelen, että keskustelupalstan jannuista löytyi joku pleksinloihdintataitoinen henkilö. Pitäisi askarrella g&l asattiin uusi muovi mutta nuo tuntuvat olevan kiven alla. Jenkeistä toki saa mutta pitäsi lähettää pleksi malliksi ja hintaakin tulee tällaiselle saiturille ihan liikaa.
 
Joten voisiko joku paljastaa jonkun pleksintekijän yhteystiedot?
 
Kiitokset ja virtuaalihalaus!
 
McNulty
30.07.2013 02:10:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mynok: Helou
 
Ei tuottanut mnetin haku toivottua tulosta, joten käännytään arvon raadiin puoleen.
 
Muistelen, että keskustelupalstan jannuista löytyi joku pleksinloihdintataitoinen henkilö. Pitäisi askarrella g&l asattiin uusi muovi mutta nuo tuntuvat olevan kiven alla. Jenkeistä toki saa mutta pitäsi lähettää pleksi malliksi ja hintaakin tulee tällaiselle saiturille ihan liikaa.
 
Joten voisiko joku paljastaa jonkun pleksintekijän yhteystiedot?
 
Kiitokset ja virtuaalihalaus!

 
Oletko kysynyt kotimaisilta soitinvalmistajilta? Ruokangas? Amfisound? Basement Guitars? Finlandia Instruments? Aurora Guitars? Lottonen? Ketä näitä nyt on...
 
The world suffers a lot. Not because of the violence of bad men but because of the silence of good men.
Progorava
30.07.2013 12:18:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Oletko kysynyt kotimaisilta soitinvalmistajilta? Ruokangas? Amfisound? Basement Guitars? Finlandia Instruments? Aurora Guitars? Lottonen? Ketä näitä nyt on...
 
Ruokangas on ainoa, joka vaivautui vastaamaan pleksitiedusteluuni.
 
Tämän hintatiedon perusteella kotimaiset soitinvalmistajabutiikit ovat hinnoitelleet itsensä ulos minun lompakostani.
 
Ennemmin teen sen itse. Eihän se kivaa ole (nimim. yksi pleksi tehty) ilman kunnon työkaluja mutta onnistuu kyllä jos mitään muuta vaihtoehtoa ei ole.
 
Osteri
30.07.2013 14:43:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä on kyllä ollut keskustelua aikaisemminkin ihan parin vuoden sisällä. Olen päätynyt samaan lopputulokseen että itse pleksit pitää tehdä ihan kustannussyistä. Eräästä liikeestä Helsingissä sain arvion että noin 130-150 olisi hinta jos aletaan tekemään. Selkeä viesti siitä että pleksit eivät kiinnosta liikkeitä niin kauheesti.
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
Karvamammutti
30.07.2013 18:28:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mynok: Ruokangas on ainoa, joka vaivautui vastaamaan pleksitiedusteluuni.
 
Tämän hintatiedon perusteella kotimaiset soitinvalmistajabutiikit ovat hinnoitelleet itsensä ulos minun lompakostani.
 
Ennemmin teen sen itse. Eihän se kivaa ole (nimim. yksi pleksi tehty) ilman kunnon työkaluja mutta onnistuu kyllä jos mitään muuta vaihtoehtoa ei ole.

 
Finlandia Instruments tekee ihan kohtuukorvausta vastaan pleksejä. Siellä on yhden miehen firma kokonaan lomalla tällä hetkellä, mutta vastannee kyselyihin palatessaan sorvin ääreen.
 
JIÄKYLYMMEE JEHKUA
McNulty
30.07.2013 19:04:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mynok: Tämän hintatiedon perusteella kotimaiset soitinvalmistajabutiikit ovat hinnoitelleet itsensä ulos minun lompakostani.
 
Tsori. En heti hiffannut että se pleksi täytyy saada mieluiten veloituksetta. Kotimaisella työllä on toki hintansa, mutta itse ainakin olen ollut varsin tyytyväinen kotimaiseen soitinrakennukseen. Oli kyseessä sitten uuden rakentaminen, vanhan modaaminen tms. duuni jossa olen soitinrakentajan ammattitaitoa tarvinut.
 
The world suffers a lot. Not because of the violence of bad men but because of the silence of good men.
Antti1
30.07.2013 20:42:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuollaisessa pleksissä itseasiassa kuluu yllättävän paljon aikaa, jos tekee yksittäiskappaleen. Täytyy tehdä jonkinlainen muotti, jyrsiä uusi, porata reiät, tehdä niihin sinkkaukset jne. Sit tulee tietty materiaalikustannukset ja muut yrityselämän ikävät tosiasiat vielä päälle tuntiliksan muodossa. Jos se on vaikka 50-60€/h + mukut, niin ei joku 150€ ole ollenkaan hämmentävä hinta moisesta.
 
Itse tekemällä about:
-matsku 30-?€
-jyrsin ja jonkinlainen välttävä terä 30-?€
-joku muottimateriaali 0-?€
(-hiomapaperi ja viila 10-20€)
-porakone ja terät 50-?€
-jonkinlainen lehtisaha tms. 10-30€
-muut satunnaiset?
 
Ei se ihan halpaa ole, jos ei mitään romppeita löydy ennestään. Yksinkertaisimmillaan tekemiseen riittää pora, sopiva terä, lehtisaha ja vaikka viila viisteiden tekemiseen. Vie vaan aikaa ja moni ei osaa tehdä käsityönä kamalan suoria vetoja.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
Gabe
30.07.2013 20:54:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Tsori. En heti hiffannut että se pleksi täytyy saada mieluiten veloituksetta. Kotimaisella työllä on toki hintansa, mutta itse ainakin olen ollut varsin tyytyväinen kotimaiseen soitinrakennukseen. Oli kyseessä sitten uuden rakentaminen, vanhan modaaminen tms. duuni jossa olen soitinrakentajan ammattitaitoa tarvinut.
 
Näinhän tuo on. Oma custom pleksini taisi maksaa vähän reilun satasen Korpi Instrumentsilla.
Laulava Kylätohtori
30.07.2013 21:02:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun kotimaisen käsityön hinta itkettää, niin kannattaa muistaa, että se raha ei mene suoraan lyhentämättömänä yrittäjän taskuun, vaan Arkadiamäen Moniosaajat ovat kehitelleet kiitettävän määrän sivukuluja ym. ihanuuksia yrittäjälle, jolle jää summasta yllättävän vähän nettona perstaskuun...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Gabe
30.07.2013 21:17:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Kun kotimaisen käsityön hinta itkettää, niin kannattaa muistaa, että se raha ei mene suoraan lyhentämättömänä yrittäjän taskuun, vaan Arkadiamäen Moniosaajat ovat kehitelleet kiitettävän määrän sivukuluja ym. ihanuuksia yrittäjälle, jolle jää summasta yllättävän vähän nettona perstaskuun...
 
Totta turiset, ei ole yrittäjillä helppoa.
Les Fender
30.07.2013 21:50:23 (muokattu 30.07.2013 21:50:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mynok: Helou
 
No helou!
 
Mistä materiaalista ja löytyykö alkuperäinen pleksi mistä tehdä kopio?
 
T: Jouni
http://oakbridge.fi/
 
https://www.facebook.com/Oakbridgeinstruments
 
"Living is easy with eyes closed!"
Progorava
30.07.2013 23:46:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Tsori. En heti hiffannut että se pleksi täytyy saada mieluiten veloituksetta.
 
Saat anteeksi.
 
Kotimaisen työn jälki varmasti olisi hyvää, sitä en kiellä. Mutta kun kakaroita on talossa kolme ja tuon yksin leivän taloon, en maksa muovinpalasta satasia. Vaikka siinä olisi kullasta tehty avainlippumerkki ja pari joutsenta kaupan päälle.
 
Olen kantanut tämän maan musaliikkeisiin tuhansia euroja ja aion tehdä niin jatkossakin. Ehkä joskus vanhana paappana myyn kuppaisen Fordini ja hankin itse Ruokankaan vuoleman sähkökanteleen. Mieluiten veloituksetta.
 
McNulty
31.07.2013 00:35:59 (muokattu 31.07.2013 00:47:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mynok: Kotimaisen työn jälki varmasti olisi hyvää, sitä en kiellä. Mutta kun kakaroita on talossa kolme ja tuon yksin leivän taloon, en maksa muovinpalasta satasia. Vaikka siinä olisi kullasta tehty avainlippumerkki ja pari joutsenta kaupan päälle.
 
Ongelma vain on siinä, että kyseessä on yksi kappale tuotetta. Kuten jäsen Antti1 tuossa yllä mainitsi, liittyy siihen erilaisia työvaiheita jotka nostavat yksittäisen tuotteen hintaa melkoisesti. Sen lisäksi tosiaan käytetty työaika (joka tietysti kotimaassa maksaa enempi kuin vaikkapa Kiinassa) ym. kulut.
 
On siis eri asia ostaa 15 euron Stratocasterin valkoinen peruspleksi, joita jokin kaukoidän sweatshoppi väsää 100000kpl vuorokaudessa, kuin käsityönä toteutettu yksittäiskappale. Arvatenkin tuo jälkimmäinen on kalliimpi, kenties kymmenkertaisesti.
 
Mutta ainahan voi toki kääntyä ulkomaan apujen puoleen myöskin. Mm. http://pickguards.us/pricegandl.html
 
Pelkäänpä vaan että esim. 49 tai 69 dollarin pleksiin saa laskea samantien sen 20 dollaria lähetyskuluja, jonka jälkeen tuotteen saa melko varmasti tullata ja verottaa. Silloin se 100-150€ kotimainen pleksi on enää muutamia kymppejä kalliimpi mitä ulkomailta tilattu. Toisaalta, miulla on vaan yksi lapsi, joten miulle on saattanut se pari kymppiä jäädä extraa tuhlattavaksi :)
 
The world suffers a lot. Not because of the violence of bad men but because of the silence of good men.
Progorava
31.07.2013 01:28:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: kiina vs härmä jargonia..
 
Ymmärrän kyllä täysin, ettei kotimainen soitinrakentaja voi taistella hinnalla kiinalaista hikipajaa vastaan, joka lykkää euron kustannuksilla 20 pleksiä satamaan ja rahtaa ne kohti persaukisia asiakkaitaan suuren meren taakse. Valinta on silti minun. Valitettavasti käyttötilini saldo tappaa kaiken ideologian tämänkaltaisissa tilanteissa. Jos lompakkoni saumat jonain päivänä alkavat ratketa liiallisen setelipaineen takia niin laitan mielelläni tilaukseen useammankin kotimaisen rakentajan pitsalapion, vaikka soitantani useimmiten kuulostaakin otelautaripulilta. Nyt vain ei ole sen aika.
 
Toisaalta, miulla on vaan yksi lapsi, joten miulle on saattanut se pari kymppiä jäädä extraa tuhlattavaksi :)
 
Nää on näitä valintakysymyksiä. Perheen lisäksi riesanani on vuoden 74 kolmio, sekä Ford. Moni muu valitsee viisaammin :)
 
Mieluiten veloituksetta.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «