Gabe 29.07.2013 19:30:05 | |
---|
klobasa: Itse olen miettinyt toisen vahvarin hankintaa viime vuoden syksystä lähtien. Siinä on pari erityylistä vaihtoehtoa joista diggaan molemmista...saa nähdä saanko koskaan ostettua mitään. Olen varmaan maailman rasittavin asiakas kun kyselen, pohdin, pähkäilen, jahkailen jne. kuukausitolkulla, mutta itse en todellakaan halua olla siinä tilanteessa, että ostan jotain josta en lopulta pidäkään ihan totaalisesti. Vihaan tuhlata rahaa siinä vaihtoprosessissa. Myyminenkin on näinä aikoina totaalista tuskaa. Heh, tunnistin tuosta kuvauksesta itsenikin. :) Minusta on ainakin tullut aika harkitsevainen ja jahkaileva ostaja. Kyselen ja testaan vaikka miten pitään erityylisiä vaihtoehtoja. Toisen erityylisen vahvistimen hankintaakin olen pyörtellyt mielessäni jo ties kuinka pitkään, eivätkä vaihtoehdot ainakaan vähene testaamisella. :) Nyt on tosiaan aika nihkeää tuo myynti. Veditkö combon pois myynnistä? |
klobasa 29.07.2013 19:34:38 | |
---|
Gabe: Nyt on tosiaan aika nihkeää tuo myynti. Veditkö combon pois myynnistä? Juu ei tullut parin viikon aikana ainuttakaan kyselyä, niin otin pois. |
Mulla taitaa olla se ongelma, että yritän saada kaikki toivomani soundit yhdestä vahvistimesta, ainakin mielikuvatasolla. Käytännössä mulle riittäisi yksi hyvä kone, jolla saa hyvät cleanit - hardrock-särö gainpotikkaa kääntämällä ja siitä eteenpäin boostaillaan pedaaleilla. Nyt saapunut Bluetone on toistaiseksi lähimpänä, mutta vaatii vielä hienosäätöä. Raportoin asiasta joskus tarkemmin Bluetone-ketjuun. :) Mun vahvistinvalintaa rajoittaa aina vaatimus efektiloopista ja pitkän aikaa sen piti olla myös kaksikanavainen. Aikamoisen monta niitä onkin tullut pyöriteltyä... Katsotaan miten tän uusimman kanssa käy. :) Eli vastatakseni otsikon kysymykseen: Kyllä, vahvarin valinta on ainakin mun tapauksessa vaikeampaa. |
Muovinen 29.07.2013 20:45:11 | |
---|
Heitän tähän vielä semmosen mutun, että vahvistimen hankinta tuntuu vaikeammalta myös siksi, että siihen kohdistuu isommat toiveet soundipaletin suhteen, kuin kitaraan. Kitara on kuitenkin yksinkertaisuudestaan huolimatta monesti joustavampi äänilähde kuin vahvistin. Soundi on siis sormissa, mutta kyllähän ne sormet myös sitä vahvistinta soittaa. No, tästä tuli melkein kehäpäätelmä ;D |
Gabe 29.07.2013 20:50:00 | |
---|
Vladi: Mulla taitaa olla se ongelma, että yritän saada kaikki toivomani soundit yhdestä vahvistimesta, ainakin mielikuvatasolla. Käytännössä mulle riittäisi yksi hyvä kone, jolla saa hyvät cleanit - hardrock-särö gainpotikkaa kääntämällä ja siitä eteenpäin boostaillaan pedaaleilla. Nyt saapunut Bluetone on toistaiseksi lähimpänä, mutta vaatii vielä hienosäätöä. Raportoin asiasta joskus tarkemmin Bluetone-ketjuun. :) Eli vastatakseni otsikon kysymykseen: Kyllä, vahvarin valinta on ainakin mun tapauksessa vaikeampaa. Sama ongelma täällä. Olen vähän luopunut tästä ajattelutavasta, jos kahdella pääsisi haluttuun tulokseen. Paljasta nyt vähän millainen uusi tulokas on? :) |
Muovinen 29.07.2013 20:55:59 | |
---|
Gabe: Sama ongelma täällä. Olen vähän luopunut tästä ajattelutavasta, jos kahdella pääsisi haluttuun tulokseen. Yhdellä ei pärjää mitenkään, kahdella pääsee hyvin lähelle, mutta kolmas ois kiva jokeri ;) |
Vladi 29.07.2013 20:57:04 | |
---|
Gabe: Paljasta nyt vähän millainen uusi tulokas on? :) Kuten edellisestä tekstistäni voi päätellä, kyseessä on yksikanavainen, efektiloopilla varustettu kone. Semmoinen cleani-rock-välillä pyörivä kone, ilman boostia ainakin. Pääte on EL84-putkilla, joiden säröytymisestä pidän erittäin paljon. Lisää tietoa tulee sitten myöhemmin. :) |
Gabe 29.07.2013 21:20:11 | |
---|
Muovinen: Yhdellä ei pärjää mitenkään, kahdella pääsee hyvin lähelle, mutta kolmas ois kiva jokeri ;) Tätä vähän pelkäänkin. :) Vladi: Kuten edellisestä tekstistäni voi päätellä, kyseessä on yksikanavainen, efektiloopilla varustettu kone. Semmoinen cleani-rock-välillä pyörivä kone, ilman boostia ainakin. Pääte on EL84-putkilla, joiden säröytymisestä pidän erittäin paljon. Lisää tietoa tulee sitten myöhemmin. :) Kuulostaa oikein hyvältä, pistähän tarkempaa infoa. :) |
AngieRainbow 29.07.2013 22:04:38 (muokattu 29.07.2013 22:06:01) | |
---|
klobasa: Juu ei tullut parin viikon aikana ainuttakaan kyselyä, niin otin pois. Tolleen mäkin välillä teen. Laitan jotain torille ja katselen, onko kiinnostusta. Jos ei ole, niin pidän itsellä. Muutenkaan myymisestä ei mielestäni kannata ottaa stressiä. Menee jos menee. Mä ajattelen silleen, että nautin myynnissä olevista laitteista niin kauan kuin ne minulla vielä ovat. Nyt on torilla yksi combo ja tele, mutta soittelen molemmilla aktiivisesti niin kuin kaikilla muillakin laitteillani. Tänään soitin viimeksi telellä ja se on edelleen hyvä kitara. Myyn jos joku haluaa. Jos ei, niin mitään katastrofia ei tapahdu. Sama koskee comboa. What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
Laulava Kylätohtori 29.07.2013 22:22:18 (muokattu 29.07.2013 22:24:09) | |
---|
Jucciz: Ja sit kun lopulta päätyy kokeilemaan eri kaiuttimia, ei voi kuin läimäistä omaa otsaansa Speden "Voi rähmä!"-tyyliin huomatessaan, miten järjettömästi kaiutin vaikuttaakaan soundiin. Nyt olet Jucciz mielestäni niin oikeassa kuin vain ihmisen lapsi olla ja voi. Sanoisin, että elementti vaikuttaa yhtä paljon kuin vahvistin. Käytännönelämän esimerkkinä lähiviikoilta mainittakoon testailuni Celestionin Heritage G12H-30 ja Taydenin True Britin kanssa. Kaappina Bluetonen 2x12" ja toisena elementtinä koko ajan Taydenin Smooth (joka on ylivoimaisesti paras alnico, jota itse olen testannut) ja sen parina vuorotellen Celestion G12H ja Taydenin True Brit. Pedaalit, jotka toimivat True Britin kanssa loistavasti, eivät toimi Celestionin kanssa yhtä hyvin. Esim. Texas Ranger on liian räikeä ja Fuzztool Jr siinä rajoilla soundin ollessa jotenkin rakeisempi. Fulltonen Soul-Bender puolestaan murisee Celestionilla syvemmin kuin Taydenilla. Eli jos jokin pedaali tai vahvari ei miellytä, niin vika voi ihan yhtä hyvin ollakin elementissä kuin itse pedaalissa tai vahvarissa... Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
JuSu 30.07.2013 08:28:40 (muokattu 30.07.2013 08:29:09) | |
---|
Laulava Kylätohtori: Nyt olet Jucciz mielestäni niin oikeassa kuin vain ihmisen lapsi olla ja voi. Sanoisin, että elementti vaikuttaa yhtä paljon kuin vahvistin. Eli jos jokin pedaali tai vahvari ei miellytä, niin vika voi ihan yhtä hyvin ollakin elementissä kuin itse pedaalissa tai vahvarissa... Jeps. Mites, oletteko havainneet, että särösoundit ovat tarkempia kaiutinvalinnan suhteen? Tarkoitan, että esim. kahdesta eri kaiuttimesti molemmista voi saada ihan maukkaat puhtaat, mutta toinen ei toimi ajettuna lainkaan, tuli se särö sitten vahvistimesta tai pedaalista? Vai johtuuko tämä vain siitä, että itselleni juuri särösoinnit ovat tärkeämpiä, puhtaitten osalta en ole niin tarkka...? JuSu |
Laulava Kylätohtori 30.07.2013 08:35:36 | |
---|
JuSu: Jeps. Mites, oletteko havainneet, että särösoundit ovat tarkempia kaiutinvalinnan suhteen? Tarkoitan, että esim. kahdesta eri kaiuttimesti molemmista voi saada ihan maukkaat puhtaat, mutta toinen ei toimi ajettuna lainkaan, tuli se särö sitten vahvistimesta tai pedaalista? Vai johtuuko tämä vain siitä, että itselleni juuri särösoinnit ovat tärkeämpiä, puhtaitten osalta en ole niin tarkka...? JuSu Kyllä tuo on hyvinkin mahdollista. Ainakin esim. Red Fang, Celestionin Blue ja Taydenin Smooth ovat kaikki puhtailla loistavia, mutta vain (oma mielipide) Smooth toimii oikeasti hyvin säröillä. Kai samaa ilmiötä voi olla myös keraamisten kanssa varsinkin, jos painopiste on särösoundissa. Ehkä suurin ongelma on saada molemmat (hyvä särö ja puhdas) samasta elementistä. Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Jucciz 31.07.2013 07:47:10 (muokattu 31.07.2013 07:50:30) | |
---|
Kyllä mää kans näkisin, että särösoundin kanssa kaiuttimissa on selvästi enemmän eroa toimivuuden suhteen. Liekö tällä tekemistä sen kanssa, että tyypillisesti särösoundeissa on laajempi ja monimutkaisempi taajuussisältö (etenkin ylempiä harmonisia kerrannaisia), jolloin yhtälössä on myös enemmän muuttujia, jotka voivat mennä pieleen. Eri kaiuttimien ylätaajuuksien toistossa on yleensä huomattavia eroja, kuten myös siinä, miltä rajataajuudelta ja miten jyrkästi yläpäät leikkautuvat pois. Suhteellisen vähän on tullut vastaan kaiuttimia, joista ei saisi millän säädöillä vähintään kelvollista puhdasta soundia. Toki vahvistimen itsensä on myös oltava jokseenkin hyväsoundinen. Sitä vaan, että havaintojeni mukaan nimenomaan särösoundi on helppo pilata väärällä kaiuttimella. Vaihdelkaa siis ihmiset rohkeasti niitä tötteröitä ennenkö koko vahvistin menee vaihtoon. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
kimurantti1 31.07.2013 15:36:32 (muokattu 31.07.2013 15:49:41) | |
---|
JuSu: Mites, oletteko havainneet, että särösoundit ovat tarkempia kaiutinvalinnan suhteen? Onhan tää ihan päivänselvä asia. Puhtaassa kitarasoundissa ei ole ihan hirveästi yli 3,5kHz kamaa (siis on toki, mutta ei niin paljon että se dominoisi mitenkään taajuuskaistaa). Särösoundissa harmoniset kerrannaiset hyppää esiin ja tota 3-6kHz kamaa, missä mm. ihmiskuulon presence-aluekin sijaitsee, on paljon paljon enemmän. Siispä puhtaalla soundilla ei ole läheskään niin paljon väliä miten kaiutin toistaa ton 3-6kHz, kun taas särösoundissa se on aivan kriittistä. Tästä syystä onkin musta älytöntä, kun monesti toitotetaan että "osta poika hyvä puhdassoundinen vahvistin, niin siihen on hyvä tehdä särösoundia sitten pedaaleilla". Paskanlapat, hyvä puhdas soundi ei kerro vielä yhtään mitään siitä, miten kyseinen vahvistin ja kaiutin säröllä käyttäytyy. Mä en esim. ole saanut mistään Vox-tyyppisesta vahvistimesta hyvää ronskimpaa särösoundia ikinä. Yläpää noissa on vaan aivan väärässä paikassa, ja juuri ne sviddumaisuudet ja riipivän ohut yläpääjääpuikko hyppää esiin vaikka mitä sen eteen laittaisi. "Practice cures most tone issues." -John Suhr |
AngieRainbow 31.07.2013 21:24:39 (muokattu 31.07.2013 21:34:15) | |
---|
Nyt kun tämä kaiutinasia on nostettu tapetille ja mulla on Bad Cat torilla, niin olen miettinyt, että onkohan nupit sittenkin enemmän mun juttu. Combo on niin naimisissa sen ämyrin ja kotelon kanssa, vaikka toki roudattavuus on iso +. What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
Joees 31.07.2013 21:31:56 | |
---|
Eipä tuo vahvistimen valitseminen yhtään sen vaikeempaa ole kuin kitarankaan. Melkeimpä kaikilla vahvistimilla pystyy soittamaan ja loput on sit itsestä kiinni. Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja. |
Jucciz 31.07.2013 21:49:00 (muokattu 31.07.2013 21:51:33) | |
---|
AngieRainbow: Nyt kun tämä kaiutinasia on nostettu tapetille ja mulla on Bad Cat torilla, niin olen miettinyt, että onkohan nupit sittenkin enemmän mun juttu. Combo on niin naimisissa sen ämyrin ja kotelon kanssa, vaikka toki roudattavuus on iso +. Ainakin tuo 5E3 on kyllä hyvin onnellisesti naimisissa Jensen P12Q:n kanssa. Smaragdihääpäivä painaa päälle kahden vuoden päästä... ;) Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
AngieRainbow 31.07.2013 23:45:19 | |
---|
Jucciz: Ainakin tuo 5E3 on kyllä hyvin onnellisesti naimisissa Jensen P12Q:n kanssa. Smaragdihääpäivä painaa päälle kahden vuoden päästä... ;) No 5E3 ei olekaan tästä maailmasta. Sitä ei lasketa näihin tavallisiin vahvistinkeskusteluihin :) Ajattelin tossa, että hitto kun löytyisi jostain -59 5E3, niin ostaisin sen pois ihan vaan piruillakseni sinulle: "Sulla kun on noita nykyajan hömpötyksiä." :) What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
s8na 01.08.2013 00:19:06 | |
---|
Vielä kun joku keksis sellasen elementin, jolla sais 4x12 soundin 1x12 kaapista. |
AngieRainbow 01.08.2013 00:29:06 (muokattu 01.08.2013 00:36:57) | |
---|
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |