Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender ja kitaroiden 3D tulostaminen.
1 2
JoniSusi
27.07.2013 03:29:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.youtube.com/watch?v=plAjJKJTlxA
 
Mitäs mieltä? Väittävät olevan myös äänellisesti laadukkaita, mutta kuinkas tuo muoviseos sitten soi?
 
Keskustelkaa.
 
s8na
27.07.2013 05:04:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tekivät pari kitaraa ja videon, jotta vaikuttaisivat innovatiivisilta. Markkinamiesten metkuja koko juttu.
 
Popparit esiin kun puritanistit saapuu.
 
lavaamo
27.07.2013 09:51:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olis soinu paremmin jos olisivat tulostaneet Tokain.
 
✡ ✡ ✡ ✡ ✡ Huonoja juttuja jo vuodesta 1981 ✡ ✡ ✡ ✡ ✡
TTV
27.07.2013 10:02:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoniSusi: http://www.youtube.com/watch?v=plAjJKJTlxA
 
Mitäs mieltä? Väittävät olevan myös äänellisesti laadukkaita, mutta kuinkas tuo muoviseos sitten soi?
 
Keskustelkaa.

 
Mielenkiintoista olisi tosiaan tietää tuon printatun taikinan koostumus. Jännä lähestymistapa tällainen "eri saundien kehittäminen" kitaran materiaaleja tuunaamalla nykypäivänä, jolloin Axet ja vahvistimet voivat tehdä mitä mielikuvituksellisimpia saundeja. Toivottavasti Flaxwood on osannut suojata omaa ideaansa riittävän laajasti . . .
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Osteri
27.07.2013 11:24:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voihan vitalis.... torilla on haun mukaan nytkin 100 kpl Fender merkkistä kitaraa saatavilla. Luulis noista jo löytyvän halukkaille. Mihin enää tarvitaan muovikitaraa?
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
Gabe
27.07.2013 13:18:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoniSusi: http://www.youtube.com/watch?v=plAjJKJTlxA
 
Mitäs mieltä? Väittävät olevan myös äänellisesti laadukkaita, mutta kuinkas tuo muoviseos sitten soi?
 
Keskustelkaa.

 
Jännittävää, seuraan kyllä mielenkiinnolla mihin suuntaan tämä kehittyy. En kuitenkaan oikein kykene näkemään itseäni ostamassa muovikitaraa.
Murgo
27.07.2013 13:36:08 (muokattu 27.07.2013 13:39:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitavat lähinnä kuitenkin tuotekehittelyyn tuota käyttää, on hiukan liian hidas (eli kallis) menetelmä sarjatuotantoon. Jos muovikitaroita halutaan tehdä niin ruiskupuristus on paljon halvempaa.
 
Yksin kappalein tehtyihin prototyyppeihin tuo on taas sitten hyvinkin kätevä systeemi, muutamassa tunnissa saadaan tietokoneella luodusta mallista käpälöitävä ja jopa soitettava kappale jolloin esim. ergonomian testaaminen on helppoa. Jos joku kohta tuntuu huonolta niin ei kun muutetaan mallia ja tulostetaan uusi kappale testattavaksi. Ja kun malli sitten lopulta on valmis niin se voidaan syöttää suoraan CNC-jyrsimeen jolloin sarjatuotantokappaleet voidaan tehdä puusta jos niin halutaan.
 
Mutta tekniikan kehittyessä tarpeeksi pitkälle voi tulevaisuudessa hyvinkin olla mahdollista tulostaa oma custom-kitaransa täsmälleen haluamillaan mitoilla, muodoilla, väreillä jne. Olettaen tietysti että hyväksyy sen että se on muovia, ei puuta. Metallia taas kyllä pystytään 3D-tulostamaan, on kai toistaiseksi vain vielä aika kallista.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Joees
27.07.2013 16:12:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Jännittävää, seuraan kyllä mielenkiinnolla mihin suuntaan tämä kehittyy. En kuitenkaan oikein kykene näkemään itseäni ostamassa muovikitaraa.
 
Kyllä mulle kelpais helposti joku Dan Armstrong/Ampeg. Strato taikka telekin vastaavanlaisena olis oikein kolee kapistus.
 
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
Tympee Huttunen
27.07.2013 17:28:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osteri: Voihan vitalis.... torilla on haun mukaan nytkin 100 kpl Fender merkkistä kitaraa saatavilla. Luulis noista jo löytyvän halukkaille. Mihin enää tarvitaan muovikitaraa?
 
Kyllähän muovikitaroita on ollut paljon ennenkin. Myös monet "komposiittikitarat" ovat periaatteessa muovikitaroita.
 
Tawsky
28.07.2013 10:03:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sääli kun Fenderiltä ei ole tullut mitään oikeasti jännää ja mielenkiintoista pitkään aikaan. Samoja malleja kierrätetään ja julkaistaan joka vuosi joku Vietcong Standard Deluxe Special Player Jazzmaster, joka on ihan saman näköinen ja värinen kun kaikki muutkin.
Tässä nyt on yritystä, mutta silti... Meh. En minäkään kyllä ihan ekana muovistratoa ostaisi.
 
Mä olenkin välillä haaveillut meidän tapaamisesta. Mielikuvissani on välkkynyt Rush, komeita keppejä, neitien juomia ja karjuntaa. -EvilDead
mpekkanen
28.07.2013 15:38:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei pleksistä tehdyt kitarat ainakaan ihan viimeviikolla ole keksitty ja ihan hyvin ne toimivat. Paria pleksi bodystä kitaraa olen kokeillut ja kyllä ne ainakin toimivat ihan hyvin. Ehkäpä se miksi se ei aikoinaan yleistynyt on kuitenkin sen valmistuksessa ja siinä että pleksi body on paljon raskaampi kuin normaali leppä/saarni/mahonki koppainen. Ilmeisesti myös bodyn ihan kunnollinen viimeistely on aikaa vievää.
 
Itsellä on myös Reverendin Slingshot Junior joka on niitä vanhoja Jenkeissä tehtyjä. Kitaran body on 90% puupuristetta ja fenolihartsia ja se on osittain ontto. Kitara painaa vain 2,7 kiloa. Se on soundiltaan ja soitettavuudeltaan todella hyvä kitara.
Kotimainen Flaxwood on myös hyvä esimerkki siitä ,että myös muusta kuin pelkästä lankusta voidaan tehdä hyviä soittimia.
 
Kun joku mainitsi siitä miksi esim. Fender julkaisee aina niin samoja kitaroita ja niissä on vähän mitään uutta. Siihen on varmasti syypäänä itse kuluttajat ,koska jos Fenderin Custom Shopista tilattaisiin vuosittain tuhansia telecasterita joissa olisi yksi volume,yksi humbucker ja tuneomatic talla niin kyllä niitä olisi kohta myös sarjatuotannossakin.
Yleensä ne mallit kehittyvät joko Custom Shopin kautta tai sitten jonkun silloisen kuuluisan bändin kitaristi soittaa jollakin mallilla niin siitä tulee haluttu peli. Sekin kitara voi olla joku ihan tavallinen tele/staro johon on vain mikit muutettu tai tehty jotain pieniä parannuksia. Joskus ne modaamiset voivat olla ihan vahinkojakin kun ollaan ostettu käytetty kitara jostain.
 
Kyllä kitarateollisuus on hyvinkin tietoinen siitä mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.
Monesti se vika on vain kuluttajissa kun kitaristit ovat niin konservatiivisiä ,että kaikkia uusia ratkaisuja yleensä vieroksutaan. halutaan samanlainen kitara ja samasta puusta kuin sillä omalla suosikki soittajalla. Se on jo toinen asia saisiko sillä rahalla paremman soittimen jostain muusta materiaalista tai voisiko se hyvä kitara olla jonkun toisen merkkinen kuin mitä se oma idolli on käyttänyt. Kaikki eivät tosin ajattele näin ,mutta miksipä muuten olisi näitä signature malleja jos ne eivät möisi.
 
Hynkel
28.07.2013 15:58:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Monesti se vika on vain kuluttajissa
 
Tämä.
 
Ei virhettä.
 
Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají.
PekkaM
28.07.2013 15:59:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajatus puusta jonain ikuisesti syrjäyttämättömänä, ylivertaisena materiaalina soittimissa on vähän erikoinen. Fiilisjuttuna se tietysti tulee varmasti olemaan ehdoton.
 
Gabe
28.07.2013 20:16:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PekkaM: Ajatus puusta jonain ikuisesti syrjäyttämättömänä, ylivertaisena materiaalina soittimissa on vähän erikoinen. Fiilisjuttuna se tietysti tulee varmasti olemaan ehdoton.
 
Kyllä kehitys varmasti menee siihen suuntaan että näitä vaihtoehtoisista materiaaleista kyhättyjä kitaroita tulee makkinoille yhä enemmän. Itse pidän kuitenkin puusta, oli se erikoista tai ei. Jokainen puusta valmistettu kitara on oma persoonallinen yksilönsä, muoviset ovat kaikki toistensa kaltaisia. Eikös musiikki kuitenkin ole kuitenkin fiilisjuttu? :) Jokainen ostaa tietty sellaisen kitaran kuin itse haluaa, minulle on ihan sama vaikka joku pitäisikin muovista enemmän.
PekkaM
28.07.2013 20:29:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Kyllä kehitys varmasti menee siihen suuntaan että näitä vaihtoehtoisista materiaaleista kyhättyjä kitaroita tulee makkinoille yhä enemmän. Itse pidän kuitenkin puusta, oli se erikoista tai ei. Jokainen puusta valmistettu kitara on oma persoonallinen yksilönsä, muoviset ovat kaikki toistensa kaltaisia. Eikös musiikki kuitenkin ole kuitenkin fiilisjuttu? :) Jokainen ostaa tietty sellaisen kitaran kuin itse haluaa, minulle on ihan sama vaikka joku pitäisikin muovista enemmän.
 
Uskon oikeastaan, että tulee vielä aika, että joku muu materiaali sisältää myös sen persoonallisuuden ja muun. Tekniikan kehitys on vielä alkuvaiheessa ;)
 
Gabe
28.07.2013 21:06:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PekkaM: Uskon oikeastaan, että tulee vielä aika, että joku muu materiaali sisältää myös sen persoonallisuuden ja muun. Tekniikan kehitys on vielä alkuvaiheessa ;)
 
Tätä odotellessa. :)
Wradlin
28.07.2013 21:19:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Jokainen puusta valmistettu kitara on oma persoonallinen yksilönsä, muoviset ovat kaikki toistensa kaltaisia.
 
Jaa? Entäs jos sen "muovikitaran" maalaa uudelleen, duunaa siihen itse mikin ja vaikka kaulan. Sitten vielä vaihtaa tallat mieleisekseen ja länttää kaverin naaman tarralla kanteen. Ei olisi enää toisten kaltainen tai kuuloinen, nähdäkseni? :)
 
Joo, mielipideasioita.
 
Gabe
28.07.2013 21:30:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wradlin: Jaa? Entäs jos sen "muovikitaran" maalaa uudelleen, duunaa siihen itse mikin ja vaikka kaulan. Sitten vielä vaihtaa tallat mieleisekseen ja länttää kaverin naaman tarralla kanteen. Ei olisi enää toisten kaltainen tai kuuloinen, nähdäkseni? :)
 
Joo, mielipideasioita.

 
Hyvä pointti! Mutta se olisi silti muovikitara, eikä siksi kiinnostaisi minua. Kyse on puhtaasti asenneongelmasta ainakin minun kohdallani, myönnän tämän. :)
Tawsky
28.07.2013 21:31:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Hyvä pointti! Mutta se olisi silti muovikitara, eikä siksi kiinnostaisi minua. Kyse on puhtaasti asenneongelmasta ainakin minun kohdallani, myönnän tämän. :)
 
Eli se on SUN syy kun kitarabisnes junnaa paikallaan. Onko ny kivaa hä?
 
Mä olenkin välillä haaveillut meidän tapaamisesta. Mielikuvissani on välkkynyt Rush, komeita keppejä, neitien juomia ja karjuntaa. -EvilDead
hallu
28.07.2013 21:34:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wradlin: Jaa? Entäs jos sen "muovikitaran" maalaa uudelleen, duunaa siihen itse mikin ja vaikka kaulan. Sitten vielä vaihtaa tallat mieleisekseen ja länttää kaverin naaman tarralla kanteen. Ei olisi enää toisten kaltainen tai kuuloinen, nähdäkseni? :)
 
Joo, mielipideasioita.

 
Minä kyllä ymmärrän Gaben näkemyksen ja tottahan se on, muovilla ei ole dna:ta. Kuten ei ole kahta samanlaista lumihiutaletta, niin ei ole myöskään kahta täysin samanlaista kitaraa. Sinällään elävän materiaalin mukanaan tuoma arvaamattomuus on samaan aikaan kitaran heikkous, että osa sen viehätystä. Toisaalta synteettisen materaalin mukaan tuoma vakaus ja ennustettavuus olisi monessa melessä parannus, mutta kyllä siitä jäisi jotakin uupumaan. Se että kitarani ei olisikaan yhtä ainutkertainen yksilö kuin minä itsekin, on ajatuksena vähän pelottava.
 
En kyllä itse hetkeäkään epäile etteikö jo nyt, tai viimeistään kohta voitaisi tehdä vähintään yhtä hyviä soittimia muistakin materiaaleista. Vaikka se olisi kuinka jalostettua se materiaali, mutta jos siellä hartsin seassa on vähän sahanpurua jossa on kuitenkin vähän geenejä, niin tunnelma säilyy, mutta muovi on kuollutta.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «