Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Laulureeneihin kotistudio?
1
Khassera
26.07.2013 22:58:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli homman nimi ois seuraavanlainen:
 
Mulla ois tarkoitus rakentaa jonkinlainen tila missä voisin laulaa "mikistä luureihin" meiningillä kuten jotku youtubesankarit tekevät, ja ottaisin mielelläni vastaan suosituksia siitä mitkä ovat sellaset "bare necessities" mitä tartten ko. projektiin.
 
Mun lista tähän mennessä on seuraavanlainen:
 
- Mikki + ständi + vaadittavat oheishärpäkkeet
- Jonkinlainen Applen (Macbook pro) kanssa yhteensopiva äänikortti
- Ym. kriteereiden mukainen softa jolla saan raidan päälle ja omat mökellykset lisäksi.
 
Todennäköisesti kötöstän jonkin "patjalinnan" itselleni jonka sisällä on n. neliömetri tilaa seisoa ja laulaa mikkiin että pahimmat kaiut saa aisoihin, mutta tarkoituksena olisi vain reenata vokalisointia joten sekään ei ole kauhean pakollista.
 
Onko mitään muuta tärkeää mitä voisin tarvita tähän rojektiin, ja jos sattuu heeboja olemaan jotka applen voimin nauhoittelee tai harjoittelee niin lukisin mielelläni suosituksia. :)
 
Hävettää tehdä uusi topikki vain tätä varten, mutta en usko että tämä on älyttömän monisyinen aihe, joten vastaus tulee varmaan pikaisimmin näin.
 
"Adaptation hinders progress."
Khassera
26.07.2013 23:29:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäilen vielä pohdintaa:
 
Onkohan järkevämpää hommata vain pelkkä USBmikki vs. Äänikortti+mikkikombinaatio? Eri foorumeilla näyttäisi olevan se ja sama vaikka macbookin omaa äänikorttia käyttäisikin nauhoitukseen, ellei ihan viimeisen päälle priimaa saundia hae..
 
"Adaptation hinders progress."
Mysteria
27.07.2013 00:45:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseltäni löytyy Behringerin Xenyx 302 USB:llä ja Shure SM58. Näillä olen tähän asti nauhoitellut ihan hyvää örinää/murinaa/rääkymistä. Jos haluaa nauhoitella puhdasta laulua niin vaihtaisin ehkä mikin kondensaattoriin. Tuo mikseri antaa myös phantom-virtaa.
 
Tässä siis todella halvan budjetin ratkaisu. Hintaa tulee n. 150 euroa.
 
http://maihinnousu.net/a/2585
anapena
27.07.2013 11:37:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Samson G-Track voisi taas olla riittävä tähän kohtaan. En jaksa miettiä muita...
 
Istu ja pala!
hape
27.07.2013 12:25:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Samson G-Track voisi taas olla riittävä tähän kohtaan.
 
Käsittääkseni noi USB-mikit ei oikein toimi useita raitoja päällekkäin äänitettäessä. Ei pysy synkassa tjsp. Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta näin muistan lukeneeni. Siitä oli täällä joskus keskustelua enemmänkin, löytyy varmasti haulla.
 
Khassera: ottaisin mielelläni vastaan suosituksia siitä mitkä ovat sellaset "bare necessities" mitä tartten ko. projektiin.
 
Jos sulla on Applen kone jo, niin Garageband hoitaa homman, ei ole mikään pakko ostaa erikseen mitään kallista softaa. Kannattaa myös huomioida, että lähes kaikkien audiointerfacejen mukana tulee jokin ohjelma tai kevytversio jostain isosta softasta.
 
Patjalinna on jee, mutta sen lisäksi vois tietysti harkita jotain tämmöstä http://www.thomann.de/fi/se_electronics_reflexion_filter_x.htm
 
Laulujen äänittelyyn on mun mielestä isokalvonen konkka kannattava hankinta. Jälleen kerran halvaksi isokalvoseksi suosittelen SP B1:stä: http://www.thomann.de/fi/studio_projects_b1.htm
 
Interface onkin sit melkonen suo ja vaihtoehtoja on paljon. Tarvit semmosen, missä on vähintään yks mikkitulo. Instrumenttitulo (hi-z) ois varmaan kans hyvä niin ei tarvi erikseen di-boksia jos äänittelee vaikka bassoa tai skittaa suoraan linjaan. Jonkinlaista USB-väylään liitettävää mötikkää kattelisin, esim.
 
http://www.thomann.de/fi/m_audio_m_track.htm
http://www.thomann.de/fi/focusrite_scarlett_2i2.htm
http://www.thomann.de/fi/presonus_audiobox_usb.htm
http://www.thomann.de/fi/avid_fast_track_solo.htm
 
Mutta noissa interfaceissa on tosiaan vaihtoehtoja niin paljon, että kandee melkein kattella semmonen mikä ominaisuuksiltaan (ja mahdollisesti myös softan osalta) tuntuu hyvältä ja sit googlata tuotteen nimellä. Jos ko. tuotteessa on jotain isoja ongelmia esim. ajureiden suhteen, niin ne kyllä löytyy aika äkkiä noin.
 
Sit tietysti mikkipiuha (esim. Cordial, ei mitään sssnakea), ständi (esim. K&M) sekä hyviä biisejä ja tekemisen iloa :D
 
http://www.thespyro.com
Khassera
27.07.2013 18:41:16 (muokattu 27.07.2013 18:41:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hape kirjoitteli kaikennäköstä
 
Mahtavaa! Kiitos paljon! :)
 
Kiitos muillekin ideoista. Pitää laittaa käytäntöön niin helpottuu tää reenailu.
 
"Adaptation hinders progress."
hallu
27.07.2013 21:38:03 (muokattu 27.07.2013 21:54:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa jo kaikki olennainen tulikin ja itsekin olen täysin noviisi, mutta macci ympäristössä kuitenkin toimin ja pientä äänittelyä kotosalla harrastellut. Ensinnäkin kannattaa käydä f-musiikissa ostoksilla, joka lienee pitkälti jo kautta linjan halvempi kuin thomann tai vähintään samanhintainen (esimerkiksi tuo SE:n heijastussuodatin on musafasulla toista kymppiä halvempi kuin thomannilla). Tuo patjakioski kuulostaa hauskalta idealta, mutta ostin juuri tuollaisen reflektiofiltterin ja se on oikeasti varsin toimiva ratkaisu kotiin. Vantaanportin musafasulla on nyt muutenkin tyhjennysmyynti, niin sieltä kannattaisi käydä katselemassa halpoja mikkejä. Konkkamikki lienee se suosituin ja suositeltavin vaihtoehto kotiäänityksiin, mutta sehän selviää itse kokeilemalla mikä toimii parhaiten. Itselläni putkikonkka sai sukat pyörimään jaloissa.
 
OsX:sä Garageband riitti itselläni todella pitkälle ja sen etu on halpa hinta ja sen saa suomenkielisenä, missä suhteessa se lyö muut vaihtoehdot laudalta. Siitä on luontevaa jatkaa Logiciin kun ominaisuudet GB:sä ei enää riitä. Ligic toimii ihan samalla idealla, mutta on vain monipuolisempi tosin sen kanssa tarvitsee lukulasit ja sanakirjan (sen saa valitettavasti vain ulkomaankielellä). Logic on kuitenkin aika helppo peruskäytöltään.
 
Oman kokemuksen mukaan kotiäänittäjälle ´kompastuskiveksi saattaa muodostua äänikorttien onnettoman heikot mikrofonietuasteet (ainakin M-audon Fast track prossa pitää gaini vääntää ihan täysille ja kuulemma uudessa fasttrack C400/600 korteissa on vielä vaatimattomammat etuset). Erillisiä mikkietusia saa myös varsin edullisia esimerkiksi ART:ltä, mutta ainakin Apogeen äänikorteissa minulle on kerrottu olevan ihan hyvät etuset. Sekin on tietenkin asia joka sinun kannattaa kokeilla ennen kuin menet päätäpahkaa mitään ostamaan.
 
Jos sulla on tietsikka jo on niin itse lähtisin liikkeelle Garagebandilla, joka löytyy sieltä tietokoneelta valmiina ja musafasulta esim. A.I.R. fatboy konkkamikki lähtee alle satasella ja on ihan hyvä yleismikki kotiin (se tarvitsee phantomivirtaa). Ulkoinen äänikortti (esim. presonuksia on monet kehuneet... tai ainakin musafasun myyjät on kehuneet) ja oman harkinnan mukaan mikkietunen jos tarvitsee, mutta tuskin sitä ainakaan heti tarvitsee. Toinen vaihtoehto on käyttää macin omaa äänikorttia ja ostaa halpa mikkietunen, joka ruokkii myös mikin phantomin tarvetta (ART:n putkietusen saapi thomannilta jollain neljällä kympillä eli halvempi kuin äänikortti). Ja linkattanpa tähän myös tuo f-musiikin studiobundle, jossa on paketissa kaikki mitä tarvitset http://www.f-musiikki.fi/pc/mac/usb … llinen_studio_bundle_2_/_f-musiikki . Eli reilull akolmella saadalla mikkiständi, reflektiofiltteri, pop-filtteri, presonuksen äänikrtti ja SE X1 konkkamikki. Ei varmaan ihan metsään mentäisi tuollakaan setillä.
 
E: ai niin, unohdin että kyllähän sinä tarvitset hyvät luurit ja mahdollisesti jonkinmoiset monitorit, mutta luurit nyt ainakin. En osaa kuulokkeissa neuvoa muuta kuin todeta, että Gigantissa myytävät viihdekäyttöön tarkoitetu luurit eivät välttämättä ole ihanteelliset äänityskäytössä. Itse en ainkaan ole löytänyt neutraalisti toistavia kuulokkeita markettien hyllyiltä, vaan yleensä ne tuppaavat korostamaan alapäätä enemmän tai vähemmän häiritsevästi. Musakaupassa olen kokeillut iha oivallisen tuntuisiakin luureja (esim. Beyerdynamikilta saa semmoisia), mutta ne ovat kiusallisen kalliita eli siinäkin joudut tekemään kompromissia vaatimustesi ja varallisuutesi välillä. Samahan se on niissä monitoreissa, että tuppaavat olemaan kalliita. Kummiskin jokin lähikenttäkajari olisi kotioloissa hyvä koska niissä on huoneaksutiikan vaikutus pyritty minimoimaan. Näistä on kyllä topikkeja tälläkin palstalla viakka kuinka.
 
Karkkimaahan on vain helppo eksyä ja helposti tulee pyrittyä perse edellä puuhun näissä jutuissa kun ei tiedä, jotan paras neuvo lienee, että etene maltilla ja harkiten akustisetkin realiteetit muistaen.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Khassera
28.07.2013 01:35:33 (muokattu 28.07.2013 01:49:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia :)
 
Tuo studiobundlekin näyttäisi ihan järkevältä, kun on jo entuudestaan macbookki.
 
Ainiin pakko vielä kysyä:
 
Mitä varten tarvin monitorit jos mulla on jo kunnon hifiluurit? Jos oon luurit päässä, niin mitä se monitori auttaa? Typerä kysymys ehkä, mutta en ihan oikeasti tiedä. :o
 
"Adaptation hinders progress."
L.Ruoska
28.07.2013 11:05:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Khassera: Kiitoksia :)
 
Tuo studiobundlekin näyttäisi ihan järkevältä, kun on jo entuudestaan macbookki.
 
Ainiin pakko vielä kysyä:
 
Mitä varten tarvin monitorit jos mulla on jo kunnon hifiluurit? Jos oon luurit päässä, niin mitä se monitori auttaa? Typerä kysymys ehkä, mutta en ihan oikeasti tiedä. :o

 
Luureilla kuulet asioita selkeämmin ja korvat on täysin eristettyjä toisistaan eli stereokuva ei sekoitu lainkaan. Bassokin ulottuu alemmaksi joten hyvät luurit jeah.
 
Monnareilla kuulet kuitenkin miltä se musa kuulostaa "oikeasti". Huomaat yhtäkkiä että laulussa ei erotukaan sanat niin selkeästi kuin luureilla, pannauksia voisikin vetää jyrkemmäksi jne. Kuulijoistasi suurinosa ei kuuntele hifiluureilla, joten sulla pitäis olla käsitys siitä miltä musiikki kuulostaa kajareilla.
 
Jälkimmäiseen kysymykseesi: monitorit ei auta yhtään mitään jos sulla on luurit päässä vaan pahentaa asiaa :) Ota ne luurit pois ja kuuntele pelkillä monitoreilla :P
 
Do you want your possessions identified? (y/n)
hallu
28.07.2013 17:21:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Khassera: Kiitoksia :)
 
Tuo studiobundlekin näyttäisi ihan järkevältä, kun on jo entuudestaan macbookki.
 
Ainiin pakko vielä kysyä:
 
Mitä varten tarvin monitorit jos mulla on jo kunnon hifiluurit? Jos oon luurit päässä, niin mitä se monitori auttaa? Typerä kysymys ehkä, mutta en ihan oikeasti tiedä. :o

 
Et välttämättä tarvitsekaan (esimerkiksi itselläni ei ole vielä kunnollisia monitoreja). Kuulokkeita tarvtset tietenkin äänittämistä varten, että kuulet itsesi ja taustan jne. Miksaamiseen tarvitse kuitenkin sellaisen tarkkaimen (kuuloke/kaiutin), josta saat mahdollisimman neutraalin käsityksen työstettävästä materiaalista. Sen vuoksi hifi-kuulokkeet tai hifi-kaiuttimet eivät välttämättä ole hyvä vaihtoehto, koska ne on suunniteltu toistamaan miellyttävästi valmista materiaalia eli ne tavallisesti korostavat tms. joitakin taajuuksia.
 
Itse miksasin tavallisilla hifikuulokkeilla ja törmäsin juuri siihen, että tuotos kuulosti hyvältä miksatessa niissä kuulokkeissa eikä sitten missään muualla ja neutraaliin lopputulokseen oli täysin mahdotonta päästä silmät ummessa hapuillessa. Olen tullut siihen tulokseen, että on pakko koittaa hankkia jokin tarkkain, jonka toistokäyrä olisi mahdollisimman suora (laadukkaat kuulokkeet tai monitorikaiuttimet). Nuo ammatti-ihmiset kai suosivat kaiuttimia sen vuoksi, että korvat väsyvät niiden kanssa vähemmän ja tuossa edellisessä viestissä tuli myös tuo stereokuvan sekoittuminen. Laadukkaat monitorit ovat vain niin hemmetin kalliita ja kotona harvoin on kunnollisesti akustisoitua ympäristöä, niin itse olen päätymässä satsaamaan kunnollisiin ja neutraalisti toistaviin kuulokkeisiin ja mahdollisesti hiukan halvempiin lähikenttäkaiuttimiin joiden kanssa yhdessä toivon saavani edes auttavan käsityksen työstettävästä materiaalista. Jos et aio miksata tai kuunnella materiaaliasi missään muulla kuin studiossasi niin tarve neutraalille tarkkaimelle ei ole niin kriittinen.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Klezberg
28.07.2013 18:40:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Et välttämättä tarvitsekaan (esimerkiksi itselläni ei ole vielä kunnollisia monitoreja). Kuulokkeita tarvtset tietenkin äänittämistä varten, että kuulet itsesi ja taustan jne. Miksaamiseen tarvitse kuitenkin sellaisen tarkkaimen (kuuloke/kaiutin), josta saat mahdollisimman neutraalin käsityksen työstettävästä materiaalista. Sen vuoksi hifi-kuulokkeet tai hifi-kaiuttimet eivät välttämättä ole hyvä vaihtoehto, koska ne on suunniteltu toistamaan miellyttävästi valmista materiaalia eli ne tavallisesti korostavat tms. joitakin taajuuksia.
 
Ei ole kysymys vain tästä. Mulla on 10 vuotta ollut hyvät, neutraalit ja erottelevat kuulokkeet. Silti kun olen vienyt miksauksen olohuoneen stereoihin, lopputulos on ollut epämiellyttävä.
 
Joku jo viittasi siihen miten panoroinnit vaikuttavat ihan eri lailla kuulokkeissa ja kaiutinkuuntelussa. Mutta asiaan vaikuttaa myös se miten korvan kuulokäyrä/taajuusvaste vaihtelee äänenpaineen myötä. Se käytännössä tekee sen että kovaa kuunneltuna kuulostaa paremmalta. Ja koska kuulokeilla ääni ohjautuu suoraan korviin, kuulokkeilla kuunneltuna kuulostaa paremmalta. Se on huono lähtökohta miksaukseen. Kyllä sitä miksausta tehdessä pitäisi olla koko ajan kaiutinkuuntelu lähtökohtana, ja kuulokkeilla voi sitten tsekata jotain juttuja siinä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Kalmo
28.07.2013 20:27:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On totta, että luotettava miksaaminen vaatii monitorit, mutta alkuperäinen kysymys käsittelee vain laulun treenaamista, ei biisien/äänitteiden tekoa.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Klezberg
28.07.2013 20:58:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: On totta, että luotettava miksaaminen vaatii monitorit, mutta alkuperäinen kysymys käsittelee vain laulun treenaamista, ei biisien/äänitteiden tekoa.
 
Joo, käsitin tämän, mutta jotenkin keskusteltun jatkosta tuli se käsitys että lopputuloksellakin olisi jotain väliä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Khassera
09.09.2013 12:11:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon nyt puntaroinu hulluna vaihtoehtoja, ja kysyn vielä että vaikuttaako tämmönen setti ookkelilta:
 
- Rode NT1-A konkka
- Apogee Duet tai One
 
Plus tietenki ständit, popfiltterit, kehdot ja piuhat. Macbook Pro + Garageband toimis niinku keskuksena. Ilmeisesti Apogee Duetin kans tulee joku Maestro jolla sitä lootaa hallinnoidaan. Gearslutzista lukaisin tosta ihme taustafiltteristä, ja joku totes että ois parempi ripustaa mikkiständiin joku paksu lakana tms, toimii kuulemma paremmin ja ei kuulosta siltä että nauhoitus ois tehty pahvilaatikossa. :) Kokeilen tätä kun se on kuitenkin halvempi ratkaisu, ja sit jos se on kakka niin ostan sen taustafiltterin.
 
Käyttäisin tätä ihan vaan backing trackien päälle hoilottamisessa (eli siis nauhoitusviiveellä ei kauheasti olis väliä, kunhan ääni "tulee yhtä nopsaa takaisin" kuin mitä se mikkiin menee mun suusta. hoksaa varmaan että oon suhteellisen pihalla termeistä)
 
En tarkoita vaikuttaa siltä että kaikki hyvät neuvot menee niinku kaivoon, pohdin tosi tarkkaan kuitenkin jokaisen vastaajan ehdotuksia. Tuo Apogee Duet sattuu nyt olemaan niin helponnäkönen ratkaisu mitä youtubesta olen katellut, että jos se riittää tähän käyttötarkotukseen ja jos oon ymmärtäny sen toimintaperiaatteen oikein, niin sehän ois ihan omiaan tämmösen "liikkuvan studion" käyttöön. :)
 
Mielipiteitä?
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
dewil
09.09.2013 13:09:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noilla tekee jo ihan ammattijälkeä. Go for it.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
hallu
09.09.2013 13:24:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Khassera: Oon nyt puntaroinu hulluna vaihtoehtoja, ja kysyn vielä että vaikuttaako tämmönen setti ookkelilta:
 
- Rode NT1-A konkka
- Apogee Duet tai One
 
..........
 
Mielipiteitä?

 
No tuossa tulikin, että pitäis ollahemmetin hyvä setti. Varsinkin tuosta apogeen kortista olen kuullut (en siis ole käyttänyt sitä), että siinä pitäisi olla erityisen hyvät mikkietuasteet. Itsellenihän tuli äänikortin heikkotehoinen etuaste ongelmaksi M-audio Fastracpro kortin kanssa. Isokalvoisella konkalla saa kyllä tosi makeaa jälkeä aikaiseksi ihan kotosallakin.
 
Itse pähkäilin tosi pitkään reflektiofiltterin hankintaa (saatana maksaa nyt satanen mokomasta vaahtomuovin palasta:-). Hankin se kuitenkin ja suosittelen lämpimästi jossakin vaiheessa satsaamaan siihenkin. Sehän riippii tietenkin tiloistasi etc. tarvitsetko huoneheijastusten hallintaan mitään apua, mutta tuo konkkahan yleensäottaen tuntuisi vähän enemmän niitä heijasteita poimivan mukaan äänitteeseen. Reflektiofiltteri toimii ihan aikuisten oikeasti:-). Itse mietin, että semmoisen voisi askarrella ominkin päin kun ottaa vaan mallia kaupallisesta filtteristä, mutta päädyin sitten ostamaan semmoisen eikä ole kaduttanut.
 
Näissä jutuissa vaan helposti katoaa karkkimaahan joten pidä vaan pääkylmänä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Khassera
09.09.2013 13:38:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia taas. :) Pitääpä ostaa täräyttää nyt alkuun vähän gearia ni saa sitten kuulostella miten sokerihammasta kolottaa..
 
Disclaimer: Pidätän oikeudet puhua paskaa ja huudella mihin sattuu tietämättä mistään mitään.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «