Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kokemuksia taajuuskorjaimen käytöstä soolo-boostina?
1 2 3
Blodapelsin
22.07.2013 10:00:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees..
 
On eletty hetken aikaa semmoisen ongelman kanssa bändissä, ettei säröpedaali tunnu nostavan volumea tarpeeksi sooloa varten, kun komppaavalla kitaristilla on kanssa särökanava päällä. Itellä on ollut käytössä Bossin Super-Overdrive ja kaverilla Marshallin Jackhammer. Toki se volume vähän nousee, mutta kun potikka osoittaa kaakkoon niin luulisi, että voluumiero kasvaisi enemmän kuin vaan "vähän"
 
Onkos teillä kokemuksia eq.un käytöstä liideissä? Katselin MXR.n taajuskorjainta ja vaikutti ennakkokäsityksellä aika monipuoliselta http://www.thomann.de/fi/mxr_m_108.htm On myös käynyt mielessä ajatus etuasteputkella toimivasta säröpurkista, mutta nämä ovat lähes poikkeuksetta liian hintavia omaan budjettiin.
 
Ja ennenkuin joku kehottaa laskemaan välillä kitaran potikasta volaa, kerron ettei se ole mitenkään vaihtoehto.
 
- Tatu
 
"Soul is a joint rolled in a toilet paper" www.mataifa.com
Numb
22.07.2013 10:12:44 (muokattu 22.07.2013 10:12:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sulla on vahvistin jo pikkumuroa runsaammalla säröllä, niin ei sen boostaaminen lisää volaa vaan säröä.
 
EQ:lla voi säätää soolosoundin siten, että se leikkaa paremmin läpi. Toisin sanoen vittumaisemmaksi ;)
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Blodapelsin
22.07.2013 10:16:32 (muokattu 22.07.2013 10:17:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyllä se on mielestäni pikkumuroa. Eli kello kasin ja ysin välillä. Eikä pedaalissakaan ole volan lisäksi korostettu kuin vähän tonea. Säröä ei laisinkaan.
 
Niin mainittakoon siis että kyse on Valvekingin satawattisesta nupista.
 
"Soul is a joint rolled in a toilet paper" www.mataifa.com
von spets
22.07.2013 10:20:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On kokemusta Boss GE-7:sta jonka modasin kohinattomaksi. Hyvin toimii buusti eq:lla!
 
Toinen kikka on käyttää säröpedaalia nurinpäin: jos saat vahvarista mahti soolosoundin, voit kommpia varten vähentää säröpurkilla volaa ja lisätä hieman säröä jolloin komppisoundi pysyy myös ärhäkkänä.
 
Potikan käyttö on parasta :D
 
www.myspace.com/thebadcaseband www.facebook.com/thebadcaseband
Blodapelsin
22.07.2013 10:53:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen kikka on käyttää säröpedaalia nurinpäin: jos saat vahvarista mahti soolosoundin, voit kommpia varten vähentää säröpurkilla volaa ja lisätä hieman säröä jolloin komppisoundi pysyy myös ärhäkkänä.
 
Enpäs ole tullut ajatelleeksi. Täytynee kokeilla.
 
"Soul is a joint rolled in a toilet paper" www.mataifa.com
oiva tumpeloinen
22.07.2013 10:53:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blodapelsin: kyllä se on mielestäni pikkumuroa. Eli kello kasin ja ysin välillä. Eikä pedaalissakaan ole volan lisäksi korostettu kuin vähän tonea. Säröä ei laisinkaan.
 
Niin mainittakoon siis että kyse on Valvekingin satawattisesta nupista.

 
Laita se sun SD-1 vahvistimen efektilooppiin. Kannattaa alkuun olla varovainen sen kanssa, sieltä saattaapi tulla vähän kovempaakin tökyä läpi.
Blodapelsin
22.07.2013 11:04:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Laita se sun SD-1 vahvistimen efektilooppiin. Kannattaa alkuun olla varovainen sen kanssa, sieltä saattaapi tulla vähän kovempaakin tökyä läpi.
 
Tästä päässäänkin hieman keskustelunaiheen sivuraiteelle. Mitä loppujen lopuksi kannattaa iskeä lenkkiin ja mitä kitaran ja vahvistimen väliin. Tällä hetkellä oon pitäny digitaali delaytä (Boss Space echo) efektilenkissä kun taas wahia, sd.tä ja viritysmittaria toisaalla. Jos joku ihmettelee, että minkä helvetin takia, niin en tiedä. Olen vain tehnyt niin. Kysymys sinällään on vähän turha, koska eihän se kokeilematta selviä mutta... äh en tiedä...
 
"Soul is a joint rolled in a toilet paper" www.mataifa.com
Numb
22.07.2013 11:26:23 (muokattu 22.07.2013 11:29:11)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blodapelsin: Tästä päässäänkin hieman keskustelunaiheen sivuraiteelle. Mitä loppujen lopuksi kannattaa iskeä lenkkiin ja mitä kitaran ja vahvistimen väliin.
 
Kaiut ja modulaatiot lenkkiin (pl. wah), säröt kitaran ja vahvarin väliin on semmoinen yleinen perusjako, mut kukin tyylillään. Tom Morello Rage Against the Machinessa muistaakseni piti wahia lenkissä. Mulla taas on kaikki polkimet ennen vahvaria - tosin käytänkin pääasiassa vain phaseria, clean boostia ja waakkua.
 
Tuota boosteri lenkkiin - systeemiä kannattaa ilman muuta testata. Silloin se ei kyykytä etusta, vaan tuopi juuri sitä lisävolaa.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Frankster
22.07.2013 12:11:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blodapelsin: Tästä päässäänkin hieman keskustelunaiheen sivuraiteelle. Mitä loppujen lopuksi kannattaa iskeä lenkkiin ja mitä kitaran ja vahvistimen väliin. Tällä hetkellä oon pitäny digitaali delaytä (Boss Space echo) efektilenkissä kun taas wahia, sd.tä ja viritysmittaria toisaalla. Jos joku ihmettelee, että minkä helvetin takia, niin en tiedä. Olen vain tehnyt niin. Kysymys sinällään on vähän turha, koska eihän se kokeilematta selviä mutta... äh en tiedä...
 
Alkuperäiselle postaajalle että selkeästi signaali on jo sen verran kompressoitunut ettei tapahdu muuta kuin särön lisääntyminen. Tai sitten valvekingin etuasteessa jokin boostatessa kyykkää kunnolla.
 
Tähän lainattuun tekstiin: kokeilemalla selviää. Wahia en ole koskaan loopissa kokeillut, haluan sen ohjaavan etuastetta. Vois kyllä olla mielenkiintonen kokeilu miten erilainen se loopissa olisi :)
 
Modulaatio-efektejä (kuten chorus) käytetään yhtä yleisesti sekä loopissa että ennen vahvistinta. Tai jopa vasta miksaus-pöydältä.
 
Joskushan delay-pedaalia pidetään ennen etuastettakin. Sen toimivuus riippuu sitten ihan soittajasta, käytetystä vahvistimen soundista ja delayn pituudesta. Jos et ole asiaa miettinyt, niin pitkällä delaylla etuasteeseen menee sekä kitaran kuiva signaali että pedaalin viivytettyä signaalia. Tai no menee lyhyelläki dilsalla, mutta tulos ei oo niin korostunut. Pitkän delay vaikutusta tässä tapauksessa voit hieman simuloida pistämällä sooloa soittaessa jonkun vapaan kielen soimaan taustalle. Suttua tulloo, mutta voihan siitä tykätäkki, ja on veikeä efekti.
 
Slapback -delay ennen vahvistinta voi tuua ihan hauskaa retromeisinkiä.
 
-F
 
Mandarax
22.07.2013 13:35:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos pelkkää volumea tarvitset lisää sooloja ym buustailemaan niin joku tämänkaltainen buusteri efektilenkkiin:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=775185
Vaihtoehtona tuolle Micro Ampille olisi budjettiluokassa vaikka tämä LPB1:
http://uraltone.com/kauppa/product_ … id=035287d7ca09918b658383c66e253fd0
 
Tuossa linkittämässäsi MXR:n EQ-purkissa on myös erillinen volumenamiska, sen voi hyvin heittää myös efektilenkkiin jos kaipaa vain lisää ääntä - tokihan siinä samalla voi sitten äänen sävyäkin säädellä.
 
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
LaMotta
22.07.2013 13:43:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos se särö on linjassa sooloboostina ennen varsinaista säröä niin eipä sillä gainia yleensä saakaan nostettua. Equ toimii hyvin sooloboostina. Itse en muuta käytäkään. Mutta sekin on etusen ja päätteen välissä efektiloopissa.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
guitar player
22.07.2013 17:18:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Jos se särö on linjassa sooloboostina ennen varsinaista säröä niin eipä sillä gainia yleensä saakaan nostettua. Equ toimii hyvin sooloboostina. Itse en muuta käytäkään. Mutta sekin on etusen ja päätteen välissä efektiloopissa.
 
Joo, eq tai micro amp yms. dilsan kaveriks sinne efektilooppiiin niin kyllä lähtee soolot komeesti.
 
jumara
24.07.2013 00:05:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä hyvä soolosoundi tarvitsee sekä aavistuksen lisää gainia että volumeboostia. Eli se SD-1 siellä edessä sekä pieni volumen nosto efektiloopissa saattavat molemmat olla tarpeen?
 
Varsinkin jos olet tottunut soittamaan soolot SD-1 päällä ja tämä soundaa mielestäsi hyvältä, voi pelkkä volumen nosto eq:ta/clean boostia loopissa käyttämällä tuottaa melko kuivakkaalta tuntuvan soolosoundin. Itse joskus taistelin JCM 800:n kanssa ihan samasta teemasta. SD-1/muu boost vahvarin edessä loi eri hyvän soolosoundin, mutta vola ei noussut tarpeeksi jos orkesterin kokoonpano oli muuta kuin trio.
 
Yksi vaihtoehto on toki säätää vahvari cleanimmaksi ja lyödä sen eteen pari säröä peräkkäin, toinen komppisäröksi ja toinen sooloboostiksi sekä särön määrän että volumen suhteen. Tähän olen itse päätynyt, kun luovuin ideologiasta sen suhteen, että ainoa oikea särö on vahvarin särö. Ei se ole.
 
Tai kenties voisit käyttää sitä SD-1:stä komppisärönä Valvekingin puhtaan kanavan kanssa ja käyttää lead-kanavaa sooloihin?
 
"Jengillä on käynyt joku arvostelukyvyn joukkomurha." -Steen1
Arkka
24.07.2013 01:01:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blodapelsin: Onkos teillä kokemuksia eq.un käytöstä liideissä? Katselin MXR.n taajuskorjainta ja vaikutti ennakkokäsityksellä aika monipuoliselta http://www.thomann.de/fi/mxr_m_108.htm
 
Mulla on ollut tuollanen pitkän aikaa luupissa. Ihan ok pedaali. En käytä sooloja nostamaan, mutta väittäsin ihan hyväksi ideaksi. Mieluummin ite nostaisin/laskisin eq:lla kuin boostipedaalilla. Syyt tulikin aiemmin, eli se että voit tehdä sillä mieluisamman soolosaundin. Ja luuppiin toki.
 
Jucciz
24.07.2013 01:07:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Missä olet nukkumatti? Nukkumatti on varmaan matkalla kuuhun. Mistä se nukkumatti tulee ja minne se menee aamulla? Hassu tilanne kun yhtä silmää väsyttää ja toista ei. Saanko silti laittaa molemmat silmät kiinni kun yhdellä silmällä nukkuminen on niin hankalaa?"
 
Sointu 4 v tossa äsken.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Funkånaut
24.07.2013 01:55:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: "Missä olet nukkumatti? Nukkumatti on varmaan matkalla kuuhun. Mistä se nukkumatti tulee ja minne se menee aamulla? Hassu tilanne kun yhtä silmää väsyttää ja toista ei. Saanko silti laittaa molemmat silmät kiinni kun yhdellä silmällä nukkuminen on niin hankalaa?"
 
Sointu 4 v tossa äsken.

 
Toinen Sandels iltaan oli liikaa?
 
Hippi, tuo värikäs ihmispinjata: Kunnon pieksennällä siitä irtoaa iloa ja huvituksia kaikille maailman lapsille. - Kivijalka Kuuntelen tämmöistä
Jucciz
24.07.2013 02:05:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkonaut: Toinen Sandels iltaan oli liikaa?
 
En jummarra kysymystä. En itte ollu tilanteessa, vaimo vaan iMessagetti yläkerrasta kun menivät nukkumaan tytön kanssa edeltä käsin.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
reative
24.07.2013 09:07:56 (muokattu 24.07.2013 09:14:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käytän soolobuustina Marshallin guv nor 2 pedua marsumodilla olevan Windsorin edessä. Mulla se toimii hyvinkin juuri sen takia kun kompatessa on melko pieni särö jolloin spedua polkiessa mökä nousee ihan kiitettävästi. Tietysti, toisella kitaristilla meillä kun on fender blues junior niin jääpä se muutenkin piivin ja 4x12 slantin kanssa kakkoseksi..
 
ot. Tosin silloin kun sillä se jcm800 oli niin, jos ymmärsin oikein, hän piti vahvarin suht cleanina ja käytti pedalboardia edessä, siitäpä sitten saikin vaikka ja mitä ulos..
 
Tsugu Way
24.07.2013 09:24:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse enimmäkseen olen käyttänyt sooloboostina Bossin eq:ta. Toimii tarviitaessa helvetin hyvin. Tai siis se, että on taatusti mahdollisuutta miltei rajattomasti säätää kuinka paljon vola nousee sooloon. Ja sitte voi ettiä sillä eq:lla vielä sellasen taajuuden, että erottuu (isosta) bändistä.
 
Itsekin tossa joku aika sitte aloin halajaan ajatusta, että sooloon pitää saada myös aavistus gainia lisää. Kokeilin eri eri säröpurkkeja huonolla menestyksellä. Aloitin silloin myös tuon suuri säröpedaalikeskustelu-ketjun vähän tämän asian tiimoilta. En tiedä, että mikä mulla edelleen menee vähän mönkään, mutta ei ole löytynyt mukavaa yhdistelmää kahdesta säröpurkista ajatuksella komppisärö-soolosärö. Varmaan liikaa säröä aina molemmissa? Tai jotain? Jotenkin en edes hahmota, että kumpaan järjestykseen purkit laittais? Kehtaisko joku vääntää vielä rautalangasta oikein havainnollisen esimerkin - mitkä säröt, mikä järjestys, kuinka paljon gainia kumpaankin, miten volat jne..
 
Blues is allright!
reative
24.07.2013 09:41:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaipa se nyt on sama kumpi niistä purkeista on ensin, mutta omasta kokemuksesta komppisärö kuullostaa selkeämmältä sellasella pikkurosolla tyyliin Jimmy Page Whole lotta love:ssa kun taas sitten isolla mössöllä. Mutta minähän soittelenkin vain vanhaa rokkia reeneissä..
 
mutta näin mun miälest
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «