Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aloittelevalle sähköviulistille oikeat tarvikkeet
1
jadeviolin
23.07.2013 13:22:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Ostinpa juuri ensimmäisen sähköviuluni, aikaisempaa kokemusta viuluista (akustisista tai sähköisistä) ei ole ja aion nyt aloittaa harjoittelun. Hiljakseen opettelen termistöä. x)
 
Ostin sähköviuluni Thomannilta (ilmeisesti melko suosittu hintatasonsa vuoksi ja sitä suositteli siskokin). Kyseessä on 'Yamaha SV-130S Silent Violin (kardinaalipunainen, nätti kuin mikä!). http://www.thomann.de/fi/yamaha_sv130s_silent_violin_cr.htm Setissä tuli mukana kaikki tarvittavat tarvikkeet koteloineen ja jousineen päivineen.
 
Nyt on ongelmana se, etten tiedä minkälainen vahvistin ja kaiutin sopisi. :X Viulusta kun ei ääntä lähde ilman vahvistinta.. Vähän tsekkailin aikasempia keskusteluita ja monesti mainittiin että sähkökitaran vahvistimet on käytännössä sopivat sähköviululle? Olisiko heittää joitain halpoja merkkejä, jotka sopivat opiskelijan kukkarolle?
 
Kiitti vastauksista jo etukäteen. :)
 
pernarutto
23.07.2013 13:44:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paras ohje on varmaan että otat viulun kainaloon ja menet paikalliseen musiikkiliikkeeseen testaamaan eri vahvistimia. Kitaravahvistin periaatteessa käy, mutta värittää ääntä aina. Pienet PA kamat tai syntikoiden vahvistimet saattaisi toimia parhaiten kun toistavat äänen sellaisenaan.
 
Mulla on kotisoitossa yleisvahvarina Yamaha THR-10;
http://www.thomann.de/fi/yamaha_thr10.htm
 
Toimii sähkökitaran, sähköbasson ja elektroakustisen kanssa loistavasti. Tuossa on myös ns. flat kanava, joka on tarkoitettu esim. synalle, eli ei väritä ääntä mitenkään. Monipuolinen ja hyväsoundinen vehje. Tuota suosittelisin kitarakamaosastolta.
 
jadeviolin
23.07.2013 14:16:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pernarutto: Paras ohje on varmaan että otat viulun kainaloon ja menet paikalliseen musiikkiliikkeeseen testaamaan eri vahvistimia. Kitaravahvistin periaatteessa käy, mutta värittää ääntä aina. Pienet PA kamat tai syntikoiden vahvistimet saattaisi toimia parhaiten kun toistavat äänen sellaisenaan.
 
Mulla on kotisoitossa yleisvahvarina Yamaha THR-10;
http://www.thomann.de/fi/yamaha_thr10.htm
 
Toimii sähkökitaran, sähköbasson ja elektroakustisen kanssa loistavasti. Tuossa on myös ns. flat kanava, joka on tarkoitettu esim. synalle, eli ei väritä ääntä mitenkään. Monipuolinen ja hyväsoundinen vehje. Tuota suosittelisin kitarakamaosastolta.

 
Kiitokset nopeasta vastauksesta! :)
 
Selvä, pitänee käppäillä vaikka tuonne Ykkösmusiikki liikkeeseen, Karjalan musiikki kun lopetti toimintansa täällä Joensuussa. :P
 
Samaa olen kuullut että kitaravahvistimet eivät ole paras mahdollinen valinta mutta pääsee sillä alkuun...toisaalta en halua innostustani tuhota väärillä valinnoilla. Musiikkiharrastus kun tuntuu olevan melkoisen kallista puuhaa. :/ PA kamalla tarkoitatko preamplifier:iä? Riittääkö tuo PA-laite pelkästään ja siihen lisäksi kaiutin?
 
Kiitokset suosittelusta. Pidän tuon Yamaha THR-10:n mielessä. :) Osaisitko jotain hyvää kaiutinta suositella myös? Jokunen vuosi sitten opiskelin radio- ja tv-työssä äänityötä mut nythän nuo tiedot on pudonneet päästä kun en alalle jäänyt. x) Olisi ollut niille nyt hyötyä! Toisaalta koulussa ne vehkeet oli sen verran kalliita ettei ihan kaltaiseni harrastelija taida samaa merkkiluokkaa tarvita. :D
 
oksatboys
23.07.2013 14:59:41 (muokattu 23.07.2013 15:01:39)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tota noi... ensinnäkin PA meinaa "julkista äänentoistoa", eli laitteistoa jolla ääni saadaan lähteestä (vaikka se viulu) yleisön kuultavaksi. Ja sit asiaan.
 
Tarvitset etuastevahvistimen, päätevahvistimen ja kaiuttimen.
Sopivia värkkejä ovat mm. kitaravahvistimet, kiipparivahvistimet tai akustisen kitaran vahvistimet. Nämä kaikki sisältävät kaiken tarvittavan, eli eiku piuha väliin ja soittamaan.
 
Toinen vaihtoehto on ostaa (pieni) mikseri tai jokin etuaste (esim. http://www.thomann.de/fi/esivahvistimet_akustisille_kitaroille.html ) etuasteeksi ja kytkeä tämä sitten vaikka kotistereoihin tai aktiiviseen kauttimeen. Mikserin kanssa kannattaa viulun ja mikserin väliin lisätä vielä DI-boksi, jolloin impedanssi saadaan kohdilleen, ellei viulussasi ole jo aktiivista etuastetta.
 
Mulla on sähkösellon kanssa ollut seuraavia:
 
LR Baggs tai BBE acoustimax etuasteet, jotka olen kytkenyt PA:n reeniksellä tai keikoilla.
 
Kotona olen soittanut Geneleckien läpi, ja niiden edessä on ollut toinen etusista tai DI + mikseri.
 
Viimeisin hankintani on sähkökitaravahvari zt lunchbox, josta olen saanut melkeimpä parhaan soundin tähän mennessä.
 
Kun et kerta oikein tiedä, mitä haluat, voi toi yammun THR olla sopiva hankinta. Sillä pääsee testaamaan eri soundeja.
 
"Itseasiassa Bugeran tunnus on BE. Bugera kertoo määritelmän mukaan laitteen ongelmien (Bug) määrän ajanjaksossa (Era)." - mattim
pernarutto
23.07.2013 15:08:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo Yamaha THR-10 on siis combo, eli siihen ei tarvita erillistä kaiutinta, vahvistin ja kaiutin on samassa.
 
Mikäli päädyt PA laitteisiin niin tarvitset mikserin, vahvistimen ja kaiuttimet. Käytännössä usein siis passiiviset kaiutinkaapit ja mikserivahvistin, tai aktiivikaapit ja mikseri. Näissä on noin miljoona vaihtoehtoa.
 
Tuollainen koskettimille tarkoitettu vahvistin on luultavasti helpoin ja edullisin vaihtoehto, se on käytännössä kuin pienet PA kamat, kaikki samassa ja pienessä koossa. Tuossa Yamaha THR-10 vahvistimessa on siis myös tämä ominaisuus.
 
Sulla ei ollut kuulokeliitäntää tuossa viulussa? Siitä saisi suoraan vaikka stereoihin RCA piuhalla. Mikäli kuulokeliitäntää ei ole niin tuollainen Amp-plug vahvistinkin voisi olla kotioloihin toimiva, jos haluaa soitella kuulokkeilla tai stereoiden kautta.
 
jadeviolin
23.07.2013 16:35:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Tota noi... ensinnäkin PA meinaa "julkista äänentoistoa", eli laitteistoa jolla ääni saadaan lähteestä (vaikka se viulu) yleisön kuultavaksi. Ja sit asiaan.
 
Tarvitset etuastevahvistimen, päätevahvistimen ja kaiuttimen.
Sopivia värkkejä ovat mm. kitaravahvistimet, kiipparivahvistimet tai akustisen kitaran vahvistimet. Nämä kaikki sisältävät kaiken tarvittavan, eli eiku piuha väliin ja soittamaan.
 
Toinen vaihtoehto on ostaa (pieni) mikseri tai jokin etuaste (esim. http://www.thomann.de/fi/esivahvistimet_akustisille_kitaroille.html ) etuasteeksi ja kytkeä tämä sitten vaikka kotistereoihin tai aktiiviseen kauttimeen. Mikserin kanssa kannattaa viulun ja mikserin väliin lisätä vielä DI-boksi, jolloin impedanssi saadaan kohdilleen, ellei viulussasi ole jo aktiivista etuastetta.
 
Mulla on sähkösellon kanssa ollut seuraavia:
 
LR Baggs tai BBE acoustimax etuasteet, jotka olen kytkenyt PA:n reeniksellä tai keikoilla.
 
Kotona olen soittanut Geneleckien läpi, ja niiden edessä on ollut toinen etusista tai DI + mikseri.
 
Viimeisin hankintani on sähkökitaravahvari zt lunchbox, josta olen saanut melkeimpä parhaan soundin tähän mennessä.
 
Kun et kerta oikein tiedä, mitä haluat, voi toi yammun THR olla sopiva hankinta. Sillä pääsee testaamaan eri soundeja.

 
OK. Kiitos selvennyksestä. Olen tosiaan ihan ummikko näiden termien ja koko tekniikan suhteen, joten ruohonjuuritasolta aloittelen.
 
Tällä hetkellä en vielä halua leikitellä eri efekteillä ja soundeilla, koetan ensin tulla tutuiksi viuluni kanssa ja opetella perusteet soittamisessa. Mutta kunhan eri soundeista innostun, pidän nämä ehdotuksesi mielessä. :) Kiitoksia. Tuli kunnon tietopaketti.
 
Ensimmäisenä mainitsemasi etuastevahvistin + päätevahvistin + kaiutin kuulostaa sopivalta ratkaisulta näin aluksi.
 
jadeviolin
23.07.2013 16:46:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pernarutto: Tuo Yamaha THR-10 on siis combo, eli siihen ei tarvita erillistä kaiutinta, vahvistin ja kaiutin on samassa.
 
Mikäli päädyt PA laitteisiin niin tarvitset mikserin, vahvistimen ja kaiuttimet. Käytännössä usein siis passiiviset kaiutinkaapit ja mikserivahvistin, tai aktiivikaapit ja mikseri. Näissä on noin miljoona vaihtoehtoa.
 
Tuollainen koskettimille tarkoitettu vahvistin on luultavasti helpoin ja edullisin vaihtoehto, se on käytännössä kuin pienet PA kamat, kaikki samassa ja pienessä koossa. Tuossa Yamaha THR-10 vahvistimessa on siis myös tämä ominaisuus.
 
Sulla ei ollut kuulokeliitäntää tuossa viulussa? Siitä saisi suoraan vaikka stereoihin RCA piuhalla. Mikäli kuulokeliitäntää ei ole niin tuollainen Amp-plug vahvistinkin voisi olla kotioloihin toimiva, jos haluaa soitella kuulokkeilla tai stereoiden kautta.

 
Allright, no se kuulostaa sit hyvältä omiin tarpeisiini. Nimenomaan vahvistin + kaiutin combo olisi parempi kuin ostella ne erikseen. Ja jos tuo PA ominaisuus vielä yhdistetään siihen, ne sehän on just passeli! :)
 
Viulussa on kuulokeliitäntä ('silent' ominaisuus) miniplugilla, eli stereoihin yhdistäminen onnistuu. Okei, kiitti ehdotuksista. Miepä summaan kaikki yhteen ja katson sitten mikä on toimivin ratkaisu miulle.
 
Kiitos!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «