Numb: Munsta kitara on sikäli helpompi valita, että jos soitin tuntuu hyvälle, sen soundissa on aika laajat muutosmahdollisuudet vahvistimeen verrattuna pienillä/helpoilla modauksilla. Ja yleensä soittajat ovat kitaran modauksesta vaikkapa mikkejä vaihtamalla paremmin kartalla kuin vahvistimien modaamisesta vaihtamalla sen komponentteja - ta edes kaiuttimia/kaappia. Jos vahvistimesta vaihtaa kaiuttimen, niin eikö se vastaa suunnilleen sitä kun kitaraan vaihtaa mikkejä? eihän vahvistimeen vissiin oikein voi muuta itse tehdäkään, jos ei ole valtuutettu sähköasentaja. Eikös se ole suomessa luvan varaista toimintaa? tai ainakin vakuutusyhtiö voi alkaa nikottelemaan omista sähköviritelmistä. En tiedä mutta luulen. Toisaalta kyllähän modauksille tekijöitä riittää jos sellaisen haluaa teettää. Mun mielestä vahvistimen ostaminen olisi helppoa jos olisi rahaa. Mutta hyviä vahvareita on järkyttävän paljon tarjolla. Kauppaan kun menee ja tökkää piuhan melkein mihin vahvariin tahansa niin se on yleensä aika hyvä. Pedaalillahan sen soundin voi hionosäätää kuhunkin tarpeeseen sopivaksi. Eipä silti on kitarankin ostaminen helppoa sen rahoitusosuuden jälkeen. Kumpi noista nyt sitten olisi helpompaa...???... hmmm.... ainakin molemmat on helpompia kuin vaikkapa erektion saaminen tällä iällä;-). Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
Numb 22.07.2013 12:13:07 | |
---|
hallu: Jos vahvistimesta vaihtaa kaiuttimen, niin eikö se vastaa suunnilleen sitä kun kitaraan vaihtaa mikkejä? Juu. Mutta mun näkemykseni ja kokemukseni mukaan kitarapelimannit tuntevat mikrofonit paremmin kuin kaiuttimet - tai ainakin ovat tuntevinaan. Soundimuutoksia haetaan vaihtamalla mikkejä, koska niistä tiedetään tai ollaan tietävinään millainen muutos saadaan aikaan. Kaiutin on sitten vaan semmoinen päristin, josta ei välttämättä edes tiedetä, että mitä ne ovat jotka siellä kaapissa huutavat, saatikka että tiedettäisiin mitä tapahtuu jos ne vaihtaa toisenlaisiin. Myönnän itsekin kuuluvani tähän kaiuttimia heikohkosti tuntevaan joukkoon. |
hallu 22.07.2013 17:15:17 | |
---|
Numb: Juu. Mutta mun näkemykseni ja kokemukseni mukaan kitarapelimannit tuntevat mikrofonit paremmin kuin kaiuttimet - tai ainakin ovat tuntevinaan. Soundimuutoksia haetaan vaihtamalla mikkejä, koska niistä tiedetään tai ollaan tietävinään millainen muutos saadaan aikaan. Kaiutin on sitten vaan semmoinen päristin, josta ei välttämättä edes tiedetä, että mitä ne ovat jotka siellä kaapissa huutavat, saatikka että tiedettäisiin mitä tapahtuu jos ne vaihtaa toisenlaisiin. Myönnän itsekin kuuluvani tähän kaiuttimia heikohkosti tuntevaan joukkoon. No juu, minä tunnen huonosti sekä mikit että kaiuttimet ....ja kaiken siltä väliltä;-). Olen huomannut itselleni toimivaksi konseptiksi ostaa soittokamat lähinnä värin perusteella. Jos se miellyttää silmää, se miellyttää myös korvaa, on mun mottoni:-) Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |
LaMotta 22.07.2013 19:07:44 | |
---|
AngieRainbow: Tuntuuko muista siltä, että vahvistimen löytäminen on hankalaa? Siinä mielessä kyllä, että meillä päin kun ei ole oikein mitä testailla ja kokeilla. Lopettaa sen joutavan hifistelyn niin kyllä niitä löytyy. Oikoo pienet soundivirheet equlla jne. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
mima 22.07.2013 20:28:49 | |
---|
klobasa: Bad Catillahan on "Bobcat", jossa Unleash on sisäänrakennettu. 5W täysputkivekotinta voi ajaa millä asetuksilla tahansa ja sen saa vahvarista ulos maksimissaan 100W tehoilla. http://www.youtube.com/watch?v=D97vRWWCuxk Mulla on toi kyseinen vahvistin. Olen tyytyväinen. Unleash -toiminto on kyllä todella kätevä, kun voi keikkatilanteen tuoksinnassakin muuttaa vahvistimen volaa ihan mihin suuntaan vaan ilman että säröytymisaste muuttuu. Headroomia löytyy runsaasti, enkä ole huomannut, että unleashin käyttäminen vaikuttaisi itse saundiin juuri mitenkään. Vahvistimen oma särö ei tosin itseä miellytä, mutta pidänkin vahvistinta puhtaalla ja otan säröt pedaaleista. Etsin viime keväällä all around -tyyppistä vahvistinta aktiiviseen keikkailuun ja tämä oli kyllä juuri se mitä tarvitsin. Efektiluuppikin löytyy ja tarvittaessa lähtö ylimääräiselle kaapille. Painaakin alle 20 kg, niin jaksaa kantaa tänne kerrostalon neloskerrokseen keikan jälkeen. Ei lähe. |
Jucciz 22.07.2013 23:22:53 | |
---|
Numb: Juu. Mutta mun näkemykseni ja kokemukseni mukaan kitarapelimannit tuntevat mikrofonit paremmin kuin kaiuttimet - tai ainakin ovat tuntevinaan. Soundimuutoksia haetaan vaihtamalla mikkejä, koska niistä tiedetään tai ollaan tietävinään millainen muutos saadaan aikaan. Kaiutin on sitten vaan semmoinen päristin, josta ei välttämättä edes tiedetä, että mitä ne ovat jotka siellä kaapissa huutavat, saatikka että tiedettäisiin mitä tapahtuu jos ne vaihtaa toisenlaisiin. Myönnän itsekin kuuluvani tähän kaiuttimia heikohkosti tuntevaan joukkoon. Ja sit kun lopulta päätyy kokeilemaan eri kaiuttimia, ei voi kuin läimäistä omaa otsaansa Speden "Voi rähmä!"-tyyliin huomatessaan, miten järjettömästi kaiutin vaikuttaakaan soundiin. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! |
TMik 22.07.2013 23:33:00 | |
---|
Jucciz: Ja sit kun lopulta päätyy kokeilemaan eri kaiuttimia, ei voi kuin läimäistä omaa otsaansa Speden "Voi rähmä!"-tyyliin huomatessaan, miten järjettömästi kaiutin vaikuttaakaan soundiin. Niin tai pelkkä kaappi. Koko homma on ihan loputon suo :) |
Vetehinen 22.07.2013 23:38:49 (muokattu 22.07.2013 23:45:54) | |
---|
TMik: Niin tai pelkkä kaappi. Koko homma on ihan loputon suo :) Ei se sen loputtomampi ole kuin mikki- tai skeba- tai vahvarisuo. Kaiutinsuota vaan monesti lähdetään samoamaan muita myöhempään. Ed: mulle valkeni aika varhain millaista saundia styrkkarilta haluan. ENGL Powerball oli eka putkari, ja sen kireään sointiin väsyin pian, sen jälkeen on löytynyt mieluisia. Oikeastaan kaksi olennaista kriteeriä on minulla: tasaisehko, skuuppaamaton taajuusvaste ja harvahko high gainiin yltävä särö. Hughes & Kettner, Koch ja Orange ovat ne mistä en aio eroon hankkiutua. Orangeja voisi hankkia ainakin toisen vielä, ehkä kolmannenkin. Huttusiakin on kaksi... Ei kai kukaan yhdellä vahvistimella luule pärjäävänsä. ;) I hate Muse. |
Laiskiainen 22.07.2013 23:54:08 | |
---|
Samaa mieltä, törkeen vaikeeta. Sitten kun vielä lisätään soppaan erinäiset luulot, halut ja esteettiset kaipaukset jotka eivät ole sovitettavissa käyttötarkoitukseen. Mutta kivahan on sitten kaikenlaista kokeilla. - The late bird catches a nap - |
AngieRainbow 23.07.2013 00:29:44 (muokattu 23.07.2013 00:30:17) | |
---|
TMik: Koko homma on ihan loputon suo :) Sehän tässä parasta onkin :) Mulla on viime aikoina GAS kohdistunut juurikin vahvistinosastoon. Aika mieluisat kitarat on kertyneet omistukseen, mutta vahvistimia olisi mukava olla vielä. En itsekään usko, että yksi kone vastaisi ihan kaikkia omia mieltymyksiä. What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
Numb 23.07.2013 07:54:37 | |
---|
Jucciz: Ja sit kun lopulta päätyy kokeilemaan eri kaiuttimia, ei voi kuin läimäistä omaa otsaansa Speden "Voi rähmä!"-tyyliin huomatessaan, miten järjettömästi kaiutin vaikuttaakaan soundiin. Juurikin näin. Minä olen siinä kohdassa, jossa tiedän vallan hyvin kuinka paljon kaiutin vaikuttaa soundiin, mutta vain muutamasta millä tavoin se vaikuttaa. |
VILLE. 23.07.2013 12:52:29 | |
---|
Mistä näitä saa ja mihin hintaan? Vaikuttaa tosi kiinnostavalta stygeltä, mutta en oo onnistunu bongaa mistään näitä myynnistä. mima: Mulla on toi kyseinen vahvistin. Olen tyytyväinen. Unleash -toiminto on kyllä todella kätevä, kun voi keikkatilanteen tuoksinnassakin muuttaa vahvistimen volaa ihan mihin suuntaan vaan ilman että säröytymisaste muuttuu. Headroomia löytyy runsaasti, enkä ole huomannut, että unleashin käyttäminen vaikuttaisi itse saundiin juuri mitenkään. Vahvistimen oma särö ei tosin itseä miellytä, mutta pidänkin vahvistinta puhtaalla ja otan säröt pedaaleista. Etsin viime keväällä all around -tyyppistä vahvistinta aktiiviseen keikkailuun ja tämä oli kyllä juuri se mitä tarvitsin. Efektiluuppikin löytyy ja tarvittaessa lähtö ylimääräiselle kaapille. Painaakin alle 20 kg, niin jaksaa kantaa tänne kerrostalon neloskerrokseen keikan jälkeen. |
Gabe 23.07.2013 12:57:37 | |
---|
VILLE.: Mistä näitä saa ja mihin hintaan? Vaikuttaa tosi kiinnostavalta stygeltä, mutta en oo onnistunu bongaa mistään näitä myynnistä. Eikös Kitarapaja myy näitä Bad Catteja? Sieltä voisi varmaan tiedustella. |
mima 23.07.2013 18:28:15 | |
---|
VILLE.: Mistä näitä saa ja mihin hintaan? Vaikuttaa tosi kiinnostavalta stygeltä, mutta en oo onnistunu bongaa mistään näitä myynnistä. Juu Kitarapajalta ostin omani, mutta taisi olla ainut kappale. Ei lähe. |
Gabe 23.07.2013 19:42:03 | |
---|
|
Ossi 24.07.2013 00:45:50 | |
---|
Jucciz: Ja sit kun lopulta päätyy kokeilemaan eri kaiuttimia, ei voi kuin läimäistä omaa otsaansa Speden "Voi rähmä!"-tyyliin huomatessaan, miten järjettömästi kaiutin vaikuttaakaan soundiin. Tämä on kyllä taivahan tosi! Menee vähän sivuun itse aiheesta, mutta kuinkahan moni on esim. laittanut kotistereonsa totaalisesti uusiin kuoseihin, vaikka olisi selvinnyt pelkästään vaihtamalla ne "paketin" mukana tulleet telkänpöntöt kunnon kaiuttimiin? |
Black_Bubblegum 27.07.2013 01:08:59 | |
---|
Kyllä ehdottomasti on vaikeampaa valita vahvistin (+ kaappi). Kitaramallit on nopeesti läpi käytynä ja niissä ulkomuoto on puolet valintakriteereistä ainakin itsellä. Monesti jos testaa vahvareita ja kaiuttimia uutena niin eivät ole välttämättä sisäänajettuja ja tekee virheellisen arvion jo senkin takia. Parasta inputia on ollut itselle se, että millä noi omat esikuvat vetää mitäkin musatyyliä ja koittaa siitä peilata omaan tavoitesoundiin. Kokonaisuus ratkaisee ja parasta kai olisi tulla niin kovaksi staraksi, että joku muu kamar***kailee sun puolesta. :) I am hoping that I can be known as a great writer and actor some day, rather than a sex symbol. Steven Seagal |
klobasa 29.07.2013 15:25:26 | |
---|
AngieRainbow: Terve runkkarit! Tuntuuko kenestäkään muusta siltä, että mieluisan vahvistimen löytäminen on vaikeampaa kuin kitaran? Nyt jo Bad Cat torilla? Se oli nopeaa! :D |
AngieRainbow 29.07.2013 17:42:48 | |
---|
klobasa: Nyt jo Bad Cat torilla? Se oli nopeaa! :D Hyvä peli yksinään, mutta ei nappaa distortion pedaaleita ihan niin kuin olin toivonut... Toisaalta voisi toimia boostereiden kanssa, mutta ei ole intoa alkaa enää rynkkäämään pedaaleiden kanssa. Mutta vahvistimien hankkiminen on tosiaan hankalaa... What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men. |
klobasa 29.07.2013 18:23:44 | |
---|
AngieRainbow: Mutta vahvistimien hankkiminen on tosiaan hankalaa... Juu tollastahan se on. Itse olen miettinyt toisen vahvarin hankintaa viime vuoden syksystä lähtien. Siinä on pari erityylistä vaihtoehtoa joista diggaan molemmista...saa nähdä saanko koskaan ostettua mitään. Olen varmaan maailman rasittavin asiakas kun kyselen, pohdin, pähkäilen, jahkailen jne. kuukausitolkulla, mutta itse en todellakaan halua olla siinä tilanteessa, että ostan jotain josta en lopulta pidäkään ihan totaalisesti. Vihaan tuhlata rahaa siinä vaihtoprosessissa. Myyminenkin on näinä aikoina totaalista tuskaa. Kiinnostaisi myös rakentaa erikoinen kotelo ja sille Uraltonen 5E3. Muuten hyvä idea, mutta jos yhteiselo ei olekaan niin hienoa kuin toivois, niin tuonkin jälleenmyynti on aivan turhaa. Hirveä työ ja vaikka jälki olisi kuinka hienoa tahansa ei DIY vehkeestä saa myydessä kuin pennosia. Onneksi on jo yksi loistava vahvari. |