Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 5108 109 110 111 112202 203 204 205 206
mpekkanen
08.07.2013 21:17:57
Kyllähän Telecaster on mainio kitara moneenkin menoon, mutta on se myös soittajastakin kiinni. Kyllä muillakin kitaramalleilla pystyy osaava ihminen soittamaan kaikenlaista.

Itseä hieman ihmetyttää miksi ei ole hyvää ja laadukasta Esquirea oikein missään saatavilla. Voisi tosin olla sen verran päivitetty, että se talla olisi intonaation kohdalta hieman nykyaikaisempi.

Gibsonillakin on tällaisia karvahattu malleja joissa on vain yksi mikki. Miksiköhän pulttikaulaisissa ei ole. En nyt tarkoita mitään hevikitaroita vaan ihan strato/tele tyylisiä joissa ei olisi vibraa eikä muutakaan ylimääräistä.

Varmasti jollain Squier-merkillä on jotain malleja ,mutta jos hintaakin on joku 300-400 euroa ja laatu mitä sitten onkaan niin sellainen ei ole nyt ,eikä myöhemminkään hakusassa.

Näinhän se tietysti on ,ettei niitä ole koska niille ei ole niin paljoa kysyntää.
Minusta on mukavaa soittaa kitaraa jossa ei ole mitään ylimääräistä ja kaikki jutut mitä siinä on toimii. Tietysti tämä mielipiteeni on täysin vastakkainen monen muun kanssa. On mukavaa kun on mikkejä joita voi vaihdella ja potikoita ,mitä väännellä. Niitä kaikkia osia on myös niin mukava muutenkin vaihtaa ja itse modailla soitinta,että miksi kukaan haluaisi sellaisen simppelin ja laadukkaan kitaran jossa ei olisi mitään ylimääräistä.

Ainakaan Fender niitä ei halua tehdä jostain syystä. No, itsellä on jo ihan hyvät soittimet ettei tämä asia niin kauheasti haittaa. Aloittaville kitaristeille voisi olla ihan hyvä että Fender tekisi Esquirea ja vaikka sellaista hardtail tallaista stratoa jossa on vain volume ja yksi humbuckeri. Mielummin vielä niin ,että se maa jossa nämä rakennettaisiin ei olisi mikään Kiina tai joku muu halpatuotanto paikka. Saisi alle tonnilla jenkkisoittimen joka olisi vieläpä ihan hyvä. Varmaan liikaa vaadittu.
LaMotta
08.07.2013 21:38:33 (muokattu 08.07.2013 22:32:25)

Aiheen innoittamana pyöräytin pikaisesti laulunsanat erään sangen tutun kappaleen melodiaan:

"Ostin Fenderin Telecasterin, sillä nyt soittelen iltaisin.
Varmaan lähtee sormista soundi ilmavin.
Onhan se hiukan lankkumainen, tallakin säädöiltään tahmainen.
Mutta klangi sen pistää pyörälle sunkin pääs.
Kun vahvistin käyntiin hyrähtää niin vasara alasimeen jyrähtää
ja elektronihiukkaset päässäsi volttia pyörähtää.
Pitserian nurkassa soitellen siideribissiksiä bongailen
kun surina alla loisteputkien voimistuu.
Niin ohimosuonikin pullistuu ja tuntuu, ettei soitosta mitään tuu."

Cho vielä: "Mun ainoa masteri on Telecasteri vaikka sen surina korvia raasteli.
Namusia soundeja soljautan, kun Telecasteril luikautan."

Jos joku välttämättä haluaa tehdä tästä miljoonahitin niin rojaltit tänne pliis.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
I3enjam1n
08.07.2013 23:44:18
Kitaralla on vireysongelma, sen satulaurat ovat ahdistuneet.
Painajaismainen
09.07.2013 07:31:12
Kyllähän Telecasterit vaan on mainioita kitaroita. Jätin tuossa viikonloppuna pitkästä aikaa pitkäaikaisen kotikitarani Stratocasterin treenikselle ja nappasinkin Telen mukaan kotiin lähtiessä. Nyt tuntuu siltä, että pitäis saada kolmas Telecasteri CV Customin ja Bajan lisäksi.
Kousi
09.07.2013 10:24:26
Auttaisikohan konkan vaihto kun tuntuu että telestä ei saa riittävän kirkasta saundia, ongelma oli sekä alkuperäisillä että nykyisillä mikeillä? Tone on aina täysillä ja silti säätövara loppuu ikäänkuin kesken, tonen ollessa puolivälissä ja sen alle soundi on täysin tumppu ja käyttökelvoton. Kitara soi kyllä akustisesti hyvin enkä usko vian olevan siinä. Kyseessä on Tokai ATE-55 johon vaihdoin ruusupuuotelautaisen kaulan, mikkeinä nykyisin Seymour Duncan STL-2 ja Twang King.
klobasa
09.07.2013 10:36:59
IlleonKali: Auttaisikohan konkan vaihto kun tuntuu että telestä ei saa riittävän kirkasta saundia, ongelma oli sekä alkuperäisillä että nykyisillä mikeillä? Tone on aina täysillä ja silti säätövara loppuu ikäänkuin kesken, tonen ollessa puolivälissä ja sen alle soundi on täysin tumppu ja käyttökelvoton. Kitara soi kyllä akustisesti hyvin enkä usko vian olevan siinä. Kyseessä on Tokai ATE-55 johon vaihdoin ruusupuuotelautaisen kaulan, mikkeinä nykyisin Seymour Duncan STL-2 ja Twang King.

Jos tonen pitää olla aina nollilla, niin itse vaihtaisin isomman potikan/potikat. Esim. 250k -> 500k. Kirkastuu koko soitin.
Kousi
09.07.2013 10:48:44
klobasa: Jos tonen pitää olla aina nollilla, niin itse vaihtaisin isomman potikan/potikat. Esim. 250k -> 500k. Kirkastuu koko soitin.

Kaipaisin lähinnä lisää säätövaraa toneen, siten että se jo alkaisi kirkkaammasta ja päättyisi kirkkaampaan kuin tällä hetkellä. Nykyisessä konkassa on arvo 473k. Tonea on tarkoitus hyödyntää lähes koko sen laajuudelta, ei tarvitse pitää nollissa.
klobasa
09.07.2013 11:03:25
IlleonKali: Kaipaisin lähinnä lisää säätövaraa toneen, siten että se jo alkaisi kirkkaammasta ja päättyisi kirkkaampaan kuin tällä hetkellä. Nykyisessä konkassa on arvo 473k. Tonea on tarkoitus hyödyntää lähes koko sen laajuudelta, ei tarvitse pitää nollissa.

Jos vaihdat vain konkan, niin "tonet täysillä" soundi ei muutu nykyisestä. Potikan suurentaminen on lääke tähän ongelmaan. Se kirkastaa myös tonet täysillä soundia. Vasta sen jälkeen huomaat kannattaako/tarviiko konkkakin vaihtaa.

Itse säädän vahvarista soundit kohdilleen niin, että kitaran tone 7-8 asennossa. Näin on tarvittaessa tone pelivaraa kumpaankin suuntaan.
Kousi
09.07.2013 11:28:29
klobasa: Jos vaihdat vain konkan, niin "tonet täysillä" soundi ei muutu nykyisestä. Potikan suurentaminen on lääke tähän ongelmaan. Se kirkastaa myös tonet täysillä soundia. Vasta sen jälkeen huomaat kannattaako/tarviiko konkkakin vaihtaa.

Itse säädän vahvarista soundit kohdilleen niin, että kitaran tone 7-8 asennossa. Näin on tarvittaessa tone pelivaraa kumpaankin suuntaan.

Ok. Vaikuttaako volumepotikan vaihto saundiin miten oleellisesti, ts. onko sen vaihdosta tässä kohtaa mitään hyötyä?
klobasa
09.07.2013 12:07:13
IlleonKali: Ok. Vaikuttaako volumepotikan vaihto saundiin miten oleellisesti, ts. onko sen vaihdosta tässä kohtaa mitään hyötyä?

Sama vaikutus. Jos sulla on 250K potikka, niin 500K tekee kitarastasi hieman kirkkaamman.

Mulla on 500K vol ja 250K tone. 250+250 soundi oli juuri taktisesti hieman liian tumma. Nyt se on just hyvä.
Kousi
09.07.2013 12:17:30
klobasa: Sama vaikutus. Jos sulla on 250K potikka, niin 500K tekee kitarastasi hieman kirkkaamman.

Mulla on 500K vol ja 250K tone. 250+250 soundi oli juuri taktisesti hieman liian tumma. Nyt se on just hyvä.

Jep kiitti, lähden kokeilemaan noilla 500K potikoilla.
p130
09.07.2013 22:51:53

Freewheeler: Mun '69:ssä oli megaiset ja vaihdoin ne 250-kiloisiin. Paljon käyttökelpoisempi (= vähemmän jääpuikkoa) soundi nyt, silti se 60-luvun lopun kirkas ja rouhea soundi on tallella. Megaiset ovat ihan overkillit muutenkin kirkassoundiseen kitaraan. Fender laittoi niitä Teleihin, kun ostivat kerralla hirveän läjän 1Megan CTS-potikoita vuonna 1966 (mun 1969 Telen potikoissa myös vuosiluku 1966). Käyttivät niitä enimmäkseen styrkkareissa ja laittoivat sittemmin myös skittoihinkin. Ainoat Telet, joissa ne toimivat hienosti ovat 70-luvun alun Custom ja Deluxe Wide Range humppareineen.

Palstan virallisena telemiehenä, pitäisitkö mahdollisena että tuossa mun '74:ssä on 250k volume jo tehtaalla asennettu? Juotokset ja ulkonakö näyttävät "oikealle" ja koodi viittaa 1973 loppuun.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
J0K1
10.07.2013 00:27:20
Laitahan kuvia, muuten arvuuttelu on tyhjänpäiväistä.
p130
10.07.2013 10:12:02

J0K1: Laitahan kuvia, muuten arvuuttelu on tyhjänpäiväistä.

Mulla ei ole kunnollisia kuvausvehkeitä käsillä tänä päivänä, eli ihan heti en ainakaan laita. Vaan homman nimi on siis se, että esiintyykö 70-lukuisissa yleisemminkin 250k volapotikkaa, vaikka megainen onkin speksin mukainen?
Freewheeler
10.07.2013 19:09:41
p130: Palstan virallisena telemiehenä, pitäisitkö mahdollisena että tuossa mun '74:ssä on 250k volume jo tehtaalla asennettu? Juotokset ja ulkonakö näyttävät "oikealle" ja koodi viittaa 1973 loppuun.

Tässä mitään virallisia olla :-) Ihan mahdollista toi, 70-luvun Fenderit olivat aika vaihtelevan laatuisia ja niihin laitettiin sitä hardwarea ja sähköjä mitä oli käsillä. En tähän hätään muista, milloin potikoiden arvojen vaihto takaisin 250-kiloisiin tapahtui, mutta kyllä se taisi olla 70-luvun lopulla vasta, ellei jopa 80-luvun alussa. Välillä mentiin jopa 1M / 250k -yhdistelmillä.
http://www.soundcheckmag.org
p130
10.07.2013 20:21:33

Freewheeler: Tässä mitään virallisia olla :-) Ihan mahdollista toi, 70-luvun Fenderit olivat aika vaihtelevan laatuisia ja niihin laitettiin sitä hardwarea ja sähköjä mitä oli käsillä. En tähän hätään muista, milloin potikoiden arvojen vaihto takaisin 250-kiloisiin tapahtui, mutta kyllä se taisi olla 70-luvun lopulla vasta, ellei jopa 80-luvun alussa. Välillä mentiin jopa 1M / 250k -yhdistelmillä.

Tämän halusin kuullakin. Kiitoksia!
Eddie
19.07.2013 14:58:10 (muokattu 19.07.2013 15:04:41)

Moro!

Kyselläänpä tässä ketjussa, kun täällä on varmaan Tele-tietäjiä. :) Tele-kuume vaivaa, ja oisin tässä piakkoin hankkimassa itselleni ekaa Teleä. Käytettynä meinasin, ja budjetti olisi ehkä n. 400-500€. Saako tohon hintaluokkaan perushyvää teleä ja mitä mallia/merkkiä kannattais metsästää?
Ostetaan soittotaito.
Kuha
19.07.2013 15:44:14

Eddie: Käytettynä meinasin, ja budjetti olisi ehkä n. 400-500€. Saako tohon hintaluokkaan perushyvää teleä ja mitä mallia/merkkiä kannattais metsästää?

Jos paksuhko kaula on mieleen, niin tästä näin:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=776869
Old Fenders never die
elsewhere
19.07.2013 16:04:49
Kuha: Jos paksuhko kaula on mieleen, niin tästä näin:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=776869

Jep, näitä on kehuttu kovasti. Kannattaa tosiaan kyllä testata sopivuus omiin näppeihin, minä tykkäsin soundeista kovasti mutta kaula muistutti liikaa pesäpallomailaa, että olisi pysynyt omissa hennoissa sormissani.
~ Love broke out and I forgot it's war.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)