Aihe: Putkisärö menee tukkoon
1
päänahka
05.05.2004 23:41:50
Kertokaapa joku mistä johtuu, että itse tekemässäni putkisärössä menee ääni tukkoiseksi jonkun aikaa soitettuani. Kyseessä on yksinkertainen 12AX7:lla toimiva särö, The Real McTube, ohje löytyi netistä. Hieman olen modaillut, mm. lisännyt kytkettävän takaisinkytkennän ledeillä (kiitos Mikko K.).

Onko katodeilla olevilla elkoilla jotain tekemistä asian kanssa? Molemmilla katodeilla oli alun perin 100uF elkot, jotka vaihdoin melkein saman tien kokeilumielessä ensin 220uF:iin, samoin näitten yli rinnan menevät hiilikalvovastukset vaihdoin samanarvoisiin metallikalvoihin, kun ne kuulemma kohisevat vähemmän. Näin ääni meni kuitenkin n. viiden minuutin soittelun jälkeen tukkoon, ja katosi pikkuhiljaa melkein kokonaan. Vaihdoin elkot sitten 47uF:iin, jolloin ongelma ratkesi melkein, mutta vieläkin tuntuu, että ääni pikkuisen tukkeutuu. Miten vastusten arvot vaikuttavat tähän? Ymmärtääkseni pienempiarvoinen vastus purkaa elkon nopeammin, mutta tällöinhän myös kondensaattori ohittuu helpommin, eli sillä on vähemmän vaikutusta koko systeemiiin.
Soolot on perseestä.
maza
05.05.2004 23:47:26 (muokattu 05.05.2004 23:48:46)

Oletan, että puhut myös katodivastuksista? Ne määräävät putken toimintapisteen, eli tässä tapauksessa säätelevät, miten aikaisessa vaiheessa putki alkaa menemään särölle. Eli laita ohjeen mukaiset! Metallikalvovastusten käyttö tässä ei tuota ongelmaa, päinvastoin.

Katodielkoilla vaikutus on samantapainen. Isommat elkot takaavat enemmän bassoa ja nostavat ko. vahvistinasteen vahvistusta. Jos tuntuu siis menevän tukkoon, kokeile pienempiä elkoja. ECC83:lla (12AX7) ainakin minun henkilökohtaisesta mielestäni useimmissa tapauksissa 22 uF on enemmän kuin riittävä koko, varsinkin skebakäytössä. Kokeilepa niiden arvojen pienentämistä, noin ensihätään.

Mikäli vahvistusaste puskee liikaa hönkää seuraavalle, saattaa ilmentyä ns. blocking-säröä (mikä lie suomenkielinen termi) joka ei todellakaan soundaa hirveän kauniille.

Se, miksi ongelmat ilmaantuvat vasta hetken soittelun jälkeen, onkin sitten visaisempi juttu. Putkessakin voi tietty olla vikaa. Kokeile.

EDIT: Niinjoo, yleensä puhutaan niin, että konkalla ohitetaan vastus, ei toisin päin. Sen elkon voi jättää kokonaankin pois, sillon vahvistus ko. asteessa pienenee huomattavasti ja mukaan tulee kyseisen asteen sisäistä takaisinkytkentää.
Mikko Kankaanpää
06.05.2004 07:44:09

ECC83:lla (12AX7) ainakin minun henkilökohtaisesta mielestäni useimmissa tapauksissa 22 uF on enemmän kuin riittävä koko, varsinkin skebakäytössä. Kokeilepa niiden arvojen pienentämistä, noin ensihätään.

Näin on, tosin vastuksen koko vaikuttaa asiaan suuresti. Tässä kytkennässä on muistaakseni 15K ekalla katodilla.

Vähän omituinen on kytkentä ja ääninäytteet mitä siitä olen kuullut eivät kyllä ole vakuuttaneet...

Voisiko ongelmana olla huono juotos? Oletko kokeillut toisella putkella?

Mikko
päänahka
06.05.2004 11:41:35 (muokattu 06.05.2004 11:44:04)
No niin, siellähän oli koko virtalähde irronnut juotoksistaan. Eristykseen käytetty teippi vaan piti johtimia ajoittain paikoillaan.

Vaihdoin katodeille 1uF:n elkot (pienempiä ei ollut), sekä 1,5K ja 3,2K vastukset. Hyvin toimii, gainiäkin tuli lisää, tosin ero on yllättävän pieni. Huomaa lähinnä suhinan määrässä muiden säröjen kanssa. :) Taidan kyllä vielä kokeilla vähän isompia konkkia, ääni on nyt aika kirpeä. Onko tuossa muuten mitään järkeä, että toisella katodilla on pienempiarvoinen vastus? Muissa kytkennöissä näyttää olevan samat molemmissa. Tässä ainakin anodijännite on toisessa asteessa melkein puolet pienempi kuin ensimmäisessä, vaan niinhän se kai yleensä on? Eli ei taida liittyä siihen.
Soolot on perseestä.
maza
06.05.2004 19:27:31

1 uF on jo tosi snadi.

Kyllähän nuo voivat olla vähän miten sattuu, itse anyway hakisin ekalla asteella gainia vain just sen verran, että sillä voi ajaa seuraavaa astetta sopivasti särölle volan ollessa kaakossa ja jälkimmäisen asteen sitten tekisin tarpeen mukaan.

Yleensä ECC83:lle on näkynyt just jotain 820 ohm - 1.5kohm katodivastuksia ja 100-220k anodilla; aika isoja arvoja tuosas kyllä mielestäni. Ja ne katodikonkat juurikin sitä 22 uF luokkaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)