Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Työasema 1000-1500 €?
1 2 3
vanha_pieru
12.07.2013 09:21:30 (muokattu 12.07.2013 09:24:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitus on joskus lähiaikoina hankkia ensimmäinen työasema, jossa on 88 kosketinta ja joka asettuu hintaluokkaan 1 000-1500 €. Mielessä on lähinnä nämä mallit:
Kurzweil PC3LE 8 (http://www.thomann.de/fi/kurzweil_pc3le_8.htm)
Yamaha MOX 8 (http://www.thomann.de/fi/yamaha_mox_8.htm)
ja kolme Korgin mallia, Kross (http://www.thomann.de/fi/korg_kross_88.htm),
M50 (http://www.dlxmusic.fi/Product/product.aspx?id=160592)
ja Krome (http://www.thomann.de/fi/korg_pro_krome_88_keys.htm)
Suurimmaksi osaksi haluan työaseman ihan kotisoittelua varten: teen omia äänityksiä ja soittelen omaksi ilokseni; keikkoja tulee näillä näkymin olemaan harvakseltaan, jos ollenkaan. Eniten haen progesoundeja (Rick Wakeman - Yes ja sooloura, Rick Wright - Pink Floyd, Tony Banks - Genesis, Clive Nolan - mm. Pendragon, Martin Orford - IQ, Mark Kelly - Marillion, jne.), toisalta viehättää jonkin verran myös esimerkiksi Jean Michel Jarren varhaistuotannon syntikkapulputus sekä syntikkapop vaikkapa Depeche Moden ja 80-luvun Rushin tyyliin.
Joten mitä noista yllämainituista soittimista suosittelisitte ja mitä mahdollisesti kehoittaisitte välttämään? Tarkoitus olisi ostaa soitin pitkäaikaiseen käyttöön, joten sen pitäisi olla silloin sekä kestävä että monipuolinen.
Erityisesti toivon kommentteja tämäntyyppisiin kysymyksiin:
1. Missä noista on parhaat soundit progeen, syntikkapoppiiin ja -pulputukseen, ihan lähtien mellotronista, Moogista, Hammond-uruista, mutta myös modernimmista soundeista?
2. Mikä on monipuolisin soitin työasemaominaisuuksiltaan, omien kappaleiden työstämiseen?
3. Millaisia ovat kyseisten laitteiden äänenmuokkausmahdollisuudet, reaaliaikaisesti ja muuten?
Sen sijaan esimerkiksi pianosoundeilla ja valmiilla taustasäestyksillä ei ole itselleni merkitystä, joten niistä en niin kaipaa kommenttejakaan. Niiden sijaan aion tehdä omia rumpukomppeja, arpeggioita, sekvensseriosuuksia, soundikokeiluja ja perussoitantaa varsinkin syntikkasoundeilla.
Olisin kiinnostunut lukemaan mnettiläisten kokemuksia, ajatuksia ja suosituksia noista viidestä mallista - muitakin voi toki ehdottaa, jos vaan kyse on 88-koskettimisesta mallista, joka jää hinnaltaan reilusti alle parin tonnin. Osaan toki itsekin lukea ominaisuuksista internetistä ja katsella Youtube-klippejä ja olen käynyt parissa kaupassa koesoittamassa Kurzweilia ja Korgeja, mutta kun ei niistä ole tuon enempää omakohtaisia kokemuksia, niin muiden mielipiteitä tässä kyselen valintapäätöksen helpottamiseksi.
Kiitoksia jo etukäteen!
 
Haipuma
12.07.2013 09:45:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä joitain sekavia ajatuksia:
 
Omakohtaista kokemusta löytyy lähinnä Kurzista (PC3) ja Yamahan Motiffista (XS). Mun mielestä työasemaominaisuuksiltaan tuo Kurzi on hankala käyttää ja pienen näytön vuoksi vähän ärsyttävä jos haluaa soundeja rukkailla itse raudasta. Harmi vaan tuossa MOXissakin on jouduttu säästämään mm. näytön osalta. Toki löytyy varmaan kaikkiin merkkeihin omat softat, joilla tuo onnistuu paremmin. Jostain syystä tuolla kurzin omalla softalla sain pariin otteeseen koneen tilttaamaan ja soundeja en onnistunut muokkaamaan haluamallani tavalla. En tiedä oliko vika käyttäjässä vai softassa... Motiffia on sen sijaan huomattavasti mukavampi väännellä jos ei käytössä ole softia. Kurzia pystyy kyllä säätämään todella syväluotaavasti, mutta kuten sanoin käyttö on hankalaa. Tämä siis omasta näkövinkkelistäni.
 
Motiffi ei tosin istu tuohon hintahaarukkaasi ellei käytettynä jostain löydy sopivaa 88-mallia. Vanhempikin motiffi (ES) toimisi varmasti kuvaamassasi käytössä aivan loistavasti jos sellainen löytyisi.
 
Kurzin soundit ovat mielestäni kyllä osiltaan paremmat kuin motiffissa. Synaleadit, padit, hammondit ja jousisoundit olivat muistaakseni erittäin hyviä tuossa kurzissa. E-pianot ja jotkut brassit saattavat olla parempia motiffissa. Kaikin puolin soundien osalta kurzi miellytti itseäni enemmän kuin motiffi.
 
Moxista ja noista korgeista en osaa sanoa, mutta oma perstuntuma olisi, että eniten vastinetta rahoille saisi kun hankkisi tuon Kurzin.
 
"Älkää soittako enää tätä paskaa, soittakaa jotain hyvää välillä."
vanha_pieru
12.07.2013 11:47:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoista! Kiitos nopeista kommenteista! Itse asiassa tuo Kurzweil noista minua itseänikin eniten ennakolta kiinnostaa, syistä joita en osaa täysin edes selittää, mutta sen soundit ainakin miellytti liikkeessä kokeillessa.
Olen ennenkin lukenut, että Kurzin käyttö on aluksi hankalaa. Tämä onkin yksi syy miksi kiinnostuin Korgeista, varsinkin niistä, joissa on iso kosketusnäyttö. Sounditkin miellyttivät ainakin Kromessa, jota olen kokeillut. Myös molempien soittotuntuma tuntui heti hyvältä.
Yamaha ES8 on kiinnostava vaihtoehto, jos sattuu kohdalle hyväkuntoinen ja halpa käytetty. Sinänsä en ole tämän hintaluokan Yamahoita vielä edes kokeillut.
Oikeastaan kunnolla pystyisin tekemään valinnan noiden soittimien välillä vain niin, että ne kaikki olisivat ensin kotona viikon samanaikaisesti kokeiltavina. Koska se on tietenkin mahdotonta, kyselen muiden kokemusperäisiä mielipiteitä. Liikkeissä kun käy, niin saa kyllä ystävällistä ja asiantuntevaa palvelua, mutta aina niiden mielestä - myyntitaktisesti ymmärrettävää - paras hankinta on se, joka juuri heillä sattuu olemaan ja muut on selvästi huonompia, joten teeppä siltäkään pohjalta siinä sitten valintaa...
 
Vessajono
12.07.2013 21:49:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en oikein tiedä, kannattaako tänä päivänä enää ostaa työasemia niiden sekvensseriominaisuuksien takia, koska tietokoneympäristössä se työ on tänä päivänä huomattavan paljon helpompaa ja miellyttävämpää. Mikäli ajatus DAW-maailmaan siirtymisestä ei nosta karvoja pystyyn, suosittelen yhdistelmää käytetty Nord Electro 3 ja joku virtuaalianalogi. Siinä olisi ainakin progehommiin soundiarsenaali kohdillaan.
 
"Jazzi jos mikä on pelkkää vehkeilyä todellisten musiikin ainesten kustannuksella. Muusikerit, jotka ovat antautuneet swing-musiikin pettävälle polulle, eivät ainoastaan petä tempuillaan yleisöä, he pettävät lopulta itsensä."
Spillway Arts
12.07.2013 23:24:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Mä en oikein tiedä, kannattaako tänä päivänä enää ostaa työasemia niiden sekvensseriominaisuuksien takia, koska tietokoneympäristössä se työ on tänä päivänä huomattavan paljon helpompaa ja miellyttävämpää.
 
Tuossa. Ota plussa.
 
Gaffer tape is The Force! It has a light side and a dark side and holds the Universe together!
vanha_pieru
13.07.2013 10:12:03 (muokattu 13.07.2013 10:27:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaahas. Keskustelu on edennyt suuntaan, jota en arvannut odottaa, mikä on sinänsä ihan ok.
 
Vessajono: Mä en oikein tiedä, kannattaako tänä päivänä enää ostaa työasemia niiden sekvensseriominaisuuksien takia, koska tietokoneympäristössä se työ on tänä päivänä huomattavan paljon helpompaa ja miellyttävämpää.
 
Tämä on epäilemättä totta. Mutta ihka oikean soittimen haluan joka tapauksessa, monestakin syystä. Ihan tavalliseen kotijammailuun, treeneihin kavereiden kanssa,
mahdolliseen pienimuotiseen keikkailuun (?), 6-vuotiaan pojan opettamiseen, jne. Minun pitää kylläkin näköjään miettiä uudestaan, miten äänitys- ja ohjelmointityö parhaiten sujuu - siis tietokonepohjaisesti ilmeisesti.
 
Mikäli ajatus DAW-maailmaan siirtymisestä ei nosta karvoja pystyyn, suosittelen yhdistelmää käytetty Nord Electro 3 ja joku virtuaalianalogi. Siinä olisi ainakin progehommiin soundiarsenaali kohdillaan.
 
Ajatus DAW-maailmaan siirtymisestä ei nosta karvoja pystyyn. Päinvastoin, siirryin jo pari kuukautta sitten. (Avasin itse ketjun aiheesta silloin:http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=217240&co=30) Kitararaitoja yms. olen tehnyt Cubasella, joka tuli mukavasti multiefektipedaalin mukana.
Olin kovastikin kiinnostunut Nordeista jonkin aikaa sitten, kunnes into vähän hiipui. Pääasiallinen syy on niiden korkea hinta. Niiden maineikkaat pianosoundit ei minua niinkään kiinnosta, mutta urkuosio kylläkin. Ymmärtääkseni myös niiden syntikkasoundit ja säätömahdollisuudet ovat päteviä.
Mitä tulee Electro 3:een, niin sitä ei käsittääkseni ole 88-koskettimisena, joten sitten pitäisi olla kerralla Stage 2 - ja se maksaa! Tätä kirjoittaessakin kuuntelen samalla Youtubesta Stage 2:n pulputuksia ja säksätyksiä ja ihan kiinnostavalta vaikuttaa, varsinkin jos siitä saa myös hyviä Moog-tyyppisiä soundeja. Eiköhän. Mutta se hinta...
Analogisyntikkaakin harkitsin, mutta lopulta päädyin siihen, että sekin on vain yksi puoli kaikesta siitä mitä olen hakemassa, joten palasin työasemien vertailuun. Mutta tämä virtuaalianalogi... mitä mallia suosittelisit(te)? Näistä en tiedä oikein mitään ja olen ajatukselle avoin.
Joka tapauksessa tällä hetkellä edelleen eniten kiinnostaisi jokin hyvä työasema, jolle olisi monenlaista käyttöä. Enkä pidä asian kanssa suurta kiirettä, vaikka haluaisinkin soittimen jo vaikka heti. Vielä pitää säästää, jotta saa jonkin haluamansa mallin, ellei tule hyvä käytetty kohdalle.
Minkälaista halpaa keinoa muuten suosittelisitte äänenvahvistukseen maltilliseen kerrostalossa soitteluun? Studiokaiuttimia vai erityisiä kosketinsoitinvahvistimia? Pärjääkö pienellä kitaravahvistimella, joka minulla olisi jo (Roland Cube-20x)? Voluumin ei ole tarkoitus olla kova, mutta äänen kirkkaus ja täyteläisyys olisi tietenkin suotavaa. (Tässäkin asia, josta tiedän todella vähän. Tähän asti olen soitellut vain Casioilla, joissa on kaiuttimet itse soittimessa. Aion siis hypätä alkeislelusta kerralla laatuinstrumenttiin.)
 
Prophet
13.07.2013 13:11:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kehukaa nyt joku Korg M3-syntetisoijaa.
 
JPQ
14.07.2013 03:22:53 (muokattu 14.07.2013 14:00:42)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prophet: Kehukaa nyt joku Korg M3-syntetisoijaa.
 
Nami nami youtuben perusteella mutta youtuben yms perusteella Kurzweilit enmpi vielä. ps. virtuaali analoigeista sanon riippuu mitä soundeja hakee mutta omat suosikit (en omista mutta olen kuullut youtubessa ja livenä) aliarvostettu Yamaha An1x,ja Alesis Ion ja Access virus ja Korgin mallit youtuben perusteella. Rolandit vähän jättää nyky makuani (VAt siis mutta samplesynissä Yamaha jollain tapaa minusta monen materiaalin perusteella steriili soundi joskin se motif es? jota joskus ihan tosi äkkiä kaupassa kokeilin 10 presettiä piano osastolta kun muuhun ei ehtinyt niin ei se luonnossa ihan niin kamala ole joskin kaupanluurit kuulostaa erilaiselta kuin kaijuttimeni esim. rolandin juno-g ihanerilainen molemmilla tosin nuo yamahaan kuuntelu luurit oli erit mutta silti selkeä ero) kylmäksi joskin parhaat VAt minusta tietokoneelle.
ja sanoisin oman makuni että vaikka Korgissa onkin nykyään Kromessa iso piano sample niin vieläkään en ihan innostu korgin piano soundeista eli tuo tärkeä tekijä,kurzweil saa mös säätövaroistaan pisteen itseltä kuten myös ulkonäöstä puoli pistettä. korg ehkä sitten helppokäyttöisyydestä ehkä jostain muustakin ja luultavasti saakin. Eli tarkalleen mitkä soundit sanelee valintaasi vaikuttaa asiaan sanoisin on olennaista. ps. minun makuani ei kannata laksea kuin ehkä puoli ääneksi kun pohjaa vain youtubeen pitkälti. sen mitä olen korgeja joskus soitellut ja kurzweilia youtubessa kuunnellut niin olen kallistuvainen itse kurzweiliin ostaisin jos talous sallisi mutta näillä näkymin koska softana saan itselleni paremmin toimivia soundeja en osta. tai menee ainakin vuosia vaikka masterikoskettimistonkin (haluaisi säätimiä enempi ja myös laitteen jonka soundeja voisin käyttää johonkin) takia tarttis joskus uudempaa kuin se mitä minulla tuossa on.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
vanha_pieru
14.07.2013 10:50:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos suosituksista JPQ! Eli nyt on Kurzweil saanut jo 2 puoltoääntä.
Kuuntelin näytteitä virtuaalianalogeista mielenkiinnolla Youtubesta ja vähän katselin hintoja ja ominaisuuksia. No, vaikka nuo sinänsä tuntuivat kiinnostavilta, niin itse asiassa minulla vain vahvistui käsitys, että kumminkin haluan ihan työaseman, jossa on 88 kosketinta. Virtuaalianalogi voisi olla sitten joskus hamassa tulevaisuudessa hyvä, helposti liikuteltava lisä työasemalle, jos vielä tuntuu tarpeelliselta.
Jotenkin eniten yhä kiinnostaa Kurzweil PC3Le8 ja sen lisäksi kilpailevaksi malliksi Korg Krome. Olisiko kellään mitään sanottavaa alkuperäisiin kysymyksiini työasemista? Tai ihan selkeä vaihtoehtokysymys: kumpi kannattaisi hankkia, Kurzweil PC3Le8 vai Korg Krome? Mielipiteitä, kokemuksia, ajatuksia?
 
ardelius
14.07.2013 19:16:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolta vielä edullisemmin, ei kyllä kokemuksia liikkeestä!
 
http://www.jknummela.fi/kurzweil.asp
 
-Arde
 
vanha_pieru
14.07.2013 21:55:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinpä muuten onkin! Postikulujenkin kanssa Thomannia halvempi. Kiitoksia Arde!
Pidän tämän mielessä, jos (kun?) Kurzweiliin päädyn ja siihen alkaa olla varaa. Mieluummin sitä kuitenkin Suomesta ostaa kuin Saksasta, kun vielä hintakin on noin kilpailukykyinen. Kotikaupungistakin meni ihan äskettäin toinen kahdesta soitinliikkeestä nurin, niin pitää yrittää tukea kotimaisia liikkeitä, kun niitä vielä on.
Tampereen Musacorneristakin luvattiin, että saisin heidän kauttaan tilattua Kurzweilin "Saksan hintaan", jos sen haluan. Tavallaan kai pitäisi kuitenkin sieltä ostaa, kun asiantunteva myyjä niin pitkään minulle Korg Kromea siellä esitteli.
Ihan vielä en ole kuitenkaan päätöstäni tehnyt. Kromessa kun tuo iso kosketusnäyttö tuntui niin paljon kätevämmältä tavalta säätää kuin Kurzweilin huomattavasti pienempi ikkuna.
Tietääkö muuten kukaan onko pääkaupunkiseudullakaan yhtään liikettä, jossa olisi vieretysten kokeiltavana sekä Kurzweileja että Korgeja? Tuntuu, että vain siten saisin selvyyden soundien ja soittotuntuman paremmuudesta.
 
JoeyF
15.07.2013 01:35:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ottaen huomioon mitä saundeja ja ominaisuuksia olet hakemassa, PC3LE saattaisi olla paras vaihtoehto. Siinä on nykyään PC3a muistuttavat editointimahdollisuudet ja vaikka muun muassa tietyt urkusoundien leslie-effektit eivät vedäkään isoveli-PC3lle vertoja, kyseessä on hyvä soitin. Kurzweilit on yleensä peruskäyttäjälle hiukan hankalia
ottaa haltuun, joten kannattaa itse testata, miltä tuntuu.
Preseteistä löytyy paljon mellotroni-, urku- ja vintagesynasoundeja, joita voi itse muokata. Mun mielestä esimerkiksi krome ja mox kuulostaa noita saundeja vertailtaessa enemmän leluilta.
 
On ehkä hyvä tietää, että Kurzweilit on ensisijaisesti "soittajien soittimia", livetilanteeseen suunniteltuja instrumentteja hyvillä soundeilla. Niistä ei siis löydy massiivisia arpeggiopankkeja, pulputuksia, Korgien ja Yamahojen tapaan.
Sekvensserin käyttö Kurzweilissa on aika tuskaa mutta niin se on lopulta kaikissa muissakin. Kromessa se on ehkä kuitenkin omasta mielestä kaikista loogisin ja helppokäyttöisin - jo pelkästään isomman näytön vuoksi.
 
Electro 3 on huomattavasti yksipuolisempi kuin muut ketjussa mainitut soittimet:
Monotimbraali, vähän muistia, sisään voi ladata muutaman valmiin presetin joita ei voi käytännössä muokata, 1 hammondsoundi, ei pitch-/modulationwheelia, surkea "näyttö" jne...
 
En ole aivan varma mutta pkseudulla ei taida olla liikettä jossa olisi Kurzweilia ja Korgia rinnakkain. Varsinkaan PCLEta.
 
migreenimies
15.07.2013 02:42:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen kyllä hommaamaan tuolta Jknummelasta, jonka Arde jo linkkasi. Hyvä tyyppi se joka tuota liikettä pyörittää. Itse ostin sieltä vajaa vuosi sitten Kurzweil PC3K6:n ja hintaa oli silloin vähän päälle 1,7k :-)
 
Thothmes
15.07.2013 07:47:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Electro 3 on huomattavasti yksipuolisempi kuin muut ketjussa mainitut soittimet:
Monotimbraali, vähän muistia, sisään voi ladata muutaman valmiin presetin joita ei voi käytännössä muokata, 1 hammondsoundi, ei pitch-/modulationwheelia, surkea "näyttö" jne...

 
Siinä olet oikeassa että NE3 on muuten huomattavasti yksipuolisempi mutta pakko tarttua tuohon "1 hammondsoundi"-kohtaan. Työasemissa Hammondsoundi on sämplätty kun taas NE3:ssa se on mallinnettu mikä tarkoittaa että NE3:ssa pystyt muuttamaan jokaista äänikertaa, perkussiota, choruksia yms erikseen kuten oikeissakin Hammondeissa. Varovasti arvioiden Electrossa taitaa olla miljoonia erilaisia Hammondsoundeja. Jos jossain työasemassa on vaikka kaksikymmentä Hammondsoundia niin NE3:sta saa kaikki ne ja miljoonia muita.
 
Nord Electro on täysin erilaisella logiikalla kuin nämä tässä esitellyt. Se ei yritä olla hyvä kaikessa vaan se tarjoaa pianot, urut ja Hammondit ja tekee sen sata kertaa paremmin kuin mikään työasema. Se ei vain tarjoa mitään muuta. Jos tarvitsee sitä muuta, se on väärä soitin, jos taas ei kaipaa muuta se on mahtava soitin.
 
Haipuma
15.07.2013 08:48:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietääkseni noita kurzeja ei oikein missään, ainakaan pääkaupunkiseudulla, pääse testailemaan liikkeessä. Korgeja löytyy ainakin DLX:stä.
 
JK Nummelaa voin kyllä lämpimästi suositella. Erittäin asiallinen kaiffari, joka itse asiassa toi ilman erillistä korvausta minulle kotiovelle PC3:n kun pari vuotta sitten sellaisen ostin häneltä.
 
Kuvaamaasi käyttöön voisi kyllä tuota kurzia suositella. Jos hoidat äänitykset Cubasella tms. ei mielestäni kannata miettiä ainakaan soundien puolesta mitään muuta noista kuin kurzia. Koskettimisto lienee myös laadukkain tuossa hintaluokassa.
 
Pienimuotoiseen kotisoitteluun soveltuu oikein hyvin esim. laadukkaat aktiivitietokonekajarit. Jos haluat panostaa enemmän (ja mikäli on tarkoitus tehdä pitkällä tähtäimellä nauhoitusta ja miksausta himassa), kannattaa harkita laadukkaiden studiomonitoreiden hankintaa. Esim. 2 x http://www.thomann.de/fi/genelec_6010_bpm.htm kitaravahvistimen läpi et kyllä soundeista saa irti puoliakaan, koska se värittää synasoundeja liikaa ja ei välttämättä toivottuun suuntaan. Lisäksi stereokuvaa ei saa irti tuota kautta.
 
"Älkää soittako enää tätä paskaa, soittakaa jotain hyvää välillä."
18is9
15.07.2013 19:12:16 (muokattu 16.07.2013 12:29:31)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma lähestymiseni tähän aihepiiriin on ollut että olen laittanut työaseman sijaan monta vanhempaa laitetta. Tuolla tonnin budjetilla saa vaikkapa jonkun uudemman monoanalogin (n. 500), Oberheim Matrixin (n. 300) ja jonkun romplerin tai vastaavan (vaikka Korg Wavestation, n. 300). Mellotroneihin ja urkuihin ei tuollainen ratkaisu taivu kovin hyvin, ja roudattavuus on mitä on. Mutta se varsinainen synaosasto eli pulputukset sun muut on kyllä paremmin hanskassa.
 
Tuosta JK Nummelasta minulla on hyvää kokemusta. Ostin sieltä Kurzin PC361:n kun niitä sai alle tonnilla, juuri korvaamaan keikalla koko pinon vanhempia laitteita. En ehtinyt kauaakaan soittelemaan kun löysin vehkeestä systeemitason bugin, ja minun osaltani se teki synan kokonaan käyttökelvottomaksi (portamenton aikaa ei saanut riittävän pieneksi). Asiaa selviteltiin Kurzin insinöörejä myöten, ja lopulta palautin laitteen Nummelaan ja sain rahat takaksin. Koko ajan yhteydenpito oli asiallista ja homma toimi niin kuin minusta pitikin, joten plussaa JK Nummelalle hyvästä asiakaspalvelusta kiperässäkin tilanteessa. Sen mitä kerkesin Kurzia testailemaan niin ihan asialliselta se kuullosti, ja vaikutti kaikin puolin hintansa väärtiltä vehkeeltä. Olin siinä rajoilla ettenkö olisi pitänyt laitetta, vaikka sillä ei mono-leadejä pystykään kunnolla soittamaan.
 
Jos nyt lähtisin hakemaan tuohon hintahaarukkaan all-in-one -boksia, niin Krome olisi vahvoilla nimenomaan ison kosketusnäytön ja yleiskäyttöön sopivan perussoundin ansiosta.
 
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
vanha_pieru
15.07.2013 23:11:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kaikille mielenkiintoisista kommenteista, moni asia on niiden avulla selkiytynyt. Oikeastaan erityiskiitokset vielä JoeyF:lle eri mallien vertailunäkemyksistä ja vastaamisesta juuri niihin kysymyksiin, jotka on päällimmäisenä mielessä pyörineet.
Jännä ilmiö sinänsä: en ole vielä ostanut yhtäkään kunnon kosketinsoitinta ja nyt tekee jo mieli samantien paria-kolmea.
Aluksi pitää kyllä kuitenkin saada juuri jonkinlainen inspiroiva ja kaikin puolin pätevä all-in-one -vehje. Luulin haluavani 73- tai 76-koskettimisen soittimen, mutta sekä Kurzweilin että Korgin 88-koskettimisia Tampereella kokeiltuani (jos jotakuta kiinnostaa, niin Tampereen Musiikissa oli PC3LE8 paikalla, hyvää palvelua siinäkin liikkeessä) en osaa enää ajatellakaan muuta kuin täyspitkää pianokoskettimista. Siksi ainakin tällä hetkellä tuntuu, että ostan aikanaan joko Kurzweilin tai Kromen (luultavasti ensinmainitun) yleiskoneeksi ja jos vielä tuntuu, että siitä jää jotain vielä uupumaan, niin katselen sitten säksätyskoneeksi jonkin käytetyn analogisyntikan. Varsinkin tuo 18is9:n suosittelema Oberheim tuntui Youtube-pätkän perusteella sexyltä.
Arvaan kyllä senkin, että kunhan jonkin uuden hyvän soittimen saan itselleni, niin ei mene pitkään, kun jälkikasvu alkaa mankua itselleen omaa. On alkanut poikakin mieltyä kosketinsoitinmusiikkiin ja pimputella meidän vanhaa Casiota.
Pahus kun veronpalautukset tulee vasta joulukuun alussa...
 
Casse
16.07.2013 10:19:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prophet: Kehukaa nyt joku Korg M3-syntetisoijaa.
 
Tässä on kieltämättä kans hyvä vaihtoehto. Sisältää samat soundisamplet kuin M50 ja (pianoja/e-pianoja lukuunottamatta) Krome. Säätimiä on enemmän (8 kpl liukuja, XY-padinä toimiva kosketusnäyttö, 8 kpl kosketuspadeja). Ja kun niistä virtuaalianalogeista puhuttiin niin M3:een saa lisäosana Radias-laajennuksen, joka tuo todella paljon lisää potkua. Tässä on myös lisäksi samplaus-mahdollisuus.
 
Uutena näitä ei enää kauheasti näytä löytyvän. Käytettyjen hinnastakaan en osaa kauheasti sanoa, varsinkaan 88-mallin. Mutta Toria kannattaa seurailla tämänki kiipparin suhteen.
 
http://www.sweetwater.com/store/detail/M3-61/
http://www.korg.com/EXBRADIAS
 
Spillway Arts
16.07.2013 23:59:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Prophet: Kehukaa nyt joku Korg M3-syntetisoijaa.
 
Minä olen Korg intoilija, ja se kannattaa muistaa kun lukee minun suitsutuksia...
 
Käytin tätä laitetta kaksi vuotta kaikenlaiseen keikkailuun Madonnasta Nightwishiin, ja mielestäni M3 on erittäin hyvä yleiskone melkein mihin tahansa musiikkityyliin. Valmiita, ja erittäin käyttökelpoisia presettejä on paljon ja tehtaansedän väsäämät KARMA presetit tuovat mukavaa lisää jo ennestään hienoihin saundeihin.
Mielestäni tärkein etu tässä laitteessa (kuten muissakin Korgeissa) on kuitenkin käyttöliittymän helppous. Suuresta näytöstä on kivampi ruuvailla asioita ja selkeä valikkorakenne tekee tästä laitteesta yhden mukavimmista ja helpoimmista laitteista, joita olen käyttänyt. Tällä laitteella saa tehtyä passelit saundit nopeasti ja helposti.
 
Kurzweilin kohdalla kokemukseni on PC3X laitteesta, jonka käyttäminen oli ainakin itselleni melko tuskallista kehnon käyttöliittyman takia. Pieni näyttö ja jotenkin ihan käsittämätön valikkorakenne teki kaikesta ruuvaamisesta aivan järjettömän hidasta ja hankalaa. Saundit olivat kylläkin erittäin laadukkaita, samoin kuin efektit. Niistä ei kuitenkaan tullut juurikaan nautittua koska laitteen käyttäminen oli minulle yhtä tuskaa. Lisäksi tässä laitteessa oli ainoastaan XD-korttipaikka presettien tallentamiseen ja laite hyväksyi ainoastaan yhtä tiettyä vanhaa (ja perhanan harvinaista) korttityyppiä, joiden löytäminen oli ainakin vuonna 2009 varsin tuskallista. Ei näytä tässä uudessa LE mallissakaan vielä olevan USB-liityntää USB-tikkua varten.
 
Gaffer tape is The Force! It has a light side and a dark side and holds the Universe together!
Janus
17.07.2013 00:03:52 (muokattu 17.07.2013 00:06:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spillway Arts: Käytin tätä laitetta kaksi vuotta kaikenlaiseen keikkailuun Madonnasta Nightwishiin
 
Perussessiohommia siis.
 
Kurzweilin kohdalla kokemukseni on PC3X laitteesta, jonka käyttäminen oli ainakin itselleni melko tuskallista kehnon käyttöliittyman takia. Pieni näyttö ja jotenkin ihan käsittämätön valikkorakenne teki kaikesta ruuvaamisesta aivan järjettömän hidasta ja hankalaa. Saundit olivat kylläkin erittäin laadukkaita, samoin kuin efektit. Niistä ei kuitenkaan tullut juurikaan nautittua koska laitteen käyttäminen oli minulle yhtä tuskaa.
 
Kurzweilin oma käyttöliittymä on DOS-ajoilta, mutta graafiset editorit löytyvät SoundTowerilta (LE-malleille se maksaa erikseen, PC3K-malleille sen saa ladata ilmaiseksi).
 
Lisäksi tässä laitteessa oli ainoastaan XD-korttipaikka presettien tallentamiseen ja laite hyväksyi ainoastaan yhtä tiettyä vanhaa (ja perhanan harvinaista) korttityyppiä, joiden löytäminen oli ainakin vuonna 2009 varsin tuskallista. Ei näytä tässä uudessa LE mallissakaan vielä olevan USB-liityntää USB-tikkua varten.
 
PC3/X/61-mallisto korvattiin joku vuosi sitten PC3K8/7/6-sarjalla, jossa on mm. juuri tuo USB-tikkuliitäntä korttipaikan sijaan. PC3LE-malleissa tosiaan ei ole.
 
---
 
Aloittajalle ehdottaisin budjetin venyttämistä 200 eurolla ja Kurzweilin PC3K7-mallin (76 kosketinta) hankkimista, etenkin kun pianosoundit eivät ole merkittävä tekijä. Tässä kohtaa 88-kiipparin tuntumasta tinkiminen (etenkin, kun noissa halvoissa koneissa vasarakoneistot ovat järjestään sieltä heikommasta ja halvemmasta päästä - oikeasti hyviä 88-kiippareita alkaa löytyä +2000 euron keikkapianoista tai esim. Fatarin Numa Nero-"luksus"-masterkiipparista) tuo paljon enemmän tulivoimaa PC3LE-malliin nähden. Eikä sen LE8-mallin koskettimisto todellakaan ole mikään erikoinen painotettu yksilö (LE = "light edition" = säästetty siellä missä pystyy).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «