Aihe: DAWia etsimässä
1 2 3 4 5 6 7
Aki
18.04.2011 13:40:53

Janzu78: 12ms latenssi aiheuttaa midinauhoituksiin ajoitusongelmia, joita pitää sitten mennä manuaalisesti korjaamaan.

Eiköhän kaikki oikeat softa-hardis-yhdistelmät osaa laittaa äänityksen kuitenkin ihan oikeaan kohtaan. Ainut viive tulee siis siitä miten soittaja itse on reagoinut soittotilanteeseen.

Eli jos soitat nuotin tasan tarkkaan iskulla ja se kuuluu äänitettäessä 24ms myöhässä, se kuuluu toistettaessa kuitenkin tasan tarkkaan iskulla. Tämä on siis softasta kiinni osaako se kompensoida viivettä, ja äänikortista notta ilmoittaako se softalle viiveensä oikein.
"Only dead fish go with the flow." - Bobbie Louise Hawkins, 1989
Janzu78
18.04.2011 14:19:46

Aki: Eiköhän kaikki oikeat softa-hardis-yhdistelmät osaa laittaa äänityksen kuitenkin ihan oikeaan kohtaan.

Ei oikein auennut mulle tuo lause.

Minua tuollainen >10ms sisäänmenolatenssi (eli >20ms kokonaislatenssi) haittaa jo huomattavasti. Koen vaikeaksi soittaa tarkkaan, jos ääni ei kuulu miltei heti kosketinta / pädiä painettaessa. Tämän asian vänkääminen ei siten ole kovinkaan hedelmällistä, koska se ei kuitenkaan subjektiivista kokemustani asiasta muuta :p
http://www.youtube.com/user/kb1629 | http://soundcloud.com/rationalizer
CPU
18.04.2011 15:43:25 (muokattu 18.04.2011 15:44:37)
Aki: Ainut viive tulee siis siitä miten soittaja itse on reagoinut soittotilanteeseen.

Enempää vänkäämättä, just tämähän se ongelma onkin. Eli nuotit (esim. midirumpuja nauhoittaessa), menee narulle etukäteen kun soittaja kompensoi sitä latenssia .

K.
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
Aki
18.04.2011 16:50:56

Janzu78: Minua tuollainen >10ms sisäänmenolatenssi (eli >20ms kokonaislatenssi) haittaa jo huomattavasti.

Tottakai, eihän tollasella pysty soittamaan lainkaan tarkasti. Käsitin aluksi että siirtelet nuotteja jälkikäteen koska ne olisivat tallentuneet eri paikkaan kuin mihin ne soitit. Jotkut luulevat latenssin tarkoittavan sitä.
"Only dead fish go with the flow." - Bobbie Louise Hawkins, 1989
Hamsteri Kukkonen
08.04.2013 23:14:32

Ihan vaan aattelin tuoda pikaisesti selvyyttä erääseen asiaan: Sonar on helevetin hyvä.
Jag ska döda er allt!
CarlosJones
09.04.2013 00:09:00
HulluNieminen: Ihan vaan aattelin tuoda pikaisesti selvyyttä erääseen asiaan: Sonar on helevetin hyvä.

Sonar on kauniisti koristeltu kakku ja paljon on sälää, mutta valitettavasti jättänyt myös niin monelle luun käteen (bugeja ja vielä enemmän bugeja). Itse lähtisin katselemaan mielestäni paremmin koodattuaja Presonus Studio One, Cubase, Ableton. Vain mun mielipide näin ex-Sonar käyttäjänä :)
Kalmo
09.04.2013 00:42:37
CPU:

Itse huomaan ainakin (todellisen) 12 ms latenssin kun soitan vaikka bassoja softasynillä.

K.

Olisiko ehkä niin, että kyseessä onkin syntikan oma viive joka tulee äänikortin viiveen lisäksi? Esim. Kontaktin Akkord-kitaran samplet ovat omalle koneelleni niin raskaita, että tuppaavat vähän viipymään, vaikka kevyemmät soundit ja audio tulevat kohdalleen. Monet raskaat VST-efektit, etenkin masterointiin tarkoitetut, lisäävät pakettiin oman latenssinsa, vaikka äänikortin asetuksissa olisi mitä.

Tarkan, taitavan soittajan maksimaalinen tarkkuus lienee useita kymmeniä millisekunteja. Maailman nopeimmat kitaristit pystyvät näpyttämään kieltä n. 75-80 millisekunnin tahdilla per näpäys, ja silloin siis keskitytään vain nopeuteen.
Normaali, tosi hyvä kitaristi käyttää nopeimmillaan yhteen näpäykseen satakunta millisekuntia vähintään. Minun on tosi vaikea uskoa, että kymmenesosa tuosta haittaisi soittoa, etenkään bassonsoittoa. Mutta ehkä olen vain hidas.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
lasal
09.04.2013 05:52:34
kymmenen (10) millisekuntia vastaa runsaan kolmen metrin etäisyyttä (3,4 m)
mikey_a84
12.07.2013 14:55:19
HulluNieminen: Ihan vaan aattelin tuoda pikaisesti selvyyttä erääseen asiaan: Sonar on helevetin hyvä.

Plussat tälle. Sonar on hyvä, ja ne mukana tulevat oheiskilkkeetkin on hyviä, varsinkn Lexicon Pantheon -kaiku ja Sonituksen efektit.
www.mikeya.net
CarlosJones
12.07.2013 20:40:03
mikey_a84: Plussat tälle. Sonar on hyvä, ja ne mukana tulevat oheiskilkkeetkin on hyviä, varsinkn Lexicon Pantheon -kaiku ja Sonituksen efektit.

No ne on ihan ok, mutta jos rehellisiä ollaan niin antaisin vain 3 tähteä :) Varsinkin Sonitukset tuppasi kaatamaan koneen automaation yhteydessä. Ei millään pahalla. Jollain tyypeillä Sonar toimii ja toisilla taas ei. Suosittelen Studio One:a :) Mutta kaikki tekee millä tykkää.
JPQ
12.07.2013 22:55:04

Annoittekjo te sonarin mukanava tuleville efekteille tähdet verraten erillisiin vaiko muiden DAWien antiin ? tärkeää tämäkin.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Hamsteri Kukkonen
13.07.2013 00:32:44

JPQ: Annoittekjo te sonarin mukanava tuleville efekteille tähdet verraten erillisiin vaiko muiden DAWien antiin ? tärkeää tämäkin.

Itse vertasin erillisiin.
Parturiin en mene ja töitä en hanki.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)