Aihe: 2x15 Bassokaapin rakentaminen
1 2 3
Krigg
12.07.2013 11:56:19 (muokattu 12.07.2013 11:56:35)
Mietin kyllä tuotakin, että jos tekisi tuolla Kappa elementillä kaksi erillistä 1x15" kaappia niin ei oo ihan niin vittumainen roudattava.
Dropped C
12.07.2013 12:03:13 (muokattu 12.07.2013 12:08:16)
Toi kaks 8 ohmin kaappiahan olisi just paras ratkasu. Pubin nurkassa soittaessa kun sitä toista ei tarvitsisi yhtään mihkään, ellei stäkki ulkonäköseikkojen vuoksi ole pakko olla mestoilla.

Tossa Kappassakin kun herkkyys on vielä 100,5dB, niin yhden kaapinkin tuottama äänenpaine on jo melkein sama kun yleisen kaupallisen 2x15:n.
kojones
12.07.2013 12:24:17 (muokattu 12.07.2013 12:25:13)
Dropped C: Speksit siinä Kappassa näyttäs olevan aika lähellä ja kai se nimikin viittaa samanmoisiin äänimaailmoihin.

Paitsi että xmax on 50% isompi Kappalitessa.
Kefiiri
13.07.2013 11:16:39
kojones: Paitsi että xmax on 50% isompi Kappalitessa.

No kas mokomaa. Johtuukohan se neodyymimagneetin suuremmasta voimakkuudesta, ettei perinnemagneetilla päästä vastaavaan liikepoikkeamaan?

Ei siinä ihan turhasta makseta sitten.
J.Nikkanen
13.07.2013 13:42:12 (muokattu 13.07.2013 13:46:41)
mpekkanen: Kyllähän kaappeja on tehty ihan oikeasta puustakin,mutta toki sen voi tehdä mistä haluaa. Oikeasta puusta tulee tietysti painava,mutta tuskin ainakaan soundi on huonompi.

No itse en tekisi puusta. Ensinnäkin puulla on ominaista soida jollain taajuudella oikein penteleesti ja toiseksi nuita haljenneita liimapuulevystä tehtyjä komeroita olen nähnyt kaksi kappaletta liikaa. Tosin, olen nähnyt vain kaksi kappaletta, hehe!

En siis todellakaan suosittele.

edit: Eminence ilmoittaa suoraan sivuillaan kummoisen kaapin kustakin elementistä voipi nikkaroida, eli mitat (litratilavuus), refleksiaukon pituudet ja halkaisijat on ilmoitettu. Heleppoo!
J.Nikkanen
13.07.2013 13:47:27
Krigg: Mietin kyllä tuotakin, että jos tekisi tuolla Kappa elementillä kaksi erillistä 1x15" kaappia niin ei oo ihan niin vittumainen roudattava.

Tämä. Erittäin hyvä pointti. Ja aina ei edes kahta kaappia tarvitse.
Dropped C
17.07.2013 01:25:31
Lauantaina oltiin soittelemassa ja toisen bändin basisti oli juurikin kasannut kaksi tälläistä TL-606 skobea. Toisessa oli 3015 ja toisessa 3015LF ämyreinä. Aivan järkyttävän hyvä setti kyllä.
Krigg
18.07.2013 09:00:55
Mietin nyt vielä semmoista kompromissia, että tekisi 2x12" kaapin. Onko Electrovoicelta samantyylistä kaappia 1x12" versiona tai jopa valmista 2x12" ohjetta?
MPU
18.07.2013 09:37:54
Krigg: Mietin nyt vielä semmoista kompromissia, että tekisi 2x12" kaapin. Onko Electrovoicelta samantyylistä kaappia 1x12" versiona tai jopa valmista 2x12" ohjetta?

On. Samoilla sivuilla kuin 15" ohjeetkin.
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
mpekkanen
18.07.2013 18:44:53
J.Nikkanen: No itse en tekisi puusta. Ensinnäkin puulla on ominaista soida jollain taajuudella oikein penteleesti ja toiseksi nuita haljenneita liimapuulevystä tehtyjä komeroita olen nähnyt kaksi kappaletta liikaa. Tosin, olen nähnyt vain kaksi kappaletta, hehe!

En siis todellakaan suosittele.

edit: Eminence ilmoittaa suoraan sivuillaan kummoisen kaapin kustakin elementistä voipi nikkaroida, eli mitat (litratilavuus), refleksiaukon pituudet ja halkaisijat on ilmoitettu. Heleppoo!

Taisipa olla Mesa Boogiella joskus sellaisia kooa puisia kitarakaappeja lähinnä 1 x 12 tuumaisia. kalliimpia ne olivat kuin tavalliset Mesan kaapit.

Kyllä liimapuu on kestävä ratkaisu jos sen tekee oikein.

Huonosoundisen kaapin voi kyllä väsätä ihan mistä tahansa materiaalista jos mitat ja käytetty elementti/elementit eivät ole kunnolla mietitty siihen kaappiin.

Tässähän oli tarkoitus tehdä 63 senttiä leveä kaappi. Itse kyllä lähtisin tekemään jonkun valmiin kaapin piirustuksilla ja laskisin huolella tilavuudet ja hommaisin siihen sopivan elementin/elementit.
Käytännössä tämä tarkoittaa usein sitä , että ostamalla kaupasta saa uuden halvemmalla. Tosin jos haluaa itse väsäillä niin se on sitten eriasia. Silloin neuvoisin tekemään mahdollisimman laadukkaan ,koska kaapilla ei ole juurikaan muuta kuin käyttö arvo. Eli sen myyminen joskus voi olla todella vaikeaa, vaikka se olisikin todella hyvä.
J.Nikkanen
20.07.2013 16:44:19 (muokattu 20.07.2013 17:07:01)
mpekkanen: Taisipa olla Mesa Boogiella joskus sellaisia kooa puisia kitarakaappeja lähinnä 1 x 12 tuumaisia. kalliimpia ne olivat kuin tavalliset Mesan kaapit.

Juu, ja kitarapuolella edelleen tehdään puisia kaappeja kaikenmaailman muiden hämmentävien ratkaisujen lisäksi. Silti en suosittele materiaaliksi bassokaappiin mitä tässä nyt ollaan tekemässä.

Kyllä liimapuu on kestävä ratkaisu jos sen tekee oikein.

Tämä on sen sortin kommentti että tämmöisen voi todeta missä yhteydessä tahansa muuttamatta kuitenkaan sitä tosiasiaa että vaneri toimii tässä yhteydessä paremmin kuin liimapuu.

Huonosoundisen kaapin voi kyllä väsätä ihan mistä tahansa materiaalista jos mitat ja käytetty elementti/elementit eivät ole kunnolla mietitty siihen kaappiin.

Luonnollisesti. Mutta tässä ei olla tekemässä huonosaundista kaappia eikä olla menossa perse edellä puuhun lähtemällä vääränlaisen elementin kanssa liikenteeseen. Että mikä sun pointtis oli tässä?

Tässähän oli tarkoitus tehdä 63 senttiä leveä kaappi. Itse kyllä lähtisin tekemään jonkun valmiin kaapin piirustuksilla ja laskisin huolella tilavuudet ja hommaisin siihen sopivan elementin/elementit.

Niin no, tuo on ihan ok lähestymistapa asiaan paitsi että valmistajat eivät oikein tykkää ilmoittaa mikä elementti siellä heidän komerossaan on. Yleensä tuntuu olevan joku "Custom made for xxx" tms. joten jos ja kun laskee tilavuuden, miettii materiaalit ja rakenteen huolella niin miksipä ei sitten hankkisi samantien laadukasta elementtiä? Tai, kartoittaa ensin mitä elementtejä on helposti saatavilla ja kummoisiin koteloihin ne tykkäävät sopia.

Käytännössä tämä tarkoittaa usein sitä , että ostamalla kaupasta saa uuden halvemmalla.

Jaa että mitä että? Käytännössä ja tosielämässä asia ei ole näin. Ns. järkevän hintaisissakin bassokaapeissa elementit eivät ole kovinkaan hyviä, itseasiassa ihan semmoista perustötteröä joita saa kaupasta alta satasella. Hivenenkään paremmat komerot maksavat sitten jo sen verta monta saturaista että itse tehden säästää jo huomattavan summan.

Tosin jos haluaa itse väsäillä niin se on sitten eriasia. Silloin neuvoisin tekemään mahdollisimman laadukkaan ,koska kaapilla ei ole juurikaan muuta kuin käyttö arvo. Eli sen myyminen joskus voi olla todella vaikeaa, vaikka se olisikin todella hyvä.

Hyviä DIY kaappeja on torilla liikkunut ja ovat iloisesti omistajaa vaihtaneet, onpahan niitä uudet omistajat kehuneetkin ja varkaillekkin kuulemma kaapit ovat kelvanneet. En voi nyt välttää tunnetta että nyt neuvot ja "tiedät" sellaisella osa-alueella josta sulla ei välttämättä ole ihan tarpeeksi tietoa.
mpekkanen
20.07.2013 20:53:22 (muokattu 20.07.2013 21:37:27)
Joskus on tullut rakennettua myös basso ja bassokaappikin, Kitaroita kylläkin huomattavasti enemmän.

Siis minulla ei ole sitä mitään vastaan ,että joku on itse tekemässä jotain. Päinvastoin.
Kannattaa kuitenkin muistaa ,ettei aina itse tekemällä tule halvempaa tai parempaa kuin ostamalla valmiita soittimia tai kaappeja.
Yleensä kaikki varaosat soittimiin ovat kalliita jos vertaa hintaa vaikka kitara puolella jo valmiiseen soittimeen. Halvan straton saa jo yhden mikin hinnalla. Tosin kitaran laatu ei ole varmastikkaan ihan älytön verrattuna siihen mikkiin,mutta kertoo kuitenkin suuntaa paljonko sellainen tulisi maksamaan jos sen tekisi itse "hyvistä" osista. Soitin tulisi myös maksamaan useita satasia ,vaikka mikeissä ja muissa osissa säästäisikin ,eikä siinä taas ole mitään järkeä jos on oikeasti tekemässä jotain sellaista peliä jolla jotain tekee. Vääristä asioista ei kannata säästää.
Elementtejä saa myös halvalla ja kalliimmalla,mutta jos aikoo hyvän tehdä niin yleensä ne hyvät ämyrit eivät ole niitä parin kympin hintaisia, varsinkaan jos puhutaan 15 tuumaisesta basso kajarista joka sekin on kai jo muuttunut 12 tuumaiseksi.

En anna enää mitään neuvoa tähän projektiin,mutta toivotan kaikkea hyvää sille ja toivottavasti kaapista tulee hyvä.

Lisään vielä, että tähän olisi voinut laittaa jo aluksi sen millaista soundia pidetään hyvänä ja soitetaanko 4 vai esim. 6-kielistä bassoa. Hyvä soundi kun voi tarkoittaa ihan eri juttuja eri ihmisille.

Kukaan ei kuitenkaan ole seppä syntyessään ja virheistä oppii.

Myöskin kun puhuttiin liimapuun resonoinnista niin kyllä ne muutkin materiaalit tahtovat resonoida. Kaappien ja soittimien kanssa joutuu aina tekemään jonkinlaisia kompromisseja ja sillä on tosiaankin väliä soitetaanko kirkonpolttometallia vai kansanmusiikkia jos puhutaan hyvästä kaapista/soittimesta/soundista.
MPU
21.07.2013 22:13:44
Resonointi torjutaan sopivalla palkituksella. Liimapuu painaa turhan paljon, vääntyilee ja halkeilee ilman kosteuden vaikutuksesta. Siksi vaneri on järkevämpi vaihtoehto.
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Krigg
23.07.2013 16:14:12
Saisin yheltä kaverilta melkein ilmaseksi (vaihto kitarapedaaliin) Peaveyn 2x15" kaapin. (tämmöisen http://i273.photobucket.com/albums/ … eavey%20215%20cabinet/Cab-front.jpg)
Eli onkos tuohon mitään järkeä alkaa vaihtamaan elementtejä vain? Pääsisi helpommalla ja halvemmalla kuin kokonaan itse rakentamalla, mutta toki lopputulos itse tehtynä on varmaan parempi.
Onkos olemassa mitään hyviä neodyymikajareita, jotka käy suljetulle kaapille?
M.Hanski
23.07.2013 16:51:00 (muokattu 23.07.2013 16:54:59)
Krigg: Saisin yheltä kaverilta melkein ilmaseksi (vaihto kitarapedaaliin) Peaveyn 2x15" kaapin. (tämmöisen http://i273.photobucket.com/albums/ … eavey%20215%20cabinet/Cab-front.jpg)
Eli onkos tuohon mitään järkeä alkaa vaihtamaan elementtejä vain? Pääsisi helpommalla ja halvemmalla kuin kokonaan itse rakentamalla, mutta toki lopputulos itse tehtynä on varmaan parempi.
Onkos olemassa mitään hyviä neodyymikajareita, jotka käy suljetulle kaapille?

Tuo on refleksikotelo. Elementtien välissä on neliskanttinen hyllytyylinen porttaus. Eminence KappaLite 3015, FaitalPro 15PR400 tai B&C 15CL76 toimii hyvin.
Krigg
23.07.2013 17:11:06
unskelotti: Tuo on refleksikotelo. Elementtien välissä on neliskanttinen hyllytyylinen porttaus. Eminence KappaLite 3015, FaitalPro 15PR400 tai B&C 15CL76 toimii hyvin.

Kappalitet laitan toki, jos ne kerta käy! Luulin jostain syystä vaan, että tuo on suljettu kotelo.
Krigg
23.07.2013 18:18:36
Krigg: Kappalitet laitan toki, jos ne kerta käy! Luulin jostain syystä vaan, että tuo on suljettu kotelo.

Noniin hain tuon Peaveyn itelleni.
J.Nikkanen
23.07.2013 18:43:41 (muokattu 23.07.2013 18:44:09)
Sitä vaan tässä funtsailin että onko saundillisesti edes pientä eroa sillä, onko refleksiaukot samaan suuntaan, siis eteenpäin, kuin elementti, vaiko eri suuntaan, eli taaksepäin. Tähän väittämään aina silloin tällöin törmää että eroa on, mutta enpä osaa sanoa. Mulla olisi kyllä mahdollista tehdä koe ihan käytännössä, mutta joskos tällä kertaa pysyisin suunnitelmissa ja teen nuo muutamat rungot juuri siihen käyttöön mihin ne on alunperin suunniteltu. Mitä sanoo viisammat?

Ja refleksiaukkojenkin paikkaa pohtinut silloin tällöin, mulla on jostain jäänyt vaan päähän sääntö että aukko (tai aukot) ei saa olla elementin keskipisteestä kauempana kuin mitä elementin halkaisija on. Muuten menee taas ilmamassat ihan sekaisin kaapin sisällä ja se saattaa aiheuttaa huonon saundin. (tai vaihtoehtoisesti ihan hemmetin hyvän saundin kun kaappi on, joko tiedostaen tai tiedostamatta väärin tehty!) Kaikkea ei vaan viitsi testata tosiaan käytännössä.
Krigg
23.07.2013 23:02:03
http://teamziptie.com/peavey/after_no_grill.jpg

Ajattelin peittää elementit http://www.ljudia.fi/lisatarvikkeet … ritilat-c79347/ritila-pa-15-p79351/ tämmöisellä ritilällä.

Refleksiaukot olisi tarkoitus peittää samannäköisellä ritilällä. Kysymys kuuluukin siis, että mistä saan vastaavan näköistä ritilää?

http://teamziptie.com/peavey/lining2.jpg
Entä mistä saan vastaavaa sisämateriaalia?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)