Aihe: Harrisin basso kolisee ja lätisee
1 2 3 4 5 6 7
pekezu
07.07.2013 17:22:51

Dropped C: Mutkun metalli on paskaa ja siinä soitetaan tahallaan huonosti ja väärin ja paskoilla saundeilla.

No välistä kyllä soitetaan paskoilla soundeilla etenkin livenä. Mut lähinnä aloittelevat bändit. Kitaroissa liikaa bassoa ja yläsirinää.

Kovat ukot sit osaa jo hoitaa homman kotiin soundienkin puolesta.
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
Dropped C
07.07.2013 19:03:15
pekezu: No välistä kyllä soitetaan paskoilla soundeilla etenkin livenä. Mut lähinnä aloittelevat bändit. Kitaroissa liikaa bassoa ja yläsirinää.

Kovat ukot sit osaa jo hoitaa homman kotiin soundienkin puolesta.

No, tästä olen samaa mieltä, että yleissaundi on modernissa metallissa sysipaska 98%:ssa tapauksista. Mutta ilmeisesti nykynuoriso haluaa tätä kuunnella ja siihenkään nyt ole kellään oikeasti mitään rutisemista.

(NP: Darkthrone - I Am The Graves Of The 80's).

Mutta tässä thredissä keskusteltiinkin Harrisin bassosaundista.
Vessajono
07.07.2013 23:39:35
Miikss: Pyydän jo etukäteen anteeksi hieman suoraa kielenkäyttöäni sekä aiemmissa viesteissä, että tässä tulevassa:

Oli sen verran painavaa asiaa, että oli pakko pamauttaa plussalla.
"Jazzi jos mikä on pelkkää vehkeilyä todellisten musiikin ainesten kustannuksella. Muusikerit, jotka ovat antautuneet swing-musiikin pettävälle polulle, eivät ainoastaan petä tempuillaan yleisöä, he pettävät lopulta itsensä."
sirdickyj
08.07.2013 02:06:28
Miikss: En minä kellekään vinkkejä antanut vaan puhuin ihan yleisellä tasolla. Ja jos tosiaan ei käsitä Harrisin bassosoundin tarkoituksenmukaisuutta kyseisessä musiikkityylissä, niin kyllä sitten jotain on pielessä ymmärryksessä, oli sitten soittanut vuoden tai sata. Ei se meinaa, että soundista pitäisi tykätä, mutta sen väittäminen tahattomaksi on kyllä jokseenkin idiotismia, ihan sama kuka sen sanoo.

Edit: Kysynpähän vielä, että onko näiden palstan puritanistien mielestä myös släppi saatanan keksintö ja tekniikkavirhe? Harrisin bassosoundi on kuitenkin hyvin lähellä kyseistä tyyliä erilaisella tekniikalla toteutettuna vaan, saako kyseisen soundin tehdä vain peukuttamalla ja poppailemalla? Sormilla saa soittaa pelkästään kevyellä tatsilla ilman minkäänlaista nauhakolinaa?

Mä en hiffaa että kehenkä sä tässä viittaat, tässä keskustelussa. Jos et Jukiin.

Kyllähän kokenutkin soittaja on oikeutettu sanomaan että joku kuulostaa huonolta ja hänen mielestään tahattomalta.

Omasta mielestäni toki on myös absurdi ajatus että se kolina olis tahatonta.
It's the singer, not the song.
TommiW.
08.07.2013 10:01:35
Miikss: En minä kellekään vinkkejä antanut vaan puhuin ihan yleisellä tasolla. Ja jos tosiaan ei käsitä Harrisin bassosoundin tarkoituksenmukaisuutta kyseisessä musiikkityylissä, niin kyllä sitten jotain on pielessä ymmärryksessä, oli sitten soittanut vuoden tai sata. Ei se meinaa, että soundista pitäisi tykätä, mutta sen väittäminen tahattomaksi on kyllä jokseenkin idiotismia, ihan sama kuka sen sanoo.

Ei se soundi ole tahaton. Paukutetaan tuoreilla fläteillä, kompressoidaan soundia, leikataan bassot veks ja jotain.

Ja joo, iso osa (ellei isoin) IrMan soundia on toi kolinabasso.

Edit: Kysynpähän vielä, että onko näiden palstan puritanistien mielestä myös släppi saatanan keksintö ja tekniikkavirhe? Harrisin bassosoundi on kuitenkin hyvin lähellä kyseistä tyyliä erilaisella tekniikalla toteutettuna vaan, saako kyseisen soundin tehdä vain peukuttamalla ja poppailemalla? Sormilla saa soittaa pelkästään kevyellä tatsilla ilman minkäänlaista nauhakolinaa?

Ei ole saatanasta sekään. Tosin aika kaukana släppääminen on Harrisin soittotekniikasta. Nauhakolina mua ei haittaa, vaan se, että se Harrisin soundi on, noh, sellainen Harrisin soundi. (Mä lupasin että en enää dumaa)
"The Virgin Mary fills my heart with desire / But arseholes set my prick on fire."
jperala
08.07.2013 10:03:53
Seuraava keskustelu Korn ja basson kolina :)
OravaJatsari
J.Nikkanen
08.07.2013 10:11:52
jperala: Seuraava keskustelu Korn ja basson kolina :)

Tajuan kyllä että Iron Maiden on myynyt levyjä ihan hitosti, hyvää tavaraa ovat tehneet vaikka toki myös huonohkoa matskuakin löytyy. Mutta miten hitossa Korn on myynyt levyjä ihan käsittämättömän paljon? En tajuu.

Mitä Harrisin bassosaundiin tulee, toimii Maidenissa. Siihen on tottunut, tai oikeastaan kasvanut, ja sitä osaa odottaa kun Maidenia kuuntelee. Muutaman kerran tullut raiskattua Maidenia treeniksellä ihan huolella (eli siis vähemmän mahtavaa coverointia) ja en mä jaksa/osaa bassoa silleen läpsytellä että olisi edes yhtään Harrisiin päiten kallellaan. Kyllähän siinä huono coverointi muuttuu vielä huonommaksi kun yksi erittäin tunnistettava tavaramerkki uupuu.

Jaa, joskos vaikka Losfer Words (Big 'Orra) soimaan ja het perään The Rime of the Ancient Mariner!
jukkajylli
08.07.2013 17:52:22
Miikss: Siitä voi olla montaa mieltä, kuulostaako se hyvältä vai kamalalta, mutta ei nyt kukaan selväjärkinen voi pokkana väittää että Harrisin basson kolina olis "tahatonta". Luuletko, että se ei sais sitä kolinaa poistettua tekniikkaa hieman muuttamalla, jos se oikeasti siitä eroon haluaisi?

Ehkä menin trolliin tai ehkä tämä jätkä on vähän yksinkertaisempi versio Velipesosesta. Tiedäpä sitten.

Hoho.. saat plussan.
jukkajylli
08.07.2013 17:55:38
No siks ma vaitan etta se on tahatonta, koska se ei pystyis vetamaan silleen ilman et kolisee. Eiko se silloin ole vakisin mukana tuleva efekti anyway? Ja siita saa ihan vapaasti tykata jos tahtoo.
jukkajylli
08.07.2013 18:05:11
. Luuletko, että se ei sais sitä kolinaa poistettua tekniikkaa hieman muuttamalla, jos se oikeasti siitä eroon haluaisi?.

Joo luulen. Varma ei voi olla kukaan, mutta luulen. Tosin tuskin se siita eroon on yrittanyt paasta enaa seitkytluvun alun jalkeen kun se huomas ettei se kuitenkaan onnistu. Omista puutteelisuuksistaan kuuluukin tehda tavaramerkki. Ainakin itse haluan ajatella niin.
HenriF
08.07.2013 18:09:23
Yleensä briteillä on enemmän middleä ja trebleä soundissaan. Roundwound britti keksintö. Marshall ja 412.

Jenkit pyöreämmän soundin ystäviä. Fender ja ampeg.

Steve Harris on chris squiren, entwistlen ja monen muun 60/70 brittibasistin fani/opetuslapsi.

Se kuuluu hänen ulosannissaan.

Se on makuasia tykkääkö. Mutta purple kuuluu ja thin lizzy. Wishbone ash
jukkajylli
08.07.2013 18:16:30
No selitteiyksi menee, mutta haluan tasmentaa, ettei minulla sinansa ole kenenkaan soittotyylia vastaan mitaan oli kyseessa jenkki, britti tai sinivalas. Joidenkin soitto toimii vaikka paallaan seisten ja vaikka kuinka kolisten ja paukkuen. Maiden-ilmaisu ja Harrisin soitto ei svengaa eika potki mulle yhtaan. Ja meista jokainen on yhta oikeassa mielipideasioissa.
jukkajylli
08.07.2013 19:44:01
Miikss: Pyydän jo etukäteen anteeksi hieman suoraa kielenkäyttöäni sekä aiemmissa viesteissä, että tässä tulevassa:

Täällä palstalla vaan jokseenkin meinaa vituttaa nämä "kokemuksen muurin" taakse piiloutuvat Velipesosmaiset elitistiavautujat (ei koske tässä tapauksessa J. Hollströmiä, ihan asiajätkä oot). Sohitaan vähemmän kokeneita muusikoita surutta silmään ilman kunnollisia perusteita ja sitten kun heitä itseään kritisoidaan niin "oon soittanu 150 vuotta, tiedän kyllä nämä asiat paremmin".

Ihmisiä tässä kaikki ollaan, meillä on eri määrä kokemusta, mutta silti toivoisin että voitaisiin kuitenkin lähteä asioihin ns. samalta tasolta.

Ma en kylla oikein sulata tata tekstia. Veli Pesoseenhan mua jo vertasit aikaisemmin, joten ei liene epaselvaa keta tarkoitat. Mun vastaus alunperin otsikkoon oli lyhyt ytimekas ja informatiivinen. Ma en suojaudu mihinkaan suojamuurin taakse, enka yrita olla sn parempi tai viisaampi kuin muutkaan. Enka vaita enka koskaan ole vaittanyt tietavani mitaan paremmin kuin muut taalla. Silti melkein aina kun sanon mielipiteeni jostain asiasta, josta joku muu on erimielta, joudun lukemaan tallaista tilitysta. Ma toivon myos etta voin lahtea samalta tasolta kuin sina. Mulle ei tulis mieleenkaan solvata sua sun mielipiteesi takia, kuten sa teit heti vastatessasi mun mielipiteeseen. Kaikki kunnia myos Veli Pesoselle.
HenriF
08.07.2013 20:29:48
Mä pysyn topicissa. Killers ja number of the beast levyillä on Harriksella 2X15" peaveyt ja mark III. Soundi on aika hiton hyvä. Käänne metallisempaan soundiin tuli marshall 412 kaappien myötä piece of mindilla. Soundi muuttui.
jukkajylli
08.07.2013 20:36:05
HenriF: Mä pysyn topicissa.

Kunnioitettava teko.
sirdickyj
08.07.2013 21:40:11
Joku muuten kommentoi British Lionin keikan bassonsoittoa sillee ettei oikein toiminut, kun Steve oli ulkona lmalta mukavuusalueeltaan.

Voi olla tottakin.
It's the singer, not the song.
Miikss
08.07.2013 21:58:15 (muokattu 08.07.2013 22:02:26)
sirdickyj: Joku muuten kommentoi British Lionin keikan bassonsoittoa sillee ettei oikein toiminut, kun Steve oli ulkona lmalta mukavuusalueeltaan.

Voi olla tottakin.

No tuo British Lion on kanssa hyvä esimerkki, että Harris osaa kyllä hyvinkin pehmeällä soundilla halutessaan soittaa. Ikävä kyllä suurimmaksi osaksi soittaa kaikesta huolimatta sillä Maidenmaisella tatsilla, joka ei käy tuohon bändiin oikein. Onhan se varmaan ihan "terapeuttista" tehdä ihan erilaista musiikkia kuin Maidenin kanssa, mutta tuntuu että se ei kuitenkaan sitten ole uskaltanut muuttaa sitä ominaissoundiaan tarpeeksi.

Edit: Suurin vika kyllä tylsä ja "heikko" laulaja. Vähän semmoinen fiilis tulee, että Harris ei halunnut tarpeeksi vahvaäänistä ja -persoonaista laulajaa ottaa mukaan, peläten jäävänsä taka-alalle vähän samanlailla kun päärojektissa Kyrpinsonin varjoon.
"Lähinnä sie oot sellanen inhorealistinen postmodernia kautta seuraava taidelaji"
J.Nikkanen
09.07.2013 00:06:40
Miikss: No tuo British Lion on kanssa hyvä esimerkki, että Harris osaa kyllä hyvinkin pehmeällä soundilla halutessaan soittaa. Ikävä kyllä suurimmaksi osaksi soittaa kaikesta huolimatta sillä Maidenmaisella tatsilla, joka ei käy tuohon bändiin oikein.

Kaikella ystävällisyydellä, mutta eikös Steve ihan itse päätä mikä tatsi tuohon bändiin käy, emme me mnet munstailijat täältä peräpohjolasta?

No väliäkö hällä, vituiks tääkin ketju on menossa.
jaakonam
09.07.2013 01:21:40

sirdickyj: Joku muuten kommentoi British Lionin keikan bassonsoittoa sillee ettei oikein toiminut, kun Steve oli ulkona lmalta mukavuusalueeltaan.

Voi olla tottakin.

Joo, meillä oli tästä ihan omien korvien testimoniaalit. Ei toiminut rytmiikka, eikä oikein soundikaan.
"Basso on yksinkertaisten miesten monimutkainen instrumentti."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)