Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oulussa amatöörisoitinkorjaajaa?
1
Fetito Liz
08.07.2013 12:53:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aluksi täytyy sanoa että en ole varma kuinka oikeaan paikkaan tämä keskustelu meni, täällä Muusikoiden.netissä lähinnä tuota Toria käyttäneenä.
 
Mutta itse aiheeseen. Onko täällä Oulussa jotain tee-se-itse nikkaroitsijaa, jolta onnistuisi nauhojen vaihto kitaraan? Soitinkorjaajalta tuli kyseltyä hintaa moiselle projektille ja lompakossa tuntui semmoinen kirpaisu, että pitää yrittää jotain muuta kautta. Itse olen tuota kyseistä projektia kokeillut jo pari kertaa, mutta ei ne nauhat ikinä mene tasaisesti. Ja soitin kun on itse tehty, niin jotenkin ei haluaisi maksaa puolta kaikkien materiaalien yhteishinnasta pelkästään tuosta nauhojen laitosta.
 
Ja jos ei löydy täältä ketään kuka voisi homman tehdä, niin saa antaa neuvojakin että miten tuo homma hoituisi; pari Youtube-videota on tullut aiheesta katsottua ja niiden neuvoja noudattaen ei ole kyllä tullut tulosta. Toki jos olisi itsellä joku prässi millä nuo saisi niin sitten voisi ehkä onnistuakin..
 
Decadetroll
08.07.2013 13:39:29 (muokattu 08.07.2013 13:42:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fetito Liz: Aluksi täytyy sanoa että en ole varma kuinka oikeaan paikkaan tämä keskustelu meni, täällä Muusikoiden.netissä lähinnä tuota Toria käyttäneenä.
 
Mutta itse aiheeseen. Onko täällä Oulussa jotain tee-se-itse nikkaroitsijaa, jolta onnistuisi nauhojen vaihto kitaraan? Soitinkorjaajalta tuli kyseltyä hintaa moiselle projektille ja lompakossa tuntui semmoinen kirpaisu, että pitää yrittää jotain muuta kautta. Itse olen tuota kyseistä projektia kokeillut jo pari kertaa, mutta ei ne nauhat ikinä mene tasaisesti. Ja soitin kun on itse tehty, niin jotenkin ei haluaisi maksaa puolta kaikkien materiaalien yhteishinnasta pelkästään tuosta nauhojen laitosta.
 
Ja jos ei löydy täältä ketään kuka voisi homman tehdä, niin saa antaa neuvojakin että miten tuo homma hoituisi; pari Youtube-videota on tullut aiheesta katsottua ja niiden neuvoja noudattaen ei ole kyllä tullut tulosta. Toki jos olisi itsellä joku prässi millä nuo saisi niin sitten voisi ehkä onnistuakin..

 
Huolehdi nyt aluksi ainakin se, että nauhaurat ovat tarpeeksi syvät jokaisesta kohdasta. Sitten, että otelauta on varmasti suora, eikä siinä ole mitään monttuja tai kukkuloita missään kohtaa. Nauhat voi pätkiä suunnilleen sopiviksi paloiksi, naputella joko ihan nauhavasaralla (lienee jostain kuparista tehty moiset?) tai sitten niinkuin minä, eli kumi/muovipäisellä vasaralla naputtelemalla varovasti. Napsit sitten ylimääräiset pois otelaudan ulkopuolelta ja sopivalla viilalla teet kaikista juuri oikean mittaisia. Sen jälkeen voit ottaa noin 35 asteen kulmassa olevalla viilalla ne nauhojen päät viistoiksi. Esim. pitkällä metalliviivaimella voit sitten tutkia onko joku nauha liian korkealla, tässä tietysti ensiarvoisen tärkeää, että se kaula on täysin suorassa. Jos joku on liian korkea, niin koita ensin naputella sitä syvemmälle, mutta jos ei onnistu, niin sitten nauhat pitää hioa tasakorkeuteen ja viimeistellä homma ns. kruunausviilalla. Saa esim. sp-elektroniikasta noita hoscon tekemiä, ovat hyviä. Ainakin itse olen saanut oikein hyvää jälkeä moisilla.
 
tl;dr: oikeat välineet ja harjoittelua (sekä voi tietty kysellä apua ja lukea netistä.), niin kyllä se siitä lähtee sujumaan ja saat tasaista jälkeä. Ei kannata myöskään kiirehtiä ja hätiköidä homman kanssa. Jos alkaa tuntumaan, ettei suju, niin kiskaise vaikka kahvikupillinen ja mieti jotain muuta ja sitten uudestaan katselemaan, että mitenkä se homma nyt menikään :)
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. goatpit.weebly.com
Tympee Huttunen
08.07.2013 14:33:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älä vie amatöörikorjaajalle.
 
Älä vie amatöörikorjaajalle.
 
Itse erehdyin viemään kaksi kertaa, ensimmäisen ja viimeisen. Netin myötä, kuka tahansa voi laittaa pro-sivut pystyyn ja esitellä itsensä korjaajana.
 
Pelkästään satulan vaihto tuntui olevan ylitsepääsemättömän hankalaa. Viimeistely olematonta, satula oli millin ulkona laudan molemmin puolin ja lavasta oli irronnut kynnen kokoinen lakka, joka oli mustalla peitetty. Myös satulauran kohdalla amatöörin jälkiä. "Takuu" toki toimi, mutta ei sillä jälkiä saanut pois enkä todellakaan halunnut kitaraa niihin käsiin enää jättää. Halpaa oli maksaa toisen opiskelusta alalle...
 
PasiB
08.07.2013 15:18:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keneltä kysyit hintaa? Tämmönen on tullut Ouluun kuin www.guittek.net ja hinnaston mukaan nauhojen vaihto maksaa 80 euroa. Ei oo mun mielestä enää paha hinta ko. operaatiosta.
 
Fetito Liz
08.07.2013 22:07:35 (muokattu 08.07.2013 22:42:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PasiB: Keneltä kysyit hintaa? Tämmönen on tullut Ouluun kuin www.guittek.net ja hinnaston mukaan nauhojen vaihto maksaa 80 euroa. Ei oo mun mielestä enää paha hinta ko. operaatiosta.
 
Tuohan näyttää jo siedettävältä tuo hinta.
 
Päätin kuitenkin vielä kerran kokeilla tuota nauhoittamista itse, ja ainakin tällä kertaa näyttää menevän hyvin (tähän mennessä). Näköjään ennen on ollut pääasiallinen haittatekijä liian pehmeä nauhamateriaali, nuita kun en millään saanut hakattua lommolle.
 
Päädyin tekemään pihdeistä ja puukappaleesta eräänlaisen prässin, jolla sai 12. nauhaan asti aika hyvin puristettua nuo nauhat. Loput sitten meni sillä tavoin että irrotin tuon kappaleen pihdeistä ja sitä ja vasaraa käyttäen naputtelin nuo loput kiinni. Huomenna vielä viimeistelen nuo ja katson pitääkö joitakin nauhoja hioa (melko todennäköisesti pitää). Tuo oli kyllä todella iso apu tuo kovempi nauhamateriaali. Jos nyt vielä ryssin tuon niin vien tuonne Guittekille, eihän tässä kuin kymppi hävitty.
 
Nauhat on keskeltä täydessä sovussa, reunoilta pitää vielä säätää. Tämähän meni paremmin kuin osas kuvitella.
 
Decadetroll
09.07.2013 08:31:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fetito Liz: Tuohan näyttää jo siedettävältä tuo hinta.
 
Päätin kuitenkin vielä kerran kokeilla tuota nauhoittamista itse, ja ainakin tällä kertaa näyttää menevän hyvin (tähän mennessä). Näköjään ennen on ollut pääasiallinen haittatekijä liian pehmeä nauhamateriaali, nuita kun en millään saanut hakattua lommolle.
 
Päädyin tekemään pihdeistä ja puukappaleesta eräänlaisen prässin, jolla sai 12. nauhaan asti aika hyvin puristettua nuo nauhat. Loput sitten meni sillä tavoin että irrotin tuon kappaleen pihdeistä ja sitä ja vasaraa käyttäen naputtelin nuo loput kiinni. Huomenna vielä viimeistelen nuo ja katson pitääkö joitakin nauhoja hioa (melko todennäköisesti pitää). Tuo oli kyllä todella iso apu tuo kovempi nauhamateriaali. Jos nyt vielä ryssin tuon niin vien tuonne Guittekille, eihän tässä kuin kymppi hävitty.
 
Nauhat on keskeltä täydessä sovussa, reunoilta pitää vielä säätää. Tämähän meni paremmin kuin osas kuvitella.

 
No niin, hyvä homma että sujuu. eihän se nauhojen asennus mitään rakettitiedettä sentään ole, vaikka tarkkana saa ollakin :)
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. goatpit.weebly.com
Puavali
11.07.2013 20:34:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fetito Liz: Tuohan näyttää jo siedettävältä tuo hinta.
 
Päätin kuitenkin vielä kerran kokeilla tuota nauhoittamista itse, ja ainakin tällä kertaa näyttää menevän hyvin (tähän mennessä). Näköjään ennen on ollut pääasiallinen haittatekijä liian pehmeä nauhamateriaali, nuita kun en millään saanut hakattua lommolle.
 
Päädyin tekemään pihdeistä ja puukappaleesta eräänlaisen prässin, jolla sai 12. nauhaan asti aika hyvin puristettua nuo nauhat. Loput sitten meni sillä tavoin että irrotin tuon kappaleen pihdeistä ja sitä ja vasaraa käyttäen naputtelin nuo loput kiinni. Huomenna vielä viimeistelen nuo ja katson pitääkö joitakin nauhoja hioa (melko todennäköisesti pitää). Tuo oli kyllä todella iso apu tuo kovempi nauhamateriaali. Jos nyt vielä ryssin tuon niin vien tuonne Guittekille, eihän tässä kuin kymppi hävitty.
 
Nauhat on keskeltä täydessä sovussa, reunoilta pitää vielä säätää. Tämähän meni paremmin kuin osas kuvitella.

 
Veikkaan että pitää hioa, melko pienetkin erot kannattaa tasoittaa viilaamalla. Mutta sittenpä se onkin kauan aikaa soittokelpoinen.
 
VegaLeyffinen
13.07.2013 14:22:12 (muokattu 13.07.2013 15:07:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fetito Liz: Tuohan näyttää jo siedettävältä tuo hinta.
Ottamatta laisinkaan kantaa uuden oululaisfirman työn laatuun täytyy sanoa, että 80€ täydestä nauhoituksesta (=koko otelauta) kuullostaa hyvin epärealistiselta. Katsoinkin kyseisen firman sivustolta FAQ-osastolta mitä työhön sisältyy tai ei sisälly: nauhoitustyöhön ei sisälly nauhamateriaali - kuten ei luonnollisestikaan muihinkaan töihin eivät ole materiaalien ja osien hinnat sisällytetty. Myöskään uudet kielet eivät tietenkään sisälly hintaan. Asia on muuten ihan ok, mutta kysäisepä kuuluuko seuraavat asiat nauhoitukseen: vanhojen nauhojen irrotus, nauhojen hionta ja kiillotus, otelaudan reunojen pintatyöt (täytöt, lakkkaus, lakkauksen pinnan viimeistely), reunalistan irrotus- ja uudelleenkiinnitys, otelaudan pintatyöt (puhdistus, hionta, öljyäminen, lakkaus, vahaus, kiillotus), kitaran täydellinen säätö (satulan säätö, kaularaudan säätö, intonaatio, kielten korkeuden säätö, koko säätötyö asiakkaan toivomusten mukaan tai tehdassäätöihin), kielten vaihtotyö, soittimen tarkistus, ruuvien kiristys, koneiston öljyäminen, soittimen vahaus ja kiillotus, neuvonta, veloitukseton tarkistus ja säätö määräajan - esim. vuoden kuluessa.
 
Yhtään itseäni korostamatta kerron vain, että monet korjaajat - itseni mukaan lukien - tarjoavat nikottelematta samalla hinnalla kaiken tuon - tai monet ainakin suurimman osan. Hinta tosin ei jää sitten 80€:oon - se olisikin täysin kohtuutonta.
 
PasiB
13.07.2013 16:21:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VegaLeyffinen: Ottamatta laisinkaan kantaa uuden oululaisfirman työn laatuun täytyy sanoa, että 80€ täydestä nauhoituksesta (=koko otelauta) kuullostaa hyvin epärealistiselta. Katsoinkin kyseisen firman sivustolta FAQ-osastolta mitä työhön sisältyy tai ei sisälly: nauhoitustyöhön ei sisälly nauhamateriaali - kuten ei luonnollisestikaan muihinkaan töihin eivät ole materiaalien ja osien hinnat sisällytetty. Myöskään uudet kielet eivät tietenkään sisälly hintaan. Asia on muuten ihan ok, mutta kysäisepä kuuluuko seuraavat asiat nauhoitukseen: vanhojen nauhojen irrotus, nauhojen hionta ja kiillotus, otelaudan reunojen pintatyöt (täytöt, lakkkaus, lakkauksen pinnan viimeistely), reunalistan irrotus- ja uudelleenkiinnitys, otelaudan pintatyöt (puhdistus, hionta, öljyäminen, lakkaus, vahaus, kiillotus), kitaran täydellinen säätö (satulan säätö, kaularaudan säätö, intonaatio, kielten korkeuden säätö, koko säätötyö asiakkaan toivomusten mukaan tai tehdassäätöihin), kielten vaihtotyö, soittimen tarkistus, ruuvien kiristys, koneiston öljyäminen, soittimen vahaus ja kiillotus, neuvonta, veloitukseton tarkistus ja säätö määräajan - esim. vuoden kuluessa.
 
Yhtään itseäni korostamatta kerron vain, että monet korjaajat - itseni mukaan lukien - tarjoavat nikottelematta samalla hinnalla kaiken tuon - tai monet ainakin suurimman osan. Hinta tosin ei jää sitten 80€:oon - se olisikin täysin kohtuutonta.

 
Jotenkin tuntuu, että ainakin tuo vanhojen nauhojen irroitus kuuluu, muuten on kai aika hankala saada uusia paikalleen :-)
 
No joo, asiaan, en tosiaan tiedä tuosta firmasta muuta kuin sen mitä nettisivulla kerrotaan. En ole ko. puulaakissa asioinut, kuulin siitä eräältä soittajatutulta.
 
Sen vähän mitä en itse osaa tehdä teetän kyllä tutulla ja turvalliseksi todetulla korjaajalla. Samalla kuulee uusimmat juorut ja kuulumiset.
 
arppah8
24.07.2013 14:22:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla taitaa kohta lähteä yksi kaula nauhojenvaihtoon Guittekille. Palaanpa kertomaan kokemuksia jahka asia on ajankohtainen.
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «